2026-08-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, här kan det nog bli fråga om medhjälp både till mord, försök till mord och synnerligen grov misshandel alternativt skyddande av brottsling. Beror ju på hur engagerad han var. Kan ju t.o.m bli anstiftan. Dessutom vet vi ju inte hur hans egna planer såg ut. Där kan det bli fråga om förberedelsebrott om planerna nått tillräckligt långt.

Men vi vet för lite. Något fängelsestraff lär det inte bli, som värst några år på SIS. Sedan kan det förstås bli feta skadestånd för händelserna i Fagersta. Grabben läser på Natur och nu hänger hans framtida liv på en skör tråd.

Han är för närvarande misstänkt för medhjälp till mord, medhjälp till mordförsök samt förberedelse till mord i ett separat fall.

Man kommer ju inte döma för både synnerligen grov misshandel och försök till mord, utan man kommer ju behöva välja en av dessa beroende på uppsåt.

Skyddande av brottsling kan jag inte riktigt förstå hur det skulle vara möjligt med tanke på att huvudgärningsmannen greps på plats, samt att medgärningsmannen inte ens bor i Fagersta?
Citera
2026-08-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonoogl
Lång tråd. Finns det någon här som går/gick på Brinellskolan eller någon närliggande skola och som skrivit i tråden? Alternativt någon som själv var på plats eller såg delar av händelsen? Hade varit intressant att höra hur stämningen var och hur folk på skolan reagerade, eller annat händelseförlopp. Något...

Om det inte är för känsligt då, dvs.
All respekt, givetvis.

Jag har gått på skolan, tog student för flera år sedan. Men känner folk som jobbar där idag.
Det är bara stor sorg och chock. Man kan nog inte fortfarande förstå vad det är som har hänt.

Det är ju enda gymnasieskolan i norra länet, så det är ju inte bara Fagerstabor som går där. Många från Skinnskatteberg och Nordberg också, så därav blir många påverkade då man antagligen själv gått på skolan eller har barn som går där.
Citera
2026-08-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Han är för närvarande misstänkt för medhjälp till mord, medhjälp till mordförsök samt förberedelse till mord i ett separat fall.

Man kommer ju inte döma för både synnerligen grov misshandel och försök till mord, utan man kommer ju behöva välja en av dessa beroende på uppsåt.

Skyddande av brottsling kan jag inte riktigt förstå hur det skulle vara möjligt med tanke på att huvudgärningsmannen greps på plats, samt att medgärningsmannen inte ens bor i Fagersta?
Ja skyddande av brottsling kan nog inte komma ifråga. Det skulle väl i så fall möjligen bli underlåtenhet att avslöja brott. Jag tänker då på att det tycks finnas ett förberedelsebrott dagen innan händelsen. När den här misstänkte var inblandad är ju oklart. Om han kände till att Liam satt på skoltoaletten med ett svärd den dagen borde han ju ha ringt polisen bums.
Citera
2026-08-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasertryckaren
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1489658

16åringen har sitt eget ärende med förberedelsebrott i Nacka. Fortfarande misstänkt för medhjälp i Fagersta.

Du har inte målnummer?
Citera
2026-08-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja skyddande av brottsling kan nog inte komma ifråga. Det skulle väl i så fall möjligen bli underlåtenhet att avslöja brott. Jag tänker då på att det tycks finnas ett förberedelsebrott dagen innan händelsen. När den här misstänkte var inblandad är ju oklart. Om han kände till att Liam satt på skoltoaletten med ett svärd den dagen borde han ju ha ringt polisen bums.

Jag ser även svårigheter med underlåtenhet att avslöja brott.

För först och främst får man komma ihåg att när medhjälparen (ev.) blev varse om att en skolattack skulle genomföras, så kan det ju vara så att han själv redan var inblandad i detta genom medbrottslighet (läs förberedelse, stämpling, medhjälp). Detta gör att ansvar för underlåtenhet att avslöja brott faller, eftersom att ett sådant avslöjande även kunnat avslöja hans egen brottslighet. Detta hade då brutit mot EKMR bestämmelser om förbudet mot självinkriminering, som stadgar att man inte har någon som helst skyldighet att ange sig själv eller bidraga till utredningen kring sin egen brottslighet.

Om vi bortser från ovan nämnda skulle det även finnas bevissvårigheter i detta fallet. Det krävs ju att denna personen skall ha varit införstådd i att ett sådant här brott faktiskt skulle ske. Det kan ju då bli svårt att styrka att denna personen som (troligen) inte ens känner huvudgärningsmannen, och endast kommunicerat med denne digitalt, verkligen skulle förstå och ta på allvar att ett sådant brott var förestående.

Ett annat rekvisit är att möjlighet måste funnits att brottet hade kunnat förhindras. Man hamnar ju då i ett läge där man behöver kunna fastställa när vederbörande fått denna informationen i förhållande till gärningen. Eftersom att dom troligen endast kommunicerat digitalt så kan ju gärningsmannen exempelvis skickat informationen flera timmar före dådet, men att vederbörande då inte läst det föräns senare. Vidare måste man också kunna fastslå att vederbörande visste vilken skola detta skulle ske på. För hade han larmat polisen om att ett dåd snart skulle ske "på en skola någonstans i Sverige" så hade det ju inte funnits några större möjligheter att förhindra detta, eftersom att det finns 6000 skolor i Sverige.
Citera
2026-08-29, 19:33
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasertryckaren
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1489658

16åringen har sitt eget ärende med förberedelsebrott i Nacka. Fortfarande misstänkt för medhjälp i Fagersta.
Medhjälp till mord är vanligtvis ett allvarligare brott än förberedelse till mord. Så det är inte konstigt. Dessutom visste man om det först.
Citera
2026-08-29, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Ja mycket märkligt men ibland där kvinnor flyr från våldsutövare och hamnar på skyddat boende exempelvis, kan de bedömas må för psykiskt dåligt (pga våldet) för att ha förmåga att ta hand om sitt barn men vanligen placeras ju då barnet hos familjehem. Barnet ska inte vara kvar hos den våldsutövande föräldern. Tyvärr förekommer det dock.

Likväl som att våldsutövaren ljuger om mamman till barnet så till den grad att vårdnaden tillfaller honom/pappan. Det har dessvärre hänt både en och två gånger och är en del av våldet.

Här vet jag förstås inte varför pappan fick vårdnaden. Han kan ha hotat sig till den också. I relation till mamman alltså. Att soc lät Liam bo kvar där är dock för mig totalt vansinne.

Till skillnad från dig och andra köper inte jag att modern är något oskyldigt offer hon heller. Fadern verkar fortfarande körd i huvudet och att han fick snyfta ut i pressen äcklar mig med. Men jag köper inte rakt av att modern är ett totalt menlöst offer som du vill framställa henne som heller.

Jag misstänker att bägge föräldrarna varit väldigt negativa arketyper åt Liam.

Men missbildade Sveriges missbildade familjepolitik sedan minst ett halvsekel tillbaks ska vi ju inte skylla något på så klart. Det är internets fel så klart. Inte borgerligheten eller socialdemokratin. För dumsvenne kan inte få nog av att fortsätta legitimera skiten som i själva verket gör samhället och människor sjukare och sjukare i huvudet. Näe. Snälla åttaklövern tryck upp mer kameror i arslet på oss, smäll upp fler barnfängelser och stryp vår yttrandefrihet ytterligare med ännu mer censur på internet istället tycker dumsvenne.

Att vi har ett valdeltagande på över 80% i det här landet gör mig deprimerad.
Senast redigerad av UschKlisterssonIII 2026-08-29 kl. 19:46.
Citera
2026-08-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Intressant, som ni kan veta vem som är psykopat i en folksamlingar. Väldigt orimligt.
Det är inte så orimligt. Incels har ett visst utseende. Ibland ser man helt enkelt på vissa att det inte är något som stämmer!
Citera
2026-08-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UschKlisterssonIII
Till skillnad från dig och andra köper inte jag att modern är något oskyldigt offer hon heller. Fadern verkar fortfarande körd i huvudet och att han fick snyfta ut i pressen äcklar mig med. Men jag köper inte rakt av att modern är ett totalt menlöst offer som du vill framställa henne som heller.

Men missbildade Sveriges missbildade familjepolitik sedan minst ett halvsekel tillbaks ska vi ju inte skylla något på så klart. Det är internets fel så klart. Inte borgerligheten eller socialdemokratin. För dumsvenne kan inte få nog av att fortsätta legitimera skiten som i själva verket gör samhället och människor sjukare och sjukare i huvudet. Näe. Snälla åttaklövern tryck upp mer kameror i arslet på oss, smäll upp fler barnfängelser och stryp vår yttrandefrihet ytterligare med ännu mer censur på internet istället tycker dumsvenne.

Exakt vad grundar du på att mamman inte skulle vara ett oskyldigt offer i detta?
Citera
2026-08-29, 21:48
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UschKlisterssonIII

Jag håller med dig på så vis att jag förstås inte kan veta om mamman brustit i sin föräldraroll gentemot Liam som barn. Så kan det förstås varit. Men högst troligt har fadern varit våldsam gentemot henne, då hon fått skyddad id och han haft kontaktförbud.
Citera
2026-08-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag ser även svårigheter med underlåtenhet att avslöja brott.

För först och främst får man komma ihåg att när medhjälparen (ev.) blev varse om att en skolattack skulle genomföras, så kan det ju vara så att han själv redan var inblandad i detta genom medbrottslighet (läs förberedelse, stämpling, medhjälp). Detta gör att ansvar för underlåtenhet att avslöja brott faller, eftersom att ett sådant avslöjande även kunnat avslöja hans egen brottslighet. Detta hade då brutit mot EKMR bestämmelser om förbudet mot självinkriminering, som stadgar att man inte har någon som helst skyldighet att ange sig själv eller bidraga till utredningen kring sin egen brottslighet.

Om vi bortser från ovan nämnda skulle det även finnas bevissvårigheter i detta fallet. Det krävs ju att denna personen skall ha varit införstådd i att ett sådant här brott faktiskt skulle ske. Det kan ju då bli svårt att styrka att denna personen som (troligen) inte ens känner huvudgärningsmannen, och endast kommunicerat med denne digitalt, verkligen skulle förstå och ta på allvar att ett sådant brott var förestående.

Ett annat rekvisit är att möjlighet måste funnits att brottet hade kunnat förhindras. Man hamnar ju då i ett läge där man behöver kunna fastställa när vederbörande fått denna informationen i förhållande till gärningen. Eftersom att dom troligen endast kommunicerat digitalt så kan ju gärningsmannen exempelvis skickat informationen flera timmar före dådet, men att vederbörande då inte läst det föräns senare. Vidare måste man också kunna fastslå att vederbörande visste vilken skola detta skulle ske på. För hade han larmat polisen om att ett dåd snart skulle ske "på en skola någonstans i Sverige" så hade det ju inte funnits några större möjligheter att förhindra detta, eftersom att det finns 6000 skolor i Sverige.

Typ. 🙂
Citera
2026-08-29, 23:07
Medlem
Blackmonks avatar
Finns det någon sammanfattning av tråden? känns som det skulle vara nyttigt att nåla fast isf. försöker hitta info om person två men ska söka vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in