2026-08-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbom7
Det var ju aldrig tal om att mamman själv har uppgiften att helt på egen hand ta hand om barnen, självklart ska det delas upp på båda två och ibland också fler personer som man har runt omkring som hjälper till med diverse saker, som i en flock. Men det är visst så, de allra flesta däggdjur har det uppdelat så med tanke på att mamman diar ungar.

Det har det "varit tal om" under väldigt lång period av patriarkala samhällen.
bara fråga average misogyn abortmotståndare på flashback ex.
Citera
2026-08-29, 12:27
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Men det framgår dock inte jag har kikat på vad som har skrivits bakåt. Jag blir lite fundersam när fokus läggs där det handlar om ett one night stand typ, man bör ju bygga någon slags relation med en kvinna/man innan det blir tal om barn och har man en relation borde inte samtycke saknas.

Barnafödande har minskat för att (enligt min mening och personliga erfarenhet) omvärldsläget ser ut som det gör. Jag vet inte var ni befinner er men jag bor på landsbygden i ett ganska litet samhälle och här är det inte tryggt och lugnt längre. Stor stor otrygghet i form av större socioutsatta områden/parallell samhällen som gör att man gärna inte vill föröka sig. Otrygghet i form av sämre ekonomiska förutsättningar pga ökade levnadskostnader, ta bara matpriserna som exempel. Att ha ett barn kostar 1,5 - 2,2 miljoner kronor fram tills dess att han/hon fyller 18 år. Då är det om dom inte gör några större fel eller utsvävningar och kollar jag på mig själv så vet jag att det finns anlag för både det ena och det andra i släkten som inte bådar gott om man vill hålla sig till det mindre beloppet.

Jag tror det finns många fler orsaker det var bara vad jag kom på nu såhär på morgonkvisten.

Det är inte otryggt.

Ta en titt bakåt i historien eller se på de länder med höga födelsetal så ser du att det knappast korrelerar med trygghet.
Citera
2026-08-29, 12:31
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej ursäkta, men du som kvinna har inte på nått vis nått mer "biologiskt" nedärvt att du ska 1. jobba gratis 2. ensam ta hand om tvätt, disk, matlagning, städning eller ens fostra barn.
utan det är sociala konstruktioner dvs påhitt.

Kvinnor har aldrig jobbat gratis.

Tvätta diska och städa tar typ tre timmar max, resterande 21 timmarna är fritid.
Citera
2026-08-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, män kommer inte dra sig för sex med sina kvinnor, som de har förhållanden med. Och det är väl ändå i förhållanden vi tänker att det är bra om det alstras barn? Eller du kanske anser att det är bra om kvinnor befruktas av one night stands?

Men någon gång måste väl förhållanden uppstå också för att det ska bli ett förhållande? Och någon gång måste någon, i 99% av fallen mannen, initiera sex. Annars blir det inget sex och därmed inte heller något förhållande, alternativt bara ett platoniskt förhållande.

Så för att det överhuvudtaget ska bli ett förhållande så måste mannen riskera att begå ett sexualbrott. Innan samtyckeslagen behövde han bara riskera att bli nobbad och kanske få lite sargat självförtroende. Och det kan ju vara jobbigt nog, men såklart totalt fair. Men sen samtyckeslagens införande måste han alltså också riskera att begå ett sexualbrott om han vill ha sex och förhållanden.

Och det är det som gör samtyckeslagen till en fullständigt sinnessjuk och idiotisk lag, och alla som försvarar lagen till psykopater.
Citera
2026-08-29, 13:01
Medlem
Citat:
Tycker nog att Metoo snarast visade graden av "vidrighet" hos gruppen män.

Nej Metoo visade graden av vidrighet hos gruppen kvinnor, och hur lätt de kan ryckas med i en masshysteri.
Citera
2026-08-29, 13:03
Medlem
Citat:
Nej ursäkta, men du som kvinna har inte på nått vis nått mer "biologiskt" nedärvt att du ska 1. jobba gratis 2. ensam ta hand om tvätt, disk, matlagning, städning eller ens fostra barn.
utan det är sociala konstruktioner dvs påhitt.

Jobba gratis? Du får ett hus att bo i din otacksamma kärring.
Citera
2026-08-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jobba gratis? Du får ett hus att bo i din otacksamma kärring.

Usch så korkad du är. Jag hoppas du förstår att "gratisarbetet" inte är beroende av hur man bor.
Citera
2026-08-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Men någon gång måste väl förhållanden uppstå också för att det ska bli ett förhållande? Och någon gång måste någon, i 99% av fallen mannen, initiera sex. Annars blir det inget sex och därmed inte heller något förhållande, alternativt bara ett platoniskt förhållande.

Så för att det överhuvudtaget ska bli ett förhållande så måste mannen riskera att begå ett sexualbrott. Innan samtyckeslagen behövde han bara riskera att bli nobbad och kanske få lite sargat självförtroende. Och det kan ju vara jobbigt nog, men såklart totalt fair. Men sen samtyckeslagens införande måste han alltså också riskera att begå ett sexualbrott om han vill ha sex och förhållanden.

Och det är det som gör samtyckeslagen till en fullständigt sinnessjuk och idiotisk lag, och alla som försvarar lagen till psykopater.

I samtliga mina relationer så är det ingen som har tagit initiativ till sex, utan det har skett som en naturlig del som båda har drivit på. Och där båda inhämtat samtycke på olika vis innan man tar nästa steg. Läser av varandra. Bromsar upp om man är för snabbt på. Väntar in. Heller går vidare om samtycke finns.

En man och kvinna som är intresserade av varandra och attraherade av varandra och har vett nig att ha fingertoppskänsla enligt vad jag ovan beskrev. Kommer kunna ha både sex och alstra barn. Oavsett lagar.
Citera
2026-08-29, 22:57
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Men det framgår dock inte jag har kikat på vad som har skrivits bakåt. Jag blir lite fundersam när fokus läggs där det handlar om ett one night stand typ, man bör ju bygga någon slags relation med en kvinna/man innan det blir tal om barn och har man en relation borde inte samtycke saknas.

Barnafödande har minskat för att (enligt min mening och personliga erfarenhet) omvärldsläget ser ut som det gör. Jag vet inte var ni befinner er men jag bor på landsbygden i ett ganska litet samhälle och här är det inte tryggt och lugnt längre. Stor stor otrygghet i form av större socioutsatta områden/parallell samhällen som gör att man gärna inte vill föröka sig. Otrygghet i form av sämre ekonomiska förutsättningar pga ökade levnadskostnader, ta bara matpriserna som exempel. Att ha ett barn kostar 1,5 - 2,2 miljoner kronor fram tills dess att han/hon fyller 18 år. Då är det om dom inte gör några större fel eller utsvävningar och kollar jag på mig själv så vet jag att det finns anlag för både det ena och det andra i släkten som inte bådar gott om man vill hålla sig till det mindre beloppet.

Jag tror det finns många fler orsaker det var bara vad jag kom på nu såhär på morgonkvisten.

Jag tror du har en poäng. Men jag tror också det finns fler anledningar, och att samtyckeslagen är en av dem. Den har en viss negativ effekt där färre relationer kommer bli av. Särskilt unga män tror jag ligger i farozonen, då de inte har någon tidigare erfarenhet och således behöver pröva sig fram hur sex går till, vilket är väldigt inkompatibelt med att veta att samtycke finns. Om du aldrig gjort något förut, hur ska du då veta vad som är ok och inte. Killar är även de som ska utföra de flesta aktiva handlingar, vilket exponerar dem för mycket större risker. Det kan vara pinsamt och jobbigt redan som det är att vara ung och ligga första gångerna, denna lag kommer för någon procent av killarna som inte har tillräckligt stor självsäkerhet och social skill att vara det som gör att de aldrig vågar, vilket såklart påverkar parbildning och barnafödande negativt.
Citera
2026-08-29, 23:12
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Forskaren. Inte "forskarna". Du tycker jag ska kontakta nationalekonomen Adri*an Meh*ic och diskutera hans forskningsstudie? Han har även gjort en studie kring att vackra kvinnor får högre betyg. Han är alltså nationalekonom, men tycks forska inom andra områden (sociologi, psykologi...) än det han har titel för. Visst, jag skulle gärna höra med honom om att göra en forskningsstudie kring varför barnafödandet går ner världen över, förutom I vissa afrikanska länder. Varför tex. Barnafödandet i Iran har minskat med cirka 5 barn per kvinna sedan 1980-talet, trots att de inte har "samtyckeslag" där. Eller varför barnafödandet i Irak har minskat med 3.4 barn per kvinna sedan 1980 talet, trots att det är ett patriarkalt samhälle utan "samtyckeslag".
I Sverige har barnafödandet minskat cirka 0.8 barn per kvinna sedan 1980 talet. "Trots" "samtyckeslagen" . Vore intressant att höra honom försvara sin forskningsstudie mot dessa siffror...

Nationalekonomen påstår i sin forskning att ängsliga män kommer dra sig undan och inte bilda par och därmed inte får barn. Men handen på hjärtat Anders: ängsliga män har nog även innan "samtyckeslagen" varit just ängsliga bland kvinnor och inte vågat ta initiativ. Rädda att göra fel, även då. Och som sagt: barnafödandet per kvinna har minskat betydligt mer i Iran och Irak än i Sverige sedan 1980-talet. Iran och Irak har ingen "samtyckeslag". Vore intressant att höra vad nationalekonomen säger om det...

Det är inte lagen det är fel på. Det är hur man värderar bevis, man behöver diskutera vidare för ökad rättssäkerhet. Lagen om oaktsam våldtäkt behövs dock. Verkligen!

Att barnafödandet även minskar på ställen som inte har samtyckeslagen betyder inte att lagen inte är en av flera orsaker som bidrar till minskningen, på de platser som har lagen.

Vet inte om du larvar eller är seriös angående de ängsliga killarna. Givetvis är ängslighet en skala och i och med samtyckeslagen så omfattas fler på den skalan.

Lagen är logiskt omöjlig att veta exakt hur den ska följas. Män är logiska och det finns dessutom flera uppmärksammade fall där unga killar farit illa pga lagen. Att spela rysk roulett med eventuell fängelsedom är inte för alla.
Citera
2026-08-29, 23:18
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ja precis din sort brukar ju tycka det...att oavlönat arbete ska vara "kvinnans roll".

Exakt så!

Om en kvinna anser att ta hand om sitt egna barn är "oavlönat arbete", så är det ett väldigt oattraktivt personlighetsdrag.

Du ringade in det perfekt.

Och vilken kvinna hade tyckt en man som kallar tid med sitt barn för "oavlönat arbete", är en bra man? Surrealistisk nivå av idioti.

En man som hör denna sorts formuleringar yppas från en kvinna, bör lämna henne illa kvickt och aldrig skaffa barn med henne.
Senast redigerad av AndersPersson99 2026-08-29 kl. 23:38.
Citera
2026-08-30, 00:51
Medlem
Citat:
I samtliga mina relationer så är det ingen som har tagit initiativ till sex, utan det har skett som en naturlig del som båda har drivit på. Och där båda inhämtat samtycke på olika vis innan man tar nästa steg. Läser av varandra. Bromsar upp om man är för snabbt på. Väntar in. Heller går vidare om samtycke finns.

En man och kvinna som är intresserade av varandra och attraherade av varandra och har vett nig att ha fingertoppskänsla enligt vad jag ovan beskrev. Kommer kunna ha både sex och alstra barn. Oavsett lagar.

Jag ger inte mycket för dina anekdoter. DE FACTO är det ju riskabelt för män att ha sex med kvinnor idag eftersom det, DE FACTO, sitter unga män dömda för oaktsam våldtäkt mot sitt nekande.

Våldtäkt är enkelt. Där finns det en klar och tydlig gräns. Det är jättelätt att låta bli att begå våldtäkt. Det är också jättelätt att säga nej om man inte vill. så blir det automatiskt våldtäkt. Men "oaktsam" våldtäkt är ett extremt luddigt och godtyckligt begrepp, som gör att den drivande/initierande/påsättande parten (dvs oftast män) inte kan ha sex utan att riskera att begå sexualbrott. Givetvis gör detta att män tvekar mer än innan. Både genom att inte ens försöka alls, eller att de blir så försiktiga i sängen att kvinnan totalt tappar all attraktion. Att fråga om lov är snabbaste vägen till friendzone. Kvinnor vill ju i regel bli dominerade.

Du är psykopat om du försvarar samtyckeslagen. Och en kvinnohatare eftersom du i och med ditt försvar av lagen per automatik anser att kvinnor är såpass efterblivna att de inte kan förväntas klara av att få ur sig ett enkelt nej ifall de inte vill ha sex. Inte ens Trump har så dålig kvinnosyn.

För hade vi bara ansett att kvinnor är vuxna nog att klara av att säga nej så hade ju inte samtyckeslagen behövts. Den existerar ju bara för att vi i detta samhälle anser att kvinnor är efterblivna.
Senast redigerad av Joe88 2026-08-30 kl. 00:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in