2026-08-30, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Att barnafödandet även minskar på ställen som inte har samtyckeslagen betyder inte att lagen inte är en av flera orsaker som bidrar till minskningen, på de platser som har lagen.

Barnafödandet har minskat betydligt mer i Iran och Irak etc. än vad det har gjort i Sverige. Barnafödandet i Sverige har minskat med cirka 0.8 barn/kvinna sedan 1980-talet. Och det har minskat med 3.4 barn/kvinna i Irak och med 5 barn/kvinna i Iran, sedan 1980-talet... Trots att de inte har någon "samtyckeslag".

Citat:
Vet inte om du larvar eller är seriös angående de ängsliga killarna. Givetvis är ängslighet en skala och i och med samtyckeslagen så omfattas fler på den skalan.

Du har alltså inte läst nationalekonomens studie? Eller ens en sammanfattning av den? Då ska du få göra detta:

”Du har ett gäng män före reformen. Efter reformen kommer de män som är lite ängsliga, försiktiga och kanske inte vågar… De kommer att bli extra försiktiga och dra sig tillbaka, vissa av dem."Citat: forskaren själv. Källa: https://stockholmreport.substack.com/p/samtyckeslagen-farre-par-farre-barn

Det är alltså (vissa) ängsliga och försiktiga män som påverkas av "samtyckeslagen" och inte vågar ta initiativ till sex och relationer. Och handen på hjärtat Anders: dessa har givetvis inte varit särskilt framåt ens innan "samtyckeslagen".

Det forskaren missar är att barnafödandet minskar världen över (förutom i visa afrikanska länder). Och att det minskar ännu mer i länder som inte ha någon "samtyckeslag". Detta indikerar starkt för att minskat barnafödande är ett globalt problem, som i det stora hela inte har med någon "samtyckeslag" att göra.

Citat:
Lagen är logiskt omöjlig att veta exakt hur den ska följas. Män är logiska och det finns dessutom flera uppmärksammade fall där unga killar farit illa pga lagen. Att spela rysk roulett med eventuell fängelsedom är inte för alla.

Då kan ju alla som gillar det konservativa vara glada då! Då kan vi gå tillbaka till mer traditionell dejting, där man inte hoppar i säng med ett one night stand på fyllan (utan att veta om hon/han vill eller inte vill det man själ vill göra sexuellt). Utan snarare träffas och låta djupare tycke uppstå innan man hoppar i säng. Gå tillbaka till att binda band, innan det sprutas säd. Bilda kärnfamilj innan man alstrar barn.

"Samtyckeslagen" borde egentligen vara konservativas våta dröm! Men istället blir ni konservativa helt
uppskruvade av lagen. Varför är det så?

Mina föräldrar som är katoliker jublar iaf. över denna lag! De anser att Sverige har tagit detta med sexualitet på allvar. De ser att lagen kommer förändra samspelet mellan män och kvinnor och att det kommer bli mer åt det konservativa hållet, ju mer lagen "landar". Att det inte kommer vara lika mycket "hooked up"-kultur i Sverige, utan bildas mer seriösa relationer, framöver på sikt. När lagen har "landat" mer.

Men ni höger-konservativa, verkar inte se lagens fördelar för minskandet av one nihgt stands och ökandet av kärnfamiljer. Ni verkar mer se det som att "buhu, nu kan inte killar och män få svina runt längre ostraffat!". Ni är nog inte så konservativa och för kärnfamiljen, när allt kommer omkring. Eller är det så att ni vill både kunna få äta kakan (knulla runt när det passar er) och ha den kvar (ha kärnfamilj när det passar er)? Då är ni inte äkta konservativa. Just saying!
Senast redigerad av TomatKungen 2026-08-30 kl. 08:35.
Citera
2026-08-30, 08:28
Medlem
Citat:
Exakt så!

Om en kvinna anser att ta hand om sitt egna barn är "oavlönat arbete", så är det ett väldigt oattraktivt personlighetsdrag.

Du ringade in det perfekt.

Och vilken kvinna hade tyckt en man som kallar tid med sitt barn för "oavlönat arbete", är en bra man? Surrealistisk nivå av idioti.

En man som hör denna sorts formuleringar yppas från en kvinna, bör lämna henne illa kvickt och aldrig skaffa barn med henne.

Och när män tycker att barn...är kvinnors "roll" inget som lilla jag ska behöva ta ansvar för...så är det ett extremt oattraktivt personlighetsdrag, som de flesta kvinnor aktar sig noga för att råka ut för.

Ta hand om barn och hem HETER och ÄR "obetalt arbete" på formell svenska.
Klippa gräsmattan, byta däck på bilen, rensa ogräs i rabatten etc etc heter och är också "obetalt arbete".
Men korrekta utryck på svenska är säkert väldigt oattraktivt i din värld.
Senast redigerad av Merapi 2026-08-30 kl. 08:33.
Citera
2026-08-30, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jag ger inte mycket för dina anekdoter. DE FACTO är det ju riskabelt för män att ha sex med kvinnor idag eftersom det, DE FACTO, sitter unga män dömda för oaktsam våldtäkt mot sitt nekande.

Våldtäkt är enkelt. Där finns det en klar och tydlig gräns. Det är jättelätt att låta bli att begå våldtäkt. Det är också jättelätt att säga nej om man inte vill. så blir det automatiskt våldtäkt. Men "oaktsam" våldtäkt är ett extremt luddigt och godtyckligt begrepp, som gör att den drivande/initierande/påsättande parten (dvs oftast män) inte kan ha sex utan att riskera att begå sexualbrott. Givetvis gör detta att män tvekar mer än innan. Både genom att inte ens försöka alls, eller att de blir så försiktiga i sängen att kvinnan totalt tappar all attraktion. Att fråga om lov är snabbaste vägen till friendzone. Kvinnor vill ju i regel bli dominerade.

Du är psykopat om du försvarar samtyckeslagen. Och en kvinnohatare eftersom du i och med ditt försvar av lagen per automatik anser att kvinnor är såpass efterblivna att de inte kan förväntas klara av att få ur sig ett enkelt nej ifall de inte vill ha sex. Inte ens Trump har så dålig kvinnosyn.

För hade vi bara ansett att kvinnor är vuxna nog att klara av att säga nej så hade ju inte samtyckeslagen behövts. Den existerar ju bara för att vi i detta samhälle anser att kvinnor är efterblivna.

Det är väl bara att gå tillbaka till mer konservativa sätt att träffas på. Dejta varandra, lära känna varandra mer på djupet, låta förälskelse eller rentav kärlek uppstå. Bli exklusiva med varandra. Och sedan varsamt införa det sexuella med lyhördhet inför varandras gränser, där samtycke är en självklarhet att man ska ha, för att man genuint bryr sig om varandra och har starka känslor för varandra, redan innan man hoppar i säng med varandra.

Eller har du läst en enda dom som rör "oaktsam våldtäkt" där målsägande och misstänkt är ett etablerat par? Jag har inte gjort det! Utan de domar jag har läst som rör oaktsam våldtäkt rör uteslutande tillfälliga sexuella förbindelser. Där man inte känner varandra så väl och inte har den ack så viktiga hänsynen till varandra heller.

I Etablerade relationer är också chanser större att man vill ha barn ihop och skaffar barn. Chanserna är inte så stora för barnalstrande vid one night stands.

Lagen är i övrigt könsneutral. Även män kan bli "oaktsamt" våldtagna. Så. Tänk på det innan du börjar kalla oss för "misogyna" som tycker lagen är bra. Du får kalla oss "misantroper" istället, om du nu tycker att "samtyckeslagen" har en problematik syn på offren för detta brott.
Citera
2026-08-30, 10:07
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Det har gjort att etniska Svenskar idag ligger på nära intill Sydkoreasiffror.
De som håller uppe statistiken är blattarna.

Vet vi det? Hittar ingen statistik typ "fertilitet nedbrutet på etnicitet". Sveriges aggregat ligger på 1,4 - fruktar att du har rätt och zoomalier träffar 4-5? Och etniska svenskor kanske landar på runt 1,1.

Mår fysisk illa när jag ser ett huckle på stan med 5 knodd i följe - förr kunde man titta bort, går inte längre, de dominerar stadsbilden alltför mycket.
Citera
2026-08-30, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Vet vi det? Hittar ingen statistik typ "fertilitet nedbrutet på etnicitet". Sveriges aggregat ligger på 1,4 - fruktar att du har rätt och zoomalier träffar 4-5? Och etniska svenskor kanske landar på runt 1,1.

Mår fysisk illa när jag ser ett huckle på stan med 5 knodd i följe - förr kunde man titta bort, går inte längre, de dominerar stadsbilden alltför mycket.
Jag har lugnande besked till dig https://www.sverigesradio.se/artikel/forskning-barn-till-invandrare-valjer-studier-fore-familj
Citera
2026-08-30, 10:11
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har lugnande besked till dig https://www.sverigesradio.se/artikel/forskning-barn-till-invandrare-valjer-studier-fore-familj

Thanx! Dock ingen skarp statistik (ögnade iofs bara)
Citera
2026-08-30, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Barnafödandet har minskat betydligt mer i Iran och Irak etc. än vad det har gjort i Sverige. Barnafödandet i Sverige har minskat med cirka 0.8 barn/kvinna sedan 1980-talet. Och det har minskat med 3.4 barn/kvinna i Irak och med 5 barn/kvinna i Iran, sedan 1980-talet... Trots att de inte har någon "samtyckeslag".

Du har alltså inte läst nationalekonomens studie? Eller ens en sammanfattning av den? Då ska du få göra detta:

”Du har ett gäng män före reformen. Efter reformen kommer de män som är lite ängsliga, försiktiga och kanske inte vågar… De kommer att bli extra försiktiga och dra sig tillbaka, vissa av dem."Citat: forskaren själv. Källa: https://stockholmreport.substack.com/p/samtyckeslagen-farre-par-farre-barn

Det är alltså (vissa) ängsliga och försiktiga män som påverkas av "samtyckeslagen" och inte vågar ta initiativ till sex och relationer. Och handen på hjärtat Anders: dessa har givetvis inte varit särskilt framåt ens innan "samtyckeslagen".

Det forskaren missar är att barnafödandet minskar världen över (förutom i visa afrikanska länder). Och att det minskar ännu mer i länder som inte ha någon "samtyckeslag". Detta indikerar starkt för att minskat barnafödande är ett globalt problem, som i det stora hela inte har med någon "samtyckeslag" att göra.

Då kan ju alla som gillar det konservativa vara glada då! Då kan vi gå tillbaka till mer traditionell dejting, där man inte hoppar i säng med ett one night stand på fyllan (utan att veta om hon/han vill eller inte vill det man själ vill göra sexuellt). Utan snarare träffas och låta djupare tycke uppstå innan man hoppar i säng. Gå tillbaka till att binda band, innan det sprutas säd. Bilda kärnfamilj innan man alstrar barn.

"Samtyckeslagen" borde egentligen vara konservativas våta dröm! Men istället blir ni konservativa helt
uppskruvade av lagen. Varför är det så?

Mina föräldrar som är katoliker jublar iaf. över denna lag! De anser att Sverige har tagit detta med sexualitet på allvar. De ser att lagen kommer förändra samspelet mellan män och kvinnor och att det kommer bli mer åt det konservativa hållet, ju mer lagen "landar". Att det inte kommer vara lika mycket "hooked up"-kultur i Sverige, utan bildas mer seriösa relationer, framöver på sikt. När lagen har "landat" mer.

Men ni höger-konservativa, verkar inte se lagens fördelar för minskandet av one nihgt stands och ökandet av kärnfamiljer. Ni verkar mer se det som att "buhu, nu kan inte killar och män få svina runt längre ostraffat!". Ni är nog inte så konservativa och för kärnfamiljen, när allt kommer omkring. Eller är det så att ni vill både kunna få äta kakan (knulla runt när det passar er) och ha den kvar (ha kärnfamilj när det passar er)? Då är ni inte äkta konservativa. Just saying!

Jag slutade läsa efter ditt första svar där du upprepar dig, trots att jag förklarat att det kan finnas flera separata anledning till minskat barnafödande. IQ-befriad rappakalja och upprepning är under min nivå.
Citera
2026-08-30, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och när män tycker att barn...är kvinnors "roll" inget som lilla jag ska behöva ta ansvar för...så är det ett extremt oattraktivt personlighetsdrag, som de flesta kvinnor aktar sig noga för att råka ut för.

Ta hand om barn och hem HETER och ÄR "obetalt arbete" på formell svenska.
Klippa gräsmattan, byta däck på bilen, rensa ogräs i rabatten etc etc heter och är också "obetalt arbete".
Men korrekta utryck på svenska är säkert väldigt oattraktivt i din värld.

Det är feministspråk för min man betalar för mig och jag sköter om hemmet.

Det är alldeles utmärkt ifall feminister som inte tror på könsroller inte skaffar barn.
Citera
2026-08-30, 16:45
Medlem
Citat:
Jag slutade läsa efter ditt första svar där du upprepar dig, trots att jag förklarat att det kan finnas flera separata anledning till minskat barnafödande. IQ-befriad rappakalja och upprepning är under min nivå.

Mitt inlägg är ingen upprepning, utan innehåller både nyanseringar av tidigare inlägg och även ny information. Vilket du hade vetat om du haft IQ nog att läsa det. Eller så har du haft IQ nog att läsa det och insett att jag har solklara poänger vilket du inte ids erkänna. patetiskt och oseriöst av dig Anders, men då vet jag det. Att de är onödigt att lägga energi på dig.
Citera
2026-08-30, 23:01
Medlem
Citat:
Det är feministspråk för min man betalar för mig och jag sköter om hemmet.

Det är alldeles utmärkt ifall feminister som inte tror på könsroller inte skaffar barn.

Det vanliga är dock att män inte betalar för nån hemmafru, utan att kvinnan lönejobbar OCH tar huvudansvaret för det mesta av obetalt hemarbete.

Det är betydlgit mer utmärkt att män som inte pallar ta nått praktiskt ansvar för barn heller INTE skaffar dem.
Citera
2026-08-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är väl bara att gå tillbaka till mer konservativa sätt att träffas på. Dejta varandra, lära känna varandra mer på djupet, låta förälskelse eller rentav kärlek uppstå. Bli exklusiva med varandra. Och sedan varsamt införa det sexuella med lyhördhet inför varandras gränser, där samtycke är en självklarhet att man ska ha, för att man genuint bryr sig om varandra och har starka känslor för varandra, redan innan man hoppar i säng med varandra.

Nej det är inte bara att gå tillbaka till det för det är inte så dagens dejtingkultur fungerar.

Citat:
Eller har du läst en enda dom som rör "oaktsam våldtäkt" där målsägande och misstänkt är ett etablerat par? Jag har inte gjort det! Utan de domar jag har läst som rör oaktsam våldtäkt rör uteslutande tillfälliga sexuella förbindelser. Där man inte känner varandra så väl och inte har den ack så viktiga hänsynen till varandra heller.

Tillfälliga sexuella förbindelser är en stor del av dagens dejtingkultur.

Citat:
I Etablerade relationer är också chanser större att man vill ha barn ihop och skaffar barn. Chanserna är inte så stora för barnalstrande vid one night stands.

Etablerade relationer måste börja någonstans. Och idag börjar de ofta med tillfälliga sexuella förbindelser. Eller vad som troddes vara en tillfällig förbindelse men som inte blev tillfällig. Många förhållanden som existerar idag har såklart börjat med ett hemsläp från krogen och liknande. Men detta kommer nu med en risk för män att begå sexualbrott, pga den feministiska samtyckeslagen, och det gör naturligtvis att män tvekar på ett sätt de kanske inte gjorde innan lagen fanns, vilket i sin tur kan leda till att förbindelser som skulle ha lett till förhållanden och framtida barn aldrig uppstår.

Citat:
Lagen är i övrigt könsneutral. Även män kan bli "oaktsamt" våldtagna. Så. Tänk på det innan du börjar kalla oss för "misogyna" som tycker lagen är bra. Du får kalla oss "misantroper" istället, om du nu tycker att "samtyckeslagen" har en problematik syn på offren för detta brott.

Suck, det här har vi redan gått igenom 100 gånger. Det kvittar att lagen är "könsneutral". Den är ojämställd, eftersom den i praktiken drabbar män i betydligt högre grad än den drabbar kvinnor. Kvinnor behöver inte ta risken att begå sexualbrott för att ha sex men det måste nu män göra, pga den feministiska samtyckeslagen.

Det är definitivt misogyni att anse att kvinnor är så pass efterblivna att de inte kan förväntas klara av att säga nej till sex. Och det anser man om man är för samtyckeslagen.
Citera
2026-08-31, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det vanliga är dock att män inte betalar för nån hemmafru, utan att kvinnan lönejobbar OCH tar huvudansvaret för det mesta av obetalt hemarbete.

Det är betydlgit mer utmärkt att män som inte pallar ta nått praktiskt ansvar för barn heller INTE skaffar dem.

Ja det är väl onödigt att de jäktar så, när de kan gå ned i arbetstid eller vara mammalediga och fokusera på att vara bra mammor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in