2026-08-25, 22:00
Medlem
Moobs avatar
Förhoppningsvis var de mycket gamla. Fast vet inte hur gammal man kan va och de ändå får hjärtoperation och ev nya hjärtan. Borde kanske va nån gräns
Citera
2026-08-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Alla skriver ”läsa”. Att någon har ”läst” fel. Men är det inte så att msn scannar av en streckod?

Nope.
Citera
2026-08-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Det är klart att alla kan göra fel och slarva med en rutin. Men det som chockar mig med den här händelsen är om Karolinska inte har rutiner på att minst två ur vårdpersonalen ska kontrollera läkemedlen. Det trodde jag var rutin på alla operationsavdelningar. Så detta betyder antingen att flera personer samtidigt har brustit i rutinkontroller eller att de inte har patientsäkra rutiner. Har svårt att avgöra vad som är värst.

Säg att man gör fel en gång på hundra. Att två personer gör fel samtidigt blir då en på tiotusen. Sånt händer.
Citera
2026-08-25, 23:45
Medlem
Kanske en dödens ängel som gett fel medicin med flit.
Citera
2026-08-26, 00:48
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det har varit mycket om undermåliga journalsystem på senaste. Kan det ligga som möjlig orsak?
Vem vet, men i mitt var vi noga med detta och gjorde regler kring Kalium och Kalcium som varnade de som ordinera och de som administrera. Jag kommer ihåg från samtalen att det hade att göra med barn och doser som blivit många gånger högre än vad de skulle, varför mycket fokus lades på dessa läkemedel.
Nu tror jag dock inte alla roller använder journalsystemen under operation utan dessa steg sker inför eller efter operation, förutom kanske narkos läkaren då.
Citera
2026-08-26, 00:52
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Jag gillar din vinkel. Kanske var en politiskt utsatt person som opererats och nu lönnmördats? Spionen byter ampullerna och sjuksköterskan åker dit, målet eliminerat.
Finns väl en film om detta.. Awake tror jag den heter, riktigt bra.
Citera
2026-08-26, 02:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Nope.

Okej. Tack.
Ett system det borde införa.
Citera
2026-08-26, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
De gav kalciumklorid ist för kaliumklorid.
Jo, det har framkommit i en mängd inlägg i tråden och i minst lika många artiklar efter att jag skrev.
Citera
2026-08-26, 04:49
Medlem
snigel1s avatar
Ok då har pat fått Ca istället för K. Vilken egentlig effekt har det gett? Vilken brist på effekt har ett icke tillfört K givit i detta sammanhang?
Citera
2026-08-26, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Säg att man gör fel en gång på hundra. Att två personer gör fel samtidigt blir då en på tiotusen. Sånt händer.

Så det var samma personal på båda operationerna? Annars är det ju fyra personer som har gjort fel.
Citera
2026-08-26, 09:58
Medlem
Bägge måste ha varit illa ute eftersom det var frågan om öppen hjärtkirurgi. Utan sjukvård hade de förmodligen snart varit döda, ja till och med redan före operationerna. Karolinska har i så fall inte dödat dem, bara missat att ge nödvändig sjukvård av bästa kvalitet. Visst är det trist ändå men liv tar slut oavsett om sjukvård ges eller ej.
Citera
2026-08-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Ok då har pat fått Ca istället för K. Vilken egentlig effekt har det gett? Vilken brist på effekt har ett icke tillfört K givit i detta sammanhang?
Det har redan förklarats på de första sidorna. Kalium har en avslappnande effekt, kalcium har en sammandragande effekt. Ger man tillräckligt med kalium stannar hjärtat så att man kan operera. Ger man hög dos kalcium stannar hjärtat också, men av diametralt motsatt anledning: det drar ihop sig så hårt att det inte kan slå. I värsta fall blir det så skadat att det inte kan starta igen.

Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Cardiac_action_potential
Senast redigerad av passadhi 2026-08-26 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in