2026-08-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Det är 70% av innan kriget mängd, för Kuwait och Qatar, 100% för UAE. Iran får kanske inte ut något alls.

Så tror du på 70 dollar per fat innan helgen är du nog rätt ointelligent. Det är liksom inte 100% som kommer ut.

Oljan ligger nu på ca 88. Är inte det nog billigt för dig?

Det är inte jag som gissar uppror, det är Iran.

De placerar ut sin Basij-milis. De ska finnas i varje större stad utplacerade nu. Det är uppenbart att regimen fruktar folket igen, för normalt är de inte utplacerade på det vis. Det kommer ut bilder på det, där du kan se dem samla sig fullt beväpnade.

Vilka som det blir är svårare att säga. Folket eller de regimtrogna. Det kan bli ett dubbelt denna gång. Folket uppmanas dok fortfarande att avvakta och vänta in signalen. Det är klart att de kommer göra ett försök tillslut. Men om de lyckas samla tillräckligt många och klarar det återstår att se.

Men det kommer troligtvis inte se ut som i Januari. Då de kan ha fått in vapen nu, men det har jag självklart ingen aning om. Jag tror inte regimen kommer vilja mass slakta det första de gör, de har för mycket ögon på sig. Men säkert hellre slakt en förlora makten.

Det är ju också möjligt att det bara är regimen som är paranoid.

Jag tror inte på $ 70/fat innan nästa helg. Utan det var en fråga till dig om vad du trodde. Men det förstod du tydligen inte, trots att den avslutades med ett frågetecken. Jag ska försöka vara tydligare framöver.

Har du hittat uppgifter kring antalet polisiära och paramiltära som nyligen placerats ut? Hur stor är ökningen? (Detta är alltså frågor till dig)

Hur vet du att det är folket man fruktar? Skulle det inte lika gärna kunna vara av väst beväpnade terrorgrupper , såsom sunnieislamister eller kommunistiska kurder? (Detta är också frågor)
Citera
2026-08-28, 08:45
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Här ser vi varför oljepriset är så lågt. Om 10 miljoner fat olja dagligen passerar sundet på fartyg och Saudi m fl pumpar ytterligare 5 miljoner förbi sundet i pipeline finns knappt någon brist att tala om.

Oljepriset är 50% högre idag än innan USA startade sitt senaste misslyckade krig i Mellanöstern. Uppenbarligen råder det större brist på olja idag än det gjorde i februari och att påstå något annat bevisar bara att man lever i någon sorts fantasivärld.
Citera
2026-08-28, 08:51
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Jag tror inte på $ 70/fat innan nästa helg. Utan det var en fråga till dig om vad du trodde. Men det förstod du tydligen inte, trots att den avslutades med ett frågetecken. Jag ska försöka vara tydligare framöver.

Har du hittat uppgifter kring antalet polisiära och paramiltära som nyligen placerats ut? Hur stor är ökningen? (Detta är alltså frågor till dig)

Hur vet du att det är folket man fruktar? Skulle det inte lika gärna kunna vara av väst beväpnade terrorgrupper , såsom sunnieislamister eller kommunistiska kurder? (Detta är också frågor)
Basij-milisen används för att döda invånare och slå ner protester.

De kommer ju även bilder på att regimen flyttar tanks. Men de kan ju knappast vara till folket väl? Rimligtvis fruktar regimen även kurder från Irak.

Vill du se videor som kommer ut ur Iran som civila tagit måste du följa eller läsa medier som är pro-iranska folket. De har dels kontakter i landet och de större aktörerna får bildmaterial och upplysningar skickade till sig. Dessa medier består ju oftast av exil-iranier.

Vill du att jag ska ge dig länkar till några?

Om du vill ha en bred uppfattning om vad som sker måste du också ha en bredd i informationen du söker. Alltså läsa olika medier med olika agendor. Pro-regimen, pro-iranska folket. Några medier från gulf länderna, någon Israelsk och en röd och en blå amerikansk media. Kör du inte alla får du ju bara en bild och alla medier är minst lite vinklade.

Vilka pro-iranska folket läser du har du någon favorit. Så kan jag komplettera det med några som bemödar sig med att bara visa sådant de känner sig säkra på är riktigt och inte falskt.

De senaste dagarna har de jag ser på visat videor på detta.

Du ber om exakta antal, det tror jag bara regimen känner till och det går de inte ut med, förväntar du dig den öppenheten? Detta är vad folk i Iran filmat och berättat.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-28 kl. 09:19.
Citera
2026-08-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Oljepriset är 50% högre idag än innan USA startade sitt senaste misslyckade krig i Mellanöstern. Uppenbarligen råder det större brist på olja idag än det gjorde i februari och att påstå något annat bevisar bara att man lever i någon sorts fantasivärld.

Det är imbecillt att ta en enskild mätpunkt och sedan härleda all prisutveckling till just Irankriget.

1. Oljepriset är idag inte särskilt högt i ett historiskt perspektiv.

2. Många av världens länder (inte pissländer i Mellanöstern möjligtvis) har gått in i högkonjunktur. I morse kom t ex en finfin BNP-siffra för Sverige, även USA och många andra viktiga länder går bra. Detta i sig gör att efterfrågan på olja ökar och att priset stiger. Du har naturligtvis ingen som helst aning vilken effekt högkonjunkturen har på oljepriset i förhållande till transporterna genom Hormuz. Det vi vet är att oljepriset sjunkit sedan krigstoppen. Det vi vet är att det transporteras 10 miljoner fat olja ungefär per dag genom sundet och att Saudi styrt om cirka 5 miljoner fat till pipeline.

Iran har misslyckats med sin terrorism mot oljesjöfarten. Det underskott i oljeefterfrågan som eventuellt finns kvar fortfarande beror på att Iran själva inte får exportera en droppe olja, och det är liksom priset vi gärna betalar.
Citera
2026-08-28, 09:21
Avstängd
Citat:

Nej, det råder ingen större brist på olja, tar du hänsyn till inflation och justerar så var priset högre i stort sätt hela 2018 (tex) än idag.

oljan är billig, problemet är att ekonomin i världen (nåja, den civiliserade delen) går som tåget, gör att efterfrågan är hög.

jämför du med en riktig "oljekris-år" (nej oljan var naturligtvis inte "slut 2008" heller, så motsvarade snittpirset på året, 147d och spannet var 55d-223d i dagens penningvärde.
Senast redigerad av slö 2026-08-28 kl. 09:33.
Citera
2026-08-28, 09:52
Medlem
Citat:
Iran har misslyckats med sin terrorism mot oljesjöfarten. Det underskott i oljeefterfrågan som eventuellt finns kvar fortfarande beror på att Iran själva inte får exportera en droppe olja, och det är liksom priset vi gärna betalar.

Vilken jävla fantasi och önsketänkande!
Iran har en mycket omfattande export av olja med mindre tankfartyg som går nära kusten till närliggande Pakistans och västra Indiens farvatten.
Det handlar om att Trumps fega sjörövarbåtar skiter i byxan, och vågar aldrig vistas i dessa livsfarliga vatten inom skotthåll från land.
Där levereras oljan till både hamnar i Pakistan och Indien, samt lastas om på större tankbåtar till främst Kina.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-08-28 kl. 10:06.
Citera
2026-08-28, 10:30
Avstängd
Citat:

här finns en inflationsjusterad graf om du skrollar ner lite på sida.

https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-chart
Citera
2026-08-28, 10:35
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Vilken jävla fantasi och önsketänkande!
Iran har en mycket omfattande export av olja med mindre tankfartyg som går nära kusten till närliggande Pakistans och västra Indiens farvatten.
Det handlar om att Trumps fega sjörövarbåtar skiter i byxan, och vågar aldrig vistas i dessa livsfarliga vatten inom skotthåll från land.
Där levereras oljan till både hamnar i Pakistan och Indien, samt lastas om på större tankbåtar till främst Kina.
Är du säker, mycket omfattande? Det låter ju inte riktigt så på Iran själva.

Centralbankschefen Abdolnaser Hemmati är av annan åsikt i en interjuv som sändes i iransk statlig TV 19 augusti i år.

Nyligen uppgav den iranska centralbankschefen Abdolnaser Hemmati att landet nästan helt har stoppat oljeexporten till utländska marknader.

Herr Hemmati sade till reportrar: ”Under rådande omständigheter har oljeexporten i princip stannat av.”

https://www.vietnam.vn/sv/xuat-khau-dau-cua-iran-ra-nuoc-ngoai-da-dinh-tre

Samt så har presidenten Pezeshkian sagt detta i mitten av augusti.

Pezeshkian also acknowledged growing difficulties in exporting Iranian oil and securing revenues under sanctions and regional pressure.

“They blocked the way and we are not exporting oil either,” he said. “We cannot export oil easily.”

https://www.iranintl.com/en/202605186398

Men vice president har berättat om denna smuggling. Är det denna du omtalar som mycket omfattande export. Låter ju inte lika fullt fantastiskt när regimen berättar om det som du. Du borde helt klart jobba som säljare. Bara gemfört detta med hur du framställer det. Också från mitten av augusti.

Iran’s executive vice president said on Monday that sanctions force the country to sell oil clandestinely through traders and brokers, leaving Tehran uncertain about when or whether it would receive the proceeds.

“When we are sanctioned, it means we have to smuggle our oil,” Mohammadjafar Ghaempanah said. “We are forced to give the oil to traders or brokers to sell, but it is unclear whether the oil will be sold or when the money will return.”

https://www.iranintl.com/en/202608171748

Fast du kanske menar att de ljuger?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-28 kl. 10:55.
Citera
2026-08-28, 11:11
Medlem
stilichos avatar
Citat:
1. Oljepriset är idag inte särskilt högt i ett historiskt perspektiv.

Oljepriset är högt i förhållande till vad det skulle varit om inte Trump, helt på egen hand, hade skapat en global oljekris.

Citat:
2. Många av världens länder (inte pissländer i Mellanöstern möjligtvis) har gått in i högkonjunktur. I morse kom t ex en finfin BNP-siffra för Sverige, även USA och många andra viktiga länder går bra. Detta i sig gör att efterfrågan på olja ökar och att priset stiger. Du har naturligtvis ingen som helst aning vilken effekt högkonjunkturen har på oljepriset i förhållande till transporterna genom Hormuz.

Du verkar på allvar tro att du kan snacka skit och komma undan med det. Kul. Eftersom vi är på Flashback antar jag att jag ska fråga om du är jude?

Eftersom du uttryckligen nämner Sverige så kan jag bara hänvisa till SCBs statistik över oljehandeln där man tydligt kan se att Sveriges import av petroleumprodukter har minskat med ungefär 2% sedan kriget började. Att den svenska högkonjunkturen skulle driva på efterfrågan på olja kan vi alltså avfärda som ett skrattretande löjligt påstående.

Citat:
Det vi vet är att det transporteras 10 miljoner fat olja ungefär per dag genom sundet och att Saudi styrt om cirka 5 miljoner fat till pipeline.

Nej, vi vet verkligen inte att det fraktas 10 miljoner far olja genom Hormuz. Att en politiskt tillsatt amerikansk militär hävdar något sådant bevisar ingenting i sammanhanget. Öppen data över fartygstrafiken visar nämligen helt andra och väldigt mycket lägre siffror. Du (och Trump) kan förstås hävda att olja smugglas genom Hormuz utan iraniernas och statistiktjänsternas kännedom. Jag kan förstås inte motbevisa det. Men oljepriset, och importstatistiken från de länder som vanligtvis tar emot Hormuz-olja, tyder på att du har fel.

Citat:

Iran har gasledningar till både Turkiet och Iran vilka, såvitt jag vet, fortfarande fungerar. Dessutom exporterar Iran mycket (eller kanske snarare "mycket") olja via lastbil och järnväg. Att Iran inte exporterar en droppe olja är följaktligen ett löjeväckande felaktigt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av slö
oljan är billig, problemet är att ekonomin i världen (nåja, den civiliserade delen) går som tåget, gör att efterfrågan är hög.

Ni är ju på gränsen till efterblivna båda två. Om det inte var någon brist på olja i världen varför fortsätter då USA att vräka ut olja från den strategiska oljereserven? Låter det som något man gör i en värld som badar i olja?

Citat:
Ursprungligen postat av slö
här finns en inflationsjusterad graf om du skrollar ner lite på sida.

Din egen länk säger att det inflationsjusterade oljepriset är 30% högre idag än innan USA började bomba andra länder i Mellanöstern. Du kanske tycker att det är en försumbar ökning men du har i sådana fall fel.
Senast redigerad av stilicho 2026-08-28 kl. 11:36.
Citera
2026-08-28, 11:25
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Eftersom du uttryckligen nämner Sverige så kan jag bara hänvisa till SCBs statistik över oljehandeln där man tydligt kan se att Sveriges import av petroleumprodukter har minskat med ungefär 2% sedan kriget började.
Kan du hänvisa till SCB. Det kan även jag. Jag kan även ge dig ett citat.

Detta om svensk import.

- Imports of crude petroleum oils increased by 82 percent in value in the second quarter of 2026 compared with the same period last year, which amounted to about SEK 19 billion, says Ari Mansikkaviita, statistician at Statistics Sweden. This is primarily due to the higher prices of crude petroleum oils. In terms of volume, the increase was 25 percent
https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/business-activities-and-foreign-trade/foreign-trade/foreign-trade-in-goods/pong/statistical-news/exports-and-imports-of-goods-q2-2026january-june-2026-in-current-prices-and-in-constant-prices/

Vi köper ju huvudsakligen från Norge. Som jag förstår det handlar detta kanske om att vi vill fylla på våra nödlager. Eftersom vi tömde de till del innan när läget var mer akut. Eftersom källan här är samma tänker jag att detta beror på att din länk visar vad som går ut på svenska marknaden, medans min visar vad som köps in. Och vi som jag förstår det håller på att fylla upp våra nödlager, där av att inte allt går ut på marknaden.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-28 kl. 11:33.
Citera
2026-08-28, 11:34
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Kan du hänvisa till SCB. Det kan även jag. Jag kan även ge dig ett citat.

Detta om svensk import.

- Imports of crude petroleum oils increased by 82 percent in value in the second quarter of 2026 compared with the same period last year, which amounted to about SEK 19 billion, says Ari Mansikkaviita, statistician at Statistics Sweden. This is primarily due to the higher prices of crude petroleum oils. In terms of volume, the increase was 25 percent
https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/business-activities-and-foreign-trade/foreign-trade/foreign-trade-in-goods/pong/statistical-news/exports-and-imports-of-goods-q2-2026january-june-2026-in-current-prices-and-in-constant-prices/

Vi köper ju huvudsakligen från Norge. Som jag förstår det handlar detta kanske om att vi vill fylla på våra nödlager. Eftersom vi tömde de till del innan när läget var mer akut.

Nej. Det är inte det det handlar om. Sverige är en stor exportör av petroleumprodukter; råolja importeras till Sverige, raffineras och exporteras igen. Om du tittar på statistiken du själv länkar till så ser du att den svenska exporten av petroleumprodukter har ökat ännu mer än importen. Exakt varför den svenska oljeraffineringen har ökat det senaste året vet jag inte, men den svenska konsumtionen av petroleumprodukter har definitivt minskat.
Citera
2026-08-28, 11:49
Avstängd
Citat:

Din egen länk säger att det inflationsjusterade oljepriset är 30% högre idag än innan USA började bomba andra länder i Mellanöstern. Du kanske tycker att det är en försumbar ökning men du har i sådana fall fel.

ja, det gick från att vara superbilligt, till väldigt billigt. ”dyrt” eller ”dyrare” som du kan se i grafen har det varit i 10-tals år.

tex är det halva priset mot innan kriget började , rex 2008
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in