2026-08-14, 20:24
Medlem
När jag läser vissa kommentarer på YT undrar jag två saker: Förstår inte vissa att det naturliga åldrandet kan slå till olika? Förstår inte vissa att dom inte gör detta för att visa upp Blackmores tekniska briljans från hans storhetstid?
Citera
2026-08-15, 00:40
Medlem
Chinatowns avatar
Fint med Richie och Ian som kompisar
Citera
2026-08-15, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Fint med Richie och Ian som kompisar
Häftigt hur gamla är popgubbarna idag?
Citera
2026-08-15, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
När jag läser vissa kommentarer på YT undrar jag två saker: Förstår inte vissa att det naturliga åldrandet kan slå till olika? Förstår inte vissa att dom inte gör detta för att visa upp Blackmores tekniska briljans från hans storhetstid?
Rischie sade att han led av reumatism och tog kortison men dom överiga tycks må bra1
Vilka låtar skrev blackie?
Citera
2026-08-15, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Rischie sade att han led av reumatism och tog kortison men dom överiga tycks må bra1
Vilka låtar skrev blackie?
Det mesta av musiken hade Blackmore med sig till studion. Sedan jammade dom och jobbade vidare utifrån det.
Citera
2026-08-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Fantastiskt kul att de gjorde det.

Som vanligt några stolpskott som kommenterade att "he can't do it anymore blabla" wtf förväntar sig folk, Ritchie är 81 år och har problem med både fingrar och hjärta. Han gjorde bra ifrån sig. Älskade Ians lilla snack efteråt.

Hjärtvärmande!

Mycket bra och fin observation :-)
Citera
2026-08-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kralles
Kul som fan.
Vilken hjälte lyssnat på han i 50+ år.
Farbror Blackmore har inte alls fått den cred han förtjänar.
Deep purple-Rainbow-Blackmore´s night.
Och en massa grejer före purple.
Få om ens någon kan matcha det.

Precis, hur många artister har haft topp säljande album i Tyskland och Japan med tre (3) olika band?? I Japan har han "gold awards" med alla tre..
Citera
2026-08-16, 10:25
Medlem
Simon Mcbride lade ut en bild igen på.han och Ritchie. Har lämnat starkt avtryck detta. Kul.
Citera
2026-08-30, 01:40
Medlem
Geomeisters avatar
Det finns en kanal på Youtube kallad "Rock Daydream Nation" där mycket omkring Deep Purple och liknande band tas upp. Nyligen har de släppt en video kallad "Deep Purple 5 BEST CLOSING ALBUM TRACKS".

Ett intressant ämne tycker jag när ett band släppt så många skivor som Deep Purple. Purple har gjort det till sin grej att släppa en riktig rökare som första låt på sina skivor. Något jag tycker de oftast lyckats med, men hur är det egentligen med skivornas SISTA låt..?

Bandets sista låtar på varje skiva:

Min topp 5?

5. Bleeding Obvious
Simon McBride hoppar på bandet och tycker tar in skivans kanske bästa låt allra sist. Lite mer progressiv i sin natur än det mesta på övriga skivan. Lämnar skivan på en hög not.

4. Contact Lost
Skivan Bananas kommer nog förbli en av bandets mer okända skivor. Överlag rätt underskattad och denna korta instrumentella låt skiner Steve Morse på. Det låter mer som något The Dixie Dregs eller Steve Morse Band skulle göra, men hur som helst.. En vacker avslutning på skivan.

3. Space Truckin'
En av bandets mest catchiga låtar. Överspelad? Möjligtvis, men det finns anledningar till att det är en av bandets mest kända verk.

2. Soldier of Fortune
David Coverdale på sång och Ritchie Blackmore på gitarr. Det här är min typ av ballad. Med tiden när alla möjliga band gjorde ballader som en standardgrej.. Whitesnake, Scorpions, Aerosmith m.fl. är det många låtar som låter rätt lika. Tycker denna fortfarande står ut i sin genre.

1. No One Came
Fireball som skivan tycker jag inte har samma kraft som tidigare In Rock eller perfektion som kända Machine Head, men den har en skön energi och den energin märks nog aldrig lika tydligt som på denna låt.
Citera
2026-08-31, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det finns en kanal på Youtube kallad "Rock Daydream Nation" där mycket omkring Deep Purple och liknande band tas upp. Nyligen har de släppt en video kallad "Deep Purple 5 BEST CLOSING ALBUM TRACKS".

Ett intressant ämne tycker jag när ett band släppt så många skivor som Deep Purple. Purple har gjort det till sin grej att släppa en riktig rökare som första låt på sina skivor. Något jag tycker de oftast lyckats med, men hur är det egentligen med skivornas SISTA låt..?

Bandets sista låtar på varje skiva:

Min topp 5?

5. Bleeding Obvious
Simon McBride hoppar på bandet och tycker tar in skivans kanske bästa låt allra sist. Lite mer progressiv i sin natur än det mesta på övriga skivan. Lämnar skivan på en hög not.

4. Contact Lost
Skivan Bananas kommer nog förbli en av bandets mer okända skivor. Överlag rätt underskattad och denna korta instrumentella låt skiner Steve Morse på. Det låter mer som något The Dixie Dregs eller Steve Morse Band skulle göra, men hur som helst.. En vacker avslutning på skivan.

3. Space Truckin'
En av bandets mest catchiga låtar. Överspelad? Möjligtvis, men det finns anledningar till att det är en av bandets mest kända verk.

2. Soldier of Fortune
David Coverdale på sång och Ritchie Blackmore på gitarr. Det här är min typ av ballad. Med tiden när alla möjliga band gjorde ballader som en standardgrej.. Whitesnake, Scorpions, Aerosmith m.fl. är det många låtar som låter rätt lika. Tycker denna fortfarande står ut i sin genre.

1. No One Came
Fireball som skivan tycker jag inte har samma kraft som tidigare In Rock eller perfektion som kända Machine Head, men den har en skön energi och den energin märks nog aldrig lika tydligt som på denna låt.

Tycker du glömmer Hard Lovin' Man från In Rock och Splat! från.. ehh Splat! :-)
Citera
2026-08-31, 23:20
Medlem
En avslutningslåt med Deep Purple som förbryllat mig i typ 30 år, är den avslutande låten på mästerverket Burn från 1974, nämligen den instrumentala "A' 200". Jag blir inte klok på den. Oklart om de hade slut på låtar och snabbt behövde en till, och jammade ihop denna på en kafferast såsiga på hasch? Albumet för övrigt är ju det närmaste gruppen varit perfektion (i min värld) efter In Rock och Perfect Strangers. "A' 2000" låter idag som ett missfoster, korplags-prog, eller ironi-prog.
Citera
2026-09-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
En avslutningslåt med Deep Purple som förbryllat mig i typ 30 år, är den avslutande låten på mästerverket Burn från 1974, nämligen den instrumentala "A' 200". Jag blir inte klok på den. Oklart om de hade slut på låtar och snabbt behövde en till, och jammade ihop denna på en kafferast såsiga på hasch? Albumet för övrigt är ju det närmaste gruppen varit perfektion (i min värld) efter In Rock och Perfect Strangers. "A' 2000" låter idag som ett missfoster, korplags-prog, eller ironi-prog.

Lyssnar nu, gitarren är dock fet här. Värd pengen. Coronarias Redig hade varit ett bättre val om man jobbat med den lite mer. Fram till dess var ju Purple ett 7 låtars band, undantaget mk I och det kanske förklarar en del. Nu rullar Sail Away och det kan vara bästa låten på albumet inkl Might Just Take Your Life..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in