2026-08-28, 11:57
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Nej. Det är inte det det handlar om. Sverige är en stor exportör av petroleumprodukter; råolja importeras till Sverige, raffineras och exporteras igen. Om du tittar på statistiken du själv länkar till så ser du att den svenska exporten av petroleumprodukter har ökat ännu mer än importen. Exakt varför den svenska oljeraffineringen har ökat det senaste året vet jag inte, men den svenska konsumtionen av petroleumprodukter har definitivt minskat.
Vår import har alltså ökat med 25%. Mitt citat visade detta.

Samt finns det en ökningen export den ser ut så här.

Exports of mineral fuels/electric current rose by 72 percent in value and by 16 percent in volume

Du kanske kan tänka dig citera om du tycker att det står något annat.

Vår 25% ökning av import av olja går ju säkert en del till den. Det är klart att exporten av dessa produkter ökar när vi får mer betalt.

Du skrev att vår import av petroleumprodukter hade minskat med 2%. När sanningen var att den ökat med 25% olja andra kvartalet gemfört med samma period förra året.

Så börjar du snacka om att vi producerar även mer sådana produkter, klart vi gör. Vi använder ju oljan till något och vi tjänar mer en normalt på det. Själv är jag ingen anhängare av kapitalism, man fattar ju hur den fungerar. Vi köper in mer olja, vi producerar mer så fickor kan fyllas. Det är gynnsamt.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-28 kl. 12:16.
Citera
2026-08-28, 15:32
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
ja, det gick från att vara superbilligt, till väldigt billigt. ”dyrt” eller ”dyrare” som du kan se i grafen har det varit i 10-tals år.

Du erkänner alltså att Trump slarvade bort superbillig råolja och gav Iran tillåtelse att hålla hela världen gisslan med dyrare bränslen? Bra jobbat, Donnie.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Vår import har alltså ökat med 25%. Mitt citat visade detta.

Samt finns det en ökningen export den ser ut så här.

Exports of mineral fuels/electric current rose by 72 percent in value and by 16 percent in volume

Du kanske kan tänka dig citera om du tycker att det står något annat.

Vår 25% ökning av import av olja går ju säkert en del till den. Det är klart att exporten av dessa produkter ökar när vi får mer betalt.

Du skrev att vår import av petroleumprodukter hade minskat med 2%. När sanningen var att den ökat med 25% olja andra kvartalet gemfört med samma period förra året.

Så börjar du snacka om att vi producerar även mer sådana produkter, klart vi gör. Vi använder ju oljan till något och vi tjänar mer en normalt på det. Själv är jag ingen anhängare av kapitalism, man fattar ju hur den fungerar. Vi köper in mer olja, vi producerar mer så fickor kan fyllas. Det är gynnsamt.

Jag är naturvetare så jag läser tabellen, inte textsammanfattningen. Du kanske gör tvärtom, men då kommer du alltid vara i underläge.

Och tabellen är glasklar. Exporten av petroleumprodukter ökade med 20% respektive 25% i kvartal 1 och 2. Detta medan importen av petroleumprodukter minskade med 5% respektive 7%. Importen av "Crude petroleum oils" (råolja alltså, till skillnad från raffinerade produkter) ökade med 15% respektive 25%. Som du ser så kompenserar den ökade exporten av petroleumprodukter helt och hållet den ökade importen av råolja. Och den svenska importen av raffinerade petroleumprodukter har minskat med inte obetydliga mängder.

I mitt ursprungliga inlägg skrev jag att den svenska importen hade minskat. Det var fel av mig. Tabellen jag länkade till hos SCB heter "Leveranser av bränslen till svensk marknad, månadsvis 2026". Jag förkortade det till import utan att tänka mig för, vilket alltså var fel. Leveranser av bränslen till svensk marknad är rimligare att översätta till konsumtion. Men den generella poängen är fortfarande densamma. Sverige förbrukar mindre råolja och bidrar alltså inte till ökad efterfrågan på olja eller oljeprodukter.
Citera
2026-08-28, 16:16
Medlem
Citat:
Nej. Det är inte det det handlar om. Sverige är en stor exportör av petroleumprodukter; råolja importeras till Sverige, raffineras och exporteras igen. Om du tittar på statistiken du själv länkar till så ser du att den svenska exporten av petroleumprodukter har ökat ännu mer än importen. Exakt varför den svenska oljeraffineringen har ökat det senaste året vet jag inte, men den svenska konsumtionen av petroleumprodukter har definitivt minskat.

Du har kanske inte hört talas om Ukrainas attacker mot rysk oljeindustri?

Det finns en mängd möjliga flashalseffekter som har olika stor påverkan på olika råolje-slag, det ser helt enkelt olika ut i olika delar av världen. Ural är tex relativt ”billig” av en anledning trots att bränslepriserna skenat i ryssland.
Liknande gäller ju även för Iran som nu sitter på sprängfyllda lager av crude som dom inte kan bli av med.

Man exporterar alltså inte ”mycket” med hjälp av lastbil och tåg som du påstod tidigare utan väldigt lite.

Hormuz påverkar priset såklart, men till vilken grad? Antagligen långt mindre än du tror, du och andra ger nog Hormuz mer betydelse än det är förtjänar.
Svensk import är iaf mer eller mindre ointressant i sammanhanget, vi råkar vara ett av få länder som faktiskt ställt om rejält när det gäller oljeberoende, om än ibland ofrivilligt.

Att som Random belgare gå runt och tro att priset på oljan hade kostat samma som före kriget om kriget inte ägt rum är helt efterblivet.

Det finns snarare gott om skäl till det och flera var tydliga redan året före kriget. Då var det billigt att investera i olja och även oljeservice som råkar vara ytterligare en faktor att räkna med.
Liknande investeringar är av förklarliga skäl inte för alla.

Ett liknande exempel för en naturvetare att förvånas över? Titta på raterna för torrbulk. Väldigt liten påverkan från Hormuz och kriget i Ukraina.
Släng upp ett chart och förundras, gick det med rimligt risktagande att förutse och tjäna pengar på utvecklingen redan för över ett år sedan?
Svar: Ja!
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-08-28 kl. 16:25.
Citera
2026-08-28, 16:20
Avstängd
Citat:
Du erkänner alltså att Trump slarvade bort superbillig råolja och gav Iran tillåtelse att hålla hela världen gisslan med dyrare bränslen? Bra jobbat, Donnie.

om råolje pris bara handlar om donnie, så får vi ge honom att han har gett oss de lägsta oljepriserna av... typ någon amerikansk president, eller ja, top 3 lägsta med säkerhet?
Citera
2026-08-28, 16:24
Medlem
Bessent:

The Blockade and Operation Economic Outcast will crush the failing Iranian economy.

The USA has guided 130 millions barrels out over the past 14 days.

Iran: 0

Iran förlorade inte bara på slagfältet. Iran förlorar nu även det ekonomiska kriget. Att mullahdyrkarna kallar uppgifterna från Centcom och finansministern "lögner" är bara att vänta in, för enligt dessa är det bara Iransk information som är pålitlig. Alla som säger att USA ljuger om oljan som flödar genom Hormuz är foliehattar.
Citera
2026-08-28, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Bessent:

The Blockade and Operation Economic Outcast will crush the failing Iranian economy.

Iran förlorade inte bara på slagfältet. Iran förlorar nu även det ekonomiska kriget. Att mullahdyrkarna kallar uppgifterna från Centcom och finansministern "lögner" är bara att vänta in, för enligt dessa är det bara Iransk information som är pålitlig. Alla som säger att USA ljuger om oljan som flödar genom Hormuz är foliehattar.

Det roliga är att terrorregimen i Iran verkar pressas av samma ”höga” oljepris som dom är så stolta över att ha bidragit till.
Att använda subventioner, för bla drivmedel, som ett maktverktyg kan ibland ha sina nackdelar tydligen.
Citera
2026-08-28, 17:54
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:

Jag är naturvetare så jag läser tabellen, inte textsammanfattningen. Du kanske gör tvärtom, men då kommer du alltid vara i underläge.

Och tabellen är glasklar. Exporten av petroleumprodukter ökade med 20% respektive 25% i kvartal 1 och 2. Detta medan importen av petroleumprodukter minskade med 5% respektive 7%. Importen av "Crude petroleum oils" (råolja alltså, till skillnad från raffinerade produkter) ökade med 15% respektive 25%. Som du ser så kompenserar den ökade exporten av petroleumprodukter helt och hållet den ökade importen av råolja. Och den svenska importen av raffinerade petroleumprodukter har minskat med inte obetydliga mängder.

I mitt ursprungliga inlägg skrev jag att den svenska importen hade minskat. Det var fel av mig. Tabellen jag länkade till hos SCB heter "Leveranser av bränslen till svensk marknad, månadsvis 2026". Jag förkortade det till import utan att tänka mig för, vilket alltså var fel. Leveranser av bränslen till svensk marknad är rimligare att översätta till konsumtion. Men den generella poängen är fortfarande densamma. Sverige förbrukar mindre råolja och bidrar alltså inte till ökad efterfrågan på olja eller oljeprodukter.
Frågan var fortfarande om vi importerat mer olja en året innan. Och det gör vi ju 25% mer olja andra kvartalet gemfört med andra kvartalet förra året.

Sedan om produktionen av olika produkter och export ökar och hur många % det är ändrar ju inte det faktum att vi importerat mer.

Som exempel är det ca hälften av den oljan vi raffinerat som går till export.

Och nu andra kvartalet har vår export av mineraloljor och bränslen ökat med 16 procent i volym gemfört med året innan, samna tid. Även har mer olja gått till basindustrin.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-28 kl. 18:35.
Citera
2026-08-28, 18:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Bessent:

Borde det inte börja bli bekymmersamt för Irans oljekällor nu när exportflödet har stannat av? Hur länge kan iranierna hålla ut innan dom måste krypa tillbaka till förhandlingsbordet? Borde dom inte ha lite panik nu? Eller lever dom helt i en fantasivärld?
Citera
2026-08-28, 19:33
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
om råolje pris bara handlar om donnie, så får vi ge honom att han har gett oss de lägsta oljepriserna av... typ någon amerikansk president, eller ja, top 3 lägsta med säkerhet?

Förutom Sleepy Joe Biden då förstås. Oljepriserna var ju av någon anledning lägre när han avgick som president än de är nu.

Eller faktiskt alla andra presidenter. Din egen länk visar ju att ingen president har haft lika höga oljepriser när de avgick som de är nu. Du kan förstås peka på någon enskild tidpunkt då oljepriserna varit högre än nu. Och det är ju sant. Oljemarknaden har ju lite av en egen vilja också. Men ingen annan president har väl gjort ett lika enormt självmål som Donald Trump just gjort och helt på egen hand, och helt i onödan, höjt oljepriserna med 50%.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Frågan var fortfarande om vi importerat mer olja en året innan. Och det gör vi ju 25% mer olja andra kvartalet gemfört med andra kvartalet förra året.

Nej. Frågan gällde huruvida Sveriges goda ekonomi har drivit upp efterfrågan på olja (och därmed oljepriset). Svaret på den frågan är ett rungande nej eftersom Sverige enligt all statistik (även din egen) förbrukar mindre olja än tidigare och alltså inte har bidragit till att öka efterfrågan på olja.

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Borde det inte börja bli bekymmersamt för Irans oljekällor nu när exportflödet har stannat av? Hur länge kan iranierna hålla ut innan dom måste krypa tillbaka till förhandlingsbordet? Borde dom inte ha lite panik nu? Eller lever dom helt i en fantasivärld?

Iran har levt under amerikanska sanktioner av olika slag det senaste kvartsseklet. Det är inte som att de kommer att krypa till förhandlingsbordet för att deras ekonomi går lite knackigt.

Citat:

Sälj inte skinnet förrän björnen är skjuten brukar det heta. Än så länge har vi inte sett någon skjuten björn. Än så länge är det bara den orangefärgade björnen som ser lite skadskjuten ut.
Senast redigerad av stilicho 2026-08-28 kl. 19:39.
Citera
2026-08-28, 19:40
Avstängd
Citat:
Förutom Sleepy Joe Biden då förstås. Oljepriserna var ju av någon anledning lägre när han avgick som president än de är nu.
Uhm.. joe bidens 4 år som president snittade 27.8% högre olje priser än trumps 4år (inflationsjusterat ?

är det att du inte kan räkna enklare matematik eller är det något genetiskt pga av... anledningar?

Citat:
Eller faktiskt alla andra presidenter. Din egen länk visar ju att ingen president har haft lika höga oljepriser när de avgick som de är nu. Du kan förstås peka på någon enskild tidpunkt då oljepriserna varit högre än nu. Och det är ju sant. Oljemarknaden har ju lite av en egen vilja också. Men ingen annan president har väl gjort ett lika enormt självmål som Donald Trump just gjort och helt på egen hand, och helt i onödan, höjt oljepriserna med 50%.

inflationsjusterat?, du tittar på fel graf ditt mongo.... du vet att en pigelin kostade 4kr när jag var grabb, kostar 12kr idag, är det pga av "pigelin-oljebristen" tror du?
Citera
2026-08-28, 19:53
Medlem
Citat:

Sälj inte skinnet förrän björnen är skjuten brukar det heta. Än så länge har vi inte sett någon skjuten björn. Än så länge är det bara den orangefärgade björnen som ser lite skadskjuten ut.

Det är lätt att konstatera att oljan flödar genom Hormuz trots att loserstaten Iran påstår att sundet är stängt. Det är lika lätt att konstatera att den amerikanska sjöblockaden mot Iran gör att Iran inte exporterar någon olja.

Iran lär för övrigt ha några av världens största gasreserver men lyckas pga sin allmänna uselhet bara exportera mindre mängder till Turkiet och Irak. Det är Irans egen befolkning som är beroende av den gas Iran producerar. Israel bombade lite försiktigt delar av South Pars gasfälten i mars, men lät det mesta vara kvar i drift pga sin stora humanism. Men Iran vet att Israel sitter på avstängningsknappen för hela fälten och i ett enkelt anfall kan stoppa uppvärmningen av Irans bostäder och stora delar av elproduktionen. Det är därför Iran har fegat ut och mest skjuter mot arabiska grannar. Iran sitter i knät på Israel. Det är inte världen som sitter i knät på Iran, vilket mullahrunkade dyngspridare i tråden hävdar.
Citera
2026-08-28, 20:00
Medlem
Jahapp Iran var klenara, man verka inte rida ut några sanktioner någon längre tid.

Nu meddela man via X att I ett inlägg på X nämner Abbas Araghchi ”kreativa diskussioner” med Qatars premiärminister och utrikesminister.

”Att få tillbaka diplomatin på rätt spår är inte omöjligt.

https://efn.se/irans-oppning-ser-fonster-for-nya-samtal-med-usa

Iran skulle inte förhandla mer??? men vekheten börja lysa igenom mer o mer, Trump däremot tar det ännu lugnt o berätta nej det hävs inga blockader för att snacka lite, ganska klart o tydligt denna blockad kommer svida ordentligt för Iran om den får fortgå några månader till, men det gynna bra världen ännu mer, menas börsen fortsätter o gå upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in