2026-08-29, 13:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Hur fort ser dom det efter inflytt?
Antagligen direkt.
Citera
2026-08-29, 13:11
Medlem
Citat:
Hur fort ser dom det efter inflytt?
Omgående
Citera
2026-08-29, 13:13
Medlem
Citat:
Så jag kan starta eget på nåt sätt.
För boende behöver jag inte mycket.
Jag är minimalist och skulle kunna bo i en liten stuga året runt.

Antingen nån nätförsäljning på nåt sätt eller nån butik med billiga priser på mat etc.
Bolåneräntor högre i Norge, bostadspriser mycket högre i Norge, levnadskostnader mycket högre i Norge.
Citera
2026-08-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Glöm allt de andra i tråden skrivit.

Ta ett skitjobb, som du säger, städa eller nåt. Viktigt att det blir fastanställning om du vill ha blancolån över 100 000 kr. Innan du får fastanställning måste du ha ett norskt arbetsnummer, typ tillfälligt personnummer. Det får du på norska skatteverket (skatteetaten).

Ett bra alternativ är att söka jobb via arbetsgivare som erbjuder eller hjälper till med boende.

Hur du går tillväga för att få ett jobb i Norge finns beskrivet på flera ställen på nätet.

Jobba några månader, och ansök sedan efter lån. Inga problem, och du behöver inte visa UC från Sverige eller Finland. Du kan troligtvis ta många blanco-lån innan bankerna bryr sig. Så länge du betalar in räntorna bryr de sig inte. Sök dock alla lån samma dag, då de annars kan se vilka andra lån du har.

Lycka till!! Detta fixar du lätt.

Ja, man tycker ju det.
Dom andra får det att låta som man redan är körd.
Citera
2026-08-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Hade du varit 25 år gammal så hade jag haft lite hopp för dig.

Men är man fortfarande en ekonomisk strulpelle vid den mogna åldern 45, så kommer man fortsätta leva och dö som en sådan.

Bara det faktum att du är så fixerad att lån ska lösa din situation säger allt man behöver veta.

Vissa mognar senare än andra.
Citera
2026-08-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipher1981
Omgående

Erfarenhet av detta?
Citera
2026-08-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Glöm allt de andra i tråden skrivit.

Ta ett skitjobb, som du säger, städa eller nåt. Viktigt att det blir fastanställning om du vill ha blancolån över 100 000 kr. Innan du får fastanställning måste du ha ett norskt arbetsnummer, typ tillfälligt personnummer. Det får du på norska skatteverket (skatteetaten).

Ett bra alternativ är att söka jobb via arbetsgivare som erbjuder eller hjälper till med boende.

Hur du går tillväga för att få ett jobb i Norge finns beskrivet på flera ställen på nätet.

Jobba några månader, och ansök sedan efter lån. Inga problem, och du behöver inte visa UC från Sverige eller Finland. Du kan troligtvis ta många blanco-lån innan bankerna bryr sig. Så länge du betalar in räntorna bryr de sig inte. Sök dock alla lån samma dag, då de annars kan se vilka andra lån du har.

Lycka till!! Detta fixar du lätt.

Fast hur har du tänkt lösa delen med att norska motsvarigheten till kronofogden kommer o plocka en stor del av lönen, vad ska han leva på, som gör situationen bättre än den är nu?
Citera
2026-08-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Bolåneräntor högre i Norge, bostadspriser mycket högre i Norge, levnadskostnader mycket högre i Norge.

Så det är lika miserabelt som i Svea trots högre löner?
Citera
2026-08-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ja, man tycker ju det.
Dom andra får det att låta som man redan är körd.
Du är körd, du babblar redan om nya lån, är nog en livsstilsförändring som gäller men iofs är de som slösar och inte kan spara snarare störda i skallen så kanske psykolog du behöver
Citera
Medlem
Citat:
Erfarenhet av detta?
Inte personligen, fast min före detta svärfar, så inom ”familjen” så att säga
Citera
Medlem
Citat:
Alla jag känner i Norge är mycket fattigare än vad jag är, det är extremt dyrt land att bo i
Citera
2026-08-29, 13:18
Medlem
Citat:
Nollsummespel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in