2026-08-29, 12:00
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hattarna är ganska allmänt känt som de med hattar patchade på ryggen. Pappan hängde med dem även om han aldrig var fullvärdig. Att mamman förlorat vårdnaden till en som hänger i kriminella mc kretsar säger en del om henne. Nu känner jag ingen av föräldrarna, men hattarna var och är väl än i dag rätt kriminella, även om de i dag lever en slumrande tillvaro.

Tror du fått det om bakfoten. Mamman fick skyddad id pga pappans våld gentemot henne. Han trotsade därefter bl.a kontaktförbud och nekade L umgänge med henne. Det framgår i LVU-domen.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-08-29 kl. 12:02.
Citera
2026-08-29, 12:29
Medlem
Gandalf.1s avatar
1år och 6 månader fick hon. Mördaren fick 16år.

Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Fy fan vad sjukt. Vad fick tjejen som hjälpte till med tortyrmordet på Tove i Vetlanda? Alltså var på plats, eldade upp kroppen, planerade det osv.
Ett år väl?
Citera
2026-08-29, 12:36
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Här ställer jag mig undran.

Hur kan det komma att en person som är ifrån ett främmande land vilket Ungern är får vistas kvar i Sverige efter ha misshandlat en kvinna så pass hårt att hennes identitet blir skyddad?

Hans medborgarskap bör upphävas och deportera honom till Ungern.

Han har förbrukat sin rätt att vistas i Sverige.

Hade Sverige varit ett land med sunda värderingar så hade aset varit deporterad för länge sedan.
Ungern tillhör EU därav är det inte samma regler gällande "utvisning" som till ex länder utanför.

Dessutom så utvisar inte Sverige mfl egna medborgare .
medborgarskap KAN inte "upphävas" .
Finns ej heller planer på detta,det som diskuteras är gällande permanenta uppehållstillstånd vilket inte är samma sak.
Senast redigerad av 66610 2026-08-29 kl. 12:40.
Citera
2026-08-29, 14:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Tror du fått det om bakfoten. Mamman fick skyddad id pga pappans våld gentemot henne. Han trotsade därefter bl.a kontaktförbud och nekade L umgänge med henne. Det framgår i LVU-domen.

När - och varför - fick pappan ensam vårdnad om L?
Citera
2026-08-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasertryckaren
Tycker även att det är konstigt att han blev häktad för medhjälp till brotten i Fagersta när nyhetssidor skriver att han planerade ett eget skoldåd. Borde han inte bli häktad för förberedelsebrott och utredas av Stockholmspolisen då?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1489658

16åringen har sitt eget ärende med förberedelsebrott i Nacka. Fortfarande misstänkt för medhjälp i Fagersta.
Citera
2026-08-29, 16:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Som sagt, jag känner ingen av de inblandade men visst var det märkligt att pappan fick vårdnaden i stället för mamman? Sedan höll ju inte det heller och pojken fosterhemsplacerades, enligt hörsägen hos en bekant till pappan.
Citera
2026-08-29, 17:26
Medlem
Vet man ifall de sitter på samma häkte?
Citera
2026-08-29, 17:34
Medlem
Citat:
Hattarna är ganska allmänt känt som de med hattar patchade på ryggen. Pappan hängde med dem även om han aldrig var fullvärdig. Att mamman förlorat vårdnaden till en som hänger i kriminella mc kretsar säger en del om henne. Nu känner jag ingen av föräldrarna, men hattarna var och är väl än i dag rätt kriminella, även om de i dag lever en slumrande tillvaro.

Finns säkert äldre som säkert kopplar hattarna för blå hattarna som Liam Nordberg kallar polisen i sin bok Insidan.
Citera
2026-08-29, 17:41
Medlem
Citat:
Som sagt, jag känner ingen av de inblandade men visst var det märkligt att pappan fick vårdnaden i stället för mamman? Sedan höll ju inte det heller och pojken fosterhemsplacerades, enligt hörsägen hos en bekant till pappan.
Inte speciellt märkligt. Kaliber gjorde en undersökning gällande vårdnadstvister som innefattade ärenden där pappan var dömd för våldsbrott mot barn. I mer än hälften av fallen fick mannen antingen hel vårdnad, delad vårdnad eller oövervakat umgänge. Så sjukt det nånsin kan bli.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/en-mammas-mardrom-for-barnets-basta-del-1

I en intervju med L*ams pappa sade han att han lämnade sonen i ett akut läge till den kriminella familjen men att det var inget han själv ansåg var en lämplig familj för pojken under en längre tid. De skulle ha hittat en mer lämplig fosterfamilj ansåg han.
Citera
2026-08-29, 17:44
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
När - och varför - fick pappan ensam vårdnad om L?

Det vet jag inte men jag kan spekulera förstås.

Ett alternativ är att prova begära ut domen från Tingsrätten. Den kan vara gravt maskad iofs.
Citera
2026-08-29, 17:47
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:

Ja mycket märkligt men ibland där kvinnor flyr från våldsutövare och hamnar på skyddat boende exempelvis, kan de bedömas må för psykiskt dåligt (pga våldet) för att ha förmåga att ta hand om sitt barn men vanligen placeras ju då barnet hos familjehem. Barnet ska inte vara kvar hos den våldsutövande föräldern. Tyvärr förekommer det dock.

Likväl som att våldsutövaren ljuger om mamman till barnet så till den grad att vårdnaden tillfaller honom/pappan. Det har dessvärre hänt både en och två gånger och är en del av våldet.

Här vet jag förstås inte varför pappan fick vårdnaden. Han kan ha hotat sig till den också. I relation till mamman alltså. Att soc lät Liam bo kvar där är dock för mig totalt vansinne.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-08-29 kl. 17:50.
Citera
2026-08-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Nej, mördaren fick vård för att hon var kvinna.
Fossmo fick anstiftan för att han var en man.

Samtidigt utreddes aldrig spindeln i nätets roll, kristi brud, för hon var ju också kvinna.

Kvinnor är ibland inte ansvariga för sina handlingar i svenska domstolar och ibland är dom. Det är rena lotteriet.

Det finns inga som helst paralleller.

Däremot brukar denna typen av ungdomar dömas till rättspsykriatisk vård då samhället inte brukar klara av att hantera dessa ärenden. Så av ren enkelhet brukar det bli vård fast de är mycket medvetna om vad de gör.

Det var många felaktigheter i ett och samma inlägg...

1. Barnflickan Sara Svensson dömdes till rättspsykiatrisk vård då den rättspsykiatriska utredningen konstaterade att hon led av en ospecificerad psykisk störning med religiöst färgade övertygelser av psykotisk karaktär. Man har också kunnat hänföra detta till psykisk ohälsa under församlingstiden (där hon blivit hjärntvättad, indoktrinerad och institutionaliserad). Detta stöds av tydliga uppgifter om att Sara Svensson, när hon kom till Knutby 1999, var som en solstråle och oerhört välfungerande i alla sammanhang - men att detta sedan avtog ju längre tiden gick.

2. Åsa "Kristi Brud" Waldau har till viss del utretts. Man vet exempelvis att hon varit i England vid tiden för mordet.

3. Att "den här typen av ungdomar" brukar dömas till rättspsykiatrisk vård stämmer absolut inte. 18-åringen, som dömdes för dubbelmordet på Latinskolan i Malmö 2022, fick ju livstids fängelse. 15-åringen, som dömdes för mordförsöket på en lärare på Källebergsskolan i Eslöv 2021, fick sluten ungdomsvård. 16-åringen, som dömdes för mordförsök på lärare och elever på NTI Gymnasiet i Kristianstad 2022, dömdes även han till sluten ungdomsvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in