2026-08-26, 19:38
Medlem
Big Tower: Thermal Take Tai Chi

med noctua fläktar

Pioneer DVD brännare x 2

Operativ Window 10 Enterprise

HDD Samsung 870 EVO SSD 1 TB + extra o clone station

Grafikkort Video Adapter NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB

CPU Type HexaCore Intel Core i7-6850K, 3600 MHz (36 x 100)

CPU fläkt Scythe Grand Kama Cross

Motherboard Name Asus X99-Deluxe II (1 PCI-E x1, 5 PCI-E x16, 1 M.2, 2 U.2, 8 DDR4 DIMM, Audio, Dual Gigabit LAN)

Motherboard Chipset Intel Wellsburg X99, Intel Broadwell-E
System Memory 130980 MB (DDR4 SDRAM)

DIMM-A1: G Skill TridentZ RGB F4-3200C16-32GTZR 32 GB DDR4-3200 DDR4 SDRAM (16-18-18-38 @ 1600 MHz)
DIMM-B1: G Skill TridentZ RGB F4-3200C16-32GTZR 32 GB DDR4-3200 DDR4 SDRAM (16-18-18-38 @ 1600 MHz)
DIMM-C1: G Skill TridentZ RGB F4-3200C16-32GTZR 32 GB DDR4-3200 DDR4 SDRAM (16-18-18-38 @ 1600 MHz)
DIMM-D1: G Skill TridentZ RGB F4-3200C16-32GTZR 32 GB DDR4-3200 DDR4 SDRAM (16-18-18-38 @ 1600 MHz)

BIOS Type AMI (11/09/2016)

Ström: Seasonic titanium runt 1,000 watt

Byggd 2017 kompletterad med HDD o extra minnen

VAD JAG HAR FÖR NÄSTA DATOR

Big Tower: Thermaltake SwordM

CPU fläkt Scythe Grand Kama Cross

Ström: Seasonic Titanium 1200 watt

Ett knippe noctua fläktar

Köpa HDD - Samsung EVO 2 TB + extra för clone

Vad ska jag köpa o när

OBS HUR LÄNGE KOMMER JAG ATT KUNNA HA BEFINTLIG DATOR
om den håller o funkar jättebra

Vad gör jag med datorn - surfar mailar skriver dokument - tittar
på youtube någon gång o dito svt play/kunskapskanalen

Bokför en del

Förra var också overkill o byggdes för win 95/98 men gick knappt att surfa
med 2016-2017

Monitors löser jag själv

Tacksam för bra svar.

Mina tidigare datorer har kostat typ 40,000 st ex skärm

Pengar inget jätteproblem men viktigt att det är prisvärt

MIN UPPFATTNING - KÖPA BILLIGA DATORER O BYTA OFTA
ELLER KÖPA OVERKILL O BEHÅLLA LÄNGE

Mitt emellan verkar inte vara lönsamt.

Liten programfråga - när kommer datorn som man bara
kan föra över alla program till när man byter

O min dator är tydligen inte ok för win 11 - tanken är
väl att satsa på nästa win typ 12 eller liknande

tacksam för svar
Citera
2026-08-26, 20:01
Medlem
Inga fel på den burken, den kan hålla hur länge som helst. Gammal men helt ok prestanda. Byt till GNU+Linux och släng ut Microslop, Win 10 kommer de ta kol på snart och Win 11 är rent AI slop fullt med spioneri.
Citera
2026-08-26, 20:11
Medlem
Fantens avatar
För dina behov så är din nuvarande dator overkill. Faktum är att det är något av det dummaste datorbygge jag har sett på länge. 128GB RAM på en dator som används till enkelt desktoparbete. Alla får så klart göra vad dom vill med sina pengar men det är lite som att köpa en 911 GT3 RS och bara köra fram och tillbaka till Ica med den.
Citera
2026-08-26, 20:17
Medlem
anomaligns avatar
128GB RAM för att bokföra, surfa lite, kolla lite på kunskapskanalen. Det är rejält overkill.

Om jag vore du skulle jag montera ut de där RAM-stickorna och lägga ut dem på Tradera. RAM har, pga AI-galenskapen som råder, skjutit i höjden i pris, och de där minnena är möjligen mer värdefulla idag än när datorn byggdes ihop.

Det är möjligt att du nästan kan finansiera en helt ny dator bara genom att sälja de där RAM-minnena.
Citera
2026-08-26, 20:20
Medlem
Vad fan läste jag precis? Surfar och bokför? Och du köper en gamingdator med 128 gb RAM för 40 000?
En dator för 4000 kr gör det minst lika bra.

Jag hoppas att du trollar, annars behöver du en god man.
Citera
2026-08-26, 20:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
128GB RAM för att bokföra, surfa lite, kolla lite på kunskapskanalen. Det är rejält overkill.

Om jag vore du skulle jag montera ut de där RAM-stickorna och lägga ut dem på Tradera. RAM har, pga AI-galenskapen som råder, skjutit i höjden i pris, och de där minnena är möjligen mer värdefulla idag än när datorn byggdes ihop.

Det är möjligt att du nästan kan finansiera en helt ny dator bara genom att sälja de där RAM-minnena.
Om man går på vad 32GB G.Skill-minnen går för idag, så är det lite drygt 10 000 bara i minnen.
Det är ungefär vad jag har gett för hela min dator, och då har jag ändå lagt nästan 4500 på grafikkort. Visserligen kostade mina 16GB Ram inte ens 500 när jag köpte dom men ändå.
Citera
2026-08-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Inga fel på den burken, den kan hålla hur länge som helst. Gammal men helt ok prestanda*. Byt till GNU+Linux och släng ut Microslop, Win 10 kommer de ta kol på snart och Win 11 är rent AI slop fullt med spioneri.

Nej det blir Win för jag har massor med dyra program (adobe bl a - hade once upon time ett dyrt cad program - autocad - men det fattade jag mig aldrig på) o har Office Pro 2021 - lite neros 2017 o ett knippe andra

*tackar jag för men den segar ibland - vid start måste rycka in i o mus/trackball flera gånger.
vid start kommer ibland inte lösenordslinen upp - ibland ökar fläkten o segar - system takes power
system interrupt takes power ibland o segar

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
För dina behov så är din nuvarande dator overkill. Faktum är att det är något av det dummaste datorbygge jag har sett på länge. 128GB RAM på en dator som används till enkelt desktoparbete. Alla får så klart göra vad dom vill med sina pengar men det är lite som att köpa en 911 GT3 RS** och bara köra fram och tillbaka till Ica med den.

Den är företagsbetald o det är resten jag har också men resten av nya datorbygget måste jag
betala med privata pengar - som du såg bokföring - ** vän har amg55/cl500 55 som han kör till o från
jobbet typ 1 mil t o r.

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Lite kul men kan jag inte ha dessa minnen i nästa dator - liten fråga går minnen sönder eller har de evig livslängd? Vet inte vad jag betalat men jag hade nog bara 32 minne från början. Du som kan hur har prisbilden på dessa minnen sett ut

Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Vad fan läste jag precis? Surfar och bokför? Och du köper en gamingdator med 128 gb RAM för 40 000?
En dator för 4000 kr gör det minst lika bra.

Jag hoppas att du trollar, annars behöver du en god man.

Nej jag är ingen trollballe - datorn är företagsbetald - byggdes med top of the line components-
merparten köpta från tyskland o en del från usa.

Nu använder jag SSD 1TB men har rätt stor owc extern hd som jag inte riktigt vet vad jag kan göra
med - skulle gärna köra över allt om det går att använda bara den till o från.

O så har jag en klonmojäng så jag kan clona hd till usb-sticka - det är rätt segt o tar tid - men det
blev bara skit av alltihop eftersom min 1TB hårdisk är liiitee större än min 1TB usb sticka så jag skulle
behöva typ 1.2 TB sticka.

Annars har jag en gammal deltaco clone station som jag varit nöjd med men nu har jag en RSTECH usb docking clone o den är snabbare men också mycket nyare.

Körde mirroring förr o fick in cryptocokker o jag tog inga backuper då - mirror var ju säkert tills man fick in skit i ena disken som i samma sekund hamnade på den andra disken - nu kör jag en disk o clonar ibland.

Lite mer fråga - kan man koppla bort det mesta av browsers o typ malware bytesprogram o bara använda dom när man clickar in dom - har vipre antivirus o det är ok att ha på hela tiden o super antispyware som är ett program som jag bara skulle vilja ha på när jag väljer att scanna. Dvs går man in o tar bort start up verkar det bara gälla tills nästa start - eller?
Citera
2026-08-26, 21:11
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Köp en Macbook Air.
Citera
2026-08-26, 21:25
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Nej det blir Win för jag har massor med dyra program (adobe bl a - hade once upon time ett dyrt cad program - autocad - men det fattade jag mig aldrig på) o har Office Pro 2021 - lite neros 2017 o ett knippe andra

*tackar jag för men den segar ibland - vid start måste rycka in i o mus/trackball flera gånger.
vid start kommer ibland inte lösenordslinen upp - ibland ökar fläkten o segar - system takes power
system interrupt takes power ibland o segar

Den är företagsbetald o det är resten jag har också men resten av nya datorbygget måste jag
betala med privata pengar - som du såg bokföring - ** vän har amg55/cl500 55 som han kör till o från
jobbet typ 1 mil t o r.

Lite kul men kan jag inte ha dessa minnen i nästa dator - liten fråga går minnen sönder eller har de evig livslängd? Vet inte vad jag betalat men jag hade nog bara 32 minne från början. Du som kan hur har prisbilden på dessa minnen sett ut

Nej jag är ingen trollballe - datorn är företagsbetald - byggdes med top of the line components-
merparten köpta från tyskland o en del från usa.

Nu använder jag SSD 1TB men har rätt stor owc extern hd som jag inte riktigt vet vad jag kan göra
med - skulle gärna köra över allt om det går att använda bara den till o från.

O så har jag en klonmojäng så jag kan clona hd till usb-sticka - det är rätt segt o tar tid - men det
blev bara skit av alltihop eftersom min 1TB hårdisk är liiitee större än min 1TB usb sticka så jag skulle
behöva typ 1.2 TB sticka.

Annars har jag en gammal deltaco clone station som jag varit nöjd med men nu har jag en RSTECH usb docking clone o den är snabbare men också mycket nyare.

Körde mirroring förr o fick in cryptocokker o jag tog inga backuper då - mirror var ju säkert tills man fick in skit i ena disken som i samma sekund hamnade på den andra disken - nu kör jag en disk o clonar ibland.

Lite mer fråga - kan man koppla bort det mesta av browsers o typ malware bytesprogram o bara använda dom när man clickar in dom - har vipre antivirus o det är ok att ha på hela tiden o super antispyware som är ett program som jag bara skulle vilja ha på när jag väljer att scanna. Dvs går man in o tar bort start up verkar det bara gälla tills nästa start - eller?
Okej. Det är ändå overkill för det du säger dig använda datorn till.
Citera
2026-08-26, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Köp en Macbook Air.

Nej det är stationärt o bankid på denna som gäller inga pengar i mobilen.
ingen laptop utan stor skärm juste trackball o ergo tangentbord
Citera
2026-08-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Okej. Det är ändå overkill för det du säger dig använda datorn till.

Klart det är men tanken har varit att den ska kunna vara i bruk lääängee dvs många
år likt den förra helst mycket längre.

O eftersom jag inte kunnat o kan så mycket blir det plånboken som måste betala
för den säkerhet jag tror att jag behöver o vill ha
Citera
2026-08-26, 21:37
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Nej det är stationärt o bankid på denna som gäller inga pengar i mobilen.
ingen laptop utan stor skärm juste trackball o ergo tangentbord
Jaså, trodde du ville ha något bra.
En m5 (och nu m6) har den bästa single core prestanda av alla cpuer du kan köpa.
Även ram-minne och ssd-hastighet är högre än vad du får på någon PC.

Men vill du tvunget ha PC tycker jag du ska satsa på en AMD Threadripper med minst 64 kärnor. Borde räcka ett tag för dina behov.

https://www.inet.se/produkt/5307426/amd-ryzen-threadripper-9980x-3-2-ghz-321mb
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2026-08-26 kl. 21:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in