2026-08-24, 19:16
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Det är just det vi inte gör. Läste du ens inlägget? Vi är många, många fler än vad vi någonsin har varit förr. Vi svenskar kommer aldrig försvinna så länge vi inte låter utländingar stanna. I början av 1900-talet, hade Sverige hälften så många människor som i dag. I början av 1800-talet, var det 2 350 000. I början av 1700-talet bara 1 368 000. Även om vi bara räknar med de ~2/3 av folket som i dag är etniska svenskar, är vi ändå kring 3 gånger så många som vid början av 1800-talet. Var svenskar på väg att dö ut då? Mängden folk som etniska svenskar härstammar från, då indoeuropeerna kom hit för 4000 år sedan, kan rimligen ha varit någon hundradel av dagens folkmängd.

Trots att vi är fler än någonsin, börjar folk ofta böla om att vi kommer försvinna, så fort födseltalen hamnar under 2, och det är inte bara "konservativa" som gör det, utan "woke" och liberaler också. Det hela visar på hur okunniga folk är om historia. En snabbt minskande folkmängd kan leda till sämre materiell levnadsstandard, som Naknekejsaren sade, men det leder INTE till utrotning.

Jag skulle vilja poängtera att för min del så är det inte en katastrof att likt Japan gå emot en fallande materiell standard och då även billigare villor/lägenheter (tomma hus av fallande befolkning) och andra positiva effekter som inte syns i "BNP per capita".

Problemet här är också att vi har en finansiell elit som kommer göra precis allt för att fylla tomrummet med nytt ekonomiskt blod; alltså arbetskraftsinvandring. Det som kommer ske är en slags förhandling om att få hämta in en massa indier och sydostasiater gentemot att populistiska partier som SD får som de vill angående muslimska asylinvandrare.

Oligarkin kommer inte att acceptera att den ekonomiska ådran inte fylls på med nytt blod när arbetskraft saknas (de accepterar det inte ens när det inte finns någon brist på arbetskraft), och den svenska borgerliga oligarkin är fullkomligt kosmopolitisk och saknar helt känsla för nationen olikt exempelvis den japanska/koreanska oligarkin.

Johan-Norberg-modellen där man försöker erövra vänstern med tal om att höja världens totala BNP genom invandring och utrota tredje världen fattigdom i utbyte av minskat välfärd i nationen kommer man anpassa för en SD-publik istället så att man istället pratar om att fylla på med ordentliga invandrare som inte ställer till problem och som höjer Sveriges BNP och hjälpter med äldre. Blir inte överraskad ifall det är den själlöse Johan Norberg som själv gör comeback genom ett sådant nytt narrativ, där han lyfter typ Kanada som modelnation för Sverige.

Det kommer vara mindre flum framöver och mer konkreta ekonomiska siffror och kriminell statistik för att justifiera olika invandrargrupper. Eliten kommer anpassa sig till en ny publik och detta kommer hända i EU-nivå dessutom; löften till populistiska högern att sätta upp en medelhavsmur emot Nordafrika och mellanöstern medan kontrollerad invandring från länder som Indien kommer man anspråka för istället, invandrare som direkt transporteras från Arlanda till kontoret för att koda.

En fertilitetsnivå på runt 1,2-1,3 kommer inte att accepteras av kapitalägarna lika lite som en japansk ekonomisk utveckling, och kapitalägarna får i demokratier oftast ungefär vad de vill ha.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-08-24 kl. 19:20.
Citera
2026-08-24, 19:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Så tilltalar man varandra på denna delen. Så blir jag tilltalad så tilltalar jag andra. Det är helt okej förstår du?
Citat:
Det är ett frejdigt tilltal jag lärt mig av dig och dina beundrare.
När har Naknekejsaren sagt till dig att dö?

Citat:
Jävla alkis!
Tycker du själv att detta var ett nödvändigt tillägg? Jag har bara skrivit två inlägg till dig, och inte förolämpat dig, så du kan inte ursäkta dig med att du bara ger tillbaka. För övrigt vet du inte ens något om mina alkoholvanor.
Citera
2026-08-24, 19:30
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unicase
Kapitalism och överflöd av konsumtion kommer fortsätta finnas i väst under överskådlig framtid. Den som inte klarar av det utan att bli infertil kommer få sina gener bortsorterade.

Detta är första gången mänskligheten utsätts för evolutionärt tryck baserat på hur vi hanterar överflöd. Visar sig att religiösa klarar det bättre än andra. Inte bara har religiösa högre fertilitet än icke-religiösa, utan dessutom växer gapet.
Det har skett förut i olika maktcentras slutskeden, både innan och efter Augustinus uppfann religion.

Religiositet överlappar med högre födelsetal, men som Naknekejsaren visat kan man ifrågasätta hur avgörande religionen som sådan är. En möjlighet är att födelsetalen styrs av hur stark identitetsgrupp man har, snarare än specifikt hur religiös man är. Dessa saker tenderar i praktiken att överlappa, men andra komponenter i folks identitet kan ändå vara viktigare.

Bättre isåfall att tänka i termer av ledkulturer och olika gruppers kolliderande egenintressen. Religiositet i kristen mening är då en möjlig komponent bland flera i identitetsgruppers kulturer och strategier, snarare än nyckeln till alltsammans. Avvikande religiositet kan också vara en subversiv kraft som delegitimerar starka, självreproducerande identiteter.

Här kan kapitalismen gott betraktas som en entitet som krockar med alla människors egenintressen och deligitimerar all kultur värd namnet. Precis som en grupps födelsetal kan ta skada om dess kultur undermineras av fientliga människor tar de också skada om dess medlemmar sugs upp av de livsstilar och tankebanor som kapitalismen skapar incitament för. Det är förstås annorlunda att bekämpa en omänsklig fiende, men det finns ingen anledning att avstå från att betrakta den som just en fiende.

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Skulle du kunna utveckla och förklara vad du menar med detta?

Har du någon källa till påstående som att hebreerna hade mindervärdighetskomplex mot Egypten?
Det är från Jan Assmann. Enligt honom är hatet emot Egypten nyckeln till Moseböckerna och den kultur som gav upphov till dem. Idén att det sanna och heliga ligger utanför världen utvecklades i direkt fientlighet emot ett mycket mäktigare och mer imponerande Egypten, vars kultur och dygder hebréerna i praktiken inverterade på en rad områden.

Assmann går igenom detta i en radda verk. På nätet kan man t.ex. läsa essäerna What's wrong with images? och Monotheism and its political consequences, som är rätt bra introduktioner till det hela.
Senast redigerad av Nix-registret 2026-08-24 kl. 19:54.
Citera
2026-08-24, 19:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag skulle vilja poängtera att för min del så är det inte en katastrof att likt Japan gå emot en fallande materiell standard och då även billigare villor/lägenheter (tomma hus av fallande befolkning) och andra positiva effekter som inte syns i "BNP per capita".

Problemet här är också att vi har en finansiell elit som kommer göra precis allt för att fylla tomrummet med nytt ekonomiskt blod; alltså arbetskraftsinvandring. Det som kommer ske är en slags förhandling om att få hämta in en massa indier och sydostasiater gentemot att populistiska partier som SD får som de vill angående muslimska asylinvandrare.

Oligarkin kommer inte att acceptera att den ekonomiska ådran inte fylls på med nytt blod när arbetskraft saknas (de accepterar det inte ens när det inte finns någon brist på arbetskraft), och den svenska borgerliga oligarkin är fullkomligt kosmopolitisk och saknar helt känsla för nationen olikt exempelvis den japanska/koreanska oligarkin.

Johan-Norberg-modellen där man försöker erövra vänstern med tal om att höja världens totala BNP genom invandring och utrota tredje världen fattigdom i utbyte av minskat välfärd i nationen kommer man anpassa för en SD-publik istället så att man istället pratar om att fylla på med ordentliga invandrare som inte ställer till problem och som höjer Sveriges BNP och hjälpter med äldre. Blir inte överraskad ifall det är den själlöse Johan Norberg som själv gör comeback genom ett sådant nytt narrativ, där han lyfter typ Kanada som modelnation för Sverige.

Det kommer vara mindre flum framöver och mer konkreta ekonomiska siffror och kriminell statistik för att justifiera olika invandrargrupper. Eliten kommer anpassa sig till en ny publik och detta kommer hända i EU-nivå dessutom; löften till populistiska högern att sätta upp en medelhavsmur emot Nordafrika och mellanöstern medan kontrollerad invandring från länder som Indien kommer man anspråka för istället, invandrare som direkt transporteras från Arlanda till kontoret för att koda.

En fertilitetsnivå på runt 1,2-1,3 kommer inte att accepteras av kapitalägarna lika lite som en japansk ekonomisk utveckling, och kapitalägarna får i demokratier oftast ungefär vad de vill ha.
Oj, det hade jag inte tänkt på förr.
Citera
2026-08-24, 19:49
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Hur är HBTQ viktigare än familjer som håller samman, hur många barn man får inom kärnfamiljen och annat som är essentiellt för ett livskraftigt samhälle?

Nej, jag köper inte det för ett öre. Du får Rysslands "skenkonservatism" då du har alkoholiserade och neddrogade familjefäder, skilsmässor, tomma kyrkor, barn utanför kärnfamiljen och så mycket annat men genom att förbjuda LGBT-demonstrationer så kan du måla upp skenkonservatism och att du fixat problemen som går så mycket djupare och är mycket mer komplexa än att förbjuda pride. Det du erbjuder är en enkel fix på ett mycket komplext problem.

Det låga barnafödandet är det kroniska problemet på teknologiväldet som vi trummar emot, det är vad som får samhällsordningar att falla samman och oligarker att vilja importera arbetskraft då landet inte längre föder framtidens medborgare.

Att Kina idag försöker automatisera, bygga robotar och satsa enorma summor på AI beror till stora delar att kvinnor får färre än 1 barn per kvinna. Det är inte konservativt för ett öre, utan snarare en slags teknokratisk syn på produktion som har större vikt än kulturens överlevande (och visst så måste också man vara i framkanten när det gäller teknologi, men det måste också begränsas så att det inte stör samhällsordningen). Att sätta upp statspropaganda där familjer har 3 barn hjälper inte för ett öre att få upp fertilitetsnivån, lika lite som att förbjuda bögar att synas i filmer.

Tror du förlorar dig i statspropagandan om konservatism i länder som Kina och Ryssland istället för att försöka se vardagsverkligheten som den är. Exempelvis är kyrkor fulla i Polen medan de mestadels är tomma i Ryssland, religiositet genomsyrar polska samhället på ett sätt som det inte gör i Ryssland.

I Kinas och Rysslands fall är det speciellt svårt då flera decennier av maoism/kommunism har gjort enorm skada för den kinesiska/ryska familjen. Ryssland har haft lika svårt som exempelvis Ukraina att laga den skada som Sovjet åstadkom emot ryska traditionella familjen.

Jag observerar data; antalet skilsmässor, aborter, barn födda utanför äktenskap, HIV, drog och alkoholmissbruk, medellivslängd, kriminalitet. Jag är ointresserad av "statliga narrativet" av nationella idealet: den konservativa kristna kärnfamiljen som propageras i TV och i posters runtom i landet.

Ska nämnas att ett tag lyckades Putin faktiskt öka fertilitetsnivån ovan den amerikanska, och han har gjort en del som verkligen fungerade för att höja fertilitetsnivån. Han tycks också ha minskat något den enorma alkoholismen och drogproblematiken som han ärvde från Yeltsin, men något konservativt idealsamhälle är absolut inte Ryssland oavsett ifall pride är förbjudet eller legaliserad.

Viktor Orban misslyckades dock nästan helt med alla möjliga statsprogram för att höja fertilitetsnivån till och med i jämförelse med grannländer som Tjeckien och Rumänien.

Och ja, många barn som växer upp i en familj med två föräldrar och gärna en storfamilj som trygghetsbas är kärnan vad ett konservativt samhälle ska kunna manifestera. Det är frukten som växer ur ett hälsosamt träd. Inte huruvida man förbjuder freakshows att marschera genom gator eller inte.

HBTQ är mycket viktigare. Så fort sådana värderingar börjar spridas så eroderas möjligheterna att överhuvudtaget etablera ett traditionellt samhälle med maskulina ideal.

Jag orkar inte bemöta västliberala stereotyper om ryssar. Det ser inte ut som du tror i dagens Ryssland.

Låg fertilitet är inget problem alls. Tvärtom som världen ser ut idag. Den enda nackdelen är ju att eliten i väst använt låg fertilitet för att motivera massinvandring från icke-vita länder. Men det säger mer om vilket pack västeliten är så det går inte att använda som argument för högre fertilitet. AI och robotics kommer därtill att kraftigt reducera behovet av mänsklig arbetskraft i en nära framtid.

Du har en snedvriden bild av Ryssland Kina såväl som hur en konservatism idag ska se ut. 8-barnsfamiljer är inte framtiden för konservatism.
Citera
2026-08-24, 20:03
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Bortsett från tämligen korta perioder av kungligt envälde, så var inte Sverige så särskilt auktoritärt styrt i äldre tider. De olika maktdelningsformerna som jag beskrivit var en realitet, och som vi kan se i allehanda källmaterial att kungamakten beaktade, inte minst för att motverka fler uppror.

Det torde som minst finnas ett flertal olika anledningar som samverkar till att USA hamnat i dagens situation, inte minst hur man kunde acceptera en vettlös byråkratisk expansion på federal nivå.

Ryssland har varit fiende till Europa sedan dess bildande på 1400-talet. I detta avseende har så gott som inget ändrats på över 500 år. Om man inte är både blind och döv, så ser man vad Ryssland gör i Ukraina, som borde vara ett broderfolk. Då förstår man snabbt hur moskoviterna skulle fara fram i länder som står längre ifrån dem. Enbart den som går Moskvas ärenden förringar det ryska hotet.

Det fanns ingen maktdelning i praktiken. Ett råd är definitionsmässigt rådgivande och kungen kunde som sagt byta ut de han ogillade. Sen har det självfallet funnits svaga kungar men det resulterade sällan i något bra. Auktoritärt styre har varit legio i vår del av världen och endast under begränsade perioder har det genomförts misslyckade demokratiska experiment. Att härskare måste beakta vad folket tycker har inget med demokrati att göra. Jag hävdar att ett auktoritärt styre måste vara än mer lyhört för folket än ett demokratiskt styre. Titta på Sverige. Ingen kung hade kommit undan med all skit som det demokratiska systemet ställt till med de senaste 60 åren.

Nej, det finns bara en grundorsak till att USA utvecklats till ett typiskt demokratiskt byråkrathelvete. Bristen på auktoritet. Så fort man saknar det senare så sväller byråkratin och byråkratklassen som en cancertumör.

Vilket barnsligt trams. Sverige har väl krigat mer med Danmark historiskt. Att sitta som en liten polack och böla över forna oförrätter gör att folk blir blinda och inte ser vad den egna skurkaktiga makteliten sysslar med. Ukraina är historiskt en del av Ryssland och utgör idag bara en proxy för den depraverade elit som vill utplåna Europa och européer. Ingen självständigt tänkande europé bör gå på bluffen att ryssar är våra fiender.
Citera
2026-08-24, 20:22
Avstängd
Citat:
Med tanke på hur lång tid det tar för folkminskningar å komma i gång, borde det väl ändå vara helt möjligt å hinna ställa om samhället så att minskande befolkning inte har så hemsk ekonomisk påverkan? Om inte giriga kapitalister får påverka, det vill säga. Överlag har vårt samhälle rätt ojämn fördelning av arbete. Vanliga vuxna arbetar 8 timmar om dagen, medan pensionärer inte arbetar alls. Samtidigt behöver man mer och mer utbildning för å få arbete, vilket betyder att där är färre av dem yngre som arbetar, vilket gör att de som arbetar måste arbeta ännu mer. Jag undrar om vi kunde sprida ut arbetet över åldrarna mer, så att alla från ungdomar till de äldsta, arbetar i olika grad. Pensionärer hade behövt arbeta, men samtidigt hade vanliga vuxna behövt arbeta mindre. Även utan folkminskning, tycker jag att det o-officiella 8-timmarskravet borde försvinna, men jag vet inte om det vore möjligt å ha t.ex 4 timmars arbetsdag med snabbt minskande befolkning, även om man sprider ut det över åldrarna.

Vi kanske också behöver se om vår syn på ålderdom och död. Vi dör äldre och äldre, men vi dör också i sämre och sämre skick. När min farfar blev dement, och det blev omöjligt å samtala med honom, tyckte jag att han lika gärna kunde vara död, för det var så det var i praktiken. Jag försökte först undvika å ge mina senaste stunder med honom, utrymme i hjärnan, för att jag skulle minnas honom som en vanlig människa, i stället för en zombie. Ivern att hela tiden försöka förlänga livet så långt det går, verkar mest vara grundad i en närsynt dödsrädsla, snarare än att se vad som är bäst i helheten. I dag, hade jag föredragit å dö frisk vid 70, än å dö dement vid 85, men jag kan förstå att 70-åringar hellre hade fortsatt å leva till 85, eftersom man ju aldrig faktiskt vill ta det där sista steget till döden. Vi borde nog ändra vår syn på det här, om inte för levnadsstandardsskäl, då åtminstone av ekonomiska skäl.
Senast redigerad av Skjutevapen 2026-08-24 kl. 20:28.
Citera
2026-08-24, 23:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Det fanns ingen maktdelning i praktiken. Ett råd är definitionsmässigt rådgivande och kungen kunde som sagt byta ut de han ogillade. Sen har det självfallet funnits svaga kungar men det resulterade sällan i något bra. Auktoritärt styre har varit legio i vår del av världen och endast under begränsade perioder har det genomförts misslyckade demokratiska experiment. Att härskare måste beakta vad folket tycker har inget med demokrati att göra. Jag hävdar att ett auktoritärt styre måste vara än mer lyhört för folket än ett demokratiskt styre. Titta på Sverige. Ingen kung hade kommit undan med all skit som det demokratiska systemet ställt till med de senaste 60 åren.

Man kan se tre tydliga perioder när kungen inte styr med tråds råde; inledningen på Gustaf Vasas regeringstid därför att högadeln i hög grad förlorat huvudet i Stockholms blodbad, inledningen på Karl IX:s regeringstid därför att högadeln i hög grad förlorat huvudet i Linköpings blodbad och under det sena 1600- och tidiga 1700-talen därför att det rådde karolinskt envälde. I övrigt fanns det hela tiden både en maktdelning mellan kung och råd, och mellan kung och riksdag. Givetvis i varierande grad, något svagare under en period efter Gustaf III:s statsvälvning, men mycket stark när Gustaf IV Adolf avsattes 1809. Resultaten av detta kan man så klart diskutera, men maktdelning som idé har funnits med mycket länge. Det är egentligen först med RF 1974 som all makt koncentreras till Riksdagen, fast S vill att det skall vara till Sveavägen 68.

Jag påstår att det inte är demokratin i sig som är problemet, utan att vi haft en alldeles för svag höger. Eventuellt ser vi en långsam förskjutning nu, och att S spjärnar emot allt de kan, men vi får se längre fram.

Citat:
Nej, det finns bara en grundorsak till att USA utvecklats till ett typiskt demokratiskt byråkrathelvete. Bristen på auktoritet. Så fort man saknar det senare så sväller byråkratin och byråkratklassen som en cancertumör.

Jag skulle här vilja anföra Robert Conquests tre lagar, som har mycket fog för sig:

Citat:
1. Everyone is conservative about what he knows best.
2. Any organization not explicitly and constitutionally right-wing will sooner or later become left-wing.
3. The behavior of any bureaucratic organization can best be understood by assuming that it is controlled by a secret cabal of its enemies.

Of the Second Law, Conquest gave the Church of England and Amnesty International as examples. Of the Third, he noted that a bureaucarcy sometimes actually IS controlled by a secret cabal of its enemies–e.g. the postwar British secret service.

Det är alltså i grunden en konstitutionell fråga, att säkerställa att vänstern inte kommer åt byråkratin, och därmed heller inte kan få den att växa.

Citat:
Vilket barnsligt trams. Sverige har väl krigat mer med Danmark historiskt. Att sitta som en liten polack och böla över forna oförrätter gör att folk blir blinda och inte ser vad den egna skurkaktiga makteliten sysslar med. Ukraina är historiskt en del av Ryssland och utgör idag bara en proxy för den depraverade elit som vill utplåna Europa och européer. Ingen självständigt tänkande europé bör gå på bluffen att ryssar är våra fiender.

Det där har jag redan redogjort för i annan tråd. Inga är väl så gråtmilda över "oförrätter" som ryssarna, trots att de hela tiden binder ris åt egen rygg. Moskva har ägnat sig åt expansion i västlig riktning sedan 1400-talet och förorsakat enorma skador på folk och länder. Ingen som bor granne med Ryssland vill egentligen ha med dem att göra. Inte ens vitryssarna.

Det verkliga sveket som "vår" makelit ägnat sig åt, är att påstå att Ryssland inte är en fiende, att Ryssland kan bli en demokrati som vi, att inget hot föreligger så vi kan lägga ner de nationella försvaren osv. Där har vi problemet. På svensk botten har det inte spelat något roll om det varit en Carl Bildt eller en Göran Persson; en Thage G. Petersson eller en Sten Tolgfors. Du och de marknadsför att Ryssen inte är ett hot, trots att det är en av Europas närmast tidlösa erfarenheter.
Citera
2026-08-25, 10:02
Medlem
Citat:
När har Naknekejsaren sagt till dig att dö?

Tycker du själv att detta var ett nödvändigt tillägg? Jag har bara skrivit två inlägg till dig, och inte förolämpat dig, så du kan inte ursäkta dig med att du bara ger tillbaka. För övrigt vet du inte ens något om mina alkoholvanor.

Alla här är otrevliga. Det verkar ligga i er ideologi.

Jag följer vad som är accepterat här gentemot mig.

Kioskmongo!
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2026-08-25 kl. 10:12.
Citera
2026-08-25, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Problemet är de kapitalistiska tankemönster som folk får sina huvuden fyllda av. Tekniken bidrar med räckvidd, men de ekonomiska incitamenten för att göra folk till infertila konsumtionsslavar är separata från teknikfrågan, de paralleller som finns till trots.

Att kapitalismen skapar och prånglar ut HBTQ-ideologier, och gör målgrupperna till sina privilegierade ombud, är f.ö. det kanske mest flagranta uttrycket för dess inneboende infertilitet. Man kan lyfta det på mer och mindre vettiga sätt, men det är knappast irrelevant.

En början på en lösning är iallafall att sluta vara så fäst vid USA. Allt som kommer därifrån är delar av problemet, inte lösningen. För att försöka återknyta till trådens ämne så är det väl i någon mån detta som många förstår spontant, men missförstår som ett behov av att vara anti-västlig. För att reaktionen ska bli potent behöver man kunna skilja på Väst och USA.

Du har missförstått vad auktoritär betyder när konservativa säger det. Du är oförmögen att förstå att ditt/USA:s sätt att använda ordet inte är det enda, och när andra påpekar ditt misstag blir du bara arg och håller för öronen. Detta sunkbeteende leder i längden till att folk ledsnar på dig.

Gudstro i betydelsen transcendent sanningsanspråk uppstod också genom alienering. Icke-alienerade teologier hade immanenta gudar som upphöjde den värld människorna hade omkring sig och förklarade varför den var så meningsfull för dem. Transcendensläran var en följd av att alienering hade berövat folk förmågan att se mening i världen.

Hebréerna bytte till transcendent teologi för att de hade ett ofantligt mindervärdeskomplex gentemot Egypten. Romarriket anammade transcendenta läror när det förlorade sin identitet genom massinvandring och dekadens. USA uppfanns av världsfrånvända ideologer som ett utopiskt experiment, och har därför alltid varit genomsyrat av transcendensidéer, teologiska eller förment sekulära.

Auktoritär betyder "Ordet "auktoritär" används för att beskriva någon som har stor kontroll över andra och fattar beslut utan att involvera eller lyssna på andra."

Sovjetstaten syftade att bygga paradiset på jorden. För att upnå det ville man skapa en ny människa Homo Sovjeticus. Det var målsättningen.

Medlen var auktoritära. Man inskränkte alla de friheter liberalismen försöker ge medborgare. Staten styrda allt, från vilken kultur man fick skapa, vilka ord man fick yttra, vilken ideologi man fick följa, vilken utbildning man fick följa med mera.

Så att likställa sovjetstaten med en liberal stat är bara knas.

Att Stalin var en tyrann är sant, men en bisak. Det auktoritära styret fortsatte efter hans död.

Gorbatjov släppte lite på de tömmarna, men det är också en annan sak.

Ge mig gärna den "konservativa" definitionen på auktoritär.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2026-08-25 kl. 10:13.
Citera
2026-08-25, 10:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Med tanke på hur lång tid det tar för folkminskningar å komma i gång, borde det väl ändå vara helt möjligt å hinna ställa om samhället så att minskande befolkning inte har så hemsk ekonomisk påverkan? Om inte giriga kapitalister får påverka, det vill säga. Överlag har vårt samhälle rätt ojämn fördelning av arbete. Vanliga vuxna arbetar 8 timmar om dagen, medan pensionärer inte arbetar alls. Samtidigt behöver man mer och mer utbildning för å få arbete, vilket betyder att där är färre av dem yngre som arbetar, vilket gör att de som arbetar måste arbeta ännu mer. Jag undrar om vi kunde sprida ut arbetet över åldrarna mer, så att alla från ungdomar till de äldsta, arbetar i olika grad. Pensionärer hade behövt arbeta, men samtidigt hade vanliga vuxna behövt arbeta mindre. Även utan folkminskning, tycker jag att det o-officiella 8-timmarskravet borde försvinna, men jag vet inte om det vore möjligt å ha t.ex 4 timmars arbetsdag med snabbt minskande befolkning, även om man sprider ut det över åldrarna.

Vi kanske också behöver se om vår syn på ålderdom och död. Vi dör äldre och äldre, men vi dör också i sämre och sämre skick. När min farfar blev dement, och det blev omöjligt å samtala med honom, tyckte jag att han lika gärna kunde vara död, för det var så det var i praktiken. Jag försökte först undvika å ge mina senaste stunder med honom, utrymme i hjärnan, för att jag skulle minnas honom som en vanlig människa, i stället för en zombie. Ivern att hela tiden försöka förlänga livet så långt det går, verkar mest vara grundad i en närsynt dödsrädsla, snarare än att se vad som är bäst i helheten. I dag, hade jag föredragit å dö frisk vid 70, än å dö dement vid 85, men jag kan förstå att 70-åringar hellre hade fortsatt å leva till 85, eftersom man ju aldrig faktiskt vill ta det där sista steget till döden. Vi borde nog ändra vår syn på det här, om inte för levnadsstandardsskäl, då åtminstone av ekonomiska skäl.

Det finns många "om" som du nämner ovan, lägg till "om" AI kan leda till att väldigt få arbeten finns tillgängliga längre.

Du nämner exempelvis att unga behöver mer och mer utbildning för att få arbeten, sedan så finns det en fas där de måste gå igenom inlärning som brukar vara kostsam för företag. Du kan istället importera en indier som redan har utbildningen och inlärningen och därutöver gärna arbetar hela natten när han väl kommer hem för arbetsgivaren.

Men mycket kan som sagt alltid förändras med tiden, kanske till och med att vi får en ny generation yngre Wallenbergare som är mer nationalkonservativt inriktade på riktigt? Alltså att tidsandan hinner ikapp även den finansiella eliten och att de inte blint följer Marx materiella dialektik (alltså det som gynnar deras klass rent ekonomiskt). Vi har ju inte heller följt USAs exempel och fått en mångkulturell taiwanesisk, indisk techelit, utan vi har behållit en i princip helsvensk finanselit då vi inte har importerat hela världens elitstudenter.

Lägg dock märke att det är svårt att tänka sig att man kan minska till 4 timmar för de flesta typer av arbeten; byggarbetare, sjuksköterskor, läkare, gruvarbetare, restaurangkock, assistent för ålderdomshem, lärare, osv. utan att direkt se att produktiviteten faller pladask.

Det är bara abstrakta kontorsarbeten och administrativa arbeten av olika slag där sådan effektivisering i teorin kan(ske) fungerar. Tanken att vi kan fördubbla antalet läkare och sjuksköterskor för att ta hand om en föråldrande befolkning med större behov av sjukvården så att varje läkare och sjuksköterska jobbar halvtid...det fungerar ju bara inte. Skulle rentav kunna leda till ännu större behov att importera läkare och sjuksköterskor och personal i äldrehem från fattigare halvutvecklade länder.

Så man ska vara försiktig med radikala ideer av sådan slag för det kan leda till oanade konsekvenser och ny behov av arbetskraft som tidigare inte fanns där.

Men visst tar det tid för extremt låga fertilitetsnivåer att slå till mot ekonomin. I början är det rentav posititvt då barn faktiskt kostar pengar. Se på Sydkorea; libertarianer som inte kan se längre en deras näsa tror fortfarande att det är en fantastisk samhällsmodel då det är landet med lägst sociala kostnader i OECD. Varför är det så? Jo, för att de har högst andel i arbetande ålder 25-64 i OECD. De hade otroligt hög fertilitetsnivåer från 60-talet till 90-talet, och otroligt låga fertilitetsnivåer från 2010-talet och framåt. Så nu är de i en gyllene ålder där "alla arbetar". Väldigt snart börjar en lavinartad utveckling dock där största generationen går i pension:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4a/South_Korea_Population_Pyramid.svg/960px-South_Korea_Population_Pyramid.svg.png?utm_source= en.wikipedia.org&utm_campaign=imageinfo&utm_conten t=thumbnail

Med fertilitetsnivåer runt 0,7 så kommer det ha växt fram helt monumentala problem om ca 20 år, och dessa problem kommer bara växa exponentiellt med tiden.
Citera
2026-08-25, 13:20
Avstängd
Citat:
Alla här är otrevliga. Det verkar ligga i er ideologi.

Jag följer vad som är accepterat här gentemot mig.

Kioskmongo!
Om nu "alla" är otrevliga mot dig, borde du väl kunna visa ett inlägg där Naknekejsaren har sagt något liknande "Jag hoppas du dör" till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in