Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Om din teori stämmer så är föräldrarna dåliga på att prata med sina söner men inte med sina döttrar.
Tror du att det är så?
Det är nästan så att man inte vågar fråga dig om hur detaljerat och "praktiskt" du gått till väga när du instruerat dina eventuella barn om hur de ska göra och om hur olika "signaler" kan uppstå och tolkas.
Du får ursäkta mig men vi talar fortfarande om fall där inget våld, inget hot, ingen utsatt situation förekommit. Har mycket svårare att tro att dessa fall ska kunna leda till några livslånga trauman för anmälaren. Det inser nog du också.
Du älskar ju Visbyfallet, hon lät sig ju våldtas. Vet inte om det var du som sade att hon kanske var rädd för att han skulle kunnat bli arg på henne och därför lät hon det ske som hon själv uttryckte det.
Om det är värre att någon blir arg än att bli våldtagen så vet jag inte om livslångt trauma är rimligt att förvänta sig.
Att köra för fort är olagligt, det vet alla. Det är tämligen enkelt att veta om man kör för fort eller inte. Tydliga gränser.
I ditt Epa exempel, tror du Epaföraren skulle åtalas för försök till mord? Personen som blev påkörd skulle ju kunna ha dött?
Nu har du svårt med läsförståelsen igen Jocke. Jag skrev sina barn, således både söner och döttrar. Inte för att det är relevant, men ja. Jag har förklarat för mina barn (son och dotter) hur man behandlar varandra och att respektera andras vilja och gränser.
Nej, det har jag aldrig påstått. Däremot, är det långsökt att om någon är inlåst i ett trångt utrymme (hotfull och utsatt situation) inte vågar göra fysiskt motstånd? Av den enkla anledning att skademinimera. Det vill säga inte både bli våldtagen och misshandlad.
Fast du påstår ju om och om igen att tydliga gränser är extremt svåra att förstå i allmänhet, och för ungdomar i synnerhet.
Samtyckeslagen säger i klartext: 6 kap 1 § Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år.
Vad är svårt att förstå? Sex skall vara frivilligt och samtyckt. Lika lätt som att en epa får gå i 30 kilometer i timmen.