Citat:
Jag tror det går alldeles utmärkt att nöja sig med att hålla kapten ombord ansvarig. OM det är så att han dessutom varit ensam på bryggan finns det ju inget att diskutera, han har ingen att skylla på. Han har haft fungerande radar, en tillräcklig besättning som han inte använt till vakt, det var fortfarande dagsljus, etc etc. Detta blir svårt att lägga på rederiet.
Att båda fartygen (snipan och MJ) förväntas hålla uppsikt i huvudsak i färdriktningen tror jag rätten kommer att förstå, och i vilken omfattning snipan blir medskyldig till att bli överkörd p g a bristande utkik akteröver blir en grannlaga fråga att reda ut. "Minst lika skyldig" till olyckan är naturligtvis alldeles otänkbart att rätten landar i, även om naturligtvis kaptenens och lotsens ombud försöker lägga all skuld på snipan.
Det är kanske mer intressant att se hur lotsens ansvar för det hela skall grundas. Kanske landar man i att lotsen skall se till att färden genomförs tryggt och säkert, och därför inte skulle medverkat till lotsning med för liten besättning på bryggan. Här kan man reflektera över att så som det ofta fungerar, att lotsen "kör båten", är uppskattat av både rederier som befäl. Åker lotsen dit på något lär detta ändras.
Att båda fartygen (snipan och MJ) förväntas hålla uppsikt i huvudsak i färdriktningen tror jag rätten kommer att förstå, och i vilken omfattning snipan blir medskyldig till att bli överkörd p g a bristande utkik akteröver blir en grannlaga fråga att reda ut. "Minst lika skyldig" till olyckan är naturligtvis alldeles otänkbart att rätten landar i, även om naturligtvis kaptenens och lotsens ombud försöker lägga all skuld på snipan.
Det är kanske mer intressant att se hur lotsens ansvar för det hela skall grundas. Kanske landar man i att lotsen skall se till att färden genomförs tryggt och säkert, och därför inte skulle medverkat till lotsning med för liten besättning på bryggan. Här kan man reflektera över att så som det ofta fungerar, att lotsen "kör båten", är uppskattat av både rederier som befäl. Åker lotsen dit på något lär detta ändras.
Det är uppenbart för mig att rederiet har det moraliska ansvaret. Det är deras fartyg som dödat två personer genom att segla över deras båt. Juridiken generellt är dålig på att döma ut också det juridiska ansvaret utan går alltför lätt med på att rederiet kan delegera bort ansvaret till fartygets befälhavare, utan tvekan hjälpta av gamla rotade historiska föreställningar om vad som gäller på sjön om Herren och kaptenen som envåldshärskare på fartyget.
Det finns som sagt ett skäl till att dessa olyckor händer sällan. Varför är du så snabb på att acceptera att det faktum att den händer nu är frikopplat till fartygets konstruktion, brist på tillräckliga tekniska hjälpmedel inklusive automatiska varningssystem, neddragning av personal till ett minimum och bristande rutiner som rederiet borde sett till att de finns på plats?
Om haverikommissionen kommer fram till det minsta i den vägen så borde där rättvisa råder också rederiet hållas juridiskt ansvariga, inte bara underhuggarna.