2026-08-31, 12:31
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det man ofta får höra i butiker från dessa ungdomar är att "det kan vi inte, det går inte" och detta som en slentrianmässig reflex. När man då står på sig och ber om att hon/han frågar någon annan och denne då kommer, så går det att fixa i 99 fall av 100 - men de bryr sig bara inte, eller klarar inte av det, men se fråga då någon annan DIREKT! Inte bara avfärda frågeställningen och okunskapen med en axelryckning... De vet inte bättre. Det är ALLTID den enkla vägen! De är ignoranta små nollor som bara vill surfa på sin djävla, förbannade mobil...
Citera
2026-08-31, 12:40
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Barnen får dock tidigt lära sig det viktigaste här i livet. Att prideflaggan är vacker och att transor och homofiler är det bästa som finns, samt att alla är lika mycket värda och att SD är onda
Citera
2026-08-31, 12:45
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Att lära sig den analoga klockan är meningslöst, på samma sätt som det är meningslöst att lära sig riktnummer eller att köra bil med manuell växellåda. Detta är borta om 10-15 år. Gubbkunskap, som att knyta slips och stoppa en pipa.

Ja, lika idiotiskt att lära sig laga mat, läsa och/eller skriva för hand, lära sig bakomliggande kunskaper inom matematik, historia, biologi, kemi osv. Bara att Googla det mesta... Varför ens ta körkort - robotar tar dig från A till Ö inom en snar framtid... Varför ens lära sig knyta skorna? Varför använda hjärnan? Bättre att denna blir som ett skrumpet russin, men det verkar det redan vara hos en del... All kunskap skall vara sökbar på nätet, det är tidens melodi - att detta ligger nere titt som tätt och hela tiden kräver ström är skit samma, för då kan man lägga sig och sova i stället.
Citera
2026-08-31, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MumsarMazarin
Har barn i min närhet som snart är i tonåren men som inte orkar/vill/kan göra en smörgås själva utan dom tjatar på mamman att hon ska göra mackan. Jag ser hela tiden ungar på stan som går över vägen utan att titta åt något håll. När jag var liten fick vi lära oss att TITTA ÅT BÅDA HÅLLEN innan vi gick över gatan men det är sällan jag ser det nu, ungarna bara går rakt ut i vägen.

Vi har läst hur barn och unga knappt kan läsa, skriva, dom kan inte tyda en analog klocka.

Lär sig barn ingenting nu för tiden? Orkar föräldrarna inte vara föräldrar längre?

Beror nog mycket på vilka föräldrar och hur de uppfostrar. Det är ju något fult att uppfostra nu för tiden. Fast det egentligen är riktig kärlek och att bry sig
Citera
2026-08-31, 15:38
Medlem
Citat:
Att lära sig den analoga klockan är meningslöst, på samma sätt som det är meningslöst att lära sig riktnummer eller att köra bil med manuell växellåda. Detta är borta om 10-15 år. Gubbkunskap, som att knyta slips och stoppa en pipa.
Att lära sig analog klocka ger en bättre tidsuppfattning än vad en digital klocka gör
Citera
2026-08-31, 15:42
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Att lära sig analog klocka ger en bättre tidsuppfattning än vad en digital klocka gör
Vad ska du med det till? Klockan är vad klockan är oavsett om det visas med armar eller med siffror. Och har du svårt att passa tiden finns larm på mobilen.

Som sagt, gammal omodern gubbkunskap som multiplikationstabellen och katekesen.
Citera
2026-08-31, 16:26
Medlem
Jag tycker att "boomer" är en löjlig nedsättande term, alltför generaliserande (även om jag fattar, motvilligt, vad som avses). Gen X, även kallad "den ironiska" var den första som fick det sämre än sina föräldrar sägs det ibland -- eh?

80-talet i Sverige upplevde jag som ganska DDR, men det fanns fortfarande möjligheter, framförallt att utbilda sig. Man kunde annars syssla med något och se vad det ledde till, ingen direkt karriärsplan, andrahandsuthyrning etc.

Sedan förändrades det gradvis, ondskan själv: Thatcher, kom till Sverige: "there is no such thing as society".

En effekt är förstås att dagens unga inte får så mycket tid från sina föräldrar, eftersom de måste se till sina skitkarriärer dygnet runt.

"You can't blame a boomer for that!" (Uppslag för en Monty Python- sketch. Jfr. "Well, you can't blame British Rail for that, can you?")
Citera
2026-08-31, 16:43
Medlem
Citat:
Vad ska du med det till? Klockan är vad klockan är oavsett om det visas med armar eller med siffror. Och har du svårt att passa tiden finns larm på mobilen.

Som sagt, gammal omodern gubbkunskap som multiplikationstabellen och katekesen.
Tidsuppfattning är vad som är lättare med analog klocka , hur mycket tid det är kvar tills ett visst klockslag , hur mycket man hinner på 5 , 10 eller 20 minuter sådant är svårt att få genom digital klocka
Citera
2026-08-31, 16:54
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Tidsuppfattning är vad som är lättare med analog klocka , hur mycket tid det är kvar tills ett visst klockslag , hur mycket man hinner på 5 , 10 eller 20 minuter sådant är svårt att få genom digital klocka
Fast behövs verkligen det? Man lär sig det ändå. Det finns absolut inget behov analoga klockor för att lära sig förstå tid. Det låter mer som bakåtsträveri. Inbillning.
Citera
2026-08-31, 17:03
Medlem
Citat:
Fast behövs verkligen det? Man lär sig det ändå. Det finns absolut inget behov analoga klockor för att lära sig förstå tid. Det låter mer som bakåtsträveri. Inbillning.
Jo det behövs för barn för att greppa tid på ett tydligt sätt som inte fås med det digitala . Har du suttit på ett tåg med ett barn under en resa på ett antal timmar som har digitalklocka inom synhåll så skulle du förstå varför barn bör lära sig anslog klocka
Citera
2026-08-31, 17:31
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Jo det behövs för barn för att greppa tid på ett tydligt sätt som inte fås med det digitala . Har du suttit på ett tåg med ett barn under en resa på ett antal timmar som har digitalklocka inom synhåll så skulle du förstå varför barn bör lära sig anslog klocka
Det är upp till föräldrarna att lära barnen detta om behov finns. Vilket jag inte anser att det gör. Samhället och kulturen förändras. Ut med det gamla och in med det nya.
Citera
2026-08-31, 17:54
Medlem
Citat:
Det är upp till föräldrarna att lära barnen detta om behov finns. Vilket jag inte anser att det gör. Samhället och kulturen förändras. Ut med det gamla och in med det nya.
Skolan lär ut klockan analogt . Det nya fungerar inte vid tex strömlöst när det gäller klockan , man bör ha grunder inom många saker så att man inte är bunden till teknik för allt utan kan tex göra enkla beräkningar manuellt man behöver dock inte gå så långt som till att lära sig räknestickan ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in