2026-08-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekenfirst
Tvärtom, glad att de ruskat om konceptet och fräschat till det! Verkar lovande.

Också äntligen en säsong utan massa gay/trans. Dessa par har ändå aldrig fått till nåt lyckat förhållande i gvfö historiskt, så verkar som castingen lärt sig något.

Jättekul om du gillar programmet. Jag menade inte att alla borde bojkotta, jag menade specifikt de som är jätteupprörda och skriver brev till Granskningsnämnden (vilket jag kan förstå, utan att ha sett denna säsong). Jag menar att om man blir upprörd över att se våldsamma relationer och deras normaliseringsprocess framställas som spännande dejting så är det bästa man kan göra för att SVT ska lyssna sluta kolla på SVT. Både på tv, svtplay etc. Det är det enda de bryr sig om.
Citera
2026-08-27, 13:56
Medlem
Citat:
Är det feminazis som blir kränkta för att män ställer upp hälsosamma ramar inom äktenskapet?
Är man normalt funtad förstår man att man inte har vänner av andra könet man umgås med ensam.

Är ju stor skillnad på tex barndomsvän som i detta fall. Hon ville ju dessutom att hennes man skulle träffa vännen. Däremot om hon plötsligt fick en ny manlig bästis som mannen aldrig fick träffa, då skulle jag kunna förstå om mannen skulle känna sig osäker/orolig. Men i det här fallet är det ju absurt. Dessutom att han sa att hon ska se ut som han vill och lyda allt han säger att hon ska göra, annars är det otrohet. Nä, så många nivåer av psykstörd kontroll. Riktigt obehaglig man och obehagligt att det finns män som tycker att Urban är sund.
Citera
2026-08-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballouis
Är ju stor skillnad på tex barndomsvän som i detta fall. Hon ville ju dessutom att hennes man skulle träffa vännen. Däremot om hon plötsligt fick en ny manlig bästis som mannen aldrig fick träffa, då skulle jag kunna förstå om mannen skulle känna sig osäker/orolig. Men i det här fallet är det ju absurt. Dessutom att han sa att hon ska se ut som han vill och lyda allt han säger att hon ska göra, annars är det otrohet. Nä, så många nivåer av psykstörd kontroll. Riktigt obehaglig man och obehagligt att det finns män som tycker att Urban är sund.

Tycker det är rimligt. Kanske han ändrar sig när han får träffa honom. Det vet vi ju inte. Men initiala reaktionen är inte konstig.
Citera
2026-08-27, 15:20
Medlem
Huzzahs avatar
Det värsta med Urban är ändå att han slickar sig om fingrarna när han är äter. Riktigt snuskigt.
Citera
2026-08-27, 16:04
Medlem
Citat:
Är det feminazis som blir kränkta för att män ställer upp hälsosamma ramar inom äktenskapet?
Är man normalt funtad förstår man att man inte har vänner av andra könet man umgås med ensam.

Du kan ju läsa artikeln som finns länkad. De verkar främst rikta kritik kring att det sänds som underhållning, när en part är "kontrollerande" mot den andra parten.

Jag märker dock att folk har missat att Urban faktiskt sa att samma sak gäller honom själv. han skulle inte ha kvinnliga vänner när han är i ett förhållande med en kvinna. Dvs.: han har samma regel för sig själv som för sin kvinna.

En kontrollerande man hade haft en regel för sig (som är mer tillåtande) och en annan regel för sin kvinna (som är mer förbjudande/kontrollerande).

Jag anser nog att det där med dammvippan var värre i så fall. Han känner inte sin nyblivna fru. Att då ge en dammvippa (och sedan smycke) i morgongåva, är inte humoristiskt då. Det blir bara märkligt.
Citera
2026-08-27, 16:28
Medlem
Urban gör exakt som den här grabben.Det tycks vara nån slags grej bland denna typ av män att vara kontrollerande och behandla kvinnan som en personlig ägodel...de förstår inte själva att de framstår som ynkliga och sorgliga typer.

https://www.instagram.com/reel/Dci4VhuoQWl/?igsi=ZGhwcHBsNTBnZzl4
Senast redigerad av petroliumxx 2026-08-27 kl. 16:32.
Citera
2026-08-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du kan ju läsa artikeln som finns länkad. De verkar främst rikta kritik kring att det sänds som underhållning, när en part är "kontrollerande" mot den andra parten.

Jag märker dock att folk har missat att Urban faktiskt sa att samma sak gäller honom själv. han skulle inte ha kvinnliga vänner när han är i ett förhållande med en kvinna. Dvs.: han har samma regel för sig själv som för sin kvinna.

En kontrollerande man hade haft en regel för sig (som är mer tillåtande) och en annan regel för sin kvinna (som är mer förbjudande/kontrollerande).

Jag anser nog att det där med dammvippan var värre i så fall. Han känner inte sin nyblivna fru. Att då ge en dammvippa (och sedan smycke) i morgongåva, är inte humoristiskt då. Det blir bara märkligt.

Han klarar inte av att ha kvinnliga vänner därför att han objektifierar och sexualiserar dem och han tror att andra är likadana som han.Han projicerar.Sorglig typ.
Citera
2026-08-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Om hennes killkompis varit gay och känt henne sedan 6års ålder, tror du han hade varit med på bröllopet då?
Det tror jag. Låter ni era fruar hänga med andra män på tu man hand? Ligga i soffan och ha filmkväll med mer? Haha
Det är helt normalt att ha vänner av bägge könen. Det är rentav sunt att kunna umgås med folk av motsatt kön utan att sexualisera dem.Om du inte klarar av att din fru äter lunch med en manlig kollega,går på bio ned en manlig gammal vän hon känt i 20 år,inte kan samtala i telefon med en manlig vän, då är det du som har problem.Svartsjuka,tillitsproblem,kontrollbehov går att få hjälp med.
Citera
2026-08-27, 17:02
Medlem
Urban är nog den läskigaste individ som varit med i GVFÖ. Man får riktiga psychovibbar. Bara som han stod och stirrade helt förhäxad vid första mötet. Sen pallar han inte att hon har manlig kompis. Jösses!
Hela han signalerar förtryck och att vilja styra. Stor varning där.
Citera
2026-08-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Det är helt normalt att ha vänner av bägge könen. Det är rentav sunt att kunna umgås med folk av motsatt kön utan att sexualisera dem.Om du inte klarar av att din fru äter lunch med en manlig kollega,går på bio ned en manlig gammal vän hon känt i 20 år,inte kan samtala i telefon med en manlig vän, då är det du som har problem.Svartsjuka,tillitsproblem,kontrollbehov går att få hjälp med.
Tveksamt. Har man redan sånt grovt psykopatiskt beteende tror jag man är helt körd.

Run bitch, run!
Citera
2026-08-27, 17:49
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whipmaster
Urban är nog den läskigaste individ som varit med i GVFÖ. Man får riktiga psychovibbar. Bara som han stod och stirrade helt förhäxad vid första mötet. Sen pallar han inte att hon har manlig kompis. Jösses!
Hela han signalerar förtryck och att vilja styra. Stor varning där.

Håller med där vid bröllopet- så fruktansvärt obehagligt stirrande! Och med det subtila småflinandet, inte leende utan snett flin. Jag uppfattade det inte som att han var betagen av henne eller liknande för då är det en annan typ av tittande med ett ansikte som är naturligt och som går att läsa av. Jag tror faktiskt att det här var något han fått för sig att göra för att anlägga någon slags "maktbalans" . Liknande sånt som djur ägnar sig åt, typ hundar- den som håller kvar blicken längst vinner och blir Alfan.
Urban känns så tillgjord hela han och hans sätt. Och osäker så det skriker om det, men inte en chans att han skulle visa det eller något annat som han ser som en svaghet, "för riktiga män visar sig inte svaga och sårbara" .. För mig är han den mest avtändande i hela programmet, både till sätt och utseende.

Inga axlar har han heller, sluttar som en rutchkana.
Och äggätandet..spyr alltså! Känns också som något han snarare gör för att skryta, att det också har med hela paketet med den manosphere-tramset att göra. där han även står och sköljer ner sjuhundra piller framför kameran demonstrativt.
Ska jag också nämna fingerslickandet-uuörk! Han har NOLL hyfs eller bordsskick, samma som situationen när han psykar Olivia om hennes killkompis, som han sitter på stolen alltså, riktigt fult nonchalant med armen hängandes på stolsryggen och fläker ut sig- det genomgående sätt han har- göra sig större fysiskt, verka ointresserad, svara nonchalant, dröja med svar, titta frågandes när Olivia pratar för att få henne att känna sig osäker- usch vad illa jag tycker om honom! haha om inte det redan framgått..
La också märke till en knepig sak han gjorde i första avsnittet när alla killar träffades för första gången. Bara den saken endast och han varit normal i resten av programmet så hade det aldrig varit någon stor grej, men sett i samband med fortsättningen och hans märkliga typ så blir det ännu en knäpp grej att addera till hans persona.
Han kramar Edin på ett mycket udda sätt, håller liksm fast honom med en kram som kanske man mest gör med familjen eller med en mycket nära vän En sån kram de ger varandra på sina mans-läger, där den manliga kärleken och gemenskapen står i centrum. Men att göra så på en människa man mött i tio minuter är bara märkligt, och gränslöst!

Så slutligen, man kan ju faktiskt aldrig helt veta hur en människa är endast genom ett tv-program, där det klipps och och skarvas. Men, även om det klipps så är det ju ändå det han säger och gör sant- det man eventuellt inte vet och det tv kan framhäva eller tona ner är ju bara hur mycket eller hur lite människan i fråga är, inte OM han är det.

Slutligen Nr.2 Jag gick in på de länkar som postats här i tråden och som gäller det byggföretag Mr Urban drivit och det var ingen rolig läsning om människor som råkat ut för denna Urban.
Han stämde en kund som han lurat på massa pengar, men förlorade målet och fick betala motpartens rättegångskostnader. Trots att företaget inte byggt enligt offerten fortsatte han att debitera den stackars kunden på hundratusentals kronor. (Det ironiska och verklighetsfrånvända i att stämma någon han själv lurat..)
Mer och mer framträder bilden av en samvetslös, självupptagen individ man bör hålla sig långt borta i från-på alla plan.
Sen kom jag över ännu en artikel i Hem & Hyra där det framgår att drivit (driver?) ett företag för hushållsnära tjänster och en fast anställd skulle förlora anställningen om hon inte gick med på att bli timanställd!! Vilket hon också gjorde.

Nä fy för satan vilket as till människa detta är.
Citera
2026-08-27, 18:28
Medlem
Tervulls avatar
Håller med om att Urban är en slemmig mansgris. Men är det fan ingen här som reagerar på den blonda bimbon som han just gift sig med??? De är i princip totala främlingar som knullat några gånger och hon (Oliva är väl hennes namn) ger upp vänskapen med sin barndomskompis på stört. Vilken normal brud som helst hade rest sig upp och gått därifrån. Det är inget jävla green card hon ska få om hon fortsätter vara gift. Hon har ett val så varför sitter ni muppar och anmäler SVT? Kvinnor är väl starka och självständiga, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in