2026-08-31, 09:09
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du länkar till ett dokument som beskriver rutiner vid användandet av enteral nutrition på avdelning och inför utskrivning av vuxna patienter (≥ 18 år). Det är INTE ALLS samma sak som i Elsas fall. Läser du inte ens vad du länkar till?

Att vissa saker behöver upprepas kan ju bero på att du och kurt-sune upprepar samma saker om och om igen.

Påståendet stämmer ju (bortsett från din misstolkning av mängden).
Det var för att visa att det är standard när man tillför nutrition artificiellt.

Beräkna individuellt energibehov, se vårdhandboken för information.

Måldos vid total parenteral nutrition (TPN) är i regel 25 kcal/ kg kroppsvikt. Vid övervikt (BMI > 25) kan den kroppsvikt som motsvarar BMI 25 användas, med tillägg av 25 % av den överskjutande vikten.

Om patienten äter per os anpassas den parenterala nutritionen utifrån per oralt intag.

https://folkhalsaochsjukvard.rjl.se/dokument/evo/c53c1a3b-561a-411e-b35e-931fefc8258c?pageId=175262

(det där var en bitch att hitta.)

De är skyldiga att kontrollera uppgifterna. Vilket de inte gjort. Du var själv inne på att LVU handlade om att tysta mamman över att de misskötte dropp.
Citera
2026-08-31, 09:11
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Men jag frågar igen, är det föräldrarna/assisterna som justerar droppet efter hur mycket flickan ätit? Nej, det är det inte. Det är ju därför den bristande kommunikationen mellan mamman och vården blir farlig för flickan. Sen oavsett om föräldrarna (och läkaren) visste om droppets egentligen nivå eller inte - så har vården gjort ett allvarligt fel i att inte agera långt tidigare.
Jo, de ska justera mängden dropp som Elsa får utefter vad som uppskattas av vad hon ätit. Det är deras uppgift.

Om Elsa inte ätit något under dagen ska droppet räcka till för att täcka näringsbehovet. Det kan det inte göra om det är 40%.

Det allvarliga felet som vården har gjort är sannolikt skälet till LVU eftersom de får total kontroll över Elsa och hennes journaler etc. De kan alltså hålla allt bakom sekretess. Hade inte mamman vart snabb med att få ut journalerna så hade hon bara klassats som störd och vården och soc som beskyddare.
Senast redigerad av Ajogen 2026-08-31 kl. 09:19.
Citera
2026-08-31, 09:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Men jag frågar igen, är det föräldrarna/assisterna som justerar droppet efter hur mycket flickan ätit? Nej, det är det inte. Det är ju därför den bristande kommunikationen mellan mamman och vården blir farlig för flickan. Sen oavsett om föräldrarna (och läkaren) visste om droppets egentligen nivå eller inte - så har vården gjort ett allvarligt fel i att inte agera långt tidigare.
Den här tråden har gett mig en rejäl tankeställare. Jag trodde inte att den närmast maniska oresonlighet som vi ser i tråden fanns. Jag är häpen och har aldrig sett något liknande tidigare.

Det här har också gjort att jag fått en annan förståelse för vården. Om vården möter föräldrar som visar samma slags envisa oresonlighet som vi hela tiden ser exempel på så finns en gräns när samarbetet omöjliggörs. Då återstår i praktiken bara orosanmälan.

Jag säger INTE att det gått till så i Elsas fall – jag säger bara att det finns en gräns när det inte längre går att samverka med föräldrar och då återstår i praktiken bara orosanmälan för vården.

Om vi försöker se Elsas fall ur vårdens synvinkel så har de sett ett barn med normala värden och normal tillväxt och en mamma som rapporterar symtom som vården inte kunnat observera och som inte medicinskt kunnat förklaras utifrån de uppgifter som mamman lämnat. Det är en ohållbar och farlig situation för barnet. Ur det perspektivet går det att förstå orosanmälan.

Ur det perspektivet går det också att förstå domstolens beslut om fortsatt LVU.

Vårdens slarv med uppgifterna i journalen och socialtjänstens alla processuella fel är givetvis synnerligen allvarliga men inte avgörande för barnets behov av fungerande kommunikation mellan vården och de vuxna som ansvarar för barnet.
Citera
2026-08-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jo, de ska justera mängden dropp som Elsa får utefter vad som uppskattas av vad hon ätit. Det är deras uppgift.

Om Elsa inte ätit något under dagen ska droppet räcka till för att täcka näringsbehovet. Det kan det inte göra om det är 40%.

Det allvarliga felet som vården har gjort är sannolikt skälet till LVU eftersom de får total kontroll över Elsa och hennes journaler etc. De kan alltså hålla allt bakom sekretess. Hade inte mamman vart snabb med att få ut journalerna så hade hon bara klassats som störd och vården och soc som beskyddare.
Det som är intressant är att det är avsevärt mycket skadligare om hon enbart får 40 % av det hon behöver vilket är ren svältdiet än om hon råkar äta lite för mycket... dom bilder jag har sett på Elsa så är hon väldigt väldigt smal
Citera
2026-08-31, 09:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Det som är intressant är att det är avsevärt mycket skadligare om hon enbart får 40 % av det hon behöver vilket är ren svältdiet än om hon råkar äta lite för mycket... dom bilder jag har sett på Elsa så är hon väldigt väldigt smal
Sen var det 40% vid själva omhändertagandet. Jag kan inte näringsbehovsskalan per ålder men du fattar att det var en högre procent ett år tidigare.

Sen har hon vart inlagd på sjukhus och jag antar att där sköter själv sjukhuset droppet. Om det har någon relevans om näringsbehov kan jag bara spekulera om. Dvs, har Elsa periodvis återhämtat sig på från undernäring när hon varit inlagd.
Citera
2026-08-31, 09:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det går inte att leva på så lite näring. Som visat måste hon ha fått minst ca 40 % via mat för att nå minimum för tillväxt men med kraftigt nedsatt allmäntillstånd och mående. Så mycket mat går stick i stäv med att föräldrarna trodde att droppet gav 100 % näring – eftersom så mycket mat då skulle vara direkt skadligt.
Citera
2026-08-31, 09:49
Medlem
Citat:
E är inte väldigt smal på de bilder som finns , barn ska vid 6-8 år vara så smala att revben syns och ha knotiga armar och ben eftersom det i den åldern sker en kraftig längdtillväxt och " bebishullet " försvinner
Citera
2026-08-31, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
E är inte väldigt smal på de bilder som finns , barn ska vid 6-8 år vara så smala att revben syns och ha knotiga armar och ben eftersom det i den åldern sker en kraftig längdtillväxt och " bebishullet " försvinner
Jisses vad du hittar på i dina inlägg, måste vara din egen ideologi som du gör till sanning här..
För flickor (8 år)BMI 13,8 – 17,7: Defineras som normalvikt. Flickan ser slank ut, har en naturlig barnslig rundning men utan synliga revben eller överflödigt fett
Citera
2026-08-31, 10:04
Medlem
Citat:
Sen var det 40% vid själva omhändertagandet. Jag kan inte näringsbehovsskalan per ålder men du fattar att det var en högre procent ett år tidigare.

Sen har hon vart inlagd på sjukhus och jag antar att där sköter själv sjukhuset droppet. Om det har någon relevans om näringsbehov kan jag bara spekulera om. Dvs, har Elsa periodvis återhämtat sig på från undernäring när hon varit inlagd.
Det har varit för lite för full näring under ett antal år , det som var 100 % vid 2 år har ju år efter år minskat tills det bara täckte 40% vi 8 år . Om uppgift som lämnats att det var mycket lite mat som ätits under alla dessa år så skulle det funnits tydliga tecken på kraftig undernäring med hämmad tillväxt eftersom droppet sedan ett antal år bara täckt någonstans mellan 60-40 % av dagligt behov
Citera
2026-08-31, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det går inte att leva på så lite näring. Som visat måste hon ha fått minst ca 40 % via mat för att nå minimum för tillväxt men med kraftigt nedsatt allmäntillstånd och mående. Så mycket mat går stick i stäv med att föräldrarna trodde att droppet gav 100 % näring – eftersom så mycket mat då skulle vara direkt skadligt.
För tarmen möjligtvis men inte övriga kroppen enl vad jag kan se,o sen pratar vi inte statiskt att kcal mängden varit exakt likadan från dag till dag... jag får uppfattningen att den svajat rejält beroende på status för dagen
Citera
2026-08-31, 10:10
Medlem
Citat:

Helt rätt 👍
Sjukhuset har väl gått på vad som står i journalen att hon ska ha i kcal per dag... annars blir jag extremt förvånad
Citera
2026-08-31, 10:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jisses vad du hittar på i dina inlägg, måste vara din egen ideologi som du gör till sanning här..
För flickor (8 år)BMI 13,8 – 17,7: Defineras som normalvikt. Flickan ser slank ut, har en naturlig barnslig rundning men utan synliga revben eller överflödigt fett
Elsa har gått på regelbundna undersökningar på grund av sin sjukdom. Dålig tillväxt eller dåliga blodvärden skulle upptäckts då.

Citat:
För tarmen möjligtvis men inte övriga kroppen enl vad jag kan se,o sen pratar vi inte statiskt att kcal mängden varit exakt likadan från dag till dag... jag får uppfattningen att den svajat rejält beroende på status för dagen
Ja, det är vad jag skrivit för att ge ca 35 % i blodet för att ge ca 75 % totalt som är absolut minimum för normal tillväxt men med kraftigt nedsatt allmäntillstånd och mående och det gäller givetvis medelvärdet över tid. Är det inte du som brukar klaga på att det är tjatigt i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in