Citat:
Ursprungligen postat av
Tearsinrain
Synd att det här kommer sälja som smör då det enbart är digitalt. Tyvärr var det här starten på stora speldöden (vet att de flesta spel säljs digitalt men jag tillhör inte den majoriteten) Kommer bara slängas mer vatten på PlayStations idiotiska kvarn.
Synd att man väntat 13år. Gått igenom enormt mycket i livet och äntligen är det snart här men istället förstör de allting med att bara släppa det digitalt och sen förstör spel för all framtid när PlayStation hakar på

Då mer eller mindre alla spel idag kräver en internetuppkoppling vare sig du har en skiva eller köpt spelet digitalt så kommer tillverkaren till spelet kunna bestämma när du inte kan spela ditt spel längre, de stänger bara ner sin server och sen är ditt spel obrukbart. Din skiva är exakt lika obrukbar den också.
Detta gäller inte bara spel utan egentligen all elektronik idag som du kopplar upp dig mot en server med.
Se på apple eller andra telefontillverkare, efter en specifik tid så är inte din telefon godkänd att använda bankID på och även andra funktioner försvinner. Fast du köpte dig en fysisk telefon för 20 000kr så bestämmer tillverkaren sen att din telefon är obrukbar och du måste köpa en ny.
Jag har själv blivit utsatt, hade en mediaspelare som plötsligt inte funkade. Efter mycke fippel och googlade så hittade jag att tillverkaren helt enkelt stängt ner servern.
Sonos var nära att göra samma sak med deras äldre enheter men räddades av en folkstorm så där finns nu två appar, en för oss med gamla system som bara får säkerhetsuppdateringar och en ny som även får nya funktioner.
I framtiden när vi nu kommer få självkörande bilar, kommer du vilja hoppa in i din den dagen då företaget säger att man slutar med säkerhetsuppdateringar till din bil då den är så gammal och det bara är ett fåtal på vägarna? Även om bilen inte är självkörande så vette fan om man törs åka iväg om det ens går. Stänger företaget ner servern sen också så är det inte ens säkert att du kan starta din bil.
Vi kommer inte se dagens bilar stå utställda på entusiastträffar om 80 år då bilarna inte kommer att gå att hålla liv i ens om man vill.
Du äger ingenting idag när det gäller denna typ av produkter.