2026-08-11, 09:24
Medlem
Spännande LAI-2296:

FundingPartner kan ej nå låntagaren – Kronofogden har delgivit krav och inväntar svar på bestridanden · 2026-08-10 15:55

FundingPartner har trots upprepade försök ännu inte lyckats nå låntagaren.

Kronofogden har skickat betalningskrav till samtliga juridiska personer kopplade till lånet, inklusive låntagande bolaget, moderbolaget och borgensmännen. Tre av dessa krav har delvis bestridits av låntagaren. Vad som bestridits och på vilka grunder är ännu inte känt; Kronofogden inväntar låntagarens motivering, vilken beräknas inkomma inom en månad.

Så snart FundingPartner tar del av låntagarens bestridande kommer en uppdatering att lämnas. Om lånet inte kan återbetalas ämnar FundingPartner att driva kravet i samtliga tillgängliga instanser.

Det pålöper dröjsmålsränta på 14 % utöver ordinarie ränta enligt låneavtalet på förfallna belopp.

Ny uppdatering ges så snart låntagarens bestridande är känt, och senast i början av september 2026.
Citera
2026-08-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FroxerBBQ
Spännande LAI-2296:

FundingPartner kan ej nå låntagaren – Kronofogden har delgivit krav och inväntar svar på bestridanden · 2026-08-10 15:55

FundingPartner har trots upprepade försök ännu inte lyckats nå låntagaren.

Kronofogden har skickat betalningskrav till samtliga juridiska personer kopplade till lånet, inklusive låntagande bolaget, moderbolaget och borgensmännen. Tre av dessa krav har delvis bestridits av låntagaren. Vad som bestridits och på vilka grunder är ännu inte känt; Kronofogden inväntar låntagarens motivering, vilken beräknas inkomma inom en månad.

Så snart FundingPartner tar del av låntagarens bestridande kommer en uppdatering att lämnas. Om lånet inte kan återbetalas ämnar FundingPartner att driva kravet i samtliga tillgängliga instanser.

Det pålöper dröjsmålsränta på 14 % utöver ordinarie ränta enligt låneavtalet på förfallna belopp.

Ny uppdatering ges så snart låntagarens bestridande är känt, och senast i början av september 2026.
Ja, FP har nu en rad med projekt som är non-performing. Så det lär ju dyka upp kreditförluster. Sedan får vi se hur mycket dom klarar av att återvinna.

Men vi får ju högre ränta för att det är så här.
Citera
2026-08-11, 15:12
Medlem
Då kan det bli svårt ibland. Hur gör ni andra när SEK-projekten inte dyker upp så ofta? Kör ni på kortsiktiga lån utomlands eller sitter ni och väntar på rätt objekt? Börsen är alltid ett alternativ, men jag har valt att helt vara utanför under trumps makt. Känns som att hela skiten är ett pump and dump scheme just nu
Citera
2026-08-11, 20:53
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Då kan det bli svårt ibland. Hur gör ni andra när SEK-projekten inte dyker upp så ofta? Kör ni på kortsiktiga lån utomlands eller sitter ni och väntar på rätt objekt? Börsen är alltid ett alternativ, men jag har valt att helt vara utanför under trumps makt. Känns som att hela skiten är ett pump and dump scheme just nu

Sprider ut på andra plattformar. Kameo, Savelend och Mintos kör jag mest förutom FundingPartner.
Citera
2026-08-11, 20:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Varför bara projekten i SEK?
Citera
2026-08-11, 21:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Sprider ut på andra plattformar. Kameo, Savelend och Mintos kör jag mest förutom FundingPartner.
Både Kameo och Savelend ger ju ganska dålig ränta 🫤
Citera
2026-08-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför bara projekten i SEK?

För hög koncentration i NOK. Köpte mycket under .95 - Allt över det har jag väntat med. Nu sitter EUR också för "Högt" men man vill istället inte ha cash drag som är minst lika dåligt.
Senast redigerad av FroxerBBQ 2026-08-11 kl. 21:07.
Citera
2026-08-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle

Jag har inte rört Savelend sedan 2021, Kameo håller jag på gör en exit på, de ger inte tillräckligt med avkastning.

För information: Mintos har fått rätt mycket skit bakom spakarna på sistonde.. Saxat ifrån p2pempire:

"Mintos increased the maximum number of loan extensions to six and applied the change retroactively without notifying investors. This move disadvantaged investors and, in our view, breached clause 6.8 of the old Terms and Conditions, which has since been removed in the updated version for Notes.
Minor

Mintos has removed public-facing updates about Nera Capital loans. Investors with exposure are being informed that loans issued by Nera Capital and FintechFinance Kazakhstan are now in recovery. However, Mintos’ public statistics page still classifies both lenders as active and financially healthy, showing only delayed payments rather than a suspension or recovery status. This inconsistency creates a material information gap and raises concerns about the transparency and reliability of Mintos’ public reporting."

Jag kör PeerBerry, TDFunding i EUR.
Citera
2026-08-11, 22:46
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Både Kameo och Savelend ger ju ganska dålig ränta 🫤

När det gäller Kameo är räntan lägre, men förlusterna är också obefintliga.
Samma gäller Savelends fastighetsprojekt.
Citera
2026-08-11, 23:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
För hög koncentration i NOK. Köpte mycket under .95 - Allt över det har jag väntat med. Nu sitter EUR också för "Högt" men man vill istället inte ha cash drag som är minst lika dåligt.
Förstår inte riktigt vad du menar....antar att du med koncentrationen syftar på antalet olika låntagare, men sen vete tusan...syftar du på att NOK som valuta blivit för dyr?
Citera
2026-08-12, 09:40
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar....antar att du med koncentrationen syftar på antalet olika låntagare, men sen vete tusan...syftar du på att NOK som valuta blivit för dyr?

Både och, jag går inte över ett visst för bestämd summa per utgivare, sedan vill jag heller inte köpa mer NOK iom priset har gått över där jag tycker det är värt.
Citera
2026-08-14, 08:30
Medlem
Tack för tipset. Har reggat mig på Peerberry nu. De har om inte annat en rätt lockande statistik:

31-60 days late: 0 %
PeerBerry has never had regular loans overdue for more than 60 days. There have never been defaulted loans in PeerBerry’s history.

- https://peerberry.com/peerberry-statistics/

Citat:
Jag har inte rört Savelend sedan 2021, Kameo håller jag på gör en exit på, de ger inte tillräckligt med avkastning.

För information: Mintos har fått rätt mycket skit bakom spakarna på sistonde.. Saxat ifrån p2pempire:

[...]

Jag kör PeerBerry, TDFunding i EUR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in