2026-08-19, 10:54
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Ekstav var tvungen att ändra sig. Erkänna fel i att han upplevde att mamman förstärkte symptom, hade fel om dropp, de ändrade vad domstolsärenden skulle handla om precis innan förhandlingarna skulle starta och de uteslöt väsentliga uppgifter som talar till mammans fördel i förvaltningsrätten.

Orosanmälningar som har gjorts mot mamman av barnskyddsteamet över barnmisshandel som låg till det första omhändertagandet skrevs flera av vårdpersonalen som ingår i det teamet var främmande för familjen.
Men du kan väl bara erkänna att det du skriver inte stämmer? Precis som Totius påpekar så blandar du och Kurt-Sune (enligt mig medvetet) ihop de två orosanmälningar både sett till innehåll och avsändare.
Citera
2026-08-19, 10:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Utifrån vad jag har läst mig till så fanns det en unison oro. Inte för BGFS utan för övertolkning av symtom vilket jag nog har lyft fem gånger till dig vi detta laget.

Jag vet inte vad din enkla fråga är när du "vinner" diskussioner genom att skriva spaltmeter med diverse invändningar som det ibland är väldigt svårt att se att du ha några slags belägg för.
Oron var grundlös.
Citera
2026-08-19, 10:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Men du kan väl bara erkänna att det du skriver inte stämmer? Precis som Totius påpekar så blandar du och Kurt-Sune (enligt mig medvetet) ihop de två orosanmälningar både sett till innehåll och avsändare.
Nej. Jag blandar inte ihop.
Citera
2026-08-19, 10:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Utifrån vad jag har läst mig till så fanns det en unison oro. Inte för BGFS utan för övertolkning av symtom vilket jag nog har lyft fem gånger till dig vi detta laget.

Jag vet inte vad din enkla fråga är när du "vinner" diskussioner genom att skriva spaltmeter med diverse invändningar som det ibland är väldigt svårt att se att du ha några slags belägg för.

Bilden var inte alls unison: Det behandlande vårdteamet, dvs de sjuksköterskor och läkare som faktiskt vårdade Elsa på avdelningen dokumenterade en helt vanlig sjukdomsbild av kronisk PIPO. Det var skrivbordsläkarna och Barnskyddsteamet som hittade på teorierna om övertolkning och BGFS. Det är själva motsatsen till "unison".

Det var exakt denna klyfta mellan det behandlande teamet och anmälarläkarna som lyftes fram i den externa utredningen den granskningsrapport som socialtjänsten som av en händelse försökte dölja.

Att du tycker det är jobbigt med "spaltmeter" beror helt enkelt på att du ställs inför konkret skriftligt aktmaterial, JO-anmälningar och externa utredningar som du vägrar att läsa.

Sluta slira på sanningen. Att kalla en splittrad vårdapparat för "unison" blir bara löjligt när den mörkade granskningsrapporten visar raka motsatsen.

Fram med exakta texten du läst, eller inse att du har helt fel i denna fråga!
Citera
2026-08-19, 10:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ok, vad menar du?

Det enda jag har försökt förklara är varför vården fick misstankar om BGFS. Det betyder på intet sätt att jag stödjer detta eller att jag tror att de var fallet.

Jag försöker bara förklara varför det skedde. Vården såg ett mönster som avvek från det normala och tolkade detta som att det kunde föreligga BGFS.
Att det du gör är att förskingra.
Citera
2026-08-19, 10:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Ok nu är du verkligen offtopic.. 99% av alla handikappade invandrare som vi har i detta land har anhöriga som assistenter o vi importerar tom anhöriga för att dom ska vara assistenter... det är en mångmiljard industri kantad av kriminalitet... men detta är en politisk fråga inget som har med fallet Elsa att göra
Citat:
Jag tycker ändå att det är en viktig fråga. Precis som du har varit inne på så finns det stora problem med att koppla samman assistentrollen med föräldraskapet. Detta är en av de anledningarna som stödjer detta, en barns sjukdom ska inte vara förenligt med ett jobb som föräldrar är beroende av.

Speciellt i tonåren när barnet ska försöka separera sig från föräldern och flytta. Då blir det ett rejält dilemma.

Men självklart förekommer detta. Det fuskas även hejvilt med detta vilket är ett större problem då samhället inte får någon insikt i sjukdomen (som dock inte hör till topic och inte till fallet, märk väl).
Frågan om assistansen är fullständigt fundamental när det gäller Elsas behov av stöd och samarbete med vården. Elsa hade stöd enligt LSS med avlönade assistenter (föräldrarna) på heltid. Hennes sjukdom krävde kontinuerlig kommunikation med vården genom instruktioner och rapportering.

Detta har ju inte alls fungerat och situationen ledde till slut till att Elsa tvångsomhändertogs. Det är så långt från syftet med LSS man kan komma.

Av det som framkommit är det omöjligt att lagkraven på dokumentationsplikt och god kvalitet enligt LSS har uppfyllts.
Citera
2026-08-19, 11:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ok, vad menar du?

Det enda jag har försökt förklara är varför vården fick misstankar om BGFS. Det betyder på intet sätt att jag stödjer detta eller att jag tror att de var fallet.

Jag försöker bara förklara varför det skedde. Vården såg ett mönster som avvek från det normala och tolkade detta som att det kunde föreligga BGFS.

Du kan inte klumpa ihop vården som om det gällde en enda unison röst. Det gör du bara för att skapa en falsk bild av att alla var överens.

Sanningen är att misstankarna om Munchausen by proxy kom från en mycket specifik källa: Barnskyddsteamets skrivbordsläkare. Ingen annan. Och hon hade inte ens träffat varken Elsa eller hennes mamma när hon satt och utformade sina teorier!

Det behandlande vårdteamet: alltså de läkare och sjuksköterskor som faktiskt undersökte och vårdade Elsa dokumenterade i stället en helt vanlig klinisk bild av en svår tarmsjukdom.

Varför fortsätter du på samma felaktiga spår när just denna klyfta mellan skrivbordsläkaren och det behandlande teamet konkretiserades och kritiserades i den externa utredningen som socialtjänsten försökte mörka?
Citera
2026-08-19, 11:10
Medlem
Ajogens avatar
Mamman anklagades för att kräva för mycket vård.

När Elsa blev omhändertagen ökade ekstav Elsas vård markant. Det har han uttalat sagt

Hur får ni den löser ni den cirkelns kvadratur?

Det begäret om vård för Elsa blev därmed bekräftat att vara behövd.
Citera
2026-08-19, 11:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Mamman anklagades för att kräva för mycket vård.

När Elsa blev omhändertagen ökade ekstav Elsas vård markant. Det har han uttalat sagt

Hur får ni den löser ni den cirkelns kvadratur?

Det begäret om vård för Elsa blev därmed bekräftat att vara behövd.
När Elsa omhändertagits kunde droppet minskas för att sedan sättas ut. Det hade inte vården kunnat göra tidigare baserat på den information som mamman gav.
Citera
2026-08-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Frågan om assistansen är fullständigt fundamental när det gäller Elsas behov av stöd och samarbete med vården. Elsa hade stöd enligt LSS med avlönade assistenter (föräldrarna) på heltid. Hennes sjukdom krävde kontinuerlig kommunikation med vården genom instruktioner och rapportering.

Detta har ju inte alls fungerat och situationen ledde till slut till att Elsa tvångsomhändertogs. Det är så långt från syftet med LSS man kan komma.

Av det som framkommit är det omöjligt att lagkraven på dokumentationsplikt och god kvalitet enligt LSS har uppfyllts.
Nu vet jag inte vilken värld denna doktor lever i när han pratar om tonåringar med vårdbehov som flyttar hemifrån... Jag har en del bekanta i min omgivning med barn som har olika typer av autism diagnoser och alla dessa barn bor fortfarande kvar hemma hos sina föräldrar långt in i vuxenlivet..en har försökt att bo själv flera gånger men varje gång blivit tvungen att flytta hem igen... han är idag 34 med Aschberger diagnos!
Så diskutera gärna hur man löser detta samhällsproblem men det har inte mycket med fallet Elsa att göra.... Jag lovar att kostnaden för att anställa externa assistenter skulle skena iväg nåt enormt..
Men ni kanske är villiga att betala för det med mer skatt vad vet jag 🙏
Senast redigerad av VildHasse5 2026-08-19 kl. 11:22.
Citera
2026-08-19, 11:17
Medlem
Citat:

Samma krav måste ställas gällande tex dokumentation för assistenter som är assistent till anhörig som den som gör arbetspass hos någon annan. Under arbetstid är rollen assistent och inte anhörig
Citera
2026-08-19, 11:19
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
När Elsa omhändertagits kunde droppet minskas för att sedan sättas ut. Det hade inte vården kunnat göra tidigare baserat på den information som mamman gav.
Så mamman begärde vård, fick den inte för att det av anledningarna som tagits upp.

Sen när Elsa omhändertogs fick hon plötsligt massvis med vård.

Vad var det som mamman gjorde fel när hon då begärde vård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in