2026-08-29, 13:37
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipher1981
Fast hur har du tänkt lösa delen med att norska motsvarigheten till kronofogden kommer o plocka en stor del av lönen, vad ska han leva på, som gör situationen bättre än den är nu?

Varför? Han har inga skulder i Norge.
Citera
2026-08-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
"Danmark deltar inte i EU:s rättsliga samarbete gällande civilrätt. Du kan därför inte använda ett europeiskt betalningsföreläggande för att fastställa skulden. Det går inte heller att använda ett europeiskt beslut om kvarstad på bankmedel"

Låter deiligt.
Åtminstone ett land som ger en andra chans, då.
Citera
2026-08-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jo, som jag skrev. Norrmännen har väldigt mycket pengar. Även studenter som inte ens börjat jobba är i praktiken miljonärer, eftersom deras föräldrar stöttar dem. Det gör att allting blir väldigt dyrt. Naturligtvis märks det väldigt tydligt på bostäder, med det gäller allt. Mat, kläder, prylar. Nu var det några år sedan jag var i Oslo, men jag reagerade redan då på att de i en vanlig livsmedelsbutik sålde kött som kostade över 1500 kr/kilot.

Jag handlade på Joker första halvan av 2019 och så jävla dyrt kändes det inte.
Citera
2026-08-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Varför? Han har inga skulder i Norge.
Fast norska och svenska samarbetar……
Citera
2026-08-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Är rätt säker på att ingen i Sverige kommer sakna dig.

Perfekt
Saknad gör ont, och inte vill en snäll människa som jag orsaka smärta
Citera
2026-08-29, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Kvittar hur det låter men det är sanningen, har du ens varit i Norge?

Jag har, men bara på vischan i Telemark i ett halvår.
Oslo besökte jag bara lite hastigt.
Citera
2026-08-29, 13:43
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipher1981
Fast norska och svenska samarbetar……

Nope, inte så att norska kräver utmätning på svenska skulder. Så länge han är skriven i Norge så kommer visserligen breven komma från sverige i brevlådan i Norge. Men norska banker tittar bara på dina eventuella skulder du har i Norge. Han kan välja att betala månadsvis det han är skyldig till kronkalle i Sverige eller ignorera breven.
Citera
2026-08-29, 13:44
Medlem
AlanGarners avatar
Hur fan ska de få reda på att du har skulder i Sverige och Finland om du inte själv säger det?

Nej, de Norska bankerna kommer bara att kolla på din kredithistorik i Norge. Jag tror du kommer bli erbjuden lån redan efter 6-12 månader om du sköter dig och har fast jobb.

Hur mycket du kan låna vet jag inte, i vissa länder slänger ockerföretagen lån efter en, i andra är det svårare.

Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Nope. Jag var ett halvår i Norge hos en brud och det var mindre otrevlig stämning där.
( Varför jag inte skaffade jobb då ? Jo, för hon bodde på vischan och där fanns NADA.)
Landet har bättre ekonomi än både sprit-Finland och muslim-Sverige, så jag tror att det har en positiv påverkan.

Vadå, menar du att bankerna där kommer att diskriminera mig för att jag har skulder i Finland och Sverige? Är dom så jävla hjärtlösa ?
Citera
2026-08-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Nope, inte så att norska kräver utmätning på svenska skulder. Så länge han är skriven i Norge så kommer visserligen breven komma från sverige i brevlådan i Norge. Men norska banker tittar bara på dina eventuella skulder du har i Norge. Han kan välja att betala månadsvis det han är skyldig till kronkalle i Sverige eller ignorera breven.
Nja, så fort svenska kronofogden skickar över till norska, så e de kört, brukar ta högst 2 månader….
Citera
2026-08-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Hur fan ska de få reda på att du har skulder i Sverige och Finland om du inte själv säger det?

Nej, de Norska bankerna kommer bara att kolla på din kredithistorik i Norge. Jag tror du kommer bli erbjuden lån redan efter 6-12 månader om du sköter dig och har fast jobb.

Hur mycket du kan låna vet jag inte, i vissa länder slänger ockerföretagen lån efter en, i andra är det svårare.

Ja, vissa säger det, och andra låter mindre positiva, men det var en som skrev att i Danmark är det på en helt annan nivå. Där måste det gå via domstol etc.
Så om jag nekas lån i Norge så testar jag Danmark.
Citera
2026-08-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner

Tar du lån i Sverige, knappast så att alla banker hör av sig till motsvarande Kronofogden i samtliga länder i EU/EES och kollar om man har skulder där, de går på UC i Sverige och lönebesked.

Inbillar mig att de jobbar liknande i andra länder.
Citera
2026-08-29, 14:01
Medlem
AlanGarners avatar
Ja, det är sant att svenska kronofogden kan ta hjälp av Namsmannen i Norge för att driva in skulden. Men en norsk bank kommer inte automatiskt att kolla din kredithistorik i Sverige.

Ja, testa Danmark, de står utanför Luganokonventionen och där måste ärendet inför domstol först. Då blir det mycket dyrare och krångligare för långivaren att driva in pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Ja, vissa säger det, och andra låter mindre positiva, men det var en som skrev att i Danmark är det på en helt annan nivå. Där måste det gå via domstol etc.
Så om jag nekas lån i Norge så testar jag Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in