2026-07-29, 08:03
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
På en 90-begränsad sträcka, glöm inte det.
Är det inte 100 på E20?
Citera
2026-07-29, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Är det inte 100 på E20?

Vid tillfället var hastigheten nedsatt till 90 km/h hela vägen från Jeriko på grund av ett nyligen avslutat asfalteringsjobb.
Citera
2026-07-29, 08:14
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Vid tillfället var hastigheten nedsatt till 90 km/h hela vägen från Jeriko på grund av ett nyligen avslutat asfalteringsjobb.
Ok.
Citera
2026-07-29, 09:05
Medlem
Tidigare ägare till MCn är lustigt nog född -66 men även den gubben har en son....
Citera
2026-07-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Om de är han jag tror de är, så va han nära att mista livet för bara några år sedan, fast i en bilolycka då.

Självklart är de oerhört tråkigt när oskyldiga mister livet och speciellt när man är så ung

Var det han du trodde? Vilken bilolycka är det du tänker på?
Citera
2026-07-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Vart är källan på att det stod människor bredvid motorvägen och uppe på viadukten?
Och kl 01.00 på natten så ser du inte människor i mörkret om de står vid sidan av vägen, och man saktar inte heller in för att det finns människor på en viadukt över vägen.

Det har endast kommit fram information att det verkar funnits 1 kompis till M som antingen stod vid kanten eller själv körde sin mc parallellt med M och filmade M.
Den kompisen är även vittnet som påstår att bilen körde i väldigt hög hastighet, vilket folk verkar tro betyder 200 km/h. Men folk verkar glömma att det är troligen en 16-17 årig kille som precis sett sin kompis blivit ihjälkörd, han är troligen inte det mest pålitliga vittnet när det kommer till hastighet. Och kör mc på bakhjulet i 60-70 km/h och bilen kör på bakifrån i 100-110 km/h, då blir det en rejäl smäll.

Jag har inte sett någonting om att någon skulle ha stått uppe på bron.

Uppgiften om att det fanns en eller flera personer stillastående vid sidan av vägen kommer från användaren 2560p som skriver det i två inlägg i den här tråden:

(FB) Tonåring förolyckad på mc, bilförare gripen för grov vårdslöshet i trafik (2026-07-22)
(FB) Tonåring förolyckad på mc, bilförare gripen för grov vårdslöshet i trafik (2026-07-22)
Citera
2026-07-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenSeven
Tidigare ägare till MCn är lustigt nog född -66 men även den gubben har en son....
Vad är det som är lustigt med det? Stor del av lätta motorcyklar är skrivna på föräldrar med en försäkring där man fyllt i att yngre förare kommer framföra fordonet.

Prova registrera ett fordon som minderårig och se vad som händer, det blir krångligare och din förälder kommer ändå behöva stå med på registreringen.
Citera
2026-07-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Vad är det som är lustigt med det? Stor del av lätta motorcyklar är skrivna på föräldrar med en försäkring där man fyllt i att yngre förare kommer framföra fordonet.

Prova registrera ett fordon som minderårig och se vad som händer, det blir krångligare och din förälder kommer ändå behöva stå med på registreringen.

En person under 18 kan stå som ensam ägare till ett fordon förutsatt att personen har körkortsbehörighet att framföra det. En 15-åring med AM-kort kan stå som ensam ägare på en moped, en 16-åring med A1-behörighet kan stå som ensam ägare på en lätt motorcykel.

Förälder behöver inte stå med som ägare på registreringsbeviset.

Vad är det som är krångligt med det?
Citera
2026-07-30, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
En person under 18 kan stå som ensam ägare till ett fordon förutsatt att personen har körkortsbehörighet att framföra det. En 15-åring med AM-kort kan stå som ensam ägare på en moped, en 16-åring med A1-behörighet kan stå som ensam ägare på en lätt motorcykel.

Förälder behöver inte stå med som ägare på registreringsbeviset.

Vad är det som är krångligt med det?
På min tid är jag rätt säker på att en vuxen alltid var tvungen att stå med för att ta ansvaret för kostnader fordon drar på sig, då har man tydligen ändrat det då. Hur funkar det nu då om en 15 åring drar på sig en massa böter eller andra fordonsavgifter, kommer kronis och utmäter månadspengen?

Oavsett så förändrar det inget, i 9 fall av 10 så är det föräldern som köper och äger fordonen man låter sina barn använda och försäkrar dom för det.
Citera
2026-07-30, 09:50
Medlem
Citat:
På min tid är jag rätt säker på att en vuxen alltid var tvungen att stå med för att ta ansvaret för kostnader fordon drar på sig, då har man tydligen ändrat det då. Hur funkar det nu då om en 15 åring drar på sig en massa böter eller andra fordonsavgifter, kommer kronis och utmäter månadspengen?

Oavsett så förändrar det inget, i 9 fall av 10 så är det föräldern som köper och äger fordonen man låter sina barn använda och försäkrar dom för det.

Om en 15-åring drar på sig en massa böter så är det hen som ska betala. Så har det varit och så är det fortfarande. Varför ska en förälder betala böterna för något som en straffmyndig har gjort?
Citera
2026-07-30, 11:25
Medlem
Citat:

2006 bestämde riksdagen att om ett fordon är skrivet på en person som inte har körkortsbehörighet för det fordonet, så ska skatter och avgifter för det fordonet flyttas över till vårdnadshavaren. Dessförinnan fanns det småbarn med parkeringsböter: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRzA5V/barn-ska-inte-kunna-fa-p-boter

Så är det fortfarande, den som inte har behörighet för ett visst fordon kan bara stå som ägare på det om en vårdnadshavare står angiven som med-ägare.

Det avgörande är, som sagt, körkortsbehörigheten. Den som har behörighet för ett visst fordon kan ensam stå som ägare för det fordonet. Då blir man även ensamt betalningsansvarig för skatter och avgifter.

Jag tror inte att varken du eller jag har tillgång till statistik gällande ägande/brukande av mopeder. Alltså om de står skrivna på föräldern eller tonåringen. Vi kan såklart använda oss av anekdotisk bevisföring (de fall vi personligen känner till).

Men det är inte så försäkringsbolagen vill att det ska gå till. Exempelvis Länsförsäkringar skriver så här, i sin förhandsinformation om mopedförsäkring: "Försäkringen gäller för dig som ägare och huvudsaklig brukare/förare av mopeden/lätta elfordonet. Du riskerar att bli utan ersättning vid skada om du registrerar dig som ägare och tecknar försäkring på en moped som du faktiskt inte äger och är huvudsaklig brukare av." (https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/information/01534-information-moped.pdf)

Även om vi inte kan veta något specifikt om omfattningen, så är det fortfarande så att det som kan hända när en 15-åring kraschar med en moped som står skriven och försäkrad på förälder, är att försäkringsbolaget vägrar betala för reparationerna, med hänvisning till att villkoret om "huvudsaklig brukare" inte är uppfyllt.

Jag vet att det finns fordonsförsäkringar som tillåter att andra än ägaren och försäkringstagaren kör, men det är inte samma sak som att försäkringen står på annan än den huvudsakliga brukaren.

De som däremot har god koll på mopeders försäkringar är försäkringsbolagen. De vet garanterat hur många mopeder med halv/helförsäkrings som rullar runt med en annan huvudsaklig brukare än den som står som försäkringstagare. De har dock förmodligen vare sig förmåga eller ambition att göra något åt den saken förrän ett försäkringsärende (krasch, stöld, skadegörelse etc) uppstår. Då kan de låta bli att betala.

Det är den risken man tar när man skriver ett fordon på fel person.
Citera
2026-07-30, 19:00
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Jag kör motorcykel. Jag fick intyga för försäkringsbolaget att ingen under 25 år får framföra min motorcykel för att få lägre premie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in