2026-08-28, 06:22
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Ok då har pat fått Ca istället för K. Vilken egentlig effekt har det gett? Vilken brist på effekt har ett icke tillfört K givit i detta sammanhang?
Effekten har blivit att två hjärtan dött. Total myokardiell nekros. Bristen på tillfört kalium har inte gjort så mycket. Kalium i hög dos ges för att på ett reversibelt och pålitligt sätt stanna hjärtat. När sedan kaliumet flushas ut igen startar hjärtat.

När Ca gavs istället ledde det också till att hjärtat stannade, med skillnaden att det inte gick att starta igen.
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Bägge måste ha varit illa ute eftersom det var frågan om öppen hjärtkirurgi. Utan sjukvård hade de förmodligen snart varit döda, ja till och med redan före operationerna. Karolinska har i så fall inte dödat dem, bara missat att ge nödvändig sjukvård av bästa kvalitet. Visst är det trist ändå men liv tar slut oavsett om sjukvård ges eller ej.
Det rörde sig om tämligen enkla operationer som hade kunnat göras genom ännu enklare kateterburna ingrepp, men som ofta görs med öppen kirurgi ändå p.g.a. statistiskt bättre resultat.
Citera
2026-08-28, 07:49
Medlem
Flashshits avatar
Jag är faktiskt inte det minsta förvånad.
Jag kan nästan garantera att detta misstag gjorts av en Gen Z eller av någon från en icke skidåkande nation. Generation Z är extremt lata och allmänt slarviga, de jag har stött på inom vården har så allvarliga brister i sitt kunnande att jag undrar hur de kommit igenom utbildningen.
Förr i tiden hade sjuksköterskor en gedigen kunskap, så är det inte idag.

Personer från icke skidåkande nationer behöver jag nog inte gå in på, det räcker med att studera hur sjukvården i deras hemländer fungerar, så förstår man att de inte skall vara inom sjukvården i västländer.
Citera
2026-08-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag kan nästan garantera att detta misstag gjorts av en Gen Z eller av någon från en icke skidåkande nation. Generation Z är extremt lata och allmänt slarviga, de jag har stött på inom vården har så allvarliga brister i sitt kunnande att jag undrar hur de kommit igenom utbildningen.

Personer från icke skidåkande nationer behöver jag nog inte gå in på, det räcker med att studera hur sjukvården i deras hemländer fungerar, så förstår man att de inte skall vara inom sjukvården i västländer.

Mmh,. men svårt och tro detta om perfusionisterna. Deras arbetstider/jobb/utbildning är inte av den lataste varianten.

Jag tycker man kan fundera över några mekanismer i människan och hur systemen inte ska pröva vissa situationer beroende på kontekt;

Citat:
"Bekräftelsebias och visuell förväntan: När en person utför samma handgrepp tusentals gånger ställer hjärnan in sig på mönsterigenkänning. Om man förväntar sig att en ampull i ett visst fack innehåller läkemedel X, och förpackningen ser identisk ut, "läser" hjärnan ofta vad den förväntar sig att se snarare än vad som faktiskt står tryckt. Det handlar inte om slarv, utan om en känd kognitiv låsning."

"Högfrekvent rutin kontra enskilda händelser: Sjukvårdspersonal hanterar hundratals mediciner och ampuller under hög stress och tidspress. Psykologisk forskning visar att det är omöjligt för en människa att bibehålla 100 % felfri uppmärksamhet över miljontals upprepade moment utan att systematiska fel uppstår någon gång."

"Schweiziska ost-modellen (Systemfel): Säkerhetsfilosofin inom både sjukvård och flyg bygger på att man aldrig får förlita sig enbart på den sista mänskliga spärren. Om två livsfarligt förväxlingsbara ampuller har packats upp och hamnat i samma låda, har systemets skyddsnät redan brustit i flera led innan personalen ens tar i flaskan."

/AI
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-28 kl. 08:58.
Citera
2026-08-28, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluon-one
Det här är en allmän skrivning och innebär inte att NKS kan/får utföra all vård. Som tidigare nämnts görs de flesta barnkardiologiska operationerna i Lund pga historiskt sämre resultat i Stockholm.

Ja, det är sant dom gör inte allt.
Citera
2026-08-28, 09:12
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Bägge måste ha varit illa ute eftersom det var frågan om öppen hjärtkirurgi. Utan sjukvård hade de förmodligen snart varit döda, ja till och med redan före operationerna. Karolinska har i så fall inte dödat dem, bara missat att ge nödvändig sjukvård av bästa kvalitet. Visst är det trist ändå men liv tar slut oavsett om sjukvård ges eller ej.
Med andra ord några äldre "försökskaniner" som blivit inkallade enligt löpande-band principen.
Citera
2026-08-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Hjärtat blir garanterat skadat i calciumfallet. Istället för att vila med låg ämnesomsättning förbrukar hjärtmuskelcellerna stora mängder energi men utan att få nytt syre eller bli av med koldioxid eftersom något blod inte cirkulerar i själva hjärtmuskeln under kardioplegifasen.

Det blir en hjärtinfarkt på steroider.
Jo jag antog det men vågade inte uttala mig med säkerhet. Jag föreställer mig det värsta sendraget jag någonsin haft x10, i hjärtat istället för i vaden och varar i vad vet jag, en timme, kanske mer?
Citera
2026-08-28, 16:37
Medlem
hur mycket ersättning pengamässigt ungefär tror ni anhöriga får för detta misstaget?
Citera
2026-08-28, 16:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kijah
hur mycket ersättning pengamässigt ungefär tror ni anhöriga får för detta misstaget?
Ja TS/mod sa att det inte kommer bli någon summa värd namnet. (om jag minns rätt) Men visst måste det bli en duktig summa.
Citera
2026-08-28, 17:00
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit

Det finns inga extremt lata personer med läkemedelsansvar inom thoraxkirurgi/thoraxanestesi. Det är en verksamhet man aktivt söker sig till och man blir inte kvar länge om man är lat.

Möjligen kan du hitta en och annan undersköterska som gärna tar lång fikarast men de har inget läkemedelsansvar. De häntar grejer och städar operationssalar.
Citera
2026-08-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Det förklarar helikoptern från Karolinska förra veckan...

Möjligen så, jag vet inte hur förflyttningmöjligheter ser ut för patienter på ECMO. Möjligen helikopter, annars ambulansflyget.

Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Källa?

Det får jag hålla för mig själv, men det är valfritt att tro mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Är kö-tiden för ett nytt hjärta bara någon vecka?

Normalt sett är det en omfattande utredning som framförallt syftar till att utesluta absoluta kontraindikationer såsom cancer (cancer blir väldigt dåligt i kombination med tung immunsuppression) samt relativa kontraindikationer. Sannolikt har de kunnat göra kompletterande utredning under pågående ECMO-behandling. En del kan vara gjort sedan innan av andra skäl och vara tillräckligt aktuella. I övrigt så behöver blodgrupp, organstorlek och vissa immunologiska faktorer matchas. Själva väntelistan är dynamisk, ett organerbjudande som matchar går till den patient som i stunden behöver det mest och inte till den som stått längst i kö. Prioritering av patienter på väntelistan sker varje vecka. I detta fallet har det sannolikt varit högprioriterat både för att patienten låg på ECMO och för att själva skadan utgjordes av en vårdmiss som man vill kompensera för.
Citera
2026-08-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Så fruktansvärt, de lär ha svårt att hålla dessa två patienter på hjärt och lugnmaskin tills de hittar nya hjärtan, så det är nog kört.

Påminner om det som hände i den händelsen som skapade lex Maria. Fyra döda efter att ha injicerats med rengöringsmedel i samband med operationer. Redan 1936 var detta så man tycker ju att det inte borde hända.
Du menar att efter 1936 borde människan slutat göra misstag? Det är väl aningen optimistiskt.
Citera
2026-08-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Du menar att efter 1936 borde människan slutat göra misstag? Det är väl aningen optimistiskt.
Snarare att vården har haft nästan hundra år på sig att upprätta system för att hindra människor från att göra misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in