2026-08-29, 17:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
För det första vill man ju ha svar på om hon är skyldig eller inte. Om det visar sig att hon är skyldig till falsk tillvitelse. Så vill man ju veta hur länge hon har ljugit och hur mycket det har påverkat målsägande.

Du verkar inte utesluta att hon kan vara skyldig?
Citera
2026-08-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du verkar inte utesluta att hon kan vara skyldig?

Precis, jag utesluter ingenting, eftersom vi knappt har någon information.
Citera
2026-08-29, 18:31
Medlem
Citat:
Det är bara du som är oförmögen att dra rimliga slutsatser.

Eftersom åtal är väckt för två fall av grov falsk beskyllning så pekar väl ändå det hela i en viss riktning?

Du försökte bortförklara. Dvs, en stor skillnad. Men som du märkte fick du svar på tal.

Det intressanta är att den 21-åriga kvinnan ljög oavsett vad motivet än må ha varit.

Samtidigt har vi det aktuella fallet där en helt annan person, en tonårsflicka är åtalad för två fall av grov falsk beskyllning. Ingen rök utan eld brukar det heta.

Av det lilla vi vet går det inte att dra några slutsatser. Antingen ljög hon då. Heller så ljuger hon nu. Omöjligt att veta. Så det är bra att åtal är väckt, så man förhoppningsvis får veta vad som är sant och inte.

Det spelar en jädra roll vad motivet är! Vad gäller 21 åringen. Hade ju inte blivit en falsk angivelse om våldtäkt om inte hennes sambo riskerade fängelse för misshandel av målsägande. Hennes oro för detta var ju vad som utlöste hennes brott.
Citera
2026-08-29, 18:37
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
...
Det andra fallet jag nämnde i ett tidigare inlägg handlade dessutom inte om en kvinna utan om en 15-årig flicka som erkände att hon ljugit.

(FB) Hittade på våldtäkt sommaren 2006 - dömd till två månaders fängelse 2019
...
Jag läste igenom hela den där tråden och finner det häpnadsväckande att du kan jämföra det fallet med trådens fall.
Särskilt eftersom den gravt berusade 15-åriga flickan där faktiskt blev utsatt för ett övergrepp, av en 23-årig slusk som lämnade henne avsvimmad på marken efteråt. Han kom undan eftersom vi inte dömde sådant för våldtäkt då, vilket vi solklart skulle ha gjort idag.
Att hon tog livet av sig efter att ha suttit inspärrad ett år för falsk tillvitelse gör det fallet bara ännu värre. Och att han fick 117 000 kr i skadestånd efter att ha våldfört sig på en berusad flicka, det är rent av sjukt.

Om du ska argumentera för att falskanmälningar är vanliga, får du allt komma med bättre exempel.
Citera
2026-08-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Den är högst relevant, då den visar att så tunn bevisning inte räcker till fällande dom när åtalet inte gäller våldtäkt. Då våldtäkt är ett grövre brott än olaga hot, borde, om någonting, beviskraven i olaga hot-mål vara lägre (det är generellt sett så det funkar, ingen skulle fällas för ringa misshandel eller ringa stöld om beviskraven för dessa brott i praktiken var lika höga som för mord, eftersom polisen aldrig skulle lägga samma mängd resurser på att utreda ett fall av ringa stöld som de lägger på att utreda mord), men istället är de mycket lägre ifråga om våldtäkt.

Att få våldtäkts*anmälningar* (inte åtal) leder till fällande dom hänger ihop med de bedömningar polisen gör, inte domstolarna. När ett våldtäktsfall väl nått stadiet åtal leder majoriteten till fällande dom, trots det ofta usla bevisläget.

Den utredning som Brå genomförde för ett par år sedan visar för övrigt att en stor andel av våldtäktsåtalen läggs ned därför att det inte tycks vara fråga om våldtäkt (t.ex. därför att anmälan är falsk, men också därför att det anmälda inte är olagligt osv). Däremot är det förstås inte så att 95 procent av alla våldtäktsanmälningar är falska. Men detta är inte markant annorlunda om man jämför med t.ex. misshandel, där också den överväldigande majoriteten av alla anmälningar aldrig leder till en fällande dom.

På dig låter det som att det är ok att skicka oskyldiga människor i fängelse, eftersom så många skyldiga går fria. Det är i mina ögon ett mycket konstigt resonemang.
Nej det är inte relevant. Lika lite som i att jämföra med att misshandel eller snatteri är det. Poängen är väl gällande våldtäkt så finns det ingen som tror att det är ett stort problem med feldömda, problemet ligger i det omvända. I princip ingen döms. Rättssystemet gällande bevisbörda fungerar snarare lite för bra i de fallen. Återigen du behöver vara helt tappad i golvet för att lyckas bli oskyldigt dömd för våldtäkt. Det ska i princip vara omöjligt.
Citera
2026-08-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Om mannen nu är oskyldig så finns det inget roligt alls i det hela. Vid såna här händelser brukar omgivningen delas upp i två läger. De som ser honom som oskyldig och de som ser honom som en våldtäktsman. Kan inte vara vidare trevligt att gå resten av livet och fundera över om personen jag pratar med ser mig som en våldtäktsman men låtsas som ingenting.
Han blev som sagt friad redan vid rättegången. Men tough luck, människor blir gripna för en rad olika brott de inte gjort sig skyldiga till. I de flesta fall när det helt uppenbart är fel person som blir gripen leder det aldrig till åtal. Här kan man möjligen undra vad polis och åklagare gick igång på.
Citera
2026-08-29, 20:58
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Helt enig! Bättre om hon har ljugit om våldtäkterna. Än att de faktiskt har hänt. För vad är det i så fall för liv den stackars flickan har?

Är ju också ett jävla sätt att se det. Uppmuntra människor till att ljuga om våldtäkter.

Stackars lilla brottsförbryttare..
Citera
2026-08-29, 21:04
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Vad sägs om det du kallar denna flickan för? Kalla våldtäktsförövare för "slynhoror".

Är väl ganska orelevant vid vilket ord hon blir benämnd som. I tråden diskuteras det om en person som har anklagat en annan person för något av det värsta brott.

Att vissa människor då reagerar väldigt kraftigt känns snarare ganska mänskligt även om jag inte kommer att kalla henne för att vara en slynhora.

Men heller inget du bör hänga upp dig på för att ta GM(K) i något form av försvar. Tycker jag.
Senast redigerad av Majsmannen2 2026-08-29 kl. 21:09.
Citera
2026-08-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Är ju också ett jävla sätt att se det. Uppmuntra människor till att ljuga om våldtäkter.

Stackars lilla brottsförbryttare..

Förstod du inte vad du läste? Nej, uppenbarligen inte!

Något brott har ju hänt.
Och om man ska välja mellan pest-brott eller kolera-brott. Så är det det ju bättre att hon har ljugit om våldtäkt. Än att hon har blivit våldtagen, men inte vågat hålla ut vud rättegång etc och sedan ljugitom att ha ljugit och blir åtalad för detta... Försök nu förstår vad du läser!
Citera
2026-08-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Är väl ganska orelevant vid vilket ord hon blir benämnd som. I tråden diskuteras det om en person som har anklagat en annan person för något av det värsta brott.

Att vissa människor då reagerar väldigt kraftigt känns snarare ganska mänskligt även om jag inte kommer att kalla henne för att vara en slynhora.

Men heller inget du bör hänga upp dig på för att ta GM(K) i något form av försvar. Tycker jag.

Nedsättande och sexualiserande epitet är äckliga att läsa. Varför inte kalla flickor och kvinnor som begår brott för "jävla svin" istället?

Nu vet vi dock inte om den här tjejen har begått brott. Det återstår att se.
Citera
2026-08-29, 21:52
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Förstod du inte vad du läste? Nej, uppenbarligen inte!

Något brott har ju hänt.

Det ena brottet har hon begått och det andra brottet har hon inte begått. Du tycker det är bra hon har begått ett allvarligt brott.

Nej jag förstår inte vad jag läste. Därav min reaktion.
Citera
2026-08-29, 21:56
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Nedsättande och sexualiserande epitet är äckliga att läsa. Varför inte kalla flickor och kvinnor som begår brott för "jävla svin" istället?

Äppel, päppel, piron, päron.

Samma betydelse olika namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in