2026-08-31, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Brukar ligga på 170-190 spänn på Meno Male.

Men då får man etniska italienare som säger ciao och grazie på köpet.

Håller med och därav min gräns för AVPN-certifierade pizzerior på 250 kr.
Melo Mano finns på tre ställen här i Stockholms innerstad, samtliga rekommenderas varmt.
Det är en genuin napolitansk pizza värd. Stor skillnad från turkpizzeriorna där min gräns är 120 kr.
Man behöver för vetskap inte vara varken italienare eller napolitansk men måste genomgå rigorös utbildning och kontroller i teknik, metodik och råvaror som organisationen anger i sina direktiv för att bli och fortsätta vara certifierad.
Citera
2026-08-31, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Delsjögrillens pizzor är värda vad de än kostar, jag kollar inte ens priset när jag har vägarna förbi.

- - -

Kan nämna att jag var i Schweitz på arbetsresa i våras, där kostade pizzorna mellan 25 och 35 francs (tror priserna på menyn i euro var från 27 till 37 euro). Nu kommer jag inte exakt ihåg kursen, men det är väl ungefär 300 - 400 SEK. Och de är precis likadana som här... (förutom de schweiziska varianterna med underliga ostar).

Det var ordentligt över min smärtgräns. Men är man hungrig så är man...

När jag var i Schweiz för ett antal år sen levde jag på pizza Sfr 25 kött kostade från Sfr 35-
men det var stora o riktigt bra Pizzor (geneve o rätt nära vattenpelaren i genevsjön)

Sen gick jag in i rivahalle en dag o köpte mat som jag åt vid ett bord utanför dyrt som fan
men det var ändå butikspris avslutade där med en dubbel espresso Sfr 7 - men den var god
På flygplatsen lyckade jag äta en riktigt bra hästkött rätt för Sfr 18
Citera
2026-08-31, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
80kr. En pizza ska egentligen bara kosta 50kr, men hey, det är nya tider.

Men 80kr för att svara på topic. Där är min absoluta smaertgraens nådd. Mer än så så skulle jag inte kunna se mig själv i spegeln dan efter.

Hur kan du påstå det - det beror ju helt på vad den består - köper gärna en 50 kr med rysk kaviar pilgrimsmusslor o massor av grönsaker.

Köper bara de dyraste 180-250 kr

Hittade pizza med kalvfile för 250 köpte några väldigt goda
Citera
2026-08-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
80kr. En pizza ska egentligen bara kosta 50kr, men hey, det är nya tider.

Men 80kr för att svara på topic. Där är min absoluta smaertgraens nådd. Mer än så så skulle jag inte kunna se mig själv i spegeln dan efter.
Jag kommer ihåg när en Vesuvio kostade runt 30 kr. I dagens penningvärde så borde den kosta ca. 60 kr.

Något är galet när den lokala pizzabagaren tar 120-160 kr för en Vesuvio.

Prisomräknaren
Här kan du se hur inflationen påverkat penningvärdet. Beräkningarna kan göras från 1920 och framåt.
Citera
2026-08-31, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag kommer ihåg när en Vesuvio kostade runt 30 kr. I dagens penningvärde så borde den kosta ca. 60 kr.

Något är galet när den lokala pizzabagaren tar 120-160 kr för en Vesuvio.

Prisomräknaren
Här kan du se hur inflationen påverkat penningvärdet. Beräkningarna kan göras från 1920 och framåt.

Nu är vi duktigt OT men att räkna som du gör blir fel.
Att bara räkna penningvärde inflationsjusterat för KPI tar inte hänsyn till enskilda kostnadsökningar utan buntar ihop en "priskorg" som används för att beräkna inflationen.
Ett mycket trubbigt och tveeggat vapen som inte tar hänsyn till vad varje enskild produkt och/eller tjänst har ökat sen du tror att en pizza kostade 30 kr.
Citera
2026-08-31, 16:44
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulinar
Melo Mano finns på tre ställen här i Stockholms innerstad, samtliga rekommenderas varmt.
Det är en genuin napolitansk pizza värd. Stor skillnad från turkpizzeriorna där min gräns är 120 kr.
Man behöver för vetskap inte vara varken italienare eller napolitansk men måste genomgå rigorös utbildning och kontroller i teknik, metodik och råvaror som organisationen anger i sina direktiv för att bli och fortsätta vara certifierad.

De har en i Sundbyberg också. Trevligt folk och man vill inte käka turkpizza när man ätit deras.

Deras tomba la bomba är när man vill vara en riktig pig, men jag har fastnat för deras peperoni, den är någon tjugolapp billigare.
Citera
2026-08-31, 16:46
Medlem
Citat:
Nu är vi duktigt OT men att räkna som du gör blir fel.
Att bara räkna penningvärde inflationsjusterat för KPI tar inte hänsyn till enskilda kostnadsökningar utan buntar ihop en "priskorg" som används för att beräkna inflationen.
Ett mycket trubbigt och tveeggat vapen som inte tar hänsyn till vad varje enskild produkt och/eller tjänst har ökat sen du tror att en pizza kostade 30 kr.
SCB för statistik över sådant och just pizzor har ökat dramatiskt. Ingredienserna till en Pizza har ökat med 100 % sedan 1990, men själva pizzan har ökat med 400-500 % under samma period. Min smärtgräns för en simpel Vesuvio ligger på 60 kr.

Det är idiotiskt att betala mera. Då är jag hellre hungrig tills att jag kommer hem och kan baka en egen mycket billigare pizza.
Citera
2026-08-31, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
De har en i Sundbyberg också. Trevligt folk och man vill inte käka turkpizza när man ätit deras.

Deras tomba la bomba är när man vill vara en riktig pig, men jag har fastnat för deras peperoni, den är någon tjugolapp billigare.

Jo, det finns en i sumpan också men kom igen, det är ju Norrland. Ingen anständig stockholmare vill åka så långt norrut. 😛
Citera
2026-08-31, 16:56
Medlem
george.sthlms avatar
orsaken till att Pizzan blivit så dyr är att ingen betalar kontant längre.
Har inget med inflation eller höjda kostnader att göra.

Men kontant betalning och svarta löner så blev det mycket billigare.
Citera
2026-08-31, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
SCB för statistik över sådant och just pizzor har ökat dramatiskt. Ingredienserna till en Pizza har ökat med 100 % sedan 1990, men själva pizzan har ökat med 400-500 % under samma period. Min smärtgräns för en simpel Vesuvio ligger på 60 kr.

Det är idiotiskt att betala mera. Då är jag hellre hungrig tills att jag kommer hem och kan baka en egen mycket billigare pizza.

Mm, jag tror inte att du förstår hur inflation räknas ut. Du kan inte bara ta penningvärdet då och jämföra med nu.
Citera
2026-08-31, 16:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Jag är svintrött på meno male napoli pizzor. Massa deg och två skivor torkat grisärschle med
riven parmesan på toppen.
Citera
2026-08-31, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag är svintrött på meno male napoli pizzor. Massa deg och två skivor torkat grisärschle med
riven parmesan på toppen.

Ingen bryr sig om vad du är trött på. Ät din turkpizza i din håla och titta på Transformers.

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
...

Men kontant betalning och svarta löner så blev det mycket billigare.

Och därför ska du som bidragstagare betala mindre för en pizza? Är du en efterbliven idiot?
Senast redigerad av Kulinar 2026-08-31 kl. 17:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in