2026-08-31, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Man antar väl att det är ting som påminner om vår egen sol eftersom man inte har något bättre att komma med.

Tror du på detta? Att all forskning inom astronomi senaste 100-200 åren inte kommit längre än "Det är nog avlägsna solar!!!"

Begreppet stjärna och att de är solar likt vår egen sol var något vi kom fram till redan på 1400-1500-talet.

Idag har vi forskat enormt mycket mer och teknikens utveckling med rymdteleskop osv har gjort att vår förståelse har ökat något enormt.
Citera
2026-08-31, 11:45
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otacustes
Jag har vid ett antal tillfällen fotat och filmat stjärnor med teleobjektiv, "superzoom".

Vad man ser är absolut inte några extremt avlägsna solar, utan något helt annat. Har även ett par vänner som också sett och filmat flera stjärnor med samma erfarenhet.

Kolla gärna länken för att förstå vad jag menar:
https://youtu.be/7GJY4Simo5w

Vad tänker ni runt det hela?

Vad exakt vill du säga med SUPERZOOM?
Vad vill du förmedla med det ordet?

Och du hänvisar till ett YT-klipp filmat med en sopig Nikon P900!
Citera
2026-08-31, 11:47
Avstängd
Citat:
Jag har vid ett antal tillfällen fotat och filmat stjärnor med teleobjektiv, "superzoom".

Vad man ser är absolut inte några extremt avlägsna solar, utan något helt annat. Har även ett par vänner som också sett och filmat flera stjärnor med samma erfarenhet.

Kolla gärna länken för att förstå vad jag menar:
https://youtu.be/7GJY4Simo5w

Vi tänker att du har runt 80 IQ, aldrig satt din fot på ett Universitet och förmodligen inte klarade av Gymnasiet heller.

Så låg nivå är dina tankar på. Du är på samma nivå som en Flat Earther.

Att du har rösträtt är problemet här. Något vi måste ta tillbaka för alla vänsterextrema och ni med lågt IQ.
Citera
2026-08-31, 12:25
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Stjärnor och solar är synonymer, med exakt samma innebörd.

Det är som att fråga:
Är automobiler bilar?
Är velocipeder cyklar?
Är fartyg båtar?

Det han menar är förmodligen att vår sol är något annat än de stjärnor han observerar på natthimlen. Eller hur?
Citera
2026-08-31, 12:41
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Det han menar är förmodligen att vår sol är något annat än de stjärnor han observerar på natthimlen. Eller hur?
Förmodligen är det så, men det låter likväl urbota korkat att ändå kalla dem stjärnor, när man menar att de är något annat än det som vi kallar både solar och stjärnor.

Det är som att han inte förstår att "stjärnor" betyder exakt samma sak som "solar".

Det är som att fråga:

Är en buteljer verkligen flaskor?
Är släktet Homo verkligen hominider?
Är "webben" verkligen internet?
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-31 kl. 13:18.
Citera
2026-08-31, 13:08
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Förmodligen är det så, men det låter likväl urbota korkat att ändå kalla dem stjärnor, när man menar att de är något annat än det som vi kallar både solar och stjärnor.

Det är som att han inte förstår att "stjärnor" betyder exakt samma sak som "solar".

Det är som att fråga:

Är en buteljer verkligen flaskor?
Är släktet Homo verkligen hominider?
Är "webben" verkligen internet?

Tycker snarare att det är korkat att medvetet missförstå det.
Citera
2026-08-31, 13:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Tycker snarare att det är korkat att medvetet missförstå det.
Du är riktigt trög. Kanske inte lika korkad som TS, men inte långt ifrån.

Jag tycker att det är komiskt att någon säger att dessa himlakroppar är det ena men inte det andra, trots att det är två ord för exakt samma sak.
Citera
2026-08-31, 13:27
Medlem
Citat:
Att du borde besöka ett gäng amatörastronomer och titta i deras teleskop, kanske även fråga dem om hur man vet att det är solar, hur man vet avstånd, hur man kan veta vad solarna består av med mera.

Sedan är det såklart möjligt att det glada amatörgänget är förda bakom ljuset av någon hemlig elit. Men du kan väl lyssna på dem i alla fall. De kanske har något klokt att berätta för dig.
Citera
2026-08-31, 13:28
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Du är riktigt trög. Kanske inte lika korkad som TS, men inte långt ifrån.

Jag tycker att det är komiskt att någon säger att dessa himlakroppar är det ena men inte det andra, trots att det är två ord för exakt samma sak.

Mm, du har sagt det 3 ggr nu. Säg det en gång till så kanske jag byter åsikt
Citera
2026-08-31, 13:32
Medlem
Otacustess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Vi tänker att du har runt 80 IQ, aldrig satt din fot på ett Universitet och förmodligen inte klarade av Gymnasiet heller.

Så låg nivå är dina tankar på. Du är på samma nivå som en Flat Earther.

Att du har rösträtt är problemet här. Något vi måste ta tillbaka för alla vänsterextrema och ni med lågt IQ.
Men du tycker själv att du briljerar med ditt inlägg!?!?😂
En mycket primitiv reaktion. Ytterst banalt formulerat.

Om jag har en IQ på runt 80...Vad har då du? 40?
Citera
2026-08-31, 13:35
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Mm, du har sagt det 3 ggr nu. Säg det en gång till så kanske jag byter åsikt
Det får stå för dig, att du inte tycker att TS är hopplöst obildad, och att TS uttrycker sig på ett skrattretande vis.

Alla med en hjärna skrattar åt TS för att TS är helt befängd.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-31 kl. 13:38.
Citera
2026-08-31, 13:38
Medlem
Det är klart du har rätt och tusentals astronomer och astrofysiker fel. Stjärnor är helt enkelt hål i projektionsduken. Sluta aldrig med droger. De gör dig självständig och klartänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in