2026-08-26, 22:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Lite kul men kan jag inte ha dessa minnen i nästa dator - liten fråga går minnen sönder eller har de evig livslängd? Vet inte vad jag betalat men jag hade nog bara 32 minne från början. Du som kan hur har prisbilden på dessa minnen sett ut

Om du kan använda minnena i nästa dator beror på om du bygger ihop en dator med processor från nån av de senaste generationerna, eller om du väljer en äldre plattform, som AM4 om du väljer AMD, eller sockel 1700 om du väljer Intel. (Tror jag. Jag har väldigt dålig koll på Intel och googlade för att se hur det ser ut med dessa. Men det verkar som att för denna sockel finns moderkort som stöder både nya sorters minnen och den sorten du har.) Ska du ha det nyaste fungerar inte dessa minnen, men väljer du komponenter från några generationer tillbaka kommer de passa.

Det är ett rimligt alternativ faktiskt, att bygga ett DDR4-system, och slippa köpa DDR5. Men då skulle jag spara två och sälja två. 64GB är mer än tillräckligt.

RAM-minnen är robusta som själva fan, och tillverkarna ger i regel livstids garanti på dem. Jag har aldrig hört talas om att såna gått sönder.
Citera
2026-08-26, 22:40
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jaså, trodde du ville ha något bra.
En m5 (och nu m6) har den bästa single core prestanda av alla cpuer du kan köpa.
Även ram-minne och ssd-hastighet är högre än vad du får på någon PC.

Men vill du tvunget ha PC tycker jag du ska satsa på en AMD Threadripper med minst 64 kärnor. Borde räcka ett tag för dina behov.

https://www.inet.se/produkt/5307426/amd-ryzen-threadripper-9980x-3-2-ghz-321mb

Varför nöja sig när det finnes:

https://www.inet.se/produkt/5307423/amd-ryzen-threadripper-pro-9995wx-2-5-ghz-482mb

?
Citera
2026-08-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Om du kan använda minnena i nästa dator beror på om du bygger ihop en dator med processor från nån av de senaste generationerna, eller om du väljer en äldre plattform, som AM4 om du väljer AMD, eller sockel 1700 om du väljer Intel. (Tror jag. Jag har väldigt dålig koll på Intel och googlade för att se hur det ser ut med dessa. Men det verkar som att för denna sockel finns moderkort som stöder både nya sorters minnen och den sorten du har.) Ska du ha det nyaste fungerar inte dessa minnen, men väljer du komponenter från några generationer tillbaka kommer de passa.

Det är ett rimligt alternativ faktiskt, att bygga ett DDR4-system, och slippa köpa DDR5. Men då skulle jag spara två och sälja två. 64GB är mer än tillräckligt.

RAM-minnen är robusta som själva fan, och tillverkarna ger i regel livstids garanti på dem. Jag har aldrig hört talas om att såna gått sönder.

Vill ha nyare generation som räcker typ 10 år är väldigt nöjd med vad jag har men den segar ibland - se ovan.

Vill ha SwordM Big Tower med mina fläktar Seasonic premium strömkällan
helst scythe grand kama cross cpu kylare.

Moderkort kan ha e-atx om nu detta är bra.

Köpte en sån här fläkt för att kyla front o hdd - visade sig att den sänkte tempen
fast den sitter under hdd o blåser ut.

https://www.ebay.de/itm/286715579818 evercool 5.25 schakt fan

Använder också ICY docks metal hd grejer för snabba swaps

https://www.avxperten.se/icy-dock-harddiskdocka/
Citera
2026-08-27, 00:50
Medlem
Plocka ur alla prylarna och sälj dessa separat, så finansierar du en ny burk som är välbalanserad.
Ska du primärt ha datorn ej för spel utan tunga applikationer, video/bildredigering, CAD, 3D modellering, allmänna kontorsprogram, så gå på en Intel core ultra cpu och 32-64Gb DDR5 6000 ram.
Sedan ett lämpligt RTX Nvidiakort.
Gällande moderkort är det direkt bortkastat gå på de dyraste, en mellanmodell ATX räcker som har de portar du behöver, ASUS ROG Strix korten tycker jag har fungerat bäst utan några problem, samt att de har bra kylning och håller, MSI har en del problem.
Nätagget räcker med ett ex Seasonic Focus 850W Gold.
Angående M.2 diskar, kopierar du inte mängder med stora filer så skulle iaf jag stanna på PCIE Gen x4 istället för 5, detta pga värmeutveckligen som till slut trottlar hastigheten trots passiv heatsink.

Tänk på att dina prylar är gamla, likaså komponenterna som sitter på moderkort och annat, så bygg helt nytt och återanvänd inte din gamla PSU i ett nytt bygge.
Senast redigerad av peckapecan 2026-08-27 kl. 01:00.
Citera
2026-08-27, 05:31
Medlem
Sänk ramen och spendera pengarna på ett bättre grafikkort
Citera
2026-08-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Plocka ur alla prylarna och sälj dessa separat, så finansierar du en ny burk som är välbalanserad.
Ska du primärt ha datorn ej för spel utan tunga applikationer, video/bildredigering, CAD, 3D modellering, allmänna kontorsprogram, så gå på en Intel core ultra cpu och 32-64Gb DDR5 6000 ram.
Sedan ett lämpligt RTX Nvidiakort.
Gällande moderkort är det direkt bortkastat gå på de dyraste, en mellanmodell ATX räcker som har de portar du behöver, ASUS ROG Strix korten tycker jag har fungerat bäst utan några problem, samt att de har bra kylning och håller, MSI har en del problem.
Nätagget räcker med ett ex Seasonic Focus 850W Gold.
Angående M.2 diskar, kopierar du inte mängder med stora filer så skulle iaf jag stanna på PCIE Gen x4 istället för 5, detta pga värmeutveckligen som till slut trottlar hastigheten trots passiv heatsink.

Tänk på att dina prylar är gamla, likaså komponenterna som sitter på moderkort och annat, så bygg helt nytt och återanvänd inte din gamla PSU i ett nytt bygge.

Kan man ha win 11 på dessa - det påstås att mina komponenter (processorn antar jag) är för dålig(a) för win 11.

PS hur länge gissar ni att min nuvarande dator kan leva framåt i tiden om den inte går sönder
min gamla var helt ok i sig men pga massa skit som ökat när man surfar kunde jag knappt surfa
därför byggde jag nuvarande - den blir ex vissa komponenter som tillkommande minnesdelar
o skärm (55" samsung) 10 år nästa år.

Tror min gamla dator var från runt 2005 med scsi diskar o win xp räckte i 12 år o processor borde ha varit Pentium 4 presscott - ni som kan kan ju förklara när jag borde ha bytt denna - o varför surf blev helt jävla kass

kommer surf med nuvarande komponenter också att snart bli kass
Citera
2026-08-27, 10:46
Medlem
Citat:
Big Tower: Thermal Take Tai Chi

med noctua fläktar

Pioneer DVD brännare x 2

Operativ Window 10 Enterprise

HDD Samsung 870 EVO SSD 1 TB + extra o clone station

Grafikkort Video Adapter NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB

CPU Type HexaCore Intel Core i7-6850K, 3600 MHz (36 x 100)

CPU fläkt Scythe Grand Kama Cross

Motherboard Name Asus X99-Deluxe II (1 PCI-E x1, 5 PCI-E x16, 1 M.2, 2 U.2, 8 DDR4 DIMM, Audio, Dual Gigabit LAN)

Motherboard Chipset Intel Wellsburg X99, Intel Broadwell-E
System Memory 130980 MB (DDR4 SDRAM)

DIMM-A1: G Skill TridentZ RGB F4-3200C16-32GTZR 32 GB DDR4-3200 DDR4 SDRAM (16-18-18-38 @ 1600 MHz)
DIMM-B1: G Skill TridentZ RGB F4-3200C16-32GTZR 32 GB DDR4-3200 DDR4 SDRAM (16-18-18-38 @ 1600 MHz)
DIMM-C1: G Skill TridentZ RGB F4-3200C16-32GTZR 32 GB DDR4-3200 DDR4 SDRAM (16-18-18-38 @ 1600 MHz)
DIMM-D1: G Skill TridentZ RGB F4-3200C16-32GTZR 32 GB DDR4-3200 DDR4 SDRAM (16-18-18-38 @ 1600 MHz)

BIOS Type AMI (11/09/2016)

Ström: Seasonic titanium runt 1,000 watt

Byggd 2017 kompletterad med HDD o extra minnen

VAD JAG HAR FÖR NÄSTA DATOR

Big Tower: Thermaltake SwordM

CPU fläkt Scythe Grand Kama Cross

Ström: Seasonic Titanium 1200 watt

Ett knippe noctua fläktar

Köpa HDD - Samsung EVO 2 TB + extra för clone

Vad ska jag köpa o när

OBS HUR LÄNGE KOMMER JAG ATT KUNNA HA BEFINTLIG DATOR
om den håller o funkar jättebra

Vad gör jag med datorn - surfar mailar skriver dokument - tittar
på youtube någon gång o dito svt play/kunskapskanalen

Bokför en del

Förra var också overkill o byggdes för win 95/98 men gick knappt att surfa
med 2016-2017

Monitors löser jag själv

Tacksam för bra svar.

Mina tidigare datorer har kostat typ 40,000 st ex skärm

Pengar inget jätteproblem men viktigt att det är prisvärt

MIN UPPFATTNING - KÖPA BILLIGA DATORER O BYTA OFTA
ELLER KÖPA OVERKILL O BEHÅLLA LÄNGE

Mitt emellan verkar inte vara lönsamt.

Liten programfråga - när kommer datorn som man bara
kan föra över alla program till när man byter

O min dator är tydligen inte ok för win 11 - tanken är
väl att satsa på nästa win typ 12 eller liknande

tacksam för svar
Jag kan ingenting om datorer men 2 TB vet jag är mycket och så mycket bokföring har du inte. Helt enkelt är du idiot.
Be om en färdigbyggd på någon butik så blir du inte missnöjd som nu
Citera
2026-08-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-21
Jag kan ingenting om datorer men 2 TB vet jag är mycket och så mycket bokföring har du inte. Helt enkelt är du idiot.
Be om en färdigbyggd på någon butik så blir du inte missnöjd som nu

Jag är inte missnöjd - jag är jättelycklig men orolig för att datorn blir för omodern
o inte funkar som den ska
Citera
2026-08-27, 11:06
Medlem
Citat:
Jag är inte missnöjd - jag är jättelycklig men orolig för att datorn blir för omodern
o inte funkar som den ska
Du är inte missnöjd för du förstår ingenting - som många andra i tråden redan påpekat. Du köper en gamingdator för lite bokföring. Du är kopiöst jävla korkad.

Tack för ordet
Citera
2026-08-27, 11:08
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Du är inte missnöjd för du förstår ingenting - som många andra i tråden redan påpekat. Du köper en gamingdator för lite bokföring. Du är kopiöst jävla korkad.

Tack för ordet
Det är inte ens en gamingdator egentligen, det är mer av en workstation. Inget fel i att ha det - men om man inte gör workstation-grejer så är det ju helt meningslöst och slöseri med resurser.
Citera
2026-08-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är inte ens en gamingdator egentligen, det är mer av en workstation. Inget fel i att ha det - men om man inte gör workstation-grejer så är det ju helt meningslöst och slöseri med resurser.
Du har nog rätt i det - vilket som så ser även jag att den är overkill för att streama lite kunskapskanal och föra en bokföring på. Idioten behöver en god man helt enkelt
Citera
2026-08-27, 11:17
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Du har nog rätt i det - vilket som så ser även jag att den är overkill för att streama lite kunskapskanal och föra en bokföring på. Idioten behöver en god man helt enkelt
Ja alltså, det räcker med en 8000-kronors laptop för det TS verkar göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in