2026-08-31, 00:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vården har skrivit att Elsa har ordinerats ut 100 % dropp.

Det är inte tydligare än så. Ordineringen är vården ytterst ansvarig för.
Det är ju precis vad jag skrev. Förstod du inte vad jag skrev?
Citera
2026-08-31, 00:21
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är ju precis vad jag skrev. Förstod du inte vad jag skrev?
Du håller inte koll på vad du skriver.

Det är vården som har ordinerat ut 40% dropp och sagt att det motsvarar fullt näringsintag.

Det har inget med inrapportering att göra.
Citera
2026-08-31, 00:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du håller inte koll på vad du skriver.

Det är vården som har ordinerat ut 40% dropp och sagt att det motsvarar fullt näringsintag.

Det har inget med inrapportering att göra.
Jag provar igen, ännu tydligare:

A) Vården ansvarar för droppet.

B) Föräldrarna/assistenterna ansvarar för maten.

Förstår du punkt B?
Citera
2026-08-31, 00:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag provar igen, ännu tydligare:

A) Vården ansvarar för droppet.

B) Föräldrarna/assistenterna ansvarar för maten.

Förstår du punkt B?
Hur mycket Elsa äter ändrar inget. De ska ha 100% utskrivet och sedan justera mängden utefter vad Elsa ätit under dagen. Att Elsa fick 40% läggs till skuld på vården.
Citera
2026-08-31, 00:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Hur mycket Elsa äter ändrar inget.
Hur mycket Elsa äter är avgörande för hennes mående. Hon ska varken äta för mycket eller för lite. Elsas ätande är föräldrarnas/assistenternas ansvar.
Citera
2026-08-31, 00:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Hur mycket Elsa äter är avgörande för hennes mående. Hon ska varken äta för mycket eller för lite. Elsas ätande är föräldrarnas/assistenternas ansvar.
Och det ändrar inte på att vården inte såg till att dropp följde med Elsa i åldern.
Citera
2026-08-31, 00:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och det ändrar inte på att vården inte såg till att dropp följde med Elsa i åldern.
Mina inlägg som du svarar på handlar om maten och diskrepansen i uppgifterna från mamman – varför pratar du om något annat? Förstår du ens själv vad du vill?
Citera
2026-08-31, 00:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Mina inlägg som du svarar på handlar om maten och diskrepansen i uppgifterna från mamman – varför pratar du om något annat? Förstår du ens själv vad du vill?
Jag pratar inte om annat. Hur än matdagboken förts så har vården grovt missköt sig i ordineringen av droppet. Det var tydligt när ekstav själv skrev 100% dropp i orosanmälan och alla journaler har intygat att det varit 100%. Det har inget med matdagboken att göra.
Citera
2026-08-31, 00:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag pratar inte om annat. Hur än matdagboken förts så har vården grovt missköt sig i ordineringen av droppet. Det var tydligt när ekstav själv skrev 100% dropp i orosanmälan och alla journaler har intygat att det varit 100%. Det har inget med matdagboken att göra.
Självklart hänger det ihop: Dropp + Mat = 100 % av näringsbehovet.

Hur mycket mat skulle Elsa behöva med 100 % dropp, tycker du?
Citera
2026-08-31, 00:49
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Självklart hänger det ihop: Dropp + Mat = 100 % av näringsbehovet.

Hur mycket mat skulle Elsa behöva med 100 % dropp, tycker du?
Du har det bakvänt. Hon får 100% utskrivet. Sen reducerar man mängden som ges i dropp utöver vad som uppskattas genom matdagboken.

Nu gjordes den reduceringen på ett 40%igt dropp.

Hade det varit så att de valt att endast förskriva 40% eftersom matdagboken visade att det var mer än tillräckligt hade man journalfört det. Inga sådana uppgifter finns.
Senast redigerad av Ajogen 2026-08-31 kl. 00:55.
Citera
2026-08-31, 00:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du har det bakvänt. Hon får 100% utskrivet. Sen reducerar man mängden som ges i dropp utöver vad som uppskattas genom matdagboken.

Nu gjordes den reduceringen på ett 40%igt dropp.

Hade det varit så att de valt att endast förskriva 40% eftersom matdagboken visade att det var mer än tillräckligt hade man journalfört det. Inga sådana uppgifter finns.
Nej, så är det inte. Droppet är inget som ändras dag för dag. Felet som upptäcktes var att droppet bara gav 40 % av näringsbehovet eftersom sammansättningen inte ändrats när Elsa växte och fick ökat näringsbehov.

Alltså, det här är så grundläggande för ärendet så det är obegripligt att du håller på såhär. Jag släpper det här nu. Är du intresserad så läser du på och lär dig. Men var snäll och påstå inte att jag har fel när du inte kan någonting om det här.
Citera
2026-08-31, 01:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej, så är det inte. Droppet är inget som ändras dag för dag. Felet som upptäckes var att droppet bara gav 40 % av näringsbehovet eftersom sammansättningen inte ändrats när Elsa växte och fick ökat näringsbehov.

Alltså, det här är så grundläggande för ärendet så det är obegripligt att du håller på såhär. Jag släpper det här nu. Är du intresserad så läser du på och lär dig. Men var snäll och påstå inte att jag har fel när du inte kan någonting om det här.
Det är inte korrekt. Droppet skulle motsvara 100% procent. Det var 40.

Det är vårdens ansvar att hålla koll på det. De misslyckades med den uppgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in