2026-08-27, 07:11
Medlem
stilichos avatar
Jag har inga planer på att trycka på länken och diskutera det exemplet. Men AI-musik mer generellt är intressant. Delvis för att jag inte ens vet hur den produceras.

Saken är den att jag har hört mycket väldigt utmärkt AI-musik. Jag trodde att detta berodde på att musikmakaren gav AIn en text och bad AIn tonsätta den på ett lämpligt tema. Detta är givetvis underbart eftersom det ger poeter en möjlighet att få genomslag i dessa genom-musikaliska tider där alla lyssnar på musik men inte en jävel läser poesi.

Men nu när jag tänker på det har jag ingen aning om det är så det fungerar eftersom jag aldrig har varit i närheten av en AI-musik-generator. Jag utgick ifrån att människan matade in texten och AIn stod för musiken. Detta eftersom den AI-musik jag hört alltid har haft helt ordinär musik men ibland intressant text.

Om det är AI som producerar både text och musik måste jag revidera min världsbild till att AI är betydligt mer kreativ än jag gett den äran av. Fast nu när jag tänker på det är det kanske inte helt orimligt. Rimligtvis produceras det fortfarande en massa poesi, och även om inga människor läser den har AI säkert tränats på den. Vilket borde göra AIn till en större poet än de allra flesta människor. Spännande tider hursomhelst.
Citera
2026-08-27, 07:19
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Kolla på denna videon om en AI låt, jag menar om du är korkad så fattar du inte, men om du är någorlunda med på det hela så kommer i princip ALL musik och ÄVEN all Film vara producerad av AI...

Jag skulle tippa inom 10 år så finns inga riktiga film skådisar kvar eller musiker, visst i musiker delen kan man ju undra hur de ska uppträda live, ja jag vet inte.....

https://www.youtube.com/watch?v=SPTXkOlXrgU
Men vad kommer finnas då?
Vad för yrken kommer skötas av människor?
Citera
2026-08-27, 07:20
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Bra låt! Rösten är dock typisk för ai, och förekommer i mycket ai genererad musik.

Jag tycker det är lite trist hur perfekt ai musik är, de är oftast väldigt täta och flyter på extremt väl, men jag antar det blir resultatet när den presterar på mycket hög nivå...

Det är väl av samma anledning ett fåtal låtskrivare och producenter (tex kända svenska sådana) producerar låtar åt flera dussintals olika artister runt om i världen, där all deras musik låter "standardiserad", dvs maskin-lik. Dessa musiker och låtskrivare följer antagligen alltid ett recept, som är snarlikt vad ai gör..
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-08-27 kl. 07:48.
Citera
2026-08-27, 10:33
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Kolla på denna videon om en AI låt, jag menar om du är korkad så fattar du inte, men om du är någorlunda med på det hela så kommer i princip ALL musik och ÄVEN all Film vara producerad av AI...

Jag skulle tippa inom 10 år så finns inga riktiga film skådisar kvar eller musiker, visst i musiker delen kan man ju undra hur de ska uppträda live, ja jag vet inte.....

Med robotar naturligtvis
Citera
2026-08-27, 11:14
Medlem
Citat:

Alltså. Man hör, även om jag inte hade vetat från start, att det är AI. Otroligt slätstruket, förutsägbart, intetsägande mm. Kan använda många ord men tror du förstår. Framförallt så hör man att det här har gjorts förut och det låter inte mänskligt.
Men jag är egentligen optimistisk. Tror att vi människor, inte alla förstås, vill ha det mänskliga. Både när det kommer till musik och film. Live eller i studio så att säga.
Men vi väl se om några år.
Citera
2026-08-27, 11:18
Medlem
Citat:

Frågan är väl, vem är intresserad av konst, musik eller film, när alla vet att det är AI-genererat?

Instagram är ju påväg utför. Det finns inget tråkigare än att klicka på något och sen är det noll content. Jag vägrar AI på facebook. Trycker av all slags AI-genererad musik.

Det var kul i 5minuter.
Citera
2026-08-27, 11:21
Medlem
Citat:

Det kommer inte finnas några pengar i AI-genererade filmer.
När den mänskliga touchen är borta så kommer genren film och musik att dö ut.
Citera
2026-08-27, 13:37
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag skulle säga att detta mer påminner om när samplers och sequensers blev tillgängliga för allmänheten.
Då hette det att när man bara behöver trycka på några knappar så kan alla göra musik.
Vilket givetvis är sant, om man bara vill göra musik för sig själv och som ingen vill höra.

Ska du göra musik som många vill höra krävs talang, det är bara själva hantverket som förenklas, vilket är exakt samma sak med AI. Visst, nu behöver du enbart talang för att skriva en bra prompt, men eftersom folk är lata så snor de varandras prompter och sen låter allt exakt likadant.
Här kan man ju ta Avicii som exempel. Som också bara tryckte på några knappar. Nu är jag personligen inget större fan av hans musik, men han blev ju en enorm artist på sin talang att trycka på knappar. Men han var ju musiker i grunden på det att han spelade gitarr. Nu tyckte han väl förvisso att det var roligare att trycka på knappar.

Och jag vet inte, jag som musiker skulle nog inte överge att spela gitarr för att sitta och prompta gitarr-arrangemang. Bara för, det går. Och jag inbillar mig att det är rätt många artister och talanger som fortfarande kommer vilja använda sina instrument.

Och där kommer då iZotope m fl mix/master-plattformar in. Du tar in bandet i en studio. Kör spåren genom iZotope och promptar "Tight komprimering, varm rörkänsla på gitarrerna, dynamisk rumskänsla på trummorna, konvulerad reverb och och analog känsla på slutmixen". Och ut kommer fyra, fem helt färdiga mixar som hade tagit veckor att göra manuellt.

Jag tror det är lite åt det hållet det barkar. Snarare än att Spotify och YouTube i framtiden kommer domineras av fjortonåringar som promptat ihop helt egna låtar på laptopen som får öronen att blöda hos majoriteten av lyssnarna. Och att det skulle vara den dystopiska framtiden vi har framför oss. "Ja det existerar ju visserligen kreativa talanger som faktiskt kan göra musik, men nu är vi av någon outgrundlig anledning tvungna att konsumera skitmusik gjort i AI".

Men absolut, det kommer antagligen dyka upp artister, som samexisterar med traditionella artister, vars talang ligger i att just prompta sjukt bra låtar. Och det ser jag inga problem med. Bägge kommer antagligen använda sig av AI vare sig det handlar om att prompta låtar eller mastring i studio. Jag menar, Avicii samexisterade med Slipknot och Foo Fighters. Ingen är tvungen att sitta och lyssna på Aviciis blip blop.
Citera
2026-08-27, 13:45
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Och där kommer då iZotope m fl mix/master-plattformar in. Du tar in bandet i en studio. Kör spåren genom iZotope och promptar "Tight komprimering, varm rörkänsla på gitarrerna, dynamisk rumskänsla på trummorna, konvulerad reverb och och analog känsla på slutmixen". Och ut kommer fyra, fem helt färdiga mixar som hade tagit veckor att göra manuellt.
Lite som att använda en skruvdragare istället för en manuell skruvmejsel.
Citera
2026-08-27, 13:47
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Här kan man ju ta Avicii som exempel. Som också bara tryckte på några knappar. Nu är jag personligen inget större fan av hans musik, men han blev ju en enorm artist på sin talang att trycka på knappar. Men han var ju musiker i grunden på det att han spelade gitarr. Nu tyckte han väl förvisso att det var roligare att trycka på knappar.

Och jag vet inte, jag som musiker skulle nog inte överge att spela gitarr för att sitta och prompta gitarr-arrangemang. Bara för, det går. Och jag inbillar mig att det är rätt många artister och talanger som fortfarande kommer vilja använda sina instrument.

Jag tror det är lite åt det hållet det barkar. Snarare än att Spotify och YouTube i framtiden kommer domineras av fjortonåringar som promptat ihop helt egna låtar på laptopen som får öronen att blöda hos majoriteten av lyssnarna. Och att det skulle vara den dystopiska framtiden vi har framför oss. "Ja det existerar ju visserligen kreativa talanger som faktiskt kan göra musik, men nu är vi av någon outgrundlig anledning tvungna att konsumera skitmusik gjort i AI".

Men absolut, det kommer antagligen dyka upp artister, som samexisterar med traditionella artister, vars talang ligger i att just prompta sjukt bra låtar. Och det ser jag inga problem med. Bägge kommer antagligen använda sig av AI vare sig det handlar om att prompta låtar eller mastring i studio. Jag menar, Avicii samexisterade med Slipknot och Foo Fighters. Ingen är tvungen att sitta och lyssna på Aviciis blip blop.
Jag ser det som lika naturligt att fakeband sållas bort nu som då, helt enkelt.
Jag vet inte om det finns gränser för hur bra AI-musik kan bli, men samtidigt så tror jag någonstans att folk kommer tröttna och det kommer bli en rätt rejäl backlash mot "riktig" musik.

Men å andra sidan...när inte ens folk som jobbar i branschen som nutidens A&R - den rollen finns ju knappt längre men någon som lyssnar på nya artister och försöker hitta nästa Beatles - kan skilja äkta musik från AI, då måste man inse att listorna kommer till två tredjedelar bestå av AI-dravel.

Självklart liksom. Varför skulle någon göra sig besväret att låsa in sig i en studio och bli osams med sina bästa vänner när det räcker att formulera den bästa prompten?
Citera
2026-08-27, 14:01
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Varför skulle någon göra sig besväret att låsa in sig i en studio och bli osams med sina bästa vänner när det räcker att formulera den bästa prompten?
Tja, det är väl lite av samma anledning som till varför man skulle göra sig besväret att gänga sig med en kvinna som tjatar på dig om att plocka under efter dig, behöver bli skjutsad kors och tvärs och anser att du är en luns som inte engagerar dig i om soffkuddarna ska vara terracotta- eller avokadofärgade.

Jag tror man som musiker känner något slags behov av den grejen att skapa med andra. Jag ser själv inte riktigt framför mig att stå ensam i en studio och försöka skapa något. Känns lite som att dra en runk. Vilket förvisso är najs i tio minuter. Men jo, med detta kommer givetvis att man måste dras med någon jävel som släpper äggmökar på turnebussen och tjafsa med trummisen om det begränsade mervärdet av trumsolos.
Citera
2026-08-27, 14:06
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Lite som att använda en skruvdragare istället för en manuell skruvmejsel.
Ja, faktiskt. Just nu använder folk AI som en leksak till höger och vänster. Ge det några år så kommer folk använda det som skruvdragare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in