Citat:
Ursprungligen postat av
unicase
Vad är det för nytt bättre system?
Ett kapitalistisk system skulle få svårt med åldrande befolkning. Men alla andra ekonomiska system skulle få ännu svårare. När allt färre ska försörja allt fler så kommer det system som har högst produktivitet per arbetare klara sig bäst. Då vinner kapitalismen mot andra system som kommunism eller feodalism.
Citat:
Ursprungligen postat av
unicase
Även om effekterna ekonomiskt kändes av omedelbart så hade det ej lett till ökat barnafödande. Eftersom ekonomiska vinsten av barnafödande är kollektiv. Det blir som att jobba massa övertid med 100% skatt. Eftersom vinsten är kollektiv istället för personlig så kommer man ej jobba massa övertid.
Du har misstolkat mig. Jag menar inte att kraschande ekonomi hade fått folk å föda fler barn. Jag menar att en kraschande ekonomi hade tvingat fram en ekonomi som är mindre inriktad på tillväxt, och mer tillåtande av stagnation.
Kapitalismen uppkom under 1800-talet, då folk fortsatte å föda 4 barn, trots vacciner. Det var en tid då där var ett enormt överskott av unga som företagen kunde utnyttja. Senare sjönk födseltalen, men folkmängden har ökat hela tiden fram till nyligen. Det nuvarande kapitalistiska systemet är, och har alltid varit, grundat i utgångspunkten att det är både möjligt och önskvärt att öka, öka, öka. Det tåler inte stagnation eller minskning.
Du säger att det nuvarande systemet är det som ger bäst ekonomi, men det gäller just nu. Systemet är inte gjort för att ge bäst resultat under en minskande folkmängd. Jag har nämnt i ett tidigare inlägg, att vi skulle kunna sprida ut arbetet över åldrarna, så att alla från ungdomar till pensionärer, arbetar på olika vis. Det hade inte räddat det ekonomiska förfallet, men när väl folkmängden hade minskat, och det ekonomiska fallet hade tvingat utspriding av arbetsåldrar, hade (förhoppningsvis) vanliga vuxna inte behövt arbeta lika mycket, kanske 5 timmar i st f 8, vilket då skulle möjliggöra att folk är lönträlar till mindre del, och att de kan lägga mer tid på sånt som att föda barn. Själva anledningen till att folk föder så få barn, är för att vårt system, där man förväntas arbeta 8+ timmar om dagen, har prioriterat ekonomisk tillväxt före livskvalitet. När då till och med själva ekonomin faller på grund av systemets livsfientlighet, blir det som en välförtjänt rättvisa som samhället får lära sig av.
Det är vad tanken är, åtminstone.