2026-08-31, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tänk att du fortfarande håller på.
Tänk att du fortsätter fråga trots att du fått svar.
Du blir alltså dömd eftersom du erkänner att hon aldrig samtyckte. Det är ju därför du inte är 100% säker på om hon deltog frivilligt , det kan man ju aldrig vara har du ju försökt slå i mig. Mitt förslag att då kan man ju fråga och bli 100% säker köpte du inte.

Och då får du svara för det i rätten, att ha satt på nån som aldrig samtyckt.

Jag förstår verkligen inte hur satans svårt detta kan vara att förstå.
Senast redigerad av Pipsi 2026-08-31 kl. 09:40.
Citera
2026-08-31, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Du blir alltså dömd eftersom du erkänner att hon aldrig samtyckte. Det är ju därför du inte är 100% säker på om hon deltog frivilligt , det kan man ju aldrig vara har du ju försökt slå i mig. Mitt förslag att då kan man ju fråga och bli 100% säker köpte du inte.

Det rubbar hela det patriarkala privilegiet att dominera motparten i sex. Ett privilegium som fortsatt många verkar hålla som ett krav för manlighet. Att behöva ta i beaktande vad motparten faktiskt vill i saken verkar upplevas som ett enormt hot för många.
Citera
2026-08-31, 10:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi

Det vi har försökt att argumentera med dig om är själva saken att du säger att du är 100% säker. Det vi säger är att det kan du inte vara.

Om du frågar en person om det är bra. Den svarar ja. Är du då helt säker på att det är bra med den personen?
Du kan inte vara 100% säker på att den du skriver med nu är en man. Eller hur? Spelar ingen roll om du frågar heller och jag svarar att jag är en man. Du kan ändå inte vara säker.
Citera
2026-08-31, 11:27
Medlem
Citat:
Det vi har försökt att argumentera med dig om är själva saken att du säger att du är 100% säker. Det vi säger är att det kan du inte vara.

Om du frågar en person om det är bra. Den svarar ja. Är du då helt säker på att det är bra med den personen?
Du kan inte vara 100% säker på att den du skriver med nu är en man. Eller hur? Spelar ingen roll om du frågar heller och jag svarar att jag är en man. Du kan ändå inte vara säker.
Exakt.

Och om åklagaren i rätten säger att hon inte deltog frivilligt och du svarar Nä det kan stämma att hon inte gjorde. Jag är inte att 100% säker på att hon gjorde det.

Men tog du inte reda på då om hon deltog frivilligt eller inte?

Nä. För tjejer vill inte att man frågar.

Det är svaret på din fråga hur man kan bli dömd om hon säger att hon inte samtyckte och det finns stödbevisning som säger samma sak.
Citera
2026-08-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det rubbar hela det patriarkala privilegiet att dominera motparten i sex. Ett privilegium som fortsatt många verkar hålla som ett krav för manlighet. Att behöva ta i beaktande vad motparten faktiskt vill i saken verkar upplevas som ett enormt hot för många.
Ja. För då kan det bli synd om de som hamnar i fängelse.
Citera
2026-08-31, 11:29
Medlem
En sinnessjuk lag som bara kan uppkomma i ett sinnessjukt feministstyrt land.
Citera
2026-08-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Hur vet du det?

Ett antagande av att titta ute i den verkliga världen.
Citera
2026-08-31, 17:51
Medlem
Citat:
Vilka sakkunniga är det du hänvisat till vad gäller samtyckeslagen och dess praktiska tillämpning?

Det är du som med envishet hävdar att det inte räcker med enbart muntlig bevisning från målsägandens sida och hörsägen vilket är målsägandens berättelse återberättad av en annan person.

Återigen: Vad mer utöver nedanstående behövs för en fällande dom?

1. Vittnen - kompisar som målsägande berättat sin berättelse för. Målsägandes berättelse.
2. Läkare . personer som målsägande kanske berättat sin berättelse för. För övrigt säger läkarutlåtandena ingenting i dessa fall.
3. Målsägandeförhör -en självklar del i ett fall. Målsägandes berättelse.

Nu far du med osanning igen Jocke. Vart har jag påstått att det inte räcker med enbart muntlig bevisnig?

Att du inte förstår vad muntlig bevisning är ligger på dig.

Så i vilka andra brottstyper vill du diskvalificera muntlig bevisning?
Citera
2026-08-31, 17:52
Medlem
Citat:
Vad säger hon vid 7 minuter?

Kan du inte utveckla istället hur du kommer fram till att en person som inte har varit med om händelsen, kanske inte ens befunnit sig i samma världsdel som händelsen utspelat sig i ska kunna vara ett vittne som får bägaren att rinna över till den anmälandes fördel?

https://www.sverigesradio.se/artikel/samtyckeslagen-kritiseras-av-advokater-lotteri

Relevans?
Citera
2026-08-31, 17:53
Medlem
Citat:
Vad säger de vid 7 minuter?

https://www.sverigesradio.se/artikel/samtyckeslagen-kritiseras-av-advokater-lotteri

Återigen, relevans?
Citera
2026-08-31, 17:58
Medlem
Citat:
Läs igen vad jag skrivit tidigare. Jag skriver att det inte finns några skador i dessa fall eftersom inget våld har förekommit. Och du vet liksom jag att i de fall som går under kategorin "nya" fall som vi diskuterar så har heller inte något hot eller utsatt situation förelegat.

Så trots att jag både länkat och citerat dig så kan du inte stå för vad du säger? Ynkedom.

Ditt inlägg #7011. Du skriver: "Inga skador eftersom det inte förekommit våld, hot eller utsatt situation."

Så sluta ljug nu och förklara hur skador uppkommer genom en hotfull eller utsatt situation.
Citera
2026-08-31, 18:18
Medlem
Citat:
Om din teori stämmer så är föräldrarna dåliga på att prata med sina söner men inte med sina döttrar.
Tror du att det är så?
Det är nästan så att man inte vågar fråga dig om hur detaljerat och "praktiskt" du gått till väga när du instruerat dina eventuella barn om hur de ska göra och om hur olika "signaler" kan uppstå och tolkas.

Du får ursäkta mig men vi talar fortfarande om fall där inget våld, inget hot, ingen utsatt situation förekommit. Har mycket svårare att tro att dessa fall ska kunna leda till några livslånga trauman för anmälaren. Det inser nog du också.
Du älskar ju Visbyfallet, hon lät sig ju våldtas. Vet inte om det var du som sade att hon kanske var rädd för att han skulle kunnat bli arg på henne och därför lät hon det ske som hon själv uttryckte det.
Om det är värre att någon blir arg än att bli våldtagen så vet jag inte om livslångt trauma är rimligt att förvänta sig.

Att köra för fort är olagligt, det vet alla. Det är tämligen enkelt att veta om man kör för fort eller inte. Tydliga gränser.
I ditt Epa exempel, tror du Epaföraren skulle åtalas för försök till mord? Personen som blev påkörd skulle ju kunna ha dött?

Nu har du svårt med läsförståelsen igen Jocke. Jag skrev sina barn, således både söner och döttrar. Inte för att det är relevant, men ja. Jag har förklarat för mina barn (son och dotter) hur man behandlar varandra och att respektera andras vilja och gränser.

Nej, det har jag aldrig påstått. Däremot, är det långsökt att om någon är inlåst i ett trångt utrymme (hotfull och utsatt situation) inte vågar göra fysiskt motstånd? Av den enkla anledning att skademinimera. Det vill säga inte både bli våldtagen och misshandlad.

Fast du påstår ju om och om igen att tydliga gränser är extremt svåra att förstå i allmänhet, och för ungdomar i synnerhet.

Samtyckeslagen säger i klartext: 6 kap 1 § Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år.

Vad är svårt att förstå? Sex skall vara frivilligt och samtyckt. Lika lätt som att en epa får gå i 30 kilometer i timmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in