2026-07-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Det framgår av handlingar i målet (Göteborgs tingsrätt, 2024):
"Strafföreläggande godtas inte."
Inte för att det är en jätteviktig fråga men kan nämna att spekulationen om 1990 stämmer inte alls. Däremot: manuell behörighet.

Du har talang för slagningar, måste jag säga!

Svara på det här bara om du vill (man ska inte behöva avslöja sina knep till kreti och pleti som exempelvis undertecknad), och i PM till mig om det känns bättre: hur gör du för att kolla upp körkortsbehörigheter på folk?
Citera
2026-07-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucifers_dick
Bra inlägg.
Jag har haft A-kort i ett halvt sekel. Trafiksituationen har förändrats sedan jag började köra mc. Mycket på grund av invandringen och vansinneskörningar dessa individer ägnar sig åt.
Numera undviker jag storstäder. Tråkiga motorvägar är ibland ett måste, men kurviga landsvägar är mycket trevligare.

Oj... då är du ju precis på gränsen till att ha ett "fick-på-köpet"-A-körkort som det var fram till juni 1976.

Om du nu är en av dem, så tillhör du en vansklig generation. Få reflekterar över att vi under de senaste 50 åren haft en (förvisso minskande) andel MC-förare som faktiskt aldrig tagit ett MC-kort.
Citera
2026-07-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greger001
Vi får hoppas det, jag kollade bara på bilden och det såg ut som att det var markerat en bit längst E20. Men har dom tillstånd och eskort så ser jag inga problem. Har dom ej det kommer det nog hända en till olycka, även om det är ljust ute vid 19-20 tiden.

Ja, det kan se så ut. Jag tror att de tänker köra CircleK Floda -> Lerumsvägen/Alingsåsvägen till Kastenhofsmotet, passera under E20 och fortsätta längs Södra Långvägen/Aspenvägen tlll ICA Kvantum i Lerum. Södra Långvägen/Aspenvägen går parallellt med E20 och ligger ganska nära, så på en grumlig karta ser det ut som om man planerat E20-körning. Men så är det alltså förmodligen inte.

Sen skriver de att de ska upp till bron (Hulanmotet). Den som går över till nordvästra sidan E20. Där ska de ha minnesstunden.

Rutten är dock ritad ner till Partille. Dit tror jag inte de ska köra.

Om de inte tänker åka hem till MGM och ha ett snack, förstås. Det är ju i Partille han bor.
Citera
2026-07-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart

Svara på det här bara om du vill (man ska inte behöva avslöja sina knep till kreti och pleti som exempelvis undertecknad), och i PM till mig om det känns bättre: hur gör du för att kolla upp körkortsbehörigheter på folk?
Det är fritt fram ringa till transport styrelsen och fråga om eventuella behörigheter på olika personer.
Citera
2026-07-28, 16:47
Medlem
Citat:
Ja, det kan se så ut. Jag tror att de tänker köra CircleK Floda -> Lerumsvägen/Alingsåsvägen till Kastenhofsmotet, passera under E20 och fortsätta längs Södra Långvägen/Aspenvägen tlll ICA Kvantum i Lerum. Södra Långvägen/Aspenvägen går parallellt med E20 och ligger ganska nära, så på en grumlig karta ser det ut som om man planerat E20-körning. Men så är det alltså förmodligen inte.

Sen skriver de att de ska upp till bron (Hulanmotet). Den som går över till nordvästra sidan E20. Där ska de ha minnesstunden.

Rutten är dock ritad ner till Partille. Dit tror jag inte de ska köra.

Om de inte tänker åka hem till MGM och ha ett snack, förstås. Det är ju i Partille han bor.

Det spelar ingen roll om de kör motorväg eller hur de gör, det kommer ändå att bli buskörning , personer som ska hävda sig osv. Polisen har ett stort ansvar här.
Citera
2026-07-28, 17:04
Medlem
KillPus avatar
Det verkar att det är Darwin Awards i detta fall med...
Citera
2026-07-28, 19:56
Medlem
Sander-Luciopercas avatar
Citat:
Det där var i och för sig sex år sedan vid det här laget. Polisen friades i tingsrätt och hovrätt.

Den händelsen (bland annat) har gjort att polisen bestämt sig för att bara jaga tvåhjulingar om det är fråga om ett grovt brott. Olovlig körning är inte ett grovt brott, så numera ska poliser inte jaga trimmade mopeder, om den trimmade moppen är det enda brottet.

(Moppekidsen blir ofta tagna ändå, på andra sätt. Denna sommar har polisen tydligen börjat använda drönare för det här.)

Bra fråga. Det borde föräldrarna inte gjort. Föräldrar som vill behålla sina barn i livet bör se till att de kör lagligt, dvs moppe som inte går fortare än 45 km/h och lätt MC som inte har starkare motor än 11kW. Till att börja med. Utöver det ska de se till att fordonet har rätt belysning, backspeglar, reflexer osv. Att synas är livsviktigt. Moppekids är väldigt förtjusta i att plocka bort sånt, av någon outgrundlig anledning. Blinkers, backspeglar, reflexer och ofta även främre strålkastare, sånt vill de inte ha. Den s.k. "bögläppen" (bakpartiet med skylt, lampa, reflex) anses extremt ful och måste alltid tas bort om man ska vara fräckast på skolgården...

De är inte heller världsmästare i att ta hand om kedjan på sin moppe. Den ska göras rent och spännas med jämna mellanrum, men det är ju inte så kul. Istället kör man tills kedjan antingen går av eller hoppar av drevet, med alla skador som det kan innebära.

I fallet lätt MC är det min åsikt att man ska köra med full utrustning. MC-skor/stövlar, byxor, jacka, handskar, hjälm (såklart).

Och självklart att inte köra påverkad av alkohol eller droger.

Jag håller med dig, tänker då främst på att MC skall man köra med godkända skydd, hjälm, kängor etc. Dock som i detta fall och många andra kan jag säga att det hjälper inte ändå. Den kraft som kroppen utsätts för är omöjlig att skydda sig från
Våldsamt trauma mot huvud och torso dör man av trots dyraste hjälm/ställ. Tyvärr. Och det tänker jag också är en grej många unga tar lätt på. Men man är extremt utsatt på mc jämfört med en modern bil. Men, enklare singelolyckor tex slipper bli vidriga och dödliga där man tex glider på asfalt och utan skydd skulle blöda kraftigt. Ett och annat benbrott och krossade fötter sparas av kängor. Men, höghastighetskollisoner, kollision med fast hinder etc är alltid hög dödlighet.
Citera
2026-07-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Det framgår av handlingar i målet (Göteborgs tingsrätt, 2024):
"Strafföreläggande godtas inte."
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Det är fritt fram ringa till transport styrelsen och fråga om eventuella behörigheter på olika personer.

Precis som Jahre30 skrev så är det Transportstyrelsen man kontaktar.

Citera
2026-07-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sander-Lucioperca
Jag håller med dig, tänker då främst på att MC skall man köra med godkända skydd, hjälm, kängor etc. Dock som i detta fall och många andra kan jag säga att det hjälper inte ändå. Den kraft som kroppen utsätts för är omöjlig att skydda sig från
Våldsamt trauma mot huvud och torso dör man av trots dyraste hjälm/ställ. Tyvärr. Och det tänker jag också är en grej många unga tar lätt på. Men man är extremt utsatt på mc jämfört med en modern bil. Men, enklare singelolyckor tex slipper bli vidriga och dödliga där man tex glider på asfalt och utan skydd skulle blöda kraftigt. Ett och annat benbrott och krossade fötter sparas av kängor. Men, höghastighetskollisoner, kollision med fast hinder etc är alltid hög dödlighet.

Japp, exakt så. Ska man köra MC i 300 km/h på en väg med stora träd på båda sidor kan man lika gärna skita i skyddskläderna, man dör ändå. I vissa hastigheter, på vissa vägtyper, får vissa misstag helt enkelt inte förekomma.
Citera
2026-07-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du citerar mig, och jag svarar:

Du anser att Milton stuntade runt på en EXC från 2009 (vill jag minnas) som fått behålla den effekt som står angiven i registringsbeviset:

4 kW / 5 hk

Korrekt uppfattat?

Nå, det gör inte jag.
Så enkelt kan man sammanfatta det, utan invektiv och påhopp.

Har vi tur så blir det verkliga förhållandet känt efter avslutad utredning, och vi har alla kunnat lärt oss något. Dom av oss som vill lära sig något...
Nu har du åter igen gjort fullständigt tokiga tolkningar och kommer med egna påståenden helt utan grunder...

Jag har varken sagt bu eller bä kring motorcykelns effekt då det finns absolut noll bevis för om den skulle vara trimmad eller inte, jag har bara påpekat hur fullständigt efterblivet det är att påstå något på så korkade grunder som ni håller på med, speciellt när ni även verkar ha fullständigt brist på erfarenhet och kunnande.

Allting som syns på hans videos går alldeles utmärkt att göra med 99kg och 4kW, jag skulle själv kunna göra det... Men jag säger ingenting om effekten på motorn eftersom att det inte finns någonting att gå på här, jag har aldrig påstått att den inte kan vara trimmad, men återigen så finns det inga bevis för det.

Blir det verkliga förhållandet känt så är det ju bara du här som får möjlighet att lära sig något och det är att inte hitta på sina egna sanningar utan några som helst bevis, speciellt när man uppenbarligen saknar kompetens på området. Vad menar du att jag skulle lära mig när det inte är jag som kommit med ogrundade påståenden och framfört det som fakta?
Citera
2026-07-29, 01:13
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Absolut. Killen var dåligt förberedd för den självständighet och frihet han givits alldeles för tidigt av sina föräldrar.

Läser man mellan raderna i artikeln i GP så lär det ha funnits NPF-problematik, diagnosticerat eller ej. Då blir det ofta så här. Ond bråd död, helt i onödan.

Tragiskt, men där är vi nu.
Man får hoppas att andra föräldrar tightar till greppet om sina ungar.

Men, att Milton var fel kille på fel plats förtar inte faktumet att han blev påkörd i hög hastighet av någon som var ändå mer fel på det. Hur kunde Danial undgå att reagera på människorna brevid motorvägen och uppe på viadukten?
Vart är källan på att det stod människor bredvid motorvägen och uppe på viadukten?
Och kl 01.00 på natten så ser du inte människor i mörkret om de står vid sidan av vägen, och man saktar inte heller in för att det finns människor på en viadukt över vägen.

Det har endast kommit fram information att det verkar funnits 1 kompis till M som antingen stod vid kanten eller själv körde sin mc parallellt med M och filmade M.
Den kompisen är även vittnet som påstår att bilen körde i väldigt hög hastighet, vilket folk verkar tro betyder 200 km/h. Men folk verkar glömma att det är troligen en 16-17 årig kille som precis sett sin kompis blivit ihjälkörd, han är troligen inte det mest pålitliga vittnet när det kommer till hastighet. Och kör mc på bakhjulet i 60-70 km/h och bilen kör på bakifrån i 100-110 km/h, då blir det en rejäl smäll.
Citera
2026-07-29, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
... och bilen kör på bakifrån i 100-110 km/h, då blir det en rejäl smäll.

På en 90-begränsad sträcka, glöm inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in