2026-08-14, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Tack för tipset. Har reggat mig på Peerberry nu. De har om inte annat en rätt lockande statistik:

31-60 days late: 0 %
PeerBerry has never had regular loans overdue for more than 60 days. There have never been defaulted loans in PeerBerry’s history.

- https://peerberry.com/peerberry-statistics/
Ha bara i åtanke att eur kan gå till 10.5, mot 2027 jag har min average runt 10.8. Så ha "Balanserad" förväntning på avkastning. Dock är de som säger detta biased (Svenska banker främst) och kronan har underpresterat under längre tid som det trotts saker och ting så inget är säkert.
Citera
2026-08-14, 11:05
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Tack för tipset. Har reggat mig på Peerberry nu. De har om inte annat en rätt lockande statistik:

31-60 days late: 0 %
PeerBerry has never had regular loans overdue for more than 60 days. There have never been defaulted loans in PeerBerry’s history.

- https://peerberry.com/peerberry-statistics/

Peerberry fungerar bra, men har bara kört några månader. Räntan är dock inte mycket högre än Kameo och definitivt lägre än FundingPartner. Jag ligger på 8.04% årsränta sedan maj.
Citera
2026-08-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Peerberry fungerar bra, men har bara kört några månader. Räntan är dock inte mycket högre än Kameo och definitivt lägre än FundingPartner. Jag ligger på 8.04% årsränta sedan maj.
Loggade in på Peerberry och kollade. Och där står: "Net annualised return 9.49%". Vet inte hur det är beräknat. För jag skvätter in pengar kontinuerligt. Kanske blir det övervikt för den senaste månaden.

Sedan vet jag inte hur dom hanterar non-performing lån. Det blir ju upp till 60 dagar man inte får någon ränta innan de återköps. Och den uteblivna räntan lär väl vara förlorad. Jag har inte hittat någon information om det. Så jag antar att den inte redovisas alls och de 9.49% i verkligheten är lite lägre.
Citera
2026-08-15, 08:51
Medlem
Citat:
Samma gäller Savelends fastighetsprojekt.
I dagarna fick jag dock detta från sparlandet.

Här kommer en uppdatering om lånet till Söderhamn Oxen, fastighetsbelåning i centrala Söderhamn.

Återbetalningen av lånet väntas bli försenad med cirka 3–4 månader. Låntagaren är i dialog med lokal bank om lån för att lösa vårt lån. Ett möte med banken är inplanerat till mitten av augusti. Vi är i löpande dialog med låntagaren och skickar ut information till er vartefter vi får information. Låntagaren beklagar förseningen och jobbar intensivt i dialogen med banken.
Citera
2026-08-17, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Loggade in på Peerberry och kollade. Och där står: "Net annualised return 9.49%". Vet inte hur det är beräknat. För jag skvätter in pengar kontinuerligt. Kanske blir det övervikt för den senaste månaden.

Sedan vet jag inte hur dom hanterar non-performing lån. Det blir ju upp till 60 dagar man inte får någon ränta innan de återköps. Och den uteblivna räntan lär väl vara förlorad. Jag har inte hittat någon information om det. Så jag antar att den inte redovisas alls och de 9.49% i verkligheten är lite lägre.

Citat:

Man sätter upp spar strategier och lägger %, jag kör 10% till exempel... Sedan på morgonen mellan 08-09 så kan man köra manuellt också för att verkligen tömma likvida ifall det skapats cash drag på kontot, annars sköts det auto.. Vad jag förstått får även loyal nivåer högre prio på sina auto investeringar.
Citera
2026-08-18, 10:05
Medlem
https://fundingpartner.se/investera/fundingpartner-portfoljen-har-uppnatt-9-7-arlig-avkastning
Lång artikel om fundingpartners avkastning och kreditförlsuter.
Citera
2026-08-20, 23:29
Medlem
Hm, nu släpper FP ett nytt lån till Sveåsen, samtidigt som dom inte betalar ränta på det befintliga.
Ja, uppenbarligen har FP fortsatt förtroende.
Citera
2026-08-21, 01:11
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Hm, nu släpper FP ett nytt lån till Sveåsen, samtidigt som dom inte betalar ränta på det befintliga.
Ja, uppenbarligen har FP fortsatt förtroende.

Inte mig emot, 14% extra ränta tickar på och huset är ju i stort sett färdigt.

"Sveåsen informerar om att de närmar sig färdigställandet av villan som detta lån har varit med och finansierat. Bostaden förväntas överlämnas, med tillhörande likvid, i slutet av september, vilket enligt planen kommer att återbetala kapitalbeloppet samt utestående räntor och dröjsmålsräntor.

Med anledning av den korta tiden fram till den förväntade överlämningen har bolaget informerat FundingPartner om att räntorna som förföll i mitten av augusti inte kommer att betalas nu. Bolaget använder i stället alla tillgängliga medel för att färdigställa bostaden.

FundingPartner följer upp låntagaren och kommer med ny information så snart den föreligger, och senast före utgången av september.

FundingPartner kommer att följa upp inbetalningen. Vi påminner om att dröjsmålsränta på 14 % tillkommer utöver ordinarie ränta på det förfallna beloppet"
Citera
2026-08-29, 12:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
I dagarna fick jag dock detta från sparlandet.

Här kommer en uppdatering om lånet till Söderhamn Oxen, fastighetsbelåning i centrala Söderhamn.

Återbetalningen av lånet väntas bli försenad med cirka 3–4 månader. Låntagaren är i dialog med lokal bank om lån för att lösa vårt lån. Ett möte med banken är inplanerat till mitten av augusti. Vi är i löpande dialog med låntagaren och skickar ut information till er vartefter vi får information. Låntagaren beklagar förseningen och jobbar intensivt i dialogen med banken.

Men de betalar väl ränta varje månad de är försenade?
Citera
2026-08-29, 12:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
https://fundingpartner.se/investera/fundingpartner-portfoljen-har-uppnatt-9-7-arlig-avkastning
Lång artikel om fundingpartners avkastning och kreditförlsuter.

9,6% avkastning före skatt är väl i grunden inte bättre eller sämre än en indexfond på ISK?
Citera
2026-08-29, 12:23
Medlem
Ibland bättre, ibland sämre. Titta själv på grafen på sidan.

Sen gillar jag att pengarna betalas tillbaka hela tiden. Konstanta utbetalningar till mitt konto hos FP. Om jag behöver använda pengarna. Börsen kan ju ha ett dåligt år och då vill man ju ogärna sälja av för att man tänkte köpa en Porsche.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
9,6% avkastning före skatt är väl i grunden inte bättre eller sämre än en indexfond på ISK?
Citera
2026-08-29, 12:25
Medlem
Min snittavkastn. på FP över 3 år:

Genomsnittlig nettoränta 13,7 %
Annualiserad nettoavkastning (IRR) 15,8 %

Citat:
Ibland bättre, ibland sämre. Titta själv på grafen på sidan.

Sen gillar jag att pengarna betalas tillbaka hela tiden. Konstanta utbetalningar till mitt konto hos FP. Om jag behöver använda pengarna. Börsen kan ju ha ett dåligt år och då vill man ju ogärna sälja av för att man tänkte köpa en Porsche.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in