2026-08-27, 05:15
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Mja, vad skulle dom ha med det att göra?

Dina boendeutgifter är det du som har ansvar för.
Om du inte klarar det, kan du ansöka om god man och förvaltare.

Tja du, din regim- och systemlojala djävel. Jag för vidare dina goda råd till det svenska folket. Bara för dem att hålla käften och betala, för direkta och indirekta skatter och politik med dess konsekvenser. Välkomnar du datahallarna också?
Citera
2026-08-27, 06:57
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Hur illa är det i USA? De har väl dubbelt så stor genomsnittlig boyta per person som vi har i Sverige?
Problemet är att deras situation med statsobligationer har skjutit upp marknadsräntan och ett bostadslån har nu en ränta på 6.75%, och det förväntas gå ännu högre.

Samtidigt så är räntorna i USA generellt sett bundna över hela amorteringsperioden, så de som köpte sig in innan Coronakrisen har en ränta på 2%, och ska de förhandla om lånet (vid t.ex. flytt) så är det 6.75% som gäller.
Citera
2026-08-27, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Problemet är att deras situation med statsobligationer har skjutit upp marknadsräntan och ett bostadslån har nu en ränta på 6.75%, och det förväntas gå ännu högre.
Nja, det är inflationen som driver upp marknadsräntor. Och marknadsräntor på statsobligationer följer med. Naturligtvis.

Kausaliteten är:
Trump för krig -> högre oljepris mm -> högre priser på det mesta -> högre CPI -> högre marknadsränta

Realräntan på statsobligationerna är inte så väldigt hög.

Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Samtidigt så är räntorna i USA generellt sett bundna över hela amorteringsperioden, så de som köpte sig in innan Coronakrisen har en ränta på 2%, och ska de förhandla om lånet (vid t.ex. flytt) så är det 6.75% som gäller.
Ja, den starka preferensen för fasta räntor där gör att man får jobbiga inlåsningseffekter.
Citera
2026-08-27, 09:26
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
Du tycker med andra ord att det inte är dyrt redan? Då går det att krama ut mer från dig.

Om det nu skulle ha blivit så dyrt att bo, varför visar sig inte detta i att vi får mindre genomsnittlig boyta per person? Den har legat på 42 m² i många år nu, så uppenbarligen har vi råd att bygga nya bostäder i takt med växande befolkning, som inte är mindre än befintliga bostäder. Hur ska man annars tolka det?

Och svensken lägger i snitt 23 % av sin disponibla inkomst på boende. Det är ju inte heller särskilt högt historiskt sett.

Men du bara tycker du? Eller har du tittat något på hur verkligheten ser ut i Sverige?

Jag är inte i närheten av att lägga 23 % av min inkomst på boende, så det går säkert att krama ut mer, men nu är det inte min situation vi diskuterar, utan situationen i landet.
Senast redigerad av Trixton 2026-08-27 kl. 09:37.
Citera
2026-08-27, 12:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Och svensken lägger i snitt 23 % av sin disponibla inkomst på boende. Det är ju inte heller särskilt högt historiskt sett.

Ett snitt som inkluderar boomers som köpt en villa för fyra bugg och en coca-cola 1985 samt de som sitter i lägenheter med bruksvärdeshyror 30-70% under marknadshyra.

Ska man idag köpa eller hyra så landar man snarare på 50% av disponibel inkomst.
Citera
2026-08-27, 13:22
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ett snitt som inkluderar boomers som köpt en villa för fyra bugg och en coca-cola 1985 samt de som sitter i lägenheter med bruksvärdeshyror 30-70% under marknadshyra.

Ska man idag köpa eller hyra så landar man snarare på 50% av disponibel inkomst.

Jo men så har det väl alltid varit, att snittet inkluderar personer som köpte sitt hus på Hedenhös tid. Snittet idag är inte särskilt högt, eller hur?
Citera
2026-08-27, 13:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jo men så har det väl alltid varit, att snittet inkluderar personer som köpte sitt hus på Hedenhös tid. Snittet idag är inte särskilt högt, eller hur?

Nej eftersom priserna inte varit så höga i förhållande till inkomst tidigare (20+ år sedan).

Snitt är rent allmänt rätt ointressanta men att boende tar närmare en fjärdedel av disponibel inkomst trots att en stor del sitter med bostäder köpta på helt andra prisnivåer låter ju inte särskilt stabilt.
Citera
2026-08-27, 14:43
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Om det nu skulle ha blivit så dyrt att bo, varför visar sig inte detta i att vi får mindre genomsnittlig boyta per person? Den har legat på 42 m² i många år nu, så uppenbarligen har vi råd att bygga nya bostäder i takt med växande befolkning, som inte är mindre än befintliga bostäder. Hur ska man annars tolka det?

Men du bara tycker du? Eller har du tittat något på hur verkligheten ser ut i Sverige?

Jag är inte i närheten av att lägga 23 % av min inkomst på boende, så det går säkert att krama ut mer, men nu är det inte min situation vi diskuterar, utan situationen i landet.

Genomsnittliga utgifter och kostnader och besparingar blir bra skeva uppgifter. Men du tycker att boende i Sverige är billigt. Det är tex billigt med hyror i allmännyttan som tar hälften av pensionärens månatliga inkomst eller mer många gånger. Jag undrar om svenska ungdomar tycker att bostadsrätterna i deras kommuner är billiga. Det ska ju finnas möjligheter till arbete också.

Men tycker man det är billigt nu lär inte minst datahallarna förstöra mycket av hushållens ekonomi avseende el- och vattenräkningarna. Jag vet också att statsskulden i Sverige nu ökar med 145 miljarder om året i snitt. Det eldar på inflationen. Sedan vid en kris genomförs alltid besparingar och skattehöjningar. Det blir inte billigare att bo då.

I Sverige snattas det mycket av kaffe och ost. Jag tror inte det snattas som en sport utan för att svenskarna, och de övriga, inte har särskilt god ekonomi. Vore boende och bilinnehav billigare torde snatteriet vara lägre.
Citera
2026-08-27, 14:55
Medlem
Citat:
Du tycker med andra ord att det inte är dyrt redan? Då går det att krama ut mer från dig.
Om du menar att det är dyrt så varför har du då inte startat ett fastighetsbolag och låtit bygga hyreshus och hyr ut till bruksvärdeshyra.

Verkar väl lite dumt av dig att inte ha gjort det.

(Se till att få med dig Wallincus, Tidvind, DViking och slmehog. Dom ser det också som dyrt och är nog villiga att investera i ditt fastighetsbolag. Dom bara inte klarar av att ta initiativ).

Citat:
Tja du, din regim- och systemlojala djävel.
En så där 99% på Flashback anser nog att jag är regimkritisk och vill göra stor systemändring.
Men dom har nog bättre läsförståelse än du.

Citat:
Jag för vidare dina goda råd till det svenska folket. Bara för dem att hålla käften och betala, för direkta och indirekta skatter och politik med dess konsekvenser.
Inte alls. Dom kan starta företag och leverera billigare.

Citat:
Välkomnar du datahallarna också?
Ja, dom är bara något positivt. Är dock off topic här.
Citera
2026-08-27, 14:58
Medlem
Citat:

Om det hade varit så billigt på 70 och 80-talet så hade ju alla skaffat villa.

Det är antagligen så att både Wallincus och DViking tror att man då hade dagens inte bara reallöner utan även nominella löner.
Citera
2026-08-27, 17:56
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Snitt är rent allmänt rätt ointressanta men att boende tar närmare en fjärdedel av disponibel inkomst trots att en stor del sitter med bostäder köpta på helt andra prisnivåer låter ju inte särskilt stabilt.

Nej, men eftersom det är en mycket lägre nivå än på 90-talet, och då siffran inte verkar öka på senare år, så vet vi i alla fall att svensken i allmänhet inte lägger mer pengar på att bo. Vi är ju nere på samma nivå nu som vid 80-talets början.
Citera
2026-08-27, 18:13
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Men du tycker att boende i Sverige är billigt.

Något sådant har jag aldrig påstått. I verkligheten utanför ditt köksbord som du tycker om att slå näven i så bor svenskar i ungefär lika stora bostäder som tidigare, till en kostnad som relativt deras inkomster också är ungefär som tidigare. Det har i modern tid inte hänt särskilt mycket med detta, mer än att vi hade en topp på 90-talet som det tog tio år eller så att få ned till samma nivå som innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in