2026-08-22, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag kanske mindes fel. Det kanske var så att han blev avsatt som äldste på sent 70-tal? Kanhända att han var mer eller mindre overksam efter detta. Jag vill i alla fall minnas att det var en del snack om honom i församlingen vid den tiden.
Det med Russellianarna var intressant. Fanns det skepsis mot användandet av 1914 i dessa kretsar. Förvisso hade Russel satsat hårt på 1914, men inte som början av ändens tid eller som stulet av hedningarnas tider. Om jag minns rätt var Russell inne på 1799 när det gällde något av dessa.

Om du menar att Rud blev avsatt som äldste på sent 70-tal är det fel. Han blev aldrig avsatt eftersom han aldrig varit äldste. Den information jag har är att han inte ville vara äldste när äldsteanordningen infördes i början på 70-talet fastän han ingick i tjänstekommittén och föreslogs av de andra.

Bland russelliananra fanns ingen skepsis mot 1914, fast de förkastar mycket av JVs uppfattningsar om årtalet, och de vidhåller fortfarande 1874 som året för Jesu synliga återkomst, som JV förkastade runt 1930 till förmån för 1914. De tror också, liksom Russell, att "ändens tid började 1799.
Citera
2026-08-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Om du menar att Rud blev avsatt som äldste på sent 70-tal är det fel. Han blev aldrig avsatt eftersom han aldrig varit äldste. Den information jag har är att han inte ville vara äldste när äldsteanordningen infördes i början på 70-talet fastän han ingick i tjänstekommittén och föreslogs av de andra.

Bland russelliananra fanns ingen skepsis mot 1914, fast de förkastar mycket av JVs uppfattningsar om årtalet, och de vidhåller fortfarande 1874 som året för Jesu synliga återkomst, som JV förkastade runt 1930 till förmån för 1914. De tror också, liksom Russell, att "ändens tid började 1799.

Nej, inte alls. Jag syftade hela tiden på Johnson. Jag har sett intervjun med Rud inför nyutgåvan av boken om den famösa Rutherford och hans maktövertagande.
Det jag undrade var alltså om C O Johnson blev avsatt som äldste, eller kanske avsade sig den positionen någon gång på senare delen av 1970-talet.
Citera
2026-08-22, 17:22
Medlem
Citat:

Enligt Eric Michael Wilson, som tagit över förlaget som publicerade Ruds bok efter Pentons död, håller Rud nu på med en bok om blodtransfusioner som kommer att bli ett dråpslag mot rörelsen.

På tal om Wilson, har du läst hans bok ”Shutting the Door to the Kingdom of God. How Watch Tower Stole Salvation from Jehovah's Witnesses”? Jag blev nyfiken på vem han var, så googlade. Just den boken verkar intressant.

Ska ha koll längre fram på den kommande boken om blodtransfusioner.
Citera
2026-08-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej, inte alls. Jag syftade hela tiden på Johnson. Jag har sett intervjun med Rud inför nyutgåvan av boken om den famösa Rutherford och hans maktövertagande.
Det jag undrade var alltså om C O Johnson blev avsatt som äldste, eller kanske avsade sig den positionen någon gång på senare delen av 1970-talet.

Som Jonsson skriver i sin bok om hedningarna tider (fjärde upplagan på engelska) sade han upp sig själv som äldste. Han blev alltså inte avsatt. Och det var mycket riktigt i slutet av 70-talet. Och att han avsade sig äldsteskapet togs illa upp. Man började ana att det fanns ideologiska motiv. Han var i det längsta mycket naiv när det gällde JV-ledningen men tvingades till sist att omvärdera den. Helt avgörande blev publiceringen av en bok 1981 som indirekt i ett appendix tog avstånd från den avhandling han hade sänt dem. Han beslöt då att publicera sin avhandling på svenska som ett farväl till rörelsen. Men de han att utesluta honom innan han fick ut boken.
Senast redigerad av Berossos 2026-08-22 kl. 17:50.
Citera
2026-08-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
På tal om Wilson, har du läst hans bok ”Shutting the Door to the Kingdom of God. How Watch Tower Stole Salvation from Jehovah's Witnesses”? Jag blev nyfiken på vem han var, så googlade. Just den boken verkar intressant.

Wilsons bok är mycket bra och är så här långt en av de mest informativa böckerna om ledningen. Den fyller upp ett tomrum efter Ray Franz båda gedigna böcker. Endast boken "Samvetskris" finns på svenska. Wilson beskriver bl a hur den styrande kretsen "stal" samtliga Rikets salar och tvingade de äldste att godkänna detta.

Wilson menar att boken om blodtransfusioner skall publiceras samtidigt på ett antal språk, fast troligen inte på svenska. Han menar att det skall ske med hjälp av AI.
Citera
2026-08-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly

Hoppar in här. Den mest informativa sajten enligt mig är hans sida beroeanpickets.com
Skulle JV läsa där skulle de se att deras läror som gör dem annorlunda mot andra församlingar inte alls är bibelenliga. Alltså, alla deras unika läror som är kännetecknande för dom, är bara ett påhitt, önsketänkande och en idé, framförda av deras tidiga ledare som organisationen fortfarande benhårt håller fast vid.

Amberfly. Får jag fråga, du som utomstående, varför är du så intresserad av JV? Kanske har du förklarat det förut. I så fall har jag glömt bort det?
Citera
2026-08-22, 18:28
Medlem
Citat:

Russelianarna som sedan blev "Bibelforskarna" blev utvalda av Herren 1919 som den "trogne och omdömesgille slaven". Bibelforskarna finns kvar som samfund idag som flera olika oberoende sällskap. Dom finns fortfarande kvar!!!

Undrar hur många JV som tänker på det idag?
Citera
2026-08-22, 18:56
Medlem
Citat:
Persson lämnade inte rörelsen redan på 1970-talet. Han lämnade officiellt 1988. En del annat av det som sägs ovan är också fel. Rud beskriver i sin bok RUTHERFORD´S COUP hur hans forskning gick till. Den började 1973 och han fick absolut ingen information i ämnet av Raymond Franz eller andra som varit förbundna med huvudkontoret Han fick i stället det mesta av källmaterialet från Bible Students ("russelianare") i USA redan 1973. Resten fick han senare av ett formellt JV från Rhode Island i USA, med undantag av rättegångsprotokollen, som han fick kopior av från annat håll.

Rud har aldrig på något sätt varit knuten till det svenska avdelningskontoret som någon påstod. Däremot fick hans medlemskap i Röda Korset märklig uppmärksamhet därifrån. Hans skildring "Trakasserad för Röda Korset" kan vem som helst skriva in och läsa på nätet. Carl Olof Jonsson skrift "Blodfrågan" representerade en hållning i ämnet som Jonsson senare delvis lämnade. Han kom fram till, uppenbarligen pga Perssons argument, att blodförbudet i Apg 15 fortfarande gäller, men liksom Rud menade han att blodförbudet inte gäller blodtransfusioner. Och det visar sig nu att riskerna med blod våldsamt har överdrivits av JV. Riskerna minskar stadigt även om de finns, precis som de finns när det gäller andra medicinska behandlingar.

Enligt Eric Michael Wilson, som tagit över förlaget som publicerade Ruds bok efter Pentons död, håller Rud nu på med en bok om blodtransfusioner som kommer att bli ett dråpslag mot rörelsen.

Kan du berätta mer om C-O Jonsson och hans kontakter med Fred Franz? Träffades dom någon gång i verkliga livet eller var det bara brevledes, telefon? Var det ren slump att Franz jobbade med Aid boken och behandlade 607 fvt som Jonsson skickade in sitt material till huvudkontoret? Eller stämmer inte det heller? Inte så intressant fråga iofs. Berätta gärna om Jonsson och Perssons kontakter med Raymond Franz om det finns något där att berätta, tack.
Citera
2026-08-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Hoppar in här. Den mest informativa sajten enligt mig är hans sida beroeanpickets.com
Skulle JV läsa där skulle de se att deras läror som gör dem annorlunda mot andra församlingar inte alls är bibelenliga. Alltså, alla deras unika läror som är kännetecknande för dom, är bara ett påhitt, önsketänkande och en idé, framförda av deras tidiga ledare som organisationen fortfarande benhårt håller fast vid.

Amberfly. Får jag fråga, du som utomstående, varför är du så intresserad av JV? Kanske har du förklarat det förut. I så fall har jag glömt bort det?

Konstigt nog, så kommer jag inte åt den hemsidan.

Från början berodde det väl på att det fanns personer i min omgivning som är vittnen. Folk i skolan, grannar etc. De brukade inte vilja prata om religionen. Det var lättare att småprata om annat. Så jag blev nyfiken och började ta reda på saker själv. Men när jag hade fått reda på sådant jag ville veta, så tappade jag i princip intresset. Ingen av dessa personer finns kvar i min omgivning idag heller.

Sedan började jag lära känna en person som hade vuxit upp inom Jehovas vittnen. Valde att inte döpa sig, och förlorade kontakten med alla ändå. Är fortfarande påverkad av uppväxten. Firar tex inte jul och födelsedagar pga det. Inte ens när barnen var små och ville fira det för att andra gjorde det. Det var väl ungefär då jag började bli intresserad på riktigt. Av någon anledning. Sedan har intresset stannat.

Sedan har det funnits en period som jag var rätt spirituell och andligt sökande. Då jag även har varit nyfiken på andra trossamfund. För att se hur det skiljer sig från svenska kyrkan. Besökte deras lokaler (när det var öppet, så att man tex kunde be, tända ljus, eller bara sitta ner en stund). Även gått på en del gudstjänster och liknande.

Har haft lite tankar på att försöka ge Jehovas vittnen samma chans. Men att först försöka besöka Rikets Sal först, och senare kanske ett möte. Inte för att jag tror att jag kommer bli ett vittne, men av nyfikenhet. Men av olika anledningar så har det inte blivit av. Annat för att ett vittne sa att det var något ovanligt att göra så, så de ville ringa till närmaste Rikets sal för att förvarna om att jag skulle komma. Blev osäker och fundersam, så jag avstod.

Hos andra trossamfund har det aldrig varit några problem. Men då har jag ändå försökt passa in, och anpassa mig. Jag vet tex att jag inte får ta nattvarden hos katolska kyrkan. Och jag har tänkt på klädsel överallt. Etc.

Vet inte om det är särskilt logiskt eller så.

Hade jag inte kommit i kontakt med vittnen i någon form (eller en som var uppväxt inom JV men valde att ej döpa sig och lämna helt), så kanske jag aldrig hade haft något större intresse överhuvudtaget. Detta med mitt andliga sökande och spiritualitet har inte fått mig att uppsöka alla möjliga kristna samfund tex. Bara en del.
Senast redigerad av Amberfly 2026-08-22 kl. 19:50.
Citera
2026-08-22, 19:15
Medlem
Citat:
Wilsons bok är mycket bra och är så här långt en av de mest informativa böckerna om ledningen. Den fyller upp ett tomrum efter Ray Franz båda gedigna böcker. Endast boken "Samvetskris" finns på svenska. Wilson beskriver bl a hur den styrande kretsen "stal" samtliga Rikets salar och tvingade de äldste att godkänna detta.

Wilson menar att boken om blodtransfusioner skall publiceras samtidigt på ett antal språk, fast troligen inte på svenska. Han menar att det skall ske med hjälp av AI.

Kommer boken om blodtransfusioner på engelska, så blir det inget problem. Ser att man kan beställa Wilsons bok på engelska på några olika hemsidor. Vilket funkar för mig. Svensk text är inget krav.

Samvetskris var det flera år sedan som jag läste. Men ska läsa om den. Samt läsa Carl Olof Jonssons bok om blodfrågan. Samt en som heter ’Jehovas vittnen – förkunnare av Guds kungarike’ (släpptes på svenska 1994, ursprungligen engelska 1993. Så vitt jag vet). Det borde bli en bra start.
Citera
2026-08-22, 19:25
Medlem
Citat:
Som Jonsson skriver i sin bok om hedningarna tider (fjärde upplagan på engelska) sade han upp sig själv som äldste. Han blev alltså inte avsatt. Och det var mycket riktigt i slutet av 70-talet. Och att han avsade sig äldsteskapet togs illa upp. Man började ana att det fanns ideologiska motiv. Han var i det längsta mycket naiv när det gällde JV-ledningen men tvingades till sist att omvärdera den. Helt avgörande blev publiceringen av en bok 1981 som indirekt i ett appendix tog avstånd från den avhandling han hade sänt dem. Han beslöt då att publicera sin avhandling på svenska som ett farväl till rörelsen. Men de han att utesluta honom innan han fick ut boken.

Ja, då mindes jag någorlunda rätt. Jag var tämligen ung på den tiden, så jag fick långt ifrån höra allt vad som spekulerades och sades, men det talades om någon i Åmål som ansågs vara.... åtminstone suspekt.
Det är klart att någon som är troende JV kanske har en naiv uppfattning om organisationen, även om Johnsson hade fått en och annan varning, fr a efter besöket i Brooklyn.
Citera
2026-08-22, 19:35
Medlem
Citat:

Det var väl inte bara riketssalarna som "stals", eller som det hette, skrevs över. Om jag minns rätt kunde det vara stora delar av vissa församlingars banktillgodohavanden som också skulle skrivas över.
Dessutom, vill jag i a f minnas, var det strax efter detta som varje församlings förkunnare skull lämna in ett skriftligt besked om hur mycket de kunde donera varje månad. Huruvida denna donation var till den lokala församlingen, eller till organisationen, även om jag befarar det sistnämnda.
Att inte många församlingar reagerade mot detta......, men då hade väl kretsisen bara upplöst församlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in