Citat:
Ursprungligen postat av
Myztico
På min tid är jag rätt säker på att en vuxen alltid var tvungen att stå med för att ta ansvaret för kostnader fordon drar på sig, då har man tydligen ändrat det då. Hur funkar det nu då om en 15 åring drar på sig en massa böter eller andra fordonsavgifter, kommer kronis och utmäter månadspengen?
Oavsett så förändrar det inget, i 9 fall av 10 så är det föräldern som köper och äger fordonen man låter sina barn använda och försäkrar dom för det.
2006 bestämde riksdagen att om ett fordon är skrivet på en person som inte har körkortsbehörighet för det fordonet, så ska skatter och avgifter för det fordonet flyttas över till vårdnadshavaren. Dessförinnan fanns det småbarn med parkeringsböter:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRzA5V/barn-ska-inte-kunna-fa-p-boter
Så är det fortfarande, den som inte har behörighet för ett visst fordon kan bara stå som ägare på det om en vårdnadshavare står angiven som med-ägare.
Det avgörande är, som sagt, körkortsbehörigheten. Den som har behörighet för ett visst fordon kan ensam stå som ägare för det fordonet. Då blir man även ensamt betalningsansvarig för skatter och avgifter.
Jag tror inte att varken du eller jag har tillgång till statistik gällande ägande/brukande av mopeder. Alltså om de står skrivna på föräldern eller tonåringen. Vi kan såklart använda oss av anekdotisk bevisföring (de fall vi personligen känner till).
Men det är inte så försäkringsbolagen vill att det ska gå till. Exempelvis Länsförsäkringar skriver så här, i sin förhandsinformation om mopedförsäkring: "Försäkringen gäller för dig som ägare och huvudsaklig brukare/förare av mopeden/lätta elfordonet. Du riskerar att bli utan ersättning vid skada om du registrerar dig som ägare och tecknar försäkring på en moped som du faktiskt inte äger och är huvudsaklig brukare av." (
https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/information/01534-information-moped.pdf)
Även om vi inte kan veta något specifikt om omfattningen, så är det fortfarande så att det som kan hända när en 15-åring kraschar med en moped som står skriven och försäkrad på förälder, är att försäkringsbolaget vägrar betala för reparationerna, med hänvisning till att villkoret om "huvudsaklig brukare" inte är uppfyllt.
Jag vet att det finns fordonsförsäkringar som tillåter att andra än ägaren och försäkringstagaren kör, men det är inte samma sak som att försäkringen står på annan än den huvudsakliga brukaren.
De som däremot har god koll på mopeders försäkringar är försäkringsbolagen. De vet garanterat hur många mopeder med halv/helförsäkrings som rullar runt med en annan huvudsaklig brukare än den som står som försäkringstagare. De har dock förmodligen vare sig förmåga eller ambition att göra något åt den saken förrän ett försäkringsärende (krasch, stöld, skadegörelse etc) uppstår. Då kan de låta bli att betala.
Det är den risken man tar när man skriver ett fordon på fel person.