2026-09-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är upp till föräldrarna att lära barnen detta om behov finns. Vilket jag inte anser att det gör. Samhället och kulturen förändras. Ut med det gamla och in med det nya.

Ungefär som att det är löjligt att lära sig läsa, det finns Siri och ljudböcker...
Citera
2026-09-03, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Gabriel Heller Sahlgren har publicerat mycket forskning på området.

Här i en enkel framställning:

https://x.com/ghellersahlgren/status/1844016468272497123

Lol. Jag menar, är det så du tolkar det. Nice.
Citera
2026-09-03, 10:48
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla
Lol. Jag menar, är det så du tolkar det. Nice.
Hur tolkar du det då?
Citera
2026-09-03, 12:41
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ungefär som att det är löjligt att lära sig läsa, det finns Siri och ljudböcker...
Jag tycker inte att det går att jämföra läskunnighet med att köra manuell växellåda eller memorera multiplikationstabellen.
Citera
2026-09-04, 22:06
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MumsarMazarin
Har barn i min närhet som snart är i tonåren men som inte orkar/vill/kan göra en smörgås själva utan dom tjatar på mamman att hon ska göra mackan. Jag ser hela tiden ungar på stan som går över vägen utan att titta åt något håll. När jag var liten fick vi lära oss att TITTA ÅT BÅDA HÅLLEN innan vi gick över gatan men det är sällan jag ser det nu, ungarna bara går rakt ut i vägen.

Vi har läst hur barn och unga knappt kan läsa, skriva, dom kan inte tyda en analog klocka.

Lär sig barn ingenting nu för tiden? Orkar föräldrarna inte vara föräldrar längre?
De spelar curling i familjen varför detta fenomen är vida spritt.

Man lär ut på ett annat sätt och jag tror att gör man allt "åt dem" så lär dem sig ingenting.

Ramlar man aldrig så lär man sig inte att det inte är hela världen. Ja. Du fattar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in