Citat:
Ursprungligen postat av
MondoBizarro
Jag skulle säga att detta mer påminner om när samplers och sequensers blev tillgängliga för allmänheten.
Då hette det att när man bara behöver trycka på några knappar så kan alla göra musik.
Vilket givetvis är sant, om man bara vill göra musik för sig själv och som ingen vill höra.
Ska du göra musik som många vill höra krävs talang, det är bara själva hantverket som förenklas, vilket är exakt samma sak med AI. Visst, nu behöver du enbart talang för att skriva en bra prompt, men eftersom folk är lata så snor de varandras prompter och sen låter allt exakt likadant.

Här kan man ju ta Avicii som exempel. Som också bara tryckte på några knappar. Nu är jag personligen inget större fan av hans musik, men han blev ju en enorm artist på sin talang att trycka på knappar. Men han var ju musiker i grunden på det att han spelade gitarr. Nu tyckte han väl förvisso att det var roligare att trycka på knappar.
Och jag vet inte, jag som musiker skulle nog inte överge att spela gitarr för att sitta och prompta gitarr-arrangemang. Bara för, det går. Och jag inbillar mig att det är rätt många artister och talanger som fortfarande kommer vilja använda sina instrument.
Och där kommer då iZotope m fl mix/master-plattformar in. Du tar in bandet i en studio. Kör spåren genom iZotope och promptar "Tight komprimering, varm rörkänsla på gitarrerna, dynamisk rumskänsla på trummorna, konvulerad reverb och och analog känsla på slutmixen". Och ut kommer fyra, fem helt färdiga mixar som hade tagit veckor att göra manuellt.
Jag tror det är lite åt det hållet det barkar. Snarare än att Spotify och YouTube i framtiden kommer domineras av fjortonåringar som promptat ihop helt egna låtar på laptopen som får öronen att blöda hos majoriteten av lyssnarna. Och att det skulle vara den dystopiska framtiden vi har framför oss.
"Ja det existerar ju visserligen kreativa talanger som faktiskt kan göra musik, men nu är vi av någon outgrundlig anledning tvungna att konsumera skitmusik gjort i AI".
Men absolut, det kommer antagligen dyka upp artister, som samexisterar med traditionella artister, vars talang ligger i att just prompta sjukt bra låtar. Och det ser jag inga problem med. Bägge kommer antagligen använda sig av AI vare sig det handlar om att prompta låtar eller mastring i studio. Jag menar, Avicii samexisterade med Slipknot och Foo Fighters. Ingen är tvungen att sitta och lyssna på Aviciis blip blop.