2026-08-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Ja, det är sant att svenska kronofogden kan ta hjälp av Namsmannen i Norge för att driva in skulden. Men en norsk bank kommer inte automatiskt att kolla din kredithistorik i Sverige.

Ja, testa Danmark, de står utanför Luganokonventionen och där måste ärendet inför domstol först. Då blir det mycket dyrare och krångligare för långivaren att driva in pengarna.

Lol. ännu en jävla konvention.
Ja, helst Norge, men tydligen är Danmark JÄVLIGT bra att ha i åtanke.
Citera
2026-08-29, 14:04
Medlem
AlanGarners avatar
Precis, det gör de inte, kan jag säga av erfarenhet (jobbar på bank). De har inte enkelt tillgång till databaser över kredithistorik i andra länder. Så om du inte själv säger nåt så ser inte banken det.

Dock kan det bli problem om Kronofogden i Sverige hittar dig och begär hjälp av norska Namsmannen. Då kan du få betalningsföreläggande i Norge och då blir det svårt att få lån.

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Tar du lån i Sverige, knappast så att alla banker hör av sig till motsvarande Kronofogden i samtliga länder i EU/EES och kollar om man har skulder där, de går på UC i Sverige och lönebesked.

Inbillar mig att de jobbar liknande i andra länder.
Citera
2026-08-29, 14:09
Medlem
Citat:
Precis, det gör de inte, kan jag säga av erfarenhet (jobbar på bank). De har inte enkelt tillgång till databaser över kredithistorik i andra länder. Så om du inte själv säger nåt så ser inte banken det.

Dock kan det bli problem om Kronofogden i Sverige hittar dig och begär hjälp av norska Namsmannen. Då kan du få betalningsföreläggande i Norge och då blir det svårt att få lån.
Precis detta jag menar och med tanke på att det tar ett tag innan han kan ta lån i Norge, så e de ingen bra lösning……
Citera
2026-08-29, 14:19
Medlem
AlanGarners avatar
Haha ja det blir svårare och svårare att gömma sig i Europa från sånt här. Börja om i USA eller Australien så behöver du aldrig mer tänka på det. I Europa är det tuffare att gömma sig.

Dock preskriberas lån i Norge och Danmark efter tre år (om skulden inte fastställs av domstol). I Sverige är man ju evighetsgäldenär om lånet är så stort att man aldrig kan betala tillbaka.

Helt sjukt system i Sverige egentligen. Sitter man rejält fast i en skuldfälla finns i princip ingen räddning. Skuldsanering är jättesvårt att få.

Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Lol. ännu en jävla konvention.
Ja, helst Norge, men tydligen är Danmark JÄVLIGT bra att ha i åtanke.
Citera
2026-08-29, 14:21
Medlem
Citat:
Haha ja det blir svårare och svårare att gömma sig i Europa från sånt här. Börja om i USA eller Australien så behöver du aldrig mer tänka på det. I Europa är det tuffare att gömma sig.

Dock preskriberas lån i Norge och Danmark efter tre år (om skulden inte fastställs av domstol). I Sverige är man ju evighetsgäldenär om lånet är så stort att man aldrig kan betala tillbaka.

Helt sjukt system i Sverige egentligen. Sitter man rejält fast i en skuldfälla finns i princip ingen räddning. Skuldsanering är jättesvårt att få.

Återkommer.
Måste googla det där med presk.tid på 3 år
Citera
2026-08-29, 14:28
Medlem
AlanGarners avatar
Gör det! Alltså det är verkligen inte svart-vitt, men det finns möjligheter där.

Citat:
Återkommer.
Citera
2026-08-29, 14:31
Medlem
Citat:
Återkommer.
Gör inte bort dig och gör fradrag på din selvangivelse för dina lån i utlandet för du kan nämligen dra 22% av räntan du betalat
Citera
2026-08-29, 14:31
Medlem
AlanGarners avatar
För övrigt anser jag att blancolån är ett jävla ocker! Jesus kastade ut dem från templet. Svenska banker och kreditinstitut är värst, jagar nån stackare resten av livet utan möjlighet till soning.

Jag hoppas TS kommer undan skuldmaffian! Lycka till!
Citera
2026-08-29, 14:32
Medlem
Bluebeast72s avatar
Enda ställena i världen som erbjuder ekonomisk omställelse o nystart är kambodja, ryssland o haiti.

Där kan du starta om med nytt namn, noll skulder o ny framtid, lycka till.
Citera
2026-08-29, 14:53
Medlem
AlanGarners avatar
Om inte skulderna är abnormt höga så kan man börja om nästan var som helst utanför EU+EFTA. Att tex driva in skulderna i USA eller Australien kräver enorma investeringar i lokala advokater och att driva skulden genom det nationella rättssystemet.

Enda exemplet jag kan komma på var CSN som drev en del mål i USA och CSN så själva att det var en ren förlustaffär och att man gjorde det mer för att statuera exempel, dvs det var helt politiskt.

En bank, kreditinstitut eller annan affärsdrivande verksamhet kommer aldrig driva en process som kostar mer än vad man kan få in. Och om personen flyttar innan det har gått igenom domstolarna får man börja om på ny kula.

Viktigt att göra skillnad på brott och vanliga civila skulder dock. Är man kriminell så finns det oftast mer incitament för lokala domstolar att samarbeta.

Men Australien skiter väl i om en svensk är skyldig några hundratusen i Sverige eller inte, är någon dum nog att betala lokala advokater och domstolar så säger de ju inte nej, men kronkalle kan inte förvänta sig något hjälpsamt mottagande.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Enda ställena i världen som erbjuder ekonomisk omställelse o nystart är kambodja, ryssland o haiti.

Där kan du starta om med nytt namn, noll skulder o ny framtid, lycka till.
Citera
2026-08-29, 14:59
Medlem
Citat:
För övrigt anser jag att blancolån är ett jävla ocker! Jesus kastade ut dem från templet. Svenska banker och kreditinstitut är värst, jagar nån stackare resten av livet utan möjlighet till soning.

Jag hoppas TS kommer undan skuldmaffian! Lycka till!

Jag vill betala, men inte så jävla mycket på en gång.
Det är det som är grejen.
Citera
2026-08-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Gör inte bort dig och gör fradrag på din selvangivelse för dina lån i utlandet för du kan nämligen dra 22% av räntan du betalat

Så om man är ärlig och säger att man har skulder så får man rabatt, så att säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in