2026-07-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Om en 15-åring drar på sig en massa böter så är det hen som ska betala. Så har det varit och så är det fortfarande. Varför ska en förälder betala böterna för något som en straffmyndig har gjort?
Nu är ju parkeringsböter varken straffrätt eller civilrätt utan avtalsrätt och grunden i våran avtalsrätt är att minderåriga i regel inte ska kunna ingå avtal som skuldsätter dom. Du får inte ens bli medlem i en parkeringsapp som minderårig eftersom att parkering handlar om avtal.

Utöver det så säger föräldrabalken att förälder har rätt att häva avtal och få pengarna tillbaka för kostnader som uppstått om minderårig ingått ett avtal utan vårdnadshavarens tillstånd.

Så i teorin behöver inte en minderårig betala parkeringsböter om man skulle dra det rättsligt, jag trodde därför att en vuxen fortfarande alltid behövde stå med på fordonet. Men istället har man tydligen skapat undantag för parkeringsböter och avgifter så att det går till vårdnadshavare istället för ägaren...

Citat:
Ursprungligen postat av gart
2006 bestämde riksdagen att om ett fordon är skrivet på en person som inte har körkortsbehörighet för det fordonet, så ska skatter och avgifter för det fordonet flyttas över till vårdnadshavaren. Dessförinnan fanns det småbarn med parkeringsböter: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRzA5V/barn-ska-inte-kunna-fa-p-boter

Så är det fortfarande, den som inte har behörighet för ett visst fordon kan bara stå som ägare på det om en vårdnadshavare står angiven som med-ägare.

Det avgörande är, som sagt, körkortsbehörigheten. Den som har behörighet för ett visst fordon kan ensam stå som ägare för det fordonet. Då blir man även ensamt betalningsansvarig för skatter och avgifter.

Jag tror inte att varken du eller jag har tillgång till statistik gällande ägande/brukande av mopeder. Alltså om de står skrivna på föräldern eller tonåringen. Vi kan såklart använda oss av anekdotisk bevisföring (de fall vi personligen känner till).

Men det är inte så försäkringsbolagen vill att det ska gå till. Exempelvis Länsförsäkringar skriver så här, i sin förhandsinformation om mopedförsäkring: "Försäkringen gäller för dig som ägare och huvudsaklig brukare/förare av mopeden/lätta elfordonet. Du riskerar att bli utan ersättning vid skada om du registrerar dig som ägare och tecknar försäkring på en moped som du faktiskt inte äger och är huvudsaklig brukare av." (https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/information/01534-information-moped.pdf)

Även om vi inte kan veta något specifikt om omfattningen, så är det fortfarande så att det som kan hända när en 15-åring kraschar med en moped som står skriven och försäkrad på förälder, är att försäkringsbolaget vägrar betala för reparationerna, med hänvisning till att villkoret om "huvudsaklig brukare" inte är uppfyllt.

Jag vet att det finns fordonsförsäkringar som tillåter att andra än ägaren och försäkringstagaren kör, men det är inte samma sak som att försäkringen står på annan än den huvudsakliga brukaren.

De som däremot har god koll på mopeders försäkringar är försäkringsbolagen. De vet garanterat hur många mopeder med halv/helförsäkrings som rullar runt med en annan huvudsaklig brukare än den som står som försäkringstagare. De har dock förmodligen vare sig förmåga eller ambition att göra något åt den saken förrän ett försäkringsärende (krasch, stöld, skadegörelse etc) uppstår. Då kan de låta bli att betala.

Det är den risken man tar när man skriver ett fordon på fel person.
Så vad man gjort då är alltså att lägga till undantag i någon lag för att parkeringsböter på minderåriga ska gå till vårdnadshavare trots att fordonen står på en minderåriga utan registrerad vuxen? Så vad man ska göra som tonåring som hatar sina föräldrar är alltså att köpa en sunkig moped och låsa fast den på torget i centrum?

Huvudsaklig brukare är inte något försäkringsbolag försöker hävda förutom i extrema fall då det oftast är fullständigt omöjligt att bevisa, det är något man nyttjar när någon kraschat en 1000cc sporthoj som är skriven på Agda 85 år som inte kan gå.

Det blir ju upp till försäkringsbolaget att bevisa att du inte är huvudsaklig brukare om du säger att du är det, försäkringsbolag är väl medvetna om hur verkligheten ser ut och försöker inte hävda det på barn som åker moped eller när din partner kraschat med din bil.

Texten du hänvisar till syftar också främst på att du riskerar att bli utan ersättning när du försäkrat ett fordon du inte själv äger, vilket är vad som skulle hända om du köper en moped som du äger och att ditt barn sen ska teckna en egen försäkring på den. Det är du som köpt och äger mopeden som ska försäkra den och din försäkring gäller då också andra förare.

"Försäkringen gäller för dig som ägare och huvudsaklig brukare/förare av mopeden/lätta elfordonet."

Återigen så är det en meningslös diskussion och inte speciellt relevant, det är så det fungerar, det är så det är, försäkringsbolagen vet exakt hur det ser ut och accepterar det. Accepterar försäkringsbolagen inte det så tackar man blankt nej till att försäkra fordonen eller så ger man så pass höga premier att ingen försäkrar där.
Citera
2026-07-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Nu är ju parkeringsböter varken straffrätt eller civilrätt utan avtalsrätt och grunden i våran avtalsrätt är att minderåriga i regel inte ska kunna ingå avtal som skuldsätter dom. Du får inte ens bli medlem i en parkeringsapp som minderårig eftersom att parkering handlar om avtal.

Utöver det så säger föräldrabalken att förälder har rätt att häva avtal och få pengarna tillbaka för kostnader som uppstått om minderårig ingått ett avtal utan vårdnadshavarens tillstånd.

Helt rätt att parkeringsböter egentligen är en felparkeringsavgift.

Det fetade: här måste man väga in den minderåriges ålder och vad som kan anses normalt i den åldern. Jag kan inte kräva att affären tar tillbaka en chokladkaka som min 10-åring köpt, är det en 6-åring så kanske...
En 16-åring som tjänar egna pengar har rätt att använda dom så som hen vill, dock inte köpa på kredit eller ingå abonnemang. (Min 16-åriga dotter köpte en hund för egna intjänade pengar och det var bara hon som stod på köpekontraktet men försäkringen stod jag för, enklast så.)

Ett fordon som kräver trafikförsäkring blir knepigt eftersom du normalt har den löpande år för år. Är det ett abonnemang eller är det ett nytt avtal varje år som måste betalas fullt ut på en gång?

Jag tror vi får avsluta diskussionen här för det blir lite väl off topic i den här tråden. Jag fortsätter dock gärna i juridiktråden för deet här är intressant.
Citera
2026-07-30, 21:42
Medlem
Citat:
Så vad man gjort då är alltså att lägga till undantag i någon lag för att parkeringsböter på minderåriga ska gå till vårdnadshavare trots att fordonen står på en minderåriga utan registrerad vuxen? Så vad man ska göra som tonåring som hatar sina föräldrar är alltså att köpa en sunkig moped och låsa fast den på torget i centrum?

Nej. Transportstyrelsen har gjort så att det endast är möjligt att skriva en person under 18 som ägare på ett fordon om den personen har behörighet för det fordonet ELLER om samtliga vårdnadshavare undertecknar ägarbytet OCH någon förmyndare står som medägare till fordonet.

En tonåring som står som ensam ägare på en moped och felparkerar den kommer att få betala parkeringsavgiften själv.

Citat:
Texten du hänvisar till syftar också främst på att du riskerar att bli utan ersättning när du försäkrat ett fordon du inte själv äger

Det går inte att skriva en fordonsförsäkring på en person som inte är den registrerade ägaren.
Citera
2026-07-30, 21:56
Medlem
Citat:
Det går inte att skriva en fordonsförsäkring på en person som inte är den registrerade ägaren.
Jaså? Har gjort det tiotals gånger innan ägarbyten gått igenom, har jag bara haft tur då eller?
Citera
2026-07-30, 21:58
Medlem
Citat:
Jaså? Har gjort det tiotals gånger innan ägarbyten gått igenom, har jag bara haft tur då eller?

Det är säkert något försäkringsbolaget ordnat åt dig under övergångsperioden. Det är en annan sak. Om du stadigvarande äger ett fordon och är den enda som står skriven på det, kan försäkringen bara stå på dig, inte någon annan.
Citera
2026-08-03, 10:29
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Vart är källan på att det stod människor bredvid motorvägen och uppe på viadukten?
Och kl 01.00 på natten så ser du inte människor i mörkret om de står vid sidan av vägen, och man saktar inte heller in för att det finns människor på en viadukt över vägen.

Det har endast kommit fram information att det verkar funnits 1 kompis till M som antingen stod vid kanten eller själv körde sin mc parallellt med M och filmade M.
Den kompisen är även vittnet som påstår att bilen körde i väldigt hög hastighet, vilket folk verkar tro betyder 200 km/h. Men folk verkar glömma att det är troligen en 16-17 årig kille som precis sett sin kompis blivit ihjälkörd, han är troligen inte det mest pålitliga vittnet när det kommer till hastighet. Och kör mc på bakhjulet i 60-70 km/h och bilen kör på bakifrån i 100-110 km/h, då blir det en rejäl smäll.

Citat:
Jag har inte sett någonting om att någon skulle ha stått uppe på bron.

Uppgiften om att det fanns en eller flera personer stillastående vid sidan av vägen kommer från användaren 2560p som skriver det i två inlägg i den här tråden:

(FB) Tonåring förolyckad på mc, bilförare gripen för grov vårdslöshet i trafik (2026-07-22)
(FB) Tonåring förolyckad på mc, bilförare gripen för grov vårdslöshet i trafik (2026-07-22)

Att det stod en kille och filmade vid vägrenen vet jag med säkerhet. Eventuellt övriga inblandade vet jag inget om. Polisen beslagtog mobilen, så bevisläget får väl anses gott.
Citera
2026-08-20, 19:36
Medlem
Lerums tidning idag 20 augusti

Åklagaren efter dödsolyckan på E20: Det finns film från olyckstillfället
Åklagaren Olof Sahlgren bekräftar: Det finns film från den tragiska dödsolyckan på E20. Han förklarar vidare att utredningen väntas bli klar i höst och att det då kommer ett beslut om det blir åtal eller inte...
Citera
2026-08-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden83a
Lerums tidning idag 20 augusti

Åklagaren efter dödsolyckan på E20: Det finns film från olyckstillfället
Åklagaren Olof Sahlgren bekräftar: Det finns film från den tragiska dödsolyckan på E20. Han förklarar vidare att utredningen väntas bli klar i höst och att det då kommer ett beslut om det blir åtal eller inte...
Tack för att du informerar. Ja, uppgiften om filmen har vi hört, men nu bekräftat från åklagaren.
Filmen borde ju underlätta för utredningen när det gäller att t ex bedöma fordonens hastighet och grad av ovarsamhet.

Betal-artikel men lägger in länken:
https://www.lerumstidning.se/nyheter/aklagaren-efter-dodsolyckan-pa-e20-det-finns-film-fran-olyckstillfallet-.748bdcfa-5774-4ce6-ae4d-8c9 09d1d613d
Citera
2026-08-28, 19:24
Medlem
Citat:
Istället för att bara upprepa "Länge Leve Milton" om och om igen så hade det ju varit bra om den här olyckan kunde bidra till färre dödsolyckor på MC, inte fler.

För att ta det absolut viktigaste först:

Dan*al Sadeghb*g*, (* = i) är orsaken till detta dödsfall. Vi vet inte hur fort han körde men det spelar egentligen ingen roll, man får inte köra på någon, någonsin. Han ska i fängelse, så länge som det bara går. Han är ett jävla kräk.

Det sorgliga är att sådana som han kommer alltid att finnas på vägarna! För ALLA trafikanter men kanske SÄRSKILT för MC-förare, så gäller det att vara förberedda på det. Och det är svårare än man tror. Det bygger nämligen på att du som MC-förare i varje given situation måste övervaka och hitta alla möjliga händelser som kan ske där du kör, samt utarbeta en plan för hur du ska agera om det sker. Det är en förmåga som tar många, många år att bygga och och finslipa. Tyvärr kommer den inte ens av sig själv, utan byggs upp av medveten, tänkande körning.

Det är som att spela schack. Förutse och planera för motståndarens alla drag.

Jag har haft A-kort i åtskilliga decennier. I motsats, kanske, till många MC-förare är jag inte alls missnöjd med hur mina medtrafikanter beter sig, jag tycker att de kör väldigt bra och tar hänsyn. (Möjligen kör jag på "snälla" platser och tider.) Men det är klart att det händer att folk gör dumheter. Än har jag dock aldrig blivit överraskad av ett dåligt beteende från en ouppmärksam bilist, deras beteende har avslöjat dem som en säkerhetsrisk långt i förväg. Jag tittar och försöker läsa av bilars och lastbilars beteende. Det går att se mycket. Man får använda sig av stereotyper. Är föraren en medelålders, vit man i någorlunda ny Volvo som vrider på huvudet och tittar dit han ska? Helt safe. Han ser mig och min MC på långt håll, och vet hur han ska bete sig. En liten, röd Fiat med plåtskador och äldre kvinna vid ratten som ska försöka navigera igenom ett tättrafikerat vägarbete? Livsfarligt. Håll stort avstånd och planera för möjliga räddningsrutter ur dennes körväg. Samhall-skåpbil? Föraren tittar troligen på mobilen för att veta vart han ska köra. Samma där, håll dig borta eller gasa ifrån honom. Och så vidare.

Man kan tänka att man ska gå in i huvudet på sina medtrafikanter och försöka tänka det de tänker, se det de ser. Sätta sig in i deras uppfattning av verkligheten.

I Miltons fall så var läget förmodligen "nästan tom tvåfilig motorväg 01:00 på natten". Om man inte tänker i flera steg upplevs den situationen som säker. Men att läsa av det läget är ju att inse att andra trafikanter OCKSÅ har "nästan tom tvåfilig motorväg 01:00 på natten". Vilket DS hade. Och då känner HAN sig säker på att det går att gasa på med sin (motorstarka) bils fulla effekt.

Om Milton hade tänkt den tanken, att den situation jag nu befinner mig i inbjuder till riktigt snabb bilkörning, då hade han kanske agerat på ett annat sätt än han nu gjorde.

Det vore tacksamt om "LLM" kan få betyda ungefär ovanstående.

Märkligt resonemang. Om någon hoppar ut framför dig på motorväg är det ditt fel att personen dog då?

Han kommer naturligtvis inte hamna i fängelse, det finns inget uppsåt att ta livet av någon.

Föraren bär absolut ansvar i olyckan eftersom hans förmåga att förhindra den minskade iom den ökade hastigheten men det är också det enda. Hade han framfört sitt fordon lagligt och kört på någon som saknar belysning eller själv påverkat sin belysning bakåt genom att köra på bakhjulet skulle han förmodligen inte ens bli åtalad.

Det andra dravlet är bara ursäkter. Framför fordonet som det är tänkt att framföras.
Citera
2026-08-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krowkan
Märkligt resonemang. Om någon hoppar ut framför dig på motorväg är det ditt fel att personen dog då?

Nej.

Citat:
Han kommer naturligtvis inte hamna i fängelse, det finns inget uppsåt att ta livet av någon.

Det behövs inte. Han kan dömas för grov vårdslöshet i trafik och/eller vållande till annans död (ett brott som inte kräver uppsåt utan kan begås av oaktsamhet) och båda dessa har fängelse i straffskalan.

Citat:
Föraren bär absolut ansvar i olyckan eftersom hans förmåga att förhindra den minskade iom den ökade hastigheten men det är också det enda. Hade han framfört sitt fordon lagligt och kört på någon som saknar belysning eller själv påverkat sin belysning bakåt genom att köra på bakhjulet skulle han förmodligen inte ens bli åtalad.

Hastigheten räcker gott, det behövs inte mer.
Citera
2026-08-28, 19:34
Medlem
Men du vill att föraren av bilen ska sitta inne för just detta? Du vet ju inte omständigheterna, än.

Grov vårdslöshet sitter man inte inne för. Vållande till annans död blir svårt om han inte ens visste att någon var framför honom

Vad då hastigheten räcker, hur i helvete skall vi veta hur fort han körde om han inte blivit uppmätt av en radar/kamera? Bilens egna system kan visa fel då är bara hans egna ord kvar och han kan ju hävda rakt av att han körde lagligt och inte en jävel kan säga något annat.
Citera
2026-08-31, 14:24
Medlem
Citat:
Men du vill att föraren av bilen ska sitta inne för just detta? Du vet ju inte omständigheterna, än.

Grov vårdslöshet sitter man inte inne för. Vållande till annans död blir svårt om han inte ens visste att någon var framför honom

Vad då hastigheten räcker, hur i helvete skall vi veta hur fort han körde om han inte blivit uppmätt av en radar/kamera? Bilens egna system kan visa fel då är bara hans egna ord kvar och han kan ju hävda rakt av att han körde lagligt och inte en jävel kan säga något annat.

Bilföraren körde på motorcyklisten.

Grov vårdslöshet i trafik har fängelse i upp till två år i straffskalan: "Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år."

Händelsen har både ögonvittnen (som sagt att bilens hastighet var mycket hög) och är filmad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in