2026-08-04, 18:28
Medlem
Geomeisters avatar
Har kört igenom nya Splat! två gånger i sin helhet samt lyssnat på de flesta låtar enskilt vid andra tillfällen. Några fler än andra.

Tycker helt klart skivan gör sig bättre som helhet än enstaka spår. För mig känns det som att skivan har steget bättre ljud än förra =1 också.

Deep Purple har en tendens att släppa långa album och denna är inget undantag.

Purpendicular: 62 minuter.
Abandon: 57 minuter.
Bananas: 51 minuter.
Rapture of the Deep: 55 minuter.
Now What!? = 57 minuter.
inFinite = 45 minuter.
Whoosh! = 51 minuter.
Turning to Crime = 45 minuter.
=1 = 52 minuter.
Splat! = 50 minuter.

Kortaste skivan sedan tidigt 1990-tal är 45 minuter långt. De korta är några av de svagare, vilket går lite emot min sak, men de längre hade blivit ännu bättre om de kortats ner en aning. Måste en skiva vara 50 + minuter?

Samma gäller även Splat! Gillar skivan och tycker de låtarna som ändrar stil är välkomna, men 10 minuter kortare att skapat en mer fokuserad upplevelse.

Skrev något om Gillans texter nyligen. Gillar hans ordbajseri på denna skiva. Vad skriver man om i rocken idag? Hur många band, gamla eller nya, har generellt sett bra texter? Gillans är åtminstone kul att lyssna på. Inte endast återkommande refränger eller klichéer som rock, love, tough och freedom i varje låt.

Av nämnda tio skivor hamnar nu Splat! inom topp 5 för mig. Inte illa pinkat så här sent i karriären.
Citera
2026-08-05, 12:46
Medlem
Geomeisters avatar
Den diskutabelt mest aktiva gamle medlemmen av Deep Purple har gått i "tidig" pension.

Glenn Hughes ska opereras för hjärtoperation vid 74 års åldern. Karriären avslutad. Kanske för gott. Hoppas operationerna går väl och att han har många år kvar.

Deep Purple var han inte aktiv i länge, men släppte tre album och med på många live-album. Både Don Airey och Steve Morse har var väldigt aktiva utanför bandet (även med bandet), men tror Glenn Hughes varit den mest produktiva av alla de senaste decennierna.

Trist. Speciellt då han i övrigt verkat frisk.
Citera
2026-08-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Har kört igenom nya Splat! två gånger i sin helhet samt lyssnat på de flesta låtar enskilt vid andra tillfällen. Några fler än andra.

Tycker helt klart skivan gör sig bättre som helhet än enstaka spår. För mig känns det som att skivan har steget bättre ljud än förra =1 också.

Deep Purple har en tendens att släppa långa album och denna är inget undantag.

Purpendicular: 62 minuter.
Abandon: 57 minuter.
Bananas: 51 minuter.
Rapture of the Deep: 55 minuter.
Now What!? = 57 minuter.
inFinite = 45 minuter.
Whoosh! = 51 minuter.
Turning to Crime = 45 minuter.
=1 = 52 minuter.
Splat! = 50 minuter.

Kortaste skivan sedan tidigt 1990-tal är 45 minuter långt. De korta är några av de svagare, vilket går lite emot min sak, men de längre hade blivit ännu bättre om de kortats ner en aning. Måste en skiva vara 50 + minuter?

Samma gäller även Splat! Gillar skivan och tycker de låtarna som ändrar stil är välkomna, men 10 minuter kortare att skapat en mer fokuserad upplevelse.

Skrev något om Gillans texter nyligen. Gillar hans ordbajseri på denna skiva. Vad skriver man om i rocken idag? Hur många band, gamla eller nya, har generellt sett bra texter? Gillans är åtminstone kul att lyssna på. Inte endast återkommande refränger eller klichéer som rock, love, tough och freedom i varje låt.

Av nämnda tio skivor hamnar nu Splat! inom topp 5 för mig. Inte illa pinkat så här sent i karriären.

1. Now What
2. Purpendicular
3. Infinite
4. =1
5. Splat!
är mina topp 5
Citera
2026-08-10, 11:49
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteGod
1. Now What
2. Purpendicular
3. Infinite
4. =1
5. Splat!
är mina topp 5

Här kommer min!

5. =1
4. Splat!
3. Whoosh!
2. Purpendicular
1. Now What?!

Enda större skillnaden är inFinite och Whoosh!
Citera
2026-08-12, 18:01
Medlem
Blackmore gästar purple ikväll i New york.
Citera
2026-08-12, 18:04
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Om det är bestämt när deras sista spelning blir så borde de bjuda in Blackmore för några nummer tycker jag. Är ju trots allt mycket tack vare honom som de blev så stora i musikvärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
Blackmore gästar purple ikväll i New york.

Verkar som de har lyssnat på mig.
Citera
2026-08-13, 00:51
Medlem
Geomeisters avatar
Kul med Blackmores inhopp!

Vad jag förstått det som kommer de inte repa något innan utan bara ut med Blackmore på scen och en enda låt, då under encore.

Vad tror vi? Smoke on the Water? Black Night?

Hoppas på något mer obskyrt, men i rådande läge lär det vara osannolikt.

Citera
2026-08-13, 06:28
Medlem
Rörande att se. Som jag alltid sagt. Det räcker Blackmore slår ETT powerchord, så har vi purples sound. Som han gjorde inatt.
Citera
2026-08-13, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
Rörande att se. Som jag alltid sagt. Det räcker Blackmore slår ETT powerchord, så har vi purples sound. Som han gjorde inatt.

Vart kan man se detta?
Citera
2026-08-13, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Vart kan man se detta?

Tre olika videos och vinklar till framträdandet (enbart med Blackmore):

https://youtu.be/Ah7QJAl-ziY?si=B9GOZQbXDp4uYdhB

https://youtu.be/F6LuuaUS-TY?si=y76nqWEhzwVFduBT

https://youtu.be/d0uScthMI9M?si=J_blbXwIb3YdQKrC
Citera
2026-08-13, 19:35
Medlem
Oakenshields avatar
Fantastiskt kul att de gjorde det.

Som vanligt några stolpskott som kommenterade att "he can't do it anymore blabla" wtf förväntar sig folk, Ritchie är 81 år och har problem med både fingrar och hjärta. Han gjorde bra ifrån sig. Älskade Ians lilla snack efteråt.

Hjärtvärmande!
Citera
2026-08-14, 17:29
Medlem
Kul som fan.
Vilken hjälte lyssnat på han i 50+ år.
Farbror Blackmore har inte alls fått den cred han förtjänar.
Deep purple-Rainbow-Blackmore´s night.
Och en massa grejer före purple.
Få om ens någon kan matcha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in