Citat:
Ursprungligen postat av
peckapecan
Plocka ur alla prylarna och sälj dessa separat, så finansierar du en ny burk som är välbalanserad.
Ska du primärt ha datorn ej för spel utan tunga applikationer, video/bildredigering, CAD, 3D modellering, allmänna kontorsprogram, så gå på en Intel core ultra cpu och 32-64Gb DDR5 6000 ram.
Sedan ett lämpligt RTX Nvidiakort.
Gällande moderkort är det direkt bortkastat gå på de dyraste, en mellanmodell ATX räcker som har de portar du behöver, ASUS ROG Strix korten tycker jag har fungerat bäst utan några problem, samt att de har bra kylning och håller, MSI har en del problem.
Nätagget räcker med ett ex Seasonic Focus 850W Gold.
Angående M.2 diskar, kopierar du inte mängder med stora filer så skulle iaf jag stanna på PCIE Gen x4 istället för 5, detta pga värmeutveckligen som till slut trottlar hastigheten trots passiv heatsink.
Tänk på att dina prylar är gamla, likaså komponenterna som sitter på moderkort och annat, så bygg helt nytt och återanvänd inte din gamla PSU i ett nytt bygge.
Kan man ha win 11 på dessa - det påstås att mina komponenter (processorn antar jag) är för dålig(a) för win 11.
PS hur länge gissar ni att min nuvarande dator kan leva framåt i tiden om den inte går sönder
min gamla var helt ok i sig men pga massa skit som ökat när man surfar kunde jag knappt surfa
därför byggde jag nuvarande - den blir ex vissa komponenter som tillkommande minnesdelar
o skärm (55" samsung) 10 år nästa år.
Tror min gamla dator var från runt 2005 med scsi diskar o win xp räckte i 12 år o processor borde ha varit Pentium 4 presscott - ni som kan kan ju förklara när jag borde ha bytt denna - o varför surf blev helt jävla kass
kommer surf med nuvarande komponenter också att snart bli kass