Kvartal:
” SVT:s Alla mina bokstäver med Carina Bergfeldt anklagas för att vara partisk och ligga för nära läkemedelsindustrin. SVT avfärdar kritiken – samtidigt uppmärksammas att Bergfeldts man är producent för serien och att redaktionen kände till en medverkande experts kopplingar till läkemedelsbranschen.”
https://kvartal.se/nyheter/artiklar/bergfeldts-adhd-serie-kritiseras-mannen-producent/cG9zdDoxNzc3MjY
Citerar ett stycke av den längre texten:
” I serien får tittarna följa Carina Bergfeldt när hon vid 45 års ålder genomgår en ADHD-utredning. Programmet kommer samtidigt som Sverige, likt flera andra länder, upplevt en kraftig ökning av antalet ADHD-diagnoser.
Kritiken har kommit från flera håll. Medicinjournalisten Katarina Wilk skriver i Journalisten att Bergfeldts personliga ingång gör att programmet saknar journalistisk distans.1
Psykiatern Peder Björling riktar i Svenska Dagbladet kritik mot själva beskrivningen av diagnosen.
– Som psykiater är jag tveksam till den bild av adhd som målas upp i SVT-programmet Alla mina bokstäver. Det finns saker som inte stämmer.
I Dagens Nyheter skriver journalisten och författaren Katarina Bjärvall att serien hade kunnat skildra den svenska diagnosvågens komplicerade verklighet, men att medicinernas biverkningar, läkemedelsindustrins intressen och experternas kopplingar i stället hamnar utanför bild. Hon beskriver serien som något som ”liknar medicinreklam”.