2026-08-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlashnikovkamrat
Max är extremt lik den leende styckmördaren, Janne Toumela. Kan de vara släkt eller halvsyskon? De pratar på exakt samma sätt och är kopia till det yttre.

Nu är jag väldigt taskig men tyckte direkt att han påminde om Anders Breivik.
Citera
2026-08-30, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Helena är så fin. Men är han rätt för henne?

Åh, Gabriel och Sara. De är underbara. Älskar dem.

De jag har svårt för är piloten (äter rått kött) och hennes "traditionella" man. Det andra "traditionella" paret verkar klicka och även om jag inte delar deras värderingar är de rätt charmiga.
Med tanke på det lilla man fick se av kommande avsnitt där Helenas snubbe instämmer i att en kvinna inte bör ha killkompisar tror jag inte att han är den rätta för henne..
Citera
2026-08-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojkpojk12345
Gjorde samma reflektion. Just när man trodde man sett det värsta- Urban, dyker en till upp, Max.
Tyckte ändå att han gav ett mer ödmjukt intryck än urban, som bara är isch.
Citera
2026-08-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avocado88
Med tanke på det lilla man fick se av kommande avsnitt där Helenas snubbe instämmer i att en kvinna inte bör ha killkompisar tror jag inte att han är den rätta för henne..

Nej hon är värd en klok, varm och kärleksfull man. Tvivlar på att han har bra värderingar.
Citera
2026-08-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Håller med, kan inte förstå det heller.
Men samtidigt kan jag respektera att Urban, åtminstone vad klippningen ger sken av, säger det tidigt i en relation. Vilket ger motparten, i detta fall en vuxen kvinna, möjlighet att fundera ifall det är en rimlig kompromiss för henne att göra.
Dessutom sa han i Nyhetsmorgon att hennes ton sa något annat än hennes svar. Det gjorde att han drog det ett varv till för att försäkra sig om att hon var med på vad han faktiskt menade. Det kan jag också respektera.
Hade detta kommit upp längre in i ett förhållande hade jag definitivt tyckt annorlunda.
Tycker fortfarande att Urban är en vandrande varningssignal. Hade aldrig köpt något av honom.

Väl skrivet. Jag tycker också Urban har en poäng i att han naturligtvis ska kunna sätta upp vilka regler han vill och så är det upp till den han dejtar att avgöra om det är nått för henne. Men han uttrycker sig ju inte riktigt så i klippet vi ser. Han frågar uttryckligen vilka män hon har i sitt liv. Det blir ju som att gå in och kontrollera. Det hade vart bättre om han bara klargjorde sin ståndpunkt och sa att det är upp till den han träffar att avgöra om det är en värdering eller syn hon delar.

Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Vilken drömprins 😍🤴🏼

HUR lyckades han ta sig genom hela castingprocessen??

Det är väl inte konstigt alls? Urban gör bra TV och SVT får ett perfekt tillfälle att uppfostra oss tittare i vad som händer om man skulle vilja ha en "maskulin" man.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilltaxen
Urban i Updejt - vilket ick: mansspreadar så brett att han inte ens kan sitta upprätt/rak i ryggen i fåtöljen, växlar mellan olika inövade handposer så som pyramidtecken, peka pekfinger på de han talar till, försvara sig med ena handens ytterkant framför bröstet samtidigt som ha liggande öppen handflata med den andra (dubbla signaler) och säger ena sekunden:

"Jag ser inte att eh... jag eller min kvinna ska umgås eh... med någon av det motsatta könet privat, eh... thats it"

Och några sekunder senare:
"Kvinnan vid min sida väljer att göra precis exakt som hon vill. Det går inte att kontrollera en kvinna det vet de flesta om, det är helt omöjligt."

Så ”min kvinna” måste vara med på hans regler, men ”kvinnan vid min sida” gör detta frivilligt. Därför är hans åsikt inte ett problem!?

Och trots Jan Emanuels raka fråga på om han tycker så här för att han är rädd för otrohet, så säger han först nej - för att sedan säga att han i tidigare relationer sökt bekräftelse (”feminin energi” &#129326 hos andra kvinnor när han varit missnöjd i sin dåvarande relation.

Nu ska jag inte sticka under stol med att JE också mansspreadar och kör pyramidhänder, men det han säger i ord utöver det, gör att jag för första gången fick ett riktigt positiv intryck av honom.

Jag tror definitivt att det ligger något i det JE frågade om även om Urban inte vill erkänna det. Han vill inte visa sig "svag" och erkänna att han är rädd. Kontrollbehov bottnar i rädsla och otrygghet. Han verkar dessutom utgå ifrån att Olivia ska söka bekräftelse hos andra män om relationen svajar eftersom han själv haft det beteendet och sökt bekräftelse hos andra kvinnor när han behövt det i tidigare relationer.
Citera
2026-08-30, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Kan ärligt talat inte riktigt förstå hysterin efter Urbans uttalande, att han inte vill att sin kvinna ska ha manliga vänner. Som att det är det värsta en man kan säga till sin kvinna. I Nyhetsmorgon sa dom detta ihop med psykologisk misshandel.
Det är ju inte helt ovanligt med svartsjuka flickvänner som säger åt sina pojkvänner att säga upp vänskapsband. Men det har jag, mig veterligen, aldrig hört någon uppståndelse över.

Det är egentligen inte Urban som har gjort mest fel i det här utan SVT. Urban får såklart ha sin syn på vänner av motsatt kön när man är i en relation. Det är bra att han är ärlig tidigt.

Det största problemet är hur SVT har klippt och framställer det för oss tittare. Att kontrollera vem ens partner får träffa och framförallt att begränsa sin partner från att träffa sin familj och nära vänner är ett skolboksexempel på hur våld i nära relationer kan börja. Det är del av den normaliseringsprocess som långsamt bryter ned partnern. Jag menar absolut inte att säga att Urban är en kvinnomisshandlare men SVT framställer honom som en potentiell kvinnomisshandlare.

Psykiskt våld har ingen specifik koppling till män eller kvinnor som utövare eller offer. Det är inte okej för kvinnor att kontrollera vilka män umgås med heller naturligtvis.

Det ingår inte SVT's public service uppdrag att normalisera våld i nära relationer och det är därför det med all rätta har blivit så stor uppståndelse kring det hela.
Citera
2026-08-30, 16:32
Medlem
Sasan och tjejen (glömt namnet) blir ingen hit. Hon 5 år äldre. Inte bra. Han från Iran.

Precis som de säger i Updejt så om man har ångest och skyller på allt möjligt direkt efter vigseln är man inte attraherad.

Varför står de alltid vid altaret i pinsam tystnad och sedan säger att jag har 1000 frågor.

De kan ju småprata lite när de väntar.
Citera
2026-08-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliemolly
Sasan och tjejen (glömt namnet) blir ingen hit. Hon 5 år äldre. Inte bra. Han från Iran.

Precis som de säger i Updejt så om man har ångest och skyller på allt möjligt direkt efter vigseln är man inte attraherad.

Varför står de alltid vid altaret i pinsam tystnad och sedan säger att jag har 1000 frågor.

Sasan verkar vara en bra person, hon däremot är en sån som redan från början bestämt sig. Han kommer att få det tufft, tror jag.
Citera
2026-08-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliemolly

Sköna Helena är onekligen bedårande vacker, en sådan makalös uppenbarelse att självaste Sinatra sannolikt hade fått svårt att hålla blicken i schack och fallit vid hennes fötter. Men Biskopen får samtidigt intrycket att det är själva matchningen som gör henne något obekväm. Sasan framstår lugn, sansad och jordnära, och det är svårt att finna något särskilt klandervärt hos karln. Ändå synes Helena redan från första stund söka något annat.

Det är således mindre fråga om att den ene skulle vara bättre än den andre, och mer om att två människor kan vara förträffliga var för sig och likväl hamna alldeles fel när man placerar dem vid samma bord. Som att låta en violinist och en pukslagare dela notställ och sedan förundras över att melodin blir något egendomlig.
Citera
2026-08-30, 18:11
Medlem
picapicans avatar
Både Olivia och Belinda har samma syn på könsroller och viill ha karlar med god ekonomi som försörjer dem. Urban och Max vill ha varsin Barbiedocka. Vad har hänt mellan Max och hans föräldrar, varför har de ingen kontakt? Han pratar om att han är en komplicerad person. Tycker det är varningsflagg även på honom, när han understryker att han saknar ödmjukhet. Han är klart störd på något sätt.

Trans och- panparet ger mig dåliga vibbar. Gabriel känns som en liten flicka i jämförelse med Sara.
Citera
2026-08-30, 18:59
Medlem
Funderar också på om han sa mattelärare från åk 4. Som han i vuxen ålder bara knatade dit och plingade på?

Och det var inte creepy sa han. Och de pratar i timmar. Han blir intressant att följa.
Citera
2026-08-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Han Urban är en framtida Chris Watts.

Var så säker.

Ja det är ju en kvinna här i tråden som dejtat honom irl, där han berättade att han blev kåt av en scen i en film med kvinna i kista
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in