Citat:
Ursprungligen postat av
Iagh
Möjligen, men kanske lite önsketänkande från din sida.
MV:s kapten kan iofs ha ett suveränt försvar med hjälp av jurister vid norska rederiet han är anställd av.
Edit: Kan du Veri kommentera att lotsen kan vara skyldig till brott?
Ja, jag förstår att det kan se ut som "önsketänkande" ur kaptenens perspektiv. Och jag tror att alla är överens om att det här har begåtts brott mot sjövägsreglerna. De som tittar med öppna ögon ser att det gäller båda fartygen.
MEN den riktigt stora frågan är inte om och vilka fartyg som bröt emot vilken sjövägsregeln.
Den riktigt stora frågan är om någon på skeppet har ett direkt rättsligt ansvar för mammans och dotterns död. Det vill säga, har de varit så grovt vårdslösa, att deras vårdslöshet har orsakat mammans och dotterns död.
Jag har tidigare tagit upp kausalitetskedjan och visat den, den är å ena sidan ganska rättfram, men den ska å andra sidan bevisas bortom varje rimligt tvivel i varje steg.
Sedan kommer en sak till, kanske den viktigaste, åklagarens åtal och hur det kan stjälpa hela åtalet. Jag har nämnt detta tidigare och ska skriva ett inlägg om det. Jag nämnde det kvällen innan åtalet kom, och åtalet hade precis de svagheter, den vårdslöshet från åklagaren, om jag uttrycker mig så, som jag var rädd att det skulle ha. Jag återkommer till det.
Gällande lotsen så tror jag bestämt att jag var den första i tråden att förklara att lotsen visst har ett ansvar och kan fällas till ansvar för det. Inget snack om den saken. Frågan är vilket ansvar det kan bevisas att han har haft. Men visst, jag har också ifrågasatt hur åklagaren ska få lotsen fälld för vållande till annans död, baserat på antagandet att lotsen INTE tagit på sig ansvaret för framförandet av fartyget. Det kan i den situation som beskrivs i FUP ifrågasättas vilket ansvar lotsen tagit. Både han och kapten var på bryggan. Vem hade ansvar för vad? Det kan bli en svår nöt. Det är åklagaren som ska bevisa att lotsen var ansvarig för "allt" om lotsen ska kunna fällas för vållande. Jag har svårt att se ett scenario där både kapten och lots döms, vilket är vad åklagaren försöker med. Jag menar att detta visar på en allvarlig brist i förundersökningen. Åklagaren har inte kunnat utreda vem på bryggan som ansvarar för vad, och därför åtalar han bägge och hoppas att domstolen ska reda ut detta och peka ut en av dem. Detta är också en detalj som kan stjälpa åtalet. Det kan sluta med att domstolen säger - Åklagaren har inte visat bortom rimligt tvivel vem som hade ansvaret för utkiken och ingen av dem kan därför dömas till ansvar för detta. Dom behöver inte ens skylla på varandra, dom kan vara säga, jag hade inte det ansvaret. Kaptenen ryker antagligen i det fallet till sist. Men det är en allvarlig brist i utredningen att den inte klart och tydligt presenterar vem som är ansvarig för vad på bryggan, utan chansar och kör en helgardering.