2026-08-31, 02:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du lägger skulden på att droppet inte ordinerade korrekt över att mamman inte rapporterade korrekt.
Det jag upprepat förklarat för dig är att det matintag som mamman rapporterat inte har stämt med vad Elsa faktiskt har ätit. Konsekvensen är givetvis att vården inte fått den återkoppling som behövs.
Citera
2026-08-31, 02:09
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det jag upprepat förklarat för dig är att det matintag som mamman rapporterat inte har stämt med vad Elsa faktiskt har ätit. Konsekvensen är givetvis att vården inte fått den återkoppling som behövs.
Det är vården som har misslyckat i att etablera återkoppling. Det var det mötet handlade om innan IVO anmälan som följdes av orosanmälan.

Vården har misskött sig och det har lett till situationen. Elsa har inte omhändertagits över en matdagbok.
Citera
2026-08-31, 06:19
Medlem
Citat:
Det är vården som har misslyckat i att etablera återkoppling. Det var det mötet handlade om innan IVO anmälan som följdes av orosanmälan.

Vården har misskött sig och det har lett till situationen. Elsa har inte omhändertagits över en matdagbok.
Att inte droppet uppdaterats sen Elsa var 2 år är sån fundamental miss av vården att jag faktiskt undrar om man ens läst nån matdagbok,och som sagt inte första gången som Ekstav är i trubbel ang just dropp... Borde funnits en dietist inblandad men det har jag inte läst nåt om 🤔
Innan Ivo är färdiga med sin utredning så har ni tjatat hål i huvudet på varandra här, tar minst 2 år
Citera
2026-08-31, 07:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag är säker på att JO inte kommer att acceptera ett sådant argument. Jag hoppas och tror att JO vill ha en förklaring till diskrepansen mellan vad mamman rapporterat och vad Elsa faktiskt måste ha ätit. Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen av detta ärende.

Vem driver denna fråga förutom systemriddarna runt det runda bordet i denna tråd?

Har ni funderat på det någon gång?
Citera
2026-08-31, 07:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, kritiken gäller att det är vårdens uppgifter som seglat igenom hela processen utan ifrågasättande och granskning.

Det ska för övrigt bli intressant att se hur JO ställer sig till den matematiska och fysiologiska orimligheten i att föräldrarna trodde att det var 100 % dropp.
​Låt mig enkelt presentera er fundamentala tankevurpa: Elsa har PIPO: en kronisk, svår tarmsjukdom som direkt påverkar tarmens rörelser och kroppens förmåga att ta upp näring via munnen!

​Det går inte att tillämpa vanliga, teoretiska näringsberäkningar på ett barn med en grav tarmpassagestörning. Slut på meddelandet!
Citera
2026-08-31, 07:27
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Hur mycket Elsa äter ändrar inget. De ska ha 100% utskrivet och sedan justera mängden utefter vad Elsa ätit under dagen. Att Elsa fick 40% läggs till skuld på vården.
Du menar att föräldrarna/assisterna dagligen justerar droppet? Det tror jag inte Kurt-Sune håller med om som vevat i månader om att det krävs en femårig utbildning för det.
Citera
2026-08-31, 07:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Du menar att föräldrarna/assisterna dagligen justerar droppet? Det tror jag inte Kurt-Sune håller med om som vevat i månader om att det krävs en femårig utbildning för det.

Hur kan det hår ens vara en diskussion. Vården gjorde fel. Det är erkånt under vittnesförhör i domstol.

Det är inte föräldrarnas eller assistenternas fel.

Mamman och assistenterna gjorde rätt och vården gjorde fel. Det är inte svårare än så.

Lägg ner nu!
Citera
2026-08-31, 08:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Att inte droppet uppdaterats sen Elsa var 2 år är sån fundamental miss av vården att jag faktiskt undrar om man ens läst nån matdagbok,och som sagt inte första gången som Ekstav är i trubbel ang just dropp... Borde funnits en dietist inblandad men det har jag inte läst nåt om 🤔
Innan Ivo är färdiga med sin utredning så har ni tjatat hål i huvudet på varandra här, tar minst 2 år
Droppet bestäms av experter i Uppsala. Att det varit dietist inblandad har varit känt från början.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vem driver denna fråga förutom systemriddarna runt det runda bordet i denna tråd?

Har ni funderat på det någon gång?
Alla som på något sätt utreder saken eftersom det är en fundamental fråga gällande samverkan mellan föräldrarna/LSS och vården.

Citat:
​Låt mig enkelt presentera er fundamentala tankevurpa: Elsa har PIPO: en kronisk, svår tarmsjukdom som direkt påverkar tarmens rörelser och kroppens förmåga att ta upp näring via munnen!

​Det går inte att tillämpa vanliga, teoretiska näringsberäkningar på ett barn med en grav tarmpassagestörning. Slut på meddelandet!
Varför spammar du tråden med tramsiga påhopp och självklarheter? Dropp ger näringen direkt i blodet.

Citat:
Hur kan det hår ens vara en diskussion. Vården gjorde fel. Det är erkånt under vittnesförhör i domstol.

Det är inte föräldrarnas eller assistenternas fel.

Mamman och assistenterna gjorde rätt och vården gjorde fel. Det är inte svårare än så.

Lägg ner nu!
Försöker du stoppa diskussionen med dina åsikter som dessutom talar direkt mot lagkraven i LSS?
Citera
2026-08-31, 08:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Förändrat intag via munnen (”per os”)
Uppmärksamma och dokumentera förändrat intag per os. Vid förändrat intag per os kan
sondmatsordinationen behöva justeras. Registrera hur mycket mat och dryck patienten får i sig per os
för att utvärdera intaget. Kontakta dietist för råd och stöd. OBS: det är viktigt att alltid följa logopedens
ordination och sväljråd vid sväljsvårigheter.

https://publikdocplus.regionuppsala.se/Home/GetDocument?containerName=e0c73411-be4b-4fee-ac09-640f9e2c5d83&reference=DocPlusSTYR-11816&docId=DocPlusSTYR-11816

Man justerar efter matintaget via mun. Det hade vart helt hål i huvet om man inte gjorde det.

Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Återigen har du samma konversation med mig om något du redan har diskuterat med mig om. Som om det inte har skett...

Väldigt ofta det händer med dig. Selektiv minnesförlust kanske?
Senast redigerad av Ajogen 2026-08-31 kl. 08:37.
Citera
2026-08-31, 08:31
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Ja det har skett en allvarlig misskötsel där. Och domstolen köper Ekstavs förklaring om att det inte var relevant för hon måste fått i sig rätt mängd näring ändå.

Som jag förstår så räckte själva påståendet, inte att de faktiskt gick in och kontrollerade och begärde in mer uppgifter för att utreda det.
Citera
2026-08-31, 08:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Återigen har du samma konversation med mig om något du redan har diskuterat med mig om. Som om det inte har skett...

Väldigt ofta det hände med dig. Selektiv minnesförlust kanske?
Du länkar till ett dokument som beskriver rutiner vid användandet av enteral nutrition på avdelning och inför utskrivning av vuxna patienter (≥ 18 år). Det är INTE ALLS samma sak som i Elsas fall. Läser du inte ens vad du länkar till?

Att vissa saker behöver upprepas kan ju bero på att du och kurt-sune upprepar samma saker om och om igen.

Citat:
Ja det har skett en allvarlig misskötsel där. Och domstolen köper Ekstavs förklaring om att det inte var relevant för hon måste fått i sig rätt mängd näring ändå.

Som jag förstår så räckte själva påståendet, inte att de faktiskt gick in och kontrollerade och begärde in mer uppgifter för att utreda det.
Påståendet stämmer ju (bortsett från din misstolkning av mängden).
Citera
2026-08-31, 08:56
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:

Väldigt ofta det händer med dig. Selektiv minnesförlust kanske?
Men jag frågar igen, är det föräldrarna/assisterna som justerar droppet efter hur mycket flickan ätit? Nej, det är det inte. Det är ju därför den bristande kommunikationen mellan mamman och vården blir farlig för flickan. Sen oavsett om föräldrarna (och läkaren) visste om droppets egentligen nivå eller inte - så har vården gjort ett allvarligt fel i att inte agera långt tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in