Citat:
Ursprungligen postat av
Vakna.
Hoppar in här. Den mest informativa sajten enligt mig är hans sida beroeanpickets.com
Skulle JV läsa där skulle de se att deras läror som gör dem annorlunda mot andra församlingar inte alls är bibelenliga. Alltså, alla deras unika läror som är kännetecknande för dom, är bara ett påhitt, önsketänkande och en idé, framförda av deras tidiga ledare som organisationen fortfarande benhårt håller fast vid.
Amberfly. Får jag fråga, du som utomstående, varför är du så intresserad av JV? Kanske har du förklarat det förut. I så fall har jag glömt bort det?
Konstigt nog, så kommer jag inte åt den hemsidan.
Från början berodde det väl på att det fanns personer i min omgivning som är vittnen. Folk i skolan, grannar etc. De brukade inte vilja prata om religionen. Det var lättare att småprata om annat. Så jag blev nyfiken och började ta reda på saker själv. Men när jag hade fått reda på sådant jag ville veta, så tappade jag i princip intresset. Ingen av dessa personer finns kvar i min omgivning idag heller.
Sedan började jag lära känna en person som hade vuxit upp inom Jehovas vittnen. Valde att inte döpa sig, och förlorade kontakten med alla ändå. Är fortfarande påverkad av uppväxten. Firar tex inte jul och födelsedagar pga det. Inte ens när barnen var små och ville fira det för att andra gjorde det. Det var väl ungefär då jag började bli intresserad på riktigt. Av någon anledning. Sedan har intresset stannat.
Sedan har det funnits en period som jag var rätt spirituell och andligt sökande. Då jag även har varit nyfiken på andra trossamfund. För att se hur det skiljer sig från svenska kyrkan. Besökte deras lokaler (när det var öppet, så att man tex kunde be, tända ljus, eller bara sitta ner en stund). Även gått på en del gudstjänster och liknande.
Har haft lite tankar på att försöka ge Jehovas vittnen samma chans. Men att först försöka besöka Rikets Sal först, och senare kanske ett möte. Inte för att jag tror att jag kommer bli ett vittne, men av nyfikenhet. Men av olika anledningar så har det inte blivit av. Annat för att ett vittne sa att det var något ovanligt att göra så, så de ville ringa till närmaste Rikets sal för att förvarna om att jag skulle komma. Blev osäker och fundersam, så jag avstod.
Hos andra trossamfund har det aldrig varit några problem. Men då har jag ändå försökt passa in, och anpassa mig. Jag vet tex att jag inte får ta nattvarden hos katolska kyrkan. Och jag har tänkt på klädsel överallt. Etc.
Vet inte om det är särskilt logiskt eller så.
Hade jag inte kommit i kontakt med vittnen i någon form (eller en som var uppväxt inom JV men valde att ej döpa sig och lämna helt), så kanske jag aldrig hade haft något större intresse överhuvudtaget. Detta med mitt andliga sökande och spiritualitet har inte fått mig att uppsöka alla möjliga kristna samfund tex. Bara en del.