2026-08-26, 22:37
Medlem
Kolla på denna videon om en AI låt, jag menar om du är korkad så fattar du inte, men om du är någorlunda med på det hela så kommer i princip ALL musik och ÄVEN all Film vara producerad av AI...

Jag skulle tippa inom 10 år så finns inga riktiga film skådisar kvar eller musiker, visst i musiker delen kan man ju undra hur de ska uppträda live, ja jag vet inte.....

https://www.youtube.com/watch?v=SPTXkOlXrgU
Citera
2026-08-26, 22:44
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Jag skulle tippa inom 10 år så finns inga riktiga film skådisar kvar eller musike.....
Det är en riktigt rutten tid att leva i. Jag önskar många gånger att jag föddes 1930, hellre genomlida det kalla kriget än det här jävla helvetet.
Tack och lov så har vi ju heroin så att vi kan ta oss en fet överdos efter en helkväll med fin 12 årig whisky.
Citera
2026-08-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Det är en riktigt rutten tid att leva i. Jag önskar många gånger att jag föddes 1930, hellre genomlida det kalla kriget än det här jävla helvetet.
Tack och lov så har vi ju heroin så att vi kan ta oss en fet överdos efter en helkväll med fin 12 årig whisky.
Ja jag är fan inne på din linje!
Citera
2026-08-26, 22:48
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp

Kalla kriget var en era av optimism.
Citera
2026-08-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssland-vinner
Kalla kriget var en era av optimism.
Hur menar du nu?
Citera
2026-08-26, 23:01
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Kolla på denna videon om en AI låt, jag menar om du är korkad så fattar du inte, men om du är någorlunda med på det hela så kommer i princip ALL musik och ÄVEN all Film vara producerad av AI...

Jag skulle tippa inom 10 år så finns inga riktiga film skådisar kvar eller musiker, visst i musiker delen kan man ju undra hur de ska uppträda live, ja jag vet inte.....

Låten var rätt bra. Men man hör ju att det är AI och det är avtändande. Men inom kort kommer man inte höra skillnad på AI och ett riktigt band. Då blir jag fan ledsen.
Citera
2026-08-26, 23:26
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Citat:
Hur menar du nu?

Ständig ekonomisk tillväxt. Ny teknik och ny fysik på löpande band. Ny kultur likaså.

Spänningen med Sovjet var kanske ett orosmoln, men samtidigt en stimulans för att briljera med det egna systemet. I dag har Sovjet vunnit, då alla länder är repressiva.
Citera
2026-08-27, 00:13
Moderator
Nospheratus avatar
Kan vi inte ta och lugna ned oss lite? Jag tycker det var ungefär samma diskussion när Photoshop blev allmänt tillgängligt. Folk tyckte det var både skithäftigt och skrämmande att det nu gick att manipulera bilder och fejka lite vad som helst. Photoshop var länge synonymt med fejk. Det var och kanske till viss del fortfarande är ett adjektiv. "Den där bilden är photoshoppad! Det ser man ju!" = bilden är fejk.

Folk använde Photoshop som en leksak och fejkade allt möjligt. Trenden avtog när folk tröttnade på att photoshoppa amerikanska presidenter ridande på en zebra och allt vad det var. Numera är Photoshop ett givet verktyg som i all väsentlighet används till vad det är byggt för. Att redigera bilder.

En professionell fotograf måste bara använda Photoshop för att snygga till bilderna. Alla bilder på tidningsomslag och reklambilder har gått en vända genom Photoshop. Antagligen de flesta bilder på Instagram också.

Men ett tag där i början på 2000-talet så bölade folk om att nu jävlar håller himlen minsann på att trilla ned. Photoshoppade fejk-bilder överallt nu! Är det så här framtiden kommer se ut va?! Vi kommer inte kunna lita på bilder i tidningar längre!

Lite där är vi med AI nu. Ja, det går att göra låtar med AI. Och folk använder det som en leksak. Men redan nu börjar folk tycka att det är skräp, det ser vi ju i faktiskt i tråden. Så jag fattar inte riktigt resonemanget ärligt talat. Japp, det går att göra låtar med AI. Japp, miljoner av muppar gör massa låtar för att det är kul och roligt. Ingen tycker att det är särskilt bra.

Så exakt i ligger logiken med att jomen alla riktiga musiker kommer ersättas med skräp gjort i AI? Kom igen.

Jag kan inte spela fotboll. Jag kan inte ens reglerna. Jag är helt genomusel. Men till skillnad från Zlatan och Messi är jag villig att bli fotbollsproffs för vanlig knegarlön. Det ni! Det kommer ju innebära att om några år kommer alla toppspelare i proffsligorna vara ersatta av klappmongon som mig. Eller hur? Vi klappmongon är ju flera miljarder billigare. Inte en jävel skulle dock kolla på matcher med klappmongon som springer runt som yra hönor och inte ens kan träffa bollen. Så vart ligger logiken med det resonemanget?!

Med det sagt finns det antagligen områden och yrken där AI gör jobbet bättre än människor. Men ingen kommer ju ersätta prylar med AI bara för att det är möjligt, om resultatet är skit.
Citera
2026-08-27, 00:18
Medlem
F.Hansens avatar
I stora drag ja, mänskligheten har skapat nästa steg i evolutionen, fortsätt gå och se rätt fram
Senast redigerad av F.Hansen 2026-08-27 kl. 00:22.
Citera
2026-08-27, 04:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, det är läskigt att AI:na kan göra så bra musik nu, och även sångtexter och poem. Jag har bett ChatGPT att skriva poem på olika teman, och det är kusligt så bra det blev! Bättre än något som någon nu levande poet skulle kunna skriva, och jag överdriver inte nu.

En annan tanke: jag undrar hur många låtskrivare, författare, poeter o.s.v. som REDAN har använt AI men låtsats att de skapat själva? Och gjort sig ett namn på detta och tagit betalt.

Dock tror jag att det alltid kommer att finnas ett behov av verkliga, mänskliga skådespelare och sångare dessutom, för folk kommer att vilja gå ut i alla fall ibland, och se på opera, teater och musikuppträdanden live. Man vill ha riktiga människor att beundra och anknyta till. Men det kommer att fuskas mycket med AI, så mycket är säkert!
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-27 kl. 04:43.
Citera
2026-08-27, 06:06
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Kan vi inte ta och lugna ned oss lite? Jag tycker det var ungefär samma diskussion när Photoshop blev allmänt tillgängligt. Folk tyckte det var både skithäftigt och skrämmande att det nu gick att manipulera bilder och fejka lite vad som helst. Photoshop var länge synonymt med fejk. Det var och kanske till viss del fortfarande är ett adjektiv. "Den där bilden är photoshoppad! Det ser man ju!" = bilden är fejk.

Folk använde Photoshop som en leksak och fejkade allt möjligt. Trenden avtog när folk tröttnade på att photoshoppa amerikanska presidenter ridande på en zebra och allt vad det var. Numera är Photoshop ett givet verktyg som i all väsentlighet används till vad det är byggt för. Att redigera bilder.

En professionell fotograf måste bara använda Photoshop för att snygga till bilderna. Alla bilder på tidningsomslag och reklambilder har gått en vända genom Photoshop. Antagligen de flesta bilder på Instagram också.

Men ett tag där i början på 2000-talet så bölade folk om att nu jävlar håller himlen minsann på att trilla ned. Photoshoppade fejk-bilder överallt nu! Är det så här framtiden kommer se ut va?! Vi kommer inte kunna lita på bilder i tidningar längre!

Lite där är vi med AI nu. Ja, det går att göra låtar med AI. Och folk använder det som en leksak. Men redan nu börjar folk tycka att det är skräp, det ser vi ju i faktiskt i tråden. Så jag fattar inte riktigt resonemanget ärligt talat. Japp, det går att göra låtar med AI. Japp, miljoner av muppar gör massa låtar för att det är kul och roligt. Ingen tycker att det är särskilt bra.

Så exakt i ligger logiken med att jomen alla riktiga musiker kommer ersättas med skräp gjort i AI? Kom igen.

Jag kan inte spela fotboll. Jag kan inte ens reglerna. Jag är helt genomusel. Men till skillnad från Zlatan och Messi är jag villig att bli fotbollsproffs för vanlig knegarlön. Det ni! Det kommer ju innebära att om några år kommer alla toppspelare i proffsligorna vara ersatta av klappmongon som mig. Eller hur? Vi klappmongon är ju flera miljarder billigare. Inte en jävel skulle dock kolla på matcher med klappmongon som springer runt som yra hönor och inte ens kan träffa bollen. Så vart ligger logiken med det resonemanget?!

Med det sagt finns det antagligen områden och yrken där AI gör jobbet bättre än människor. Men ingen kommer ju ersätta prylar med AI bara för att det är möjligt, om resultatet är skit.
Jag skulle säga att detta mer påminner om när samplers och sequensers blev tillgängliga för allmänheten.
Då hette det att när man bara behöver trycka på några knappar så kan alla göra musik.
Vilket givetvis är sant, om man bara vill göra musik för sig själv och som ingen vill höra.

Ska du göra musik som många vill höra krävs talang, det är bara själva hantverket som förenklas, vilket är exakt samma sak med AI. Visst, nu behöver du enbart talang för att skriva en bra prompt, men eftersom folk är lata så snor de varandras prompter och sen låter allt exakt likadant.
Citera
2026-08-27, 06:11
Medlem
Svempass avatar
Det kommer göras mycket film och musik utan ai om 10 år. Däremot tror jag att fler och fler kommer ta hjälp av ai. Många krävande scener där man kan dra på ännu mer utan att behöva spränga upp hus, bilar eller skada skådespelare i stunt scener. Redan idag berättar artister och producenter att dom tar hjälp av ai. Låtar från förra årets mello vissa hade redan då tagit hjälp av ai. Men sen lägger dom på sin touch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in