Citat:
Ursprungligen postat av
Edsra
Utan att prata skuldfråga så är det för mig helt ofattbart att Simon och Albin valt att placera sina båtar i farleden. Simon har haft problem med sin båt och tidigare behövts bogseras. Hur kan man som sjökapten välja att gå i en fartygstrafikerad farled med en båt som strular?
Albin nämner att han vill hålla ut från öar och skär ifall båten skulle strula och väljer istället ett alternativ som är många gånger mer riskfyllt. Dessutom inga flytvästar på alla i båten.
I snipa som är känslig för vågor så hade den självklara rutten för mig varit öster om Lövön och sen mellan Brattön Älgön för att slippa sjö och som dessutom är något närmre.
Helt ofattbart

Hade A*bin varit ute själv hade jag som du lutat åt att gå närmare land, men nu hade brodern haft problem med sin båt och då är det rimligt att vilja hålla ut från land. Brodern fick sedermera brand i maskin kort efter påkörningen och blev drivande nordost i farleden i ungefär en timme innan fadern kom ut och bogserade undan honom i lä strax norr om Älgön. (sid 87 FUP)
Sedan kan man tycka att A*bin borde ha lagt sig närmare land på styrbordssidan. På sidan 80 i FUP ser man dödssnipans GPS-spår och det finns rejält med utrymme på styrbordssidan, utan några grund eller andra faror att tala om.