Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Vilken är din åsikt om de berättelser, t.ex om tidigare liv, som kan komma fram vid auditering inom scientologin?
Min åsikt om tidigare liv i auditering inom scientologin är att det mesta är ren fantasi, alltså att hjärnan hittar på svar på frågorna som egentligen inte har hänt, ungefär som AI gör om man frågar om något som inte har något svar. Jag frågade till exempel AI en gång "Vilken är den bästa mexikanska restaurangen i Göteborg" eftersom jag inte varit där själv, men ville kolla om det fanns. Problemet var att jag inte frågade ifall det ens fanns någon mexikanska restaurangen i Göteborg, så AI hittade på en lista över fem mexikanska restauranger med namn, påstådd meny och adresser, men när jag tittade på Google Kartor så var det närmaste en spansk restaurang. Alltså det låg en restaurang på varje plats, de var bara inte mexikanska, utan serverade tapas, hamburgare eller annat icke-mexikanskt.
Något som verkar antyda om att det faktiskt finns en koppling inom scientologin ändå är att man kan bli av med tidigare problem om man berättar om sina "fantasier" under auditeringen. Men sedan kan man ju argumentera att det är samma som placebo, dvs att om man tror att det var svaret på varför man alltid varit rädd för vatten så försvinner rädslan för vatten och man kan simma utan att känna sig som man kommer att drunkna när som helst.
Min egna starkaste bekräftelse på vetskap om tidigare erfarenheter var när jag var i USA och började läsa en gammal bok som skrevs på 1930-talet baserad på Lewis och Clarks expedition i USA i början av 1800-talet. Efter några kapitel så uppstod en situation som ledde till en duell, och redan innan duellen började så visste jag att motståndaren skulle fuska och exakt hur. Sedan kunde jag förutse praktiskt taget allt som skulle hända, ända tills det helt otroliga slutet där hjälten som varit fånge på ett fort använde en kanon för att ta sig ut genom att skjuta sönder palissaden. Jotack, om man har en kanon på ett fort för att försvara sig så står den naturligtvis inne i ett rum på lägsta nivå, och fullt laddad, naturligtvis, och med en glödande lunta till hands för att antända krutet i fänghålet. Och att skjuta sönder pallissaden med en kanon inifrån ett rum som man själv befann sig i skulle vara jobbigt för öronen och det är praktiskt taget omöjligt att ett enda kanonskott skulle orsaka att hål stort nog att ta sig ut genom, så ren fantasi.
Såvitt jag vet har den boken aldrig översatts till svenska, så antingen hade jag läst den i något tidigare liv eller så hade jag samma dåliga och overkliga fantasi som författaren att jag hittade på att det är så det ska bli sedan i berättelsen, utan att ha fel.
Alltså, jo, det kan finnas tidigare liv, men om dessa minnen i så fall beror på rent fysiskt arv i cellerna eller om det beror på att vi har en själ som fortsätter att leva, det är frågan. Men det är en fråga som inte kräver att det finns en Gud. Eller snarare att det särskilt inte kräver att Gud finns eftersom det ju skulle bryta mot nästan allt som Gud påstås ha sagt i Bibeln och allt prat om att leva ett evigt liv efter detta då egentligen inte kan fungera eftersom frågan då blir "Vilket av alla liv man hunnit leva ska det bli?"
Jag tycker att berättelser som den om den skotske pojken som alltid pratade om ett tidigare liv på en annan ö där flygplanen landade på stranden och där han beskrev en helt hus vid stranden som senare visade sig stämma helt. Eller den pojke som hävdade att han dött som jaktpilot i andra världskriget och sade vilket namn han haft, vilket flygplan han flugit och var han blivit nerskjuten.
Det är bättre historier, men frågan kvarstår att om det är på det viset att det finns en kedja av liv man levt, hur fungerar det?