2026-08-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Förstod du inte vad du läste? Nej, uppenbarligen inte!

Något brott har ju hänt.
Och om man ska välja mellan pest-brott eller kolera-brott. Så är det det ju bättre att hon har ljugit om våldtäkt. Än att hon har blivit våldtagen, men inte vågat hålla ut vud rättegång etc och sedan ljugitom att ha ljugit och blir åtalad för detta... Försök nu förstår vad du läser!

Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Det ena brottet har hon begått och det andra brottet har hon inte begått. Du tycker det är bra hon har begått ett allvarligt brott.

Nej jag förstår inte vad jag läste. Därav min reaktion.

Läs mitt ovan inlägg igen utan att ta bort den väsentliga texten. Så kanske du förstår bättre.

Det är ju bättre att ett barn har ljugit om våldtäkt än att barnet har utsatts för våldtäkt.
Citera
2026-08-29, 22:00
Medlem
Citat:
Äppel, päppel, piron, päron.

Samma betydelse olika namn.

Nope. Det är det inte. Skillnad på ett argt och nedsättande epitet som "jävla svin". Och på ett sexistisk och sexualiserande nedsättande epitet som "slynhora".

Och kalla ett 15 årigt barn för "slynhora" är jävligt äckligt gjort. Oavsett om hon är skyldig eller ej.
Citera
2026-08-29, 22:01
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:

Det är ju bättre att ett barn har ljugit om våldtäkt än att barnet har utsatts för våldtäkt.

Du nämner barn för att ge sympatier för en brottsmisstänkt person.

Tydligt var du står i frågan.
Citera
2026-08-29, 22:04
Medlem
Citat:
Du nämner barn för att ge sympatier för en brottsmisstänkt person.

Tydligt var du står i frågan.

Nej, jag nämner barn för att hon är ett barn. Och för att hon var under 15 år när de påstådda våldtäkterna skulle ha skett.

Bättre att hon har ljugit om våldtäkt (och ingen våldtäkt har skett). Än att hon som minderårigt barn under 15 år, blev våldtagen av en 55-årig gubbe och sedan åtalad för falsk angivelse.

Försök fatta nu vad jag skriver.
Citera
2026-08-29, 22:57
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Nope. Det är det inte. Skillnad på ett argt och nedsättande epitet som "jävla svin". Och på ett sexistisk och sexualiserande nedsättande epitet som "slynhora".

Och kalla ett 15 årigt barn för "slynhora" är jävligt äckligt gjort. Oavsett om hon är skyldig eller ej.

Var tydlig med att nämna du gör den skillnaden. Hon ljög om en sexuell handling, mest troligt. Därav blir det antagligen nära till hands att benämningen hamnar däromkring.

Ännu äckligare att en 15 åring ljuger om en påstådd våldtäkt. Därför jag reagerar när du hänger upp dig på en bagatell i det stora sammanhanget.
Citera
2026-08-29, 22:58
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Nej, jag nämner barn för att hon är ett barn. Och för att hon var under 15 år när de påstådda våldtäkterna skulle ha skett.

Bättre att hon har ljugit om våldtäkt (och ingen våldtäkt har skett). Än att hon som minderårigt barn under 15 år, blev våldtagen av en 55-årig gubbe och sedan åtalad för falsk angivelse.

Försök fatta nu vad jag skriver.

Vänd på det, att en minderårig ljuger om en våldtäkt gör det ännu värre ställt för BO. Oavsett om det är en minderårig pojke eller flicka.
Citera
2026-08-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ja, det vet jag. Men läs vad som står. Det hela låter minst sagt luddigt.

Jag har läst vad som står. Du skrev att man väcker åtal för "att man verkligen vill utreda vad som är sant och inte sant", och det är helt enkelt felaktigt. Man väcker inte åtal för att utreda vad som är sant eller inte sant, eftersom utredningen ska vara gjord innan åtal väcks, och man väcker inte åtal när saker och ting är luddiga, då fortsätter man utreda tills de inte är luddiga längre alternativt lägger man ned utredningen om det inte går att bringa klarhet. Att det är luddigt för dig betyder inte att det är luddigt för åklagaren, som högst sannolikt sitter inne på en mängd information du saknar.
Citera
2026-08-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hoppas du har rätt och att hon blir fälld. Jag ser hellre att hon får brottas med ett dåligt samvete och lära sig en läxa, än att hon lider av PTS efter våldtäkterna resten av livet.

Med automatik menar jag förstås att gubben blivit friad först. Om åtalet var byggt på flickans utsagor, ska hon helt enkelt åtalas i nuläget. Åklagaren måste göra det helt enkelt.

Ja, det kan man ju hoppas. Bättre att hon är skyldig till falskanmälan och blir dömd för det, än att han är skyldig till våldtäkt, men går fri. Givet att åtalet mot honom är nedlagt och åklagaren gått vidare med att åtala henne är det också den mest sannolika varianten.

Jo, men igen, det är inte självklart att en tillbakadragen anklagelse och nedlagt åtal leder till ett nytt åtal om falskanmälan. Att så skett i detta fall beror högst sannolikt på att åklagaren anser sig ha goda bevis för att den ursprungliga anmälan om våldtäkt var falsk.
Citera
2026-08-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Nej det är inte relevant. Lika lite som i att jämföra med att misshandel eller snatteri är det. Poängen är väl gällande våldtäkt så finns det ingen som tror att det är ett stort problem med feldömda, problemet ligger i det omvända. I princip ingen döms. Rättssystemet gällande bevisbörda fungerar snarare lite för bra i de fallen. Återigen du behöver vara helt tappad i golvet för att lyckas bli oskyldigt dömd för våldtäkt. Det ska i princip vara omöjligt.

Läste du någonting av det jag skrev till dig innan du hasplade ur dig ovanstående?

Som jag skrev, idag räcker det att målsäganden inte är direkt otrovärdig i sin berättelse samt att denne berättat för åtminstone en annan person utöver polis/rättsväsende och den andra personen kommer in och vittnar om målsägandes berättelse för att den tilltalade ska dömas mot sitt nekande och trots att den tilltalades berättelse inte i sig är mer otrovärdig än den målsägande. Det skulle jag säga inte är i närheten av "bevisat bortom rimligt tvivel". Men du tycker alltså att detta är ett för högt beviskrav?

Låt så höra då, vad tycker du vore en lämplig nivå att lägga sig på? Att den tilltalade inte förmår bevisa sin oskuld?
Citera
2026-08-30, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
När det gäller samtycke så gäller kvinnans påstående före mannens. Krävs inget tekniskt.

Hade det där påståendet stämt så skulle långt fler faktiskt bli dömda - vilket i sig är ganska ovanligt. Har du ofta otur när du tänker, eller är du bara dum?
Citera
2026-08-30, 02:09
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-Hoc-Patriarcha
Hade det där påståendet stämt så skulle långt fler faktiskt bli dömda - vilket i sig är ganska ovanligt. Har du ofta otur när du tänker, eller är du bara dum?
Hur många kvinnor har blivit dömda för bristande samtycke? Eller utgår du från att män alltid vill.
Citera
2026-08-30, 02:19
Medlem
Citat:

Så avhumanisering är att föredra över invektiv kopplade till ett beteende?

Du är då för söt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in