Citat:
Ursprungligen postat av
Uptown018
Jag undrar hur länge jag måste slava där för att få ut ett någonlunda schysst lån som jag kan investera i nåt.
Skulle nån som jobbat i Norge och tagit lån där kunna dela med sig av sina erfarenheter ?
Du måste ha dokumentation på fast jobb (inhyrd duger ikke!) och uppvisa att du kan spara pengar över tid. Flera år.
Skall du låna till något av en bank kommer den att kräva säkerhet. Antingen i form av kontanter, aktier eller någon form av fastighet . På billån kan bilen delvis fungera som säkerhet.
Jag tog nyligen lån på en bil och det var en komplicera procedur, trots att jag hade båda aktier och kontanter långt över värdet på lånet (syftet var att hålla pengarna kvar i tillgångar med bra avkastning, som ger ränta på ränta, medan räntan på ett lån är fast och inte ackumelras över tid).
Ta lån på hus är enklare, men eftersom du uppenbart har lite pengar så är det nog inte aktuellt, men det är mindre pappersarbete och kontroller (banken tar dock huset/lägenheten som säkehet och eftersom dessa håller priset mycket bättre än automobiler så är kraven lägre).
Jag skulle rekomendera att bara ta jobb i Norge och jobba där några år. Lär dig kulturen. Skapa kontakter och skaffa bättre jobb över tid. Kan dock skjuta in att arbetsmarknaden är stenhård. Men inte omöjlig. Det GÅR att få jobb. Även "skitjobb". Men sötebrödsdagarna är över.