2026-08-29, 20:06
Medlem
MumsarMazarins avatar
Har barn i min närhet som snart är i tonåren men som inte orkar/vill/kan göra en smörgås själva utan dom tjatar på mamman att hon ska göra mackan. Jag ser hela tiden ungar på stan som går över vägen utan att titta åt något håll. När jag var liten fick vi lära oss att TITTA ÅT BÅDA HÅLLEN innan vi gick över gatan men det är sällan jag ser det nu, ungarna bara går rakt ut i vägen.

Vi har läst hur barn och unga knappt kan läsa, skriva, dom kan inte tyda en analog klocka.

Lär sig barn ingenting nu för tiden? Orkar föräldrarna inte vara föräldrar längre?
Citera
2026-08-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MumsarMazarin
Har barn i min närhet som snart är i tonåren men som inte orkar/vill/kan göra en smörgås själva utan dom tjatar på mamman att hon ska göra mackan. Jag ser hela tiden ungar på stan som går över vägen utan att titta åt något håll. När jag var liten fick vi lära oss att TITTA ÅT BÅDA HÅLLEN innan vi gick över gatan men det är sällan jag ser det nu, ungarna bara går rakt ut i vägen.

Vi har läst hur barn och unga knappt kan läsa, skriva, dom kan inte tyda en analog klocka.

Lär sig barn ingenting nu för tiden? Orkar föräldrarna inte vara föräldrar längre?
För mycket kontraster i samhället. Sverige har blivit mångkulturellt och slappt.
Citera
2026-08-29, 20:14
Medlem
Jag har märkt detta också och jag har egna barn. Min son på 9 år gör egen frukost och till hans små systrar. Det ska läras tidigt!
Citera
2026-08-29, 20:37
Medlem
Det man ofta glömmer är att dagens föräldrar uppfostrades av "boomer"-generationen. Så vill man peka på någon generation som ansvarig är det nog dit man skall titta.

De växte upp i en blomstrande ekonomi, jobb fanns i överflöd, folkhögskolor, kultur, lägenheter och boenden. Ingen massinvandring från mellanöstern och Afrika, inga dagliga skjutningar och sprängningar, gruppvåldtäkter och annat. Min generation - deras barn - fick så att säga växa upp i glöden av denna slocknande eld av överflöd, där vi trängdes tillsammans med folk från världens alla hörn. Miljonprogrammen blev slumområden, vården och skolan var i en långsamt nedåtgående spiral. Den askan som är kvar skyfflas nu över på våra barn - det är arvet från boomer-generationen. Ett sjunket skepp där gamlingarna pratar om sitt 50/60-tals Shangri-La.
Senast redigerad av ladicius 2026-08-29 kl. 20:41.
Citera
2026-08-29, 20:40
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Jag har barn i andra klass, kommunal skola, de kan analog klocka med alla varianter, multiplikation, skriva, och läsa 80 ord i minuten.

Tror din oro är överdriven.
Citera
2026-08-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det man ofta glömmer är att dagens föräldrar uppfostrades av "boomer"-generationen. Så vill man peka på någon generation som ansvarig är det nog dit man skall titta.

De växte upp i en blomstrande ekonomi, jobb fanns i överflöd, folkhögskolor, kultur, lägenheter och boenden. Ingen massinvandring från mellanöstern och Afrika, inga dagliga skjutningar och sprängningar, gruppvåldtäkter och annat. Min generation - deras barn - fick så att säga växa upp i glöden av denna slocknande eld av överflöd, där vi trängdes tillsammans med folk från världens alla hörn. Miljonprogrammen blev slumområden, vården och skolan var i en långsamt nedåtgående spiral. Den askan som är kvar skyfflas nu över på våra barn - det är arvet från boomer-generationen. Ett sjunket skepp där gamlingarna pratar om sitt 50/60-tals Shangri-La.
Rent logiskt ska man väl då skylla boomers uppfostran av barn på boomers föräldrar, och så vidare x antal generationer bakåt...

Jag är lite för ung för att räknas som boomer, men tror faktiskt inte att det var så jäkla lätt när de växte upp heller. Tycker det är rätt tråkigt med den utbredda ålderismen.

När det gäller dagens unga är det förvånansvärt många som saknar grundläggande kunskaper, ja. Till stor del. misstänker jag, för att det blev förbjudet att ställa krav på barn. Baaarn. Men det går ju aldrig att generalisera. Det finns många som klarar sig prima, och är hur trevliga som helst därtill.
Citera
2026-08-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Rent logiskt ska man väl då skylla boomers uppfostran av barn på boomers föräldrar, och så vidare x antal generationer bakåt...

Jag är lite för ung för att räknas som boomer, men tror faktiskt inte att det var så jäkla lätt när de växte upp heller. Tycker det är rätt tråkigt med den utbredda ålderismen.

När det gäller dagens unga är det förvånansvärt många som saknar grundläggande kunskaper, ja. Till stor del. misstänker jag, för att det blev förbjudet att ställa krav på barn. Baaarn. Men det går ju aldrig att generalisera. Det finns många som klarar sig prima, och är hur trevliga som helst därtill.
Ja, en del kunskaper har gått förlorade - det märks ganska tydligt. Jag skulle säga att allmänbildningen är betydligt sämre, man vet liksom inte längre "lite om allt", kan inte lösa korsord eller spela TP. Ingen kollar på Vetenskapens värld eller naturfilm, det är bara influencers och Youtubers. Samtidigt lär de sig också nya färdigheter, även om jag personligen tycker myclet av det är skräp (såsom AI).
Citera
2026-08-29, 21:02
Medlem
Onanikrems avatar
Just det att själva bre en smörgås har jag själv aldrig märkt då jag endast har ett barn och hon bredde själv sina smörgåsar.

Däremot att alldeles för många går ut grundskolan utan att kunna läsa och skriva ordentligt, alla är inte ens blattar heller utan även svenska barn. Kraven är för lågt ställda i dag, lärarna är maktlösa i skolan. Har en släkting som var lärare, de sista åren hon arbetade var det hemskaste hon upplevt. Ungar som kokstavligt talat klättrade i gardinerna och hon kunde inget göra annat än skicka mail till föräldrarna, viket de inte ens brydde sig om att läsa.

När jag gick i skolan lärde även de allra svagaste elever sig att läsa och skriva (de som gick i OBS-klass) Att de senare knarkade eller körde ihjäl sig är en annan sak men de kunde fan läsa när de gick ur grundskolan.
Citera
2026-08-29, 21:20
Medlem
solstrålars avatar
Föräldrarna kollar i mobilen under barnens uppväxt - medans barnen lever rövare. Pappan skrollar porr och mamman sociala medier. Tror du dessa människor har tid att uppfostra barn?
Citera
2026-08-29, 21:30
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Din spaning verkar stämma väldigt bra. Det finns förstås de som både vet och kan, så har det alltid varit.

Men okunnigheten brer ut sig helt klart. Jag mrker ofta att de är bottenlöst okunniga. Jag bad den unge killen i charkdisken att skära upp 3 cm tjocka skivor och han blev alldeles ställd. - Du vet, jag är inte så bra på det där med centimeter. Ett annat exempel: Jag och ett ungt par tittade på en krog på andra sidan gatan och jag nände att huset är från förra sekelskiftet (som de flesta hus i innerstan f.ö.) - Nä, är det sant, sa tjejen. Jag vet inte vad hon hade trott. Ett tredje exempel: Jag frågade efter kepsar i det stora varuhuset och tjejen visade då på ball-caps så jag försökte förgäves förklara och visade till sist bilder på traditionella engelska kepsar i tweed o.s..v. - Men det där är ju en basker, sa flickebarnet.

Det rapporteras från skolor och högskolor om elever som inte kan skriva eller läsa skrivstil och som måste gå extrakurser på gymnasienivå för attt klara studierna på högskolan, bl.a. på KTH. Mitt intryck är att många totalt saknar konskaper i historia eller om gamla tider överhuvud taget och har inga som helst referenser bakåt. Jag pratade med några ungdomar i gymnasieåldern på McDonalds och frågade om gamla superkända filmstjärnor och artister och det ringde inte en ocka. Brigitte Bardot? Inte en aning.

När levde Karl XII? - Ja var inte det på 1800-talet? Ja, det var i alla fall jävligt länge sedan. o.s.v.

Skrämmande.

Men trevliga är ju många ändå...
Citera
2026-08-29, 21:54
Medlem
pn222jws avatar
Internet går alltid att fråga om allting - allmänbildning och vardagskunskap måste läras in.
Citera
2026-08-29, 22:41
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Nja, jag räknas som sen boomer, växte upp 60/70-tal, då talades det om bostadsbrist, arbetslöshet, boendekostnader, löner och inflation, skattetrycket och kriminaliteten, dvs ungefär som nu. Den tidens ungdom (som också räknas som boomers) gjorde revolt först med 68-demonstrationerna och sedan med punken, och tyckte knappast de levde i Shangri-La, utan i ett skitsamhälle utan jobb och utan bostad. Utan framtid.
Minns hur Ebba sjöng 'det finns inget att göra i den jävla förorten - det finns ingenting här för oss'
Dvs ungefär som nu.

Invandringen började bli ett problem redan i mitten av 70-talet, i Stockhomstrakten främst i det då nybyggda Tensta/Rinkeby, men självklart även Södertälje, där syrianerna redan börjat invadera. Med åren kom det att eskalera, och första riktiga katastrofen var ju luciabeslutet under Jugoslavienkriget som släppte in halva Balkan och lade grunden för juggemaffian.

1965-1975 var allt annat än Shangri-La, det var mer DDR.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in