2026-08-28, 20:23
Medlem
Mycket snack om olje priser, vad ni måste förstå är att det finns två olika, o varför usa vinner så enormt på dessa priser.

Brent crude den som går på världsbörsen 89 dollar
WTI crude, den säljs inhemst i Usa och säljs för 83 dollar fat.

Det är inte för inte Trump gör finn fina vinster just nu, som världens största olje expotör och samtidigt ha egna priser för Usa som är lägre i pris. Tro Trump ska ha brådis o lösa konflikten, nej det är bara o följa börsen, så länge den går upp som den gör vinner Usa på konflikten varje dag.
Citera
2026-08-28, 20:51
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Borde det inte börja bli bekymmersamt för Irans oljekällor nu när exportflödet har stannat av? Hur länge kan iranierna hålla ut innan dom måste krypa tillbaka till förhandlingsbordet? Borde dom inte ha lite panik nu? Eller lever dom helt i en fantasivärld?
Nästan varje dag nu pratar den politiska delen i Iran om att förhandla.

Utrikesminister Från 28 augusti
– Att få diplomatin på rätt spår igen är inte omöjligt. Det hänger på att USA förstår en enkel sak: Påtryckningar fungerar inte, säger Irans utrikesminister Abbas Araghchi.
https://omni.se/iran-om-strandade-samtalen-patryckningar-fungerar-inte/a/xrw1Jl

President och talman 27 augusti
Speaking at Tehran's International Conference Center, Pezeshkian defended negotiations as a necessary instrument of statecraft and argued that military confrontation could not resolve every dispute.

"War is not always the way to resolve problems," he said.
...
"Negotiation has value and is not forbidden," Qalibaf said.
https://www.kurdistan24.net/en/story/935416/irans-political-leadership-defends-negotiations-against-hard-line-critics

Så här har det låtit sedan ungefär då tiden för MOU gick ut, alltså de två månader man sagt att den skulle gälla. Sedan har bägge länderna förklarade MOU dött redan innan dess. Men när de två månaderna gått skedde en förändring i vilka de var som talade om förhandlingar. Innan var det Trump nu är det Iran.

Så här låter Trump nu förtiden. 28 augusti
In response to reporters’ questions at the White House, Donald Trump stated: “We don’t have much left to say about Iran. We don’t want to talk to them, nor are we seeking a meeting or negotiations with them.”
https://iranwire.com/en/news/156869-donald-trump-we-are-not-seeking-meetings-or-negotiations-with-iran/

Det ser lite ut som tåget har gått. De fick möjligheten i två månader. De tog inte den.

Sedan bör nämnas att det är den politiska delen i Iran som pratar om att förhandla. IRGC pratar ju om offensiv kampanjer istället som att lägga ut minor in runt Florida, attackera olika mål, Europa, amerikanska flottan och gulf länder samt mer sådant.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-28 kl. 21:00.
Citera
2026-08-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Nästan varje dag nu pratar den politiska delen i Iran om att förhandla.

Utrikesminister Från 28 augusti
– Att få diplomatin på rätt spår igen är inte omöjligt. Det hänger på att USA förstår en enkel sak: Påtryckningar fungerar inte, säger Irans utrikesminister Abbas Araghchi.
https://omni.se/iran-om-strandade-samtalen-patryckningar-fungerar-inte/a/xrw1Jl

President och talman 27 augusti
Speaking at Tehran's International Conference Center, Pezeshkian defended negotiations as a necessary instrument of statecraft and argued that military confrontation could not resolve every dispute.

"War is not always the way to resolve problems," he said.
...
"Negotiation has value and is not forbidden," Qalibaf said.
https://www.kurdistan24.net/en/story/935416/irans-political-leadership-defends-negotiations-against-hard-line-critics

Så här har det låtit sedan ungefär då tiden för MOU gick ut, alltså de två månader man sagt att den skulle gälla. Sedan har bägge länderna förklarade MOU dött redan innan dess. Men när de två månaderna gått skedde en förändring i vilka de var som talade om förhandlingar. Innan var det Trump nu är det Iran.

Så hör låter Trump nu förtiden. 28 augusti
In response to reporters’ questions at the White House, Donald Trump stated: “We don’t have much left to say about Iran. We don’t want to talk to them, nor are we seeking a meeting or negotiations with them.”
https://iranwire.com/en/news/156869-donald-trump-we-are-not-seeking-meetings-or-negotiations-with-iran/

Det ser lite ut som tåget har gått.

Iran talar alltid med kluven tunga, politikerna säger en sak och IRGC en annan.

Man kan inte lita på penninghungriga och maktgalna islamister, någonsin. Det var ett stort misstag att erbjuda dessa för mycket från början. Aldrig igen, hoppas jag.

Tänk att en mullarunkare i tråden på allvar tyckte det var helt i sin ordning att IRGC besköt civila fraktfartyg enbart pga att det inte uttryckligen var ”förbjudet” enligt MoU’n!

Denna skribent verkar hålla andra terror-mussar väldigt nära hjärtat så det är ju inget som förvånar men det säger rätt mycket om vilka sanslöst eftersatta och vidriga människor det handlar om.

Hoten mot främst Europa verkar vara ordentligt på tapeten iaf, inte så förvånande med tanke på att man sedan väldigt länge krokat arm med den lille dvärg-tsaren i öst.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-08-28 kl. 21:04.
Citera
2026-08-28, 21:08
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Iran talar alltid med kluven tunga, politikerna säger en sak och IRGC en annan.

Man kan inte lita på penninghungriga och maktgalna islamister, någonsin. Det var ett stort misstag att erbjuda dessa för mycket från början. Aldrig igen, hoppas jag.

Tänk att en mullarunkare i tråden på allvar tyckte det var helt i sin ordning att IRGC besköt civila fraktfartyg enbart pga att det inte uttryckligen var ”förbjudet” enligt MoU’n!

Denna skribent verkar hålla andra terror-mussar väldigt nära hjärtat så det är ju inget som förvånar men det säger rätt mycket om vilka sanslöst eftersatta och vidriga människor det handlar om.
Jag vet, jag la till i mitt inlägg att IRGC pratar om offensiva grejer. Gjorde det just när du svarade. Där ju ganska extrema saker ibland de kommer med.

Jag gissar på att detta är en av anledningarna till att Trump tröttnat. Det går inte att förhandla och skriva avtal när Iran inte är enat.

Sedan vände Trump så tvärt, så jag tror han gav de två månader. Nu är den tiden slut och de har haft sin chans, de tog den inte. Men det är vad jag tror.
Citera
2026-08-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag vet, jag la till i mitt inlägg att IRGC pratar om offensiva grejer. Gjorde det just när du svarade. Där ju ganska extrema saker ibland de kommer med.

Jag gissar på att detta är en av anledningarna till att Trump tröttnat. Det går inte att förhandla och skriva avtal när Iran inte är enat.

Sedan vände Trump så tvärt, så jag tror han gav de två månader. Nu är den tiden slut och de har haft sin chans, de tog den inte. Men det är vad jag tror.

Jo jag såg det, därav mitt tillägg.

Av någon anledning så trodde mullarunkare att Iran hade förvandlats till en supermakt över natten för att dom på zigenar-mässigt vis lyckats förhandla fram ett avtal som ger dom 300miljarder dollar, total kontroll över Hormuz och GCC-länderna, samt möjligheten att bygga kärnvapen och radera Israel från kartan ungefär precis när dom vill.

Verkligheten ser ju inte riktigt ut så. Samtal pågår nog kontinuerligt om olika detaljer dock, genom ombud och direkt men inofficiellt.

Lite förvånad att Ghalibaf försöker köra någon billig variant på X. Amerikanska politiker och opinionsbildare verkar ha varit en väldigt stor inspirationskälla.
Det och torr-gråtande på Ali Khameneis begravning förklarar kanske varför hans ambitioner inte riktigt blivit verklighet.

Iran fick världens största chans men sumpade den pga girighet. Lite typiskt för en muslimsk dödskult kanske.

Nåväl.. det är nästan bara Graavargen som skryter om iransk diplomatisk briljans. Qatar var ju på besök! Sanktionerna mot Kina(Sic!) var ju inte hårda nog osv.

Känns lite ”bräckligt” kan man tycka.
Citera
2026-08-28, 22:04
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Hoten mot främst Europa verkar vara ordentligt på tapeten iaf, inte så förvånande med tanke på att man sedan väldigt länge krokat arm med den lille dvärg-tsaren i öst.
Jag funderar på om inte CIA-chefen Ratcliffs besök i Moskva kan ha handlat om detta, typ i första hand.
Citera
2026-08-28, 22:12
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Uhm.. joe bidens 4 år som president snittade 27.8% högre olje priser än trumps 4år (inflationsjusterat ?

är det att du inte kan räkna enklare matematik eller är det något genetiskt pga av... anledningar?

Är du inte läskunnig? Jag skrev ju "när han avgick", du vet när någon slutar vara president och den tidpunkt då resultatet av en presidents politik kan summeras. Ingen president förutom Jimmy Carter har haft högre oljepriser vid sin avgång än Donald Trump har nu (ja, jag tittar på ditt eget inflationsjusterade diagram). Om du tycker det är något att skryta med så får du gärna skryta med det.

Du har för övrigt nogsamt undvikit att svara på varför USA fortsätter att vräka ut olja från sin strategiska oljereserv om världen nu flödar över av billig olja. Är det för att du är svarslös?

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är lätt att konstatera att oljan flödar genom Hormuz trots att loserstaten Iran påstår att sundet är stängt. Det är lika lätt att konstatera att den amerikanska sjöblockaden mot Iran gör att Iran inte exporterar någon olja.

Hur kan man konstatera att oljan flödar genom Hormuz? Har du några relevanta länkar att bjuda på?

Och vart tar den flödande oljan egentligen vägen? Kina, den absolut största köparen av Hormuz-olja, importerar ju 3-4 Mbpd mindre nu än de gjorde förra året. Om oljan flödar lika rikligt som innan Trumps impulskrig så undrar man ju en smula vart all denna olja hamnar. Den hamnar ju bevisligen inte i den amerikanska strategiska petroleumreserven eftersom den fortfarande håller på att tömmas. Något du också nogsamt undvikit att ge något bra svar på.

Citat:
Iran lär för övrigt ha några av världens största gasreserver men lyckas pga sin allmänna uselhet bara exportera mindre mängder till Turkiet och Irak. Det är Irans egen befolkning som är beroende av den gas Iran producerar. Israel bombade lite försiktigt delar av South Pars gasfälten i mars, men lät det mesta vara kvar i drift pga sin stora humanism. Men Iran vet att Israel sitter på avstängningsknappen för hela fälten och i ett enkelt anfall kan stoppa uppvärmningen av Irans bostäder och stora delar av elproduktionen. Det är därför Iran har fegat ut och mest skjuter mot arabiska grannar. Iran sitter i knät på Israel. Det är inte världen som sitter i knät på Iran, vilket mullahrunkade dyngspridare i tråden hävdar.

Sa du precis att Israel hotar att terrorbomba iransk civil infrastruktur? Det är i och för sig uppfriskande med någon som inte hymlar med att Israel är en terror-stat. Lite ovanligt, men uppfriskande.
Citera
2026-08-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Är du inte läskunnig? Jag skrev ju "när han avgick", du vet när någon slutar vara president och den tidpunkt då resultatet av en presidents politik kan summeras. Ingen president förutom Jimmy Carter har haft högre oljepriser vid sin avgång än Donald Trump har nu (ja, jag tittar på ditt eget inflationsjusterade diagram). Om du tycker det är något att skryta med så får du gärna skryta med det.

Är detta någon slags långsökt cherry picking som du söker relevans i? Känns mest som trollande.

Vad spelar det för roll vad oljepriset låg på när Biden lämnade presidentskapet och borde du inte isf mäta det mot var oljepriset ligger på när Trump väl lämnar över sitt?
Jimmy carter var iaf värre? Ok?

På vilket sätt är dessa fånigheter ens relevanta för tråden?

Fantasilöst och efterblivet OT.
Citera
2026-08-28, 22:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Men trump har ju inte avgått? det är ju först 2029 hans presidentskap tar slut.

är ditt bett att "trumps" 4 år ska landa på höga oljepriser, så behöver vi nog se ett par år med 100d-150d resterande tiden fram till 2029,

såhärlångt har ju mängder med presidenter haft högre oljepriser.

och även om man elakt väljer ett datum , tex idag. så har

Richard Nixon, Gerald Ford, Jimmy Carter, Ronald Reagan, George W. Bush, Barack Obama alla haft högre oljepriser (vissa hade BARA högre oljepriser + mycket högre (tänkt motsvarande 200d fatet i dagens penningvärde.)

Du verkar ovanlgit efterbliven,
Citera
2026-08-28, 22:27
Avstängd
Citat:
Är detta någon slags långsökt cherry picking som du söker relevans i? Känns mest som trollande.

Vad spelar det för roll vad oljepriset låg på när Biden lämnade presidentskapet och borde du inte isf mäta det mot var oljepriset ligger på när Trump väl lämnar över sitt?
Jimmy carter var iaf värre? Ok?

På vilket sätt är dessa fånigheter ens relevanta för tråden?

Fantasilöst och efterblivet OT.

Snittpriset på 4 år med biden kontra trumps 4 år slutade med en knockoutseger till Trump, nästan 30% billigare olja.

så cherrypickarn kan inte ens räkna väldigt enkel matematik.

Svår TDS gissar jag.
Citera
2026-08-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Mycket snack om olje priser, vad ni måste förstå är att det finns två olika, o varför usa vinner så enormt på dessa priser.
Brent crude den som går på världsbörsen 89 dollar
WTI crude, den säljs inhemst i Usa och säljs för 83 dollar fat.
Det är inte för inte Trump gör finn fina vinster just nu, som världens största olje expotör och samtidigt ha egna priser för Usa som är lägre i pris. Tro Trump ska ha brådis o lösa konflikten, nej det är bara o följa börsen, så länge den går upp som den gör vinner Usa på konflikten varje dag.

På hemmaplan kommer mycket riktigt USA klara sig utmärkt, med ett långt utdraget ställningskrig mot Iran, med några sporadisk anfall från båda sidor varje månad.
Däremot ser vi redan vilken oerhörd skada USAs globala ställning redan lidit, och detta kommer att fortsätta.
Nästan alla länder gör sig av med sina tillgångar i US-dollar, både US-bonds och aktier i USA-bolag.
Ingen vill ta risken att få sina besparingar frysta eller konfiskerade, när Trump snart börjar ge sig på även neutrala länder!
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-08-28 kl. 22:45.
Citera
2026-08-28, 22:40
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jo jag såg det, därav mitt tillägg.

Av någon anledning så trodde mullarunkare att Iran hade förvandlats till en supermakt över natten för att dom på zigenar-mässigt vis lyckats förhandla fram ett avtal som ger dom 300miljarder dollar, total kontroll över Hormuz och GCC-länderna, samt möjligheten att bygga kärnvapen och radera Israel från kartan ungefär precis när dom vill.

Verkligheten ser ju inte riktigt ut så. Samtal pågår nog kontinuerligt om olika detaljer dock, genom ombud och direkt men inofficiellt.

Lite förvånad att Ghalibaf försöker köra någon billig variant på X. Amerikanska politiker och opinionsbildare verkar ha varit en väldigt stor inspirationskälla.
Det och torr-gråtande på Ali Khameneis begravning förklarar kanske varför hans ambitioner inte riktigt blivit verklighet.

Iran fick världens största chans men sumpade den pga girighet. Lite typiskt för en muslimsk dödskult kanske.

Nåväl.. det är nästan bara Graavargen som skryter om iransk diplomatisk briljans. Qatar var ju på besök! Sanktionerna mot Kina(Sic!) var ju inte hårda nog osv.

Känns lite ”bräckligt” kan man tycka.
Det var ju en super chans de fick med möjlighet till förhandling. Som de inte tog. Jag vet inte vad de tänkte/trodde, att de kunde segra militärt över USA, eller få allt det där de krävde? Det sjuka var att det satt företrädare för regimen och så att de lyckats med detta.

Antingen håller det på att hända något i och utanför Iran. Eller börjar IRGC bli paranoida. Det har de varit hela tiden, men jag tycker mig se att det tar nya höjder.

Inom Irans gränser
Irans revolutionsgardes underrättelseorganisation varnade på torsdagen för att Irans motståndare fokuserar på att "störta stabiliteten och minska iraniernas nationella motståndskraft" genom att elda på socialt missnöje och pressa ut det på gatorna. Organisationen sa att den övervakar vad den beskrev som ett Mossad-projekt för att skapa en "hemlig och dedikerad struktur" för att utöva påtryckningar inifrån Iran. Den sa att nätverket använde kontakter med "avvikande grupper", sabotageoperationer och "lokala agenter".
iraninternational

Utanför Irans gränser.
Han sade att iranska styrkor övervakar och spårar fientliga rörelser över gränserna dygnet runt, vilket gör det möjligt för dem att identifiera och neutralisera operativa planer för markstrid innan de kan genomföras och hindra fientliga grupper från att uppnå sina mål nära iranskt territorium.
....
I kommentarerna understryks Teherans fortsatta betoning på gränssäkerhet och snabbinsatskapacitet mitt i oro över militanta grupper och andra fientliga element som är verksamma i områden som ligger i närheten av Irans gränser.
https://www.tehrantimes.com/news/529436/Iran-army-ground-forces-commander-borders-are-our-red-line

Iran har ju dödat människor i sin befolkning, kör offentligt avrättningar av demostranter, snor folkets och landets resurser och satt folket i en svår ekonomisk sits. Så det är ju ganska naturligt om de är sura. Men nej, det är mossad. Jag gissar mer på monarkister, eller helt vanliga personer.

Det kan vara att Iran håller på att dra på sig mer problem en bara ekonomiska. Alltså mossad, militanta grupper och andra fientliga element. Vad det nu egentligen är.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-28 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in