2026-08-25, 19:47
Medlem
Carina Bergfeldt har betalat 30 000:- för en privat neuropsykiatrisk utredning. Det tjänar hon nu dock pengar på eftersom hon har gjort en dokumentärserie i tre delar om sin egen ADHD, samt intervjuer med några andra kvinnor med diagnosen.

https://www.svtplay.se/alla-mina-bokstaver

TV-seriem är omdebatterad tidningen journalisten:

” Samma problem uppstår när komplicerad forskning sammanfattas i enkla budskap. När tittaren exempelvis får höra att ADHD till 80 procent är ärftligt krävs en förklaring av vad en sådan siffra faktiskt betyder. Det handlar om genetisk påverkan på gruppnivå, inte om att en individ har 80 procents sannolikhet att få ADHD för att en förälder har diagnosen. När vetenskapliga resultat förenklas för tv-formatet är det journalistens uppgift att göra resultatet begripligt utan att samtidigt göra det missvisande. Detsamma gäller urval av experter. Att någon är psykiater och docent säger naturligtvis mycket om dennes kompetens, men när en expert samtidigt driver en privat ADHD-verksamhet blir det exempelvis relevant för journalistiken att redovisa även den rollen för tittarna.”

https://www.journalisten.se/debatt/carina-bergfeldts-svt-serie-om-adhd-vacker-journalistiska-fragor/

Debattinlägget följs av hela 15 kommentarer. I skrivande stund är allt utan betalvägg.

Vad gäller Bergfeldts egen utredning får man som tittare bara delta i lite prat med en psykolog. Men även privata utredare måste väl genomföra WAIS-tester etc? Den som är mer kunnig får gärna berätta.

Privata utredningar har diskuterats i bland annat Fokus och Kvartal.

Diagnoskriterierna för vuxen-ADHD ändrades ca år 2013. Det har blivit för vuxna att få en adhd-diagnos.

Ni som sett serien - tankar och åsikter?
Citera
2026-08-25, 19:52
Medlem
Kvartal (betalvägg) om programmet:

” I SVT:s serie Alla mina bokstäver säger överläkaren i psykiatri Lotta Borg Skoglund att ”ungefär 80 procent av risken för att man får adhd förklaras av ärftliga faktorer.” Det budskapet har varit ett av fundamenten för att adhd ska förstås som ett ärftligt tillstånd. Men det viktigaste med ett budskap är inte att det når ut, utan att det förstås korrekt.
Borg Skoglunds siffra kommer från begreppet heritabilitet. Bara ordet skapar förvirring. Den allmänna förståelsen av att någonting är ”ärftligt” är att någonting i generna ärvs från generation till generation. Om jag har en ärftlig sjukdom sitter den i mina gener. Jag riskerar att ge den vidare till mina barn.
Det finns sådana sjukdomar, men adhd är inte en av dem.”

https://kvartal.se/henrikhojer/artiklar/adhd-ar-inte-arftligt/cG9zdDoxNzA3NTE

Text av Johan Bengtsson. ”Psykiater samt forskare på institutionen för medicinska vetenskaper vid Uppsala universitet”.
Citera
2026-08-25, 19:53
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Tänker inte så mycket om just den serien. Inget nytt under solen.

Annars tycker jag generellt att det är onödigt med diagnoser på personer som kan sköta jobb och ekonomi. Finns liksom inget mervärde i det. Men visst, betalar man själv så behöver inte jag protestera.
Citera
2026-08-25, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Annars tycker jag generellt att det är onödigt med diagnoser på personer som kan sköta jobb och ekonomi. Finns liksom inget mervärde i det. Men visst, betalar man själv så behöver inte jag protestera.

Jag antar att Carina Bergfeldt dessutom ”fick tillbaka” de 30 000 hon lade ut - för en privat utredning- i lön eller arvode för tv-serien.

TILLÄGGER:

Det är tydligen en slags trend med att folk betalar för privata utredningar. Men att vården inte tar dessa privata utredningar på allvar.

” På min mottagning möter jag en relativt ny sorts patient. Hon har jobb, familj och ordnad ekonomi men känner sig ändå misslyckad och vill utredas för adhd. På en privat klinik betalar hon över 30 000 kronor och får en diagnos. Ett år senare står hon utan behandling – men tycker ändå att pengarna var väl använda. Jag tror att jag vet vad hon egentligen har betalat för”

” Emma betalade drygt 30 000 kronor för sin utredning. Jag frågar om hon ser pengarna som bortkastade. Men det gör hon inte alls. Först när hon fick sin diagnos förstod Emma varför hon alltid har känt sig ”fel” och behövt kämpa så mycket. Hon har nu insett att det inte berodde på henne själv utan på ett biologiskt tillstånd som hon inte kan rå för. I åratal brottades hon med samma fråga som Hanna Hellquist: Har jag adhd eller är jag bara en fuck up i största allmänhet? Nu har hon äntligen fått svar och kan förlåta sig själv.

Jag nickar förstående när Emma pratar, även om hennes resonemang skaver i mina öron. Praktiskt taget alla mänskliga egenskaper bottnar i biologiska tillstånd som vi inte kan rå för. Ingen väljer att vara dum eller neurotisk eller ”en fuck up i största allmänhet”. Vi är bara följden av genetiska och miljömässiga omständigheter som vi sällan kan kontrollera. Något i vår kultur får kvinnor som Emma att känna sig helt odugliga. Men de borde inte behöva en diagnos för att kunna acceptera sig själva som de är.”

https://kvartal.se/henrikhojer/artiklar/darfor-kan-en-adhd-diagnos-vara-vard-30-000-kronor/cG9zdDoxNjM3ODg
Senast redigerad av Eorga 2026-08-25 kl. 20:12.
Citera
2026-08-25, 20:10
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Jag antar att Carina Bergfeldt dessutom ”fick tillbaka” de 30 000 hon lade ut - för en privat utredning- i lön eller arvode för tv-serien.

Säkert. Men det är hon väl värd eftersom vi är många som tittat på det. Idéer var ju en av superkrafterna man fick med ADHD.
Citera
2026-08-25, 20:13
Medlem
Citat:
Säkert. Men det är hon väl värd eftersom vi är många som tittat på det. Idéer var ju en av superkrafterna man fick med ADHD.

Visst, hon är väl söt. Ögongodis. Men lärde man sig nåt nytt?
Citera
2026-08-25, 20:16
Medlem
Citat:

En diagnos är bara en samling symptomer som får ett namn för att enklare kunna bli förståelig, kunna forskas på, behandlas, psykoedukation mm.

Hon pyntar själv, vad är problemet?

Bara i ett land som Sverige med enorm själslig fattigdom ställer man ens frågan om nyttovärdet.
Citera
2026-08-25, 20:19
Medlem
Aftonbladet:

” Programledaren Carina Bergfeldt upplever att hon har en ”spattig hjärna”. På jobbet lägger hon sig och sover under skrivbordet, på väg till lekparken med sonen känns det som om ett betongblock ligger på ryggen och i konversationer tappar hon ständigt tråden. Efter att ha sett ett Youtubeklipp om hur man upptäcker adhd hos kvinnor skickar hon det till sin man, beställer en utredning och fem minuter senare har hon ringt sin producent och sålt in en programidé. Resultatet: ”Alla mina bokstäver” i tre avsnitt som nu ligger på SVT Play.”

” I programmet sitter läkaren Lotta Borg Skoglund och talar om ”risken att missa tjejer med adhd”. Vad hon inte talar om är att hon är delägare i Smart Psykiatri, som mellan 2021 och 2025 fakturerade tre regioner 230 miljoner kronor för neuropsykiatriska utredningar. Således har hon ett ekonomiskt intresse av att de där tjejerna utreds. Efteråt kallas visserligen en dansk antropolog in som varnar för en ”tsunami av självdiagnostisering” när kändisar gör reklam för sina utredningar. Men några klipp senare säger Bergfeldt ändå ”Mitt föräldraskap har ändrats otroligt mycket av att äta medicin”. Läkemedelsbolagen tackar för de smäktande stråkarna i bakgrunden.”

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/V6eBvp/alla-mina-bokstaver-med-carina-bergfeldt
Citera
2026-08-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
En diagnos är bara en samling symptomer som får ett namn för att enklare kunna bli förståelig, kunna forskas på, behandlas, psykoedukation mm.

Hon pyntar själv, vad är problemet?

Bara i ett land som Sverige med enorm själslig fattigdom ställer man ens frågan om nyttovärdet.

Fast nu handlar ju tråden iofs om tv-serien, även om ditt inlägg var intressant. 😊
Citera
2026-08-25, 20:34
Medlem
Hon är gammal och passé.
Citera
2026-08-25, 20:35
Medlem
Kuriosa.
Läkaren Lotta Borg Skoglund som medverkar som läkare i programmet har själv fått en adhd-diagnos.

” ”Att berätta om min adhd handlar inte om mig”
Juni 2024 | Personliga Berättelser
Lotta Borg Skoglund har gjort sig känd som framgångsrik läkare och forskare med fokus på adhd. I den här artikeln berättar hon om sina livserfarenheter, sin egen adhd-diagnos och makten att påverka sitt liv och undvika återvändsgränder.”

https://www.tidningenattention.se/artiklar/att-beratta-om-min-adhd-handlar-inte-om-mig/

Familjen Skoglund har ev löst en del av Lottas troliga vardagsproblem via barnflicka utöver hjälp från dagmamma och mor- och farföräldrar.

” Vi är en familj på 7 personer.
Lotta 35 år Läkare, Per 41 år Läkare, Nike 7 år åk 1, Hanna och Klara 5,5 år F-klass, Filip och Alexander 2,5 år dagmamma.
Vi bor i Stocksund 10 km utanför Stockholm (det tar ca 20 min att cykla in till city). Vi har haft två tjejer som bott hos oss tidigare, Susanna från Sundsvall och Lotta från Östersund. De ställer gärna upp som referenser och förklarar närmare hur det varit att bo och jobba hos oss. På somrarna bor vi i Rörum utanför Simrishamn, där vi har släkt och vänner.”

https://vakanser.se/jobb/au+pair+barnflicka+sokes/

Lite underligt är det väl ändå att så pass välfungerande personer får adhd-diagnoser. Men var väl inte det som programmet handlade om iofs, det blev en utvikning. Men blev lite undrande till att Lotta Borg Skoglund inte nämnde att hon själv har en adhd-diagnos.
Citera
2026-08-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Hon är gammal och passé.

Hon fick väl inte vara kvar med sin vanliga ”show”. Så det här kanske blev en come -back. En ADHD special.

” Hennes talkshow pausades som en sparåtgärd. Nu är Carina Bergfeldt tillbaka på SVT med en dokumentärserie om kvinnor med adhd.”

https://www.expressen.se/noje/tv-och-streaming/carina-bergfeldt-tillbaka-pa-svt-med-adhd-serie/
Senast redigerad av Eorga 2026-08-25 kl. 20:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in